‘Het hele team heeft jeugdherinneringen in The Awesome Adventures of Captain Spirit gestopt’
Gamer.nl spreekt de creative director van Life is Strange
Tijdens E3 2018 had Gamer.nl de eer om Raoul Barbet te interviewen, een van de twee creative directors van Life is Strange en nu The Awesome Adventures of Captain Spirit. We vroegen hem onder andere waarom de game gratis wordt uitgebracht, hoe het zich verhoudt tot Life is Strange 2 en hoe Dontnod eigenlijk elkaar steekt.
Lees ook onze review van The Awesome Adventures of Captain Spirit
Gamer.nl: Waar komt The Awesome Adventures of Captain Spirit vandaan? Was het vanaf het begin al het idee om een lo taande game in het Life is Strange-universum te maken?
Barbet: Na de eerste Life is Strange waren we verrast door het succes van de game en gingen we met Square Enix in gesprek over de toekomst. Uiteindelijk besloten we Life is Strange 2 te maken, en tijdens het ontwikkelen van die game creëerden we Chris en Captain Spirit. We vonden vervolgens het een intere ant idee om Chris te gebruiken voor een lo taande demo ter introductie van Life is Strange 2. Hiermee kunnen we ook over andere onderwerpen praten, zoals de verbeelding die je hebt als een kind, moeilijkheden tijdens het vaderschap en problematische gezin ituaties. In Captain Spirit gebruik je je verbeelding om deze problemen te ontsnappen.
Captain Spirit is gratis verkrijgbaar. Waarom hangen jullie er geen prijskaartje aan, zoals Deck Nine deed bij de bonusepisode van Before the Storm?
We willen vooral dat meer spelers in het Life is Strange-universum duiken en als maker ben ik superblij dat ik deze ervaring aan de spelers kan schenken. De game duurt een tot twee uur, dus voor een gratis titel is dat best aanzienlijk. Wij dachten: waarom niet? Gelukkig was Square Enix het daar mee eens. Vanuit een schrijvers- en ontwerpersperspectief geeft het ons de kans om anders te denken over de game en hoe je deze zaterdagmorgen gaat ontwerpen. Omdat de game gratis is, kunnen we er talloze details in stoppen om de ontdekken.
Life is Strange oogt mi chien als een doorsnee high school-drama, maar eigenlijk snijdt het hele serieuze onderwerpen aan. In hoeverre is dit het geval in Captain Spirit?
Samen met Michel, de andere creative director, willen we het over serieuze onderwerpen en alledaagse problemen hebben. We vinden het belangrijk om daarover te praten, maar ook over de leuke dingen in het leven. Captain Spirit bevat ook zeker de thema’s die Life is Strange behandelt, dingen die spelers in die game wellicht herkennen uit hun eigen puberteit. In Captain Spirit heb je donkere momenten in het leven van een jongen, die daaraan ontsnapt met zijn verbeelding en een wereld voor zichzelf creëert waar hij in kan verblijven. Net als in Life is Strange willen we dat de game gelinkt is aan de werkelijkheid, met keuzes die je als kind al moet maken.
Ik denk dat het hele team ter inspiratie jeugdherinneringen in de game heeft gestopt. We zijn allemaal kind geweest en we hebben allemaal gespeeld met speelgoed in onze slaapkamers. We willen de speler laten herbeleven hoe het is om een kind te zijn en tijd in overvloed te hebben, iets wat niet meer terugkomt als volwa ene. Het is intere ant om te zien hoe elke artiest of schrijver, dus niet alleen de directors, hun eigen herinneringen in de game hebben gestopt.
In de demonstratie zagen we wat nieuwe gameplay-elementen. Kun je daar meer over vertellen?
Captain Spirit was voor ons ook intere ant om nieuwe gameplay-ideeën mee te testen. Chris kan een hoop verschillende activiteiten doen gedurende de dag, en daarin vind je een hoop verschillende soorten gameplay. Het idee was om simpelweg lol te hebben als je alleen thuis bent, dus we hebben het een en ander in het huis en de tuin gestopt. Ook hebben we net als in Life is Strange een inventory om puzzels mee op te lo en.
Keuzes maken is uiteraard zeer belangrijk in Life is Strange. Is The Awesome Adventures of Captain Spirit complexer? Zijn er bijvoorbeeld meerdere eindes?
Voor Captain Spirit in het speciaal hebben we het verhaal over Chris en zijn vader om te vertellen als een op zichzelf staande game. Ik zou zeggen dat er daarom meer consequenties zijn op basis van hoe je je tijd spendeert. Je kunt alle mi ies als superheld voltooien, je kunt ervoor kiezen het huis op te ruimen en nog een hoop andere dingen. Verder kan ik er niet veel over zeggen, maar je kunt in ieder geval je tijd besteden zoals je wilt.
De soundtrack is ook een belangrijke factor in de Life is Strange-games, zo blijkt ook weer uit de Captain Spirit-demonstratie. Hoe moeilijk is het om licenties te verkrijgen voor nummers die je in de game wilt hebben?
Het proces is vrij gecompliceerd. Ik zou zeggen dat het vinden van het juiste nummer het moeilijkste is, wat ik net als bij Life is Strange samen met audio director Sebastien doe. Samen kiezen we alle titels en artiesten waarmee we samen willen werken, dus het gaat vooral om het vinden van de juiste muziek en tekst. In bijvoorbeeld de eerste Life is Strange betekent elk nummer iets intere ants, althans dat hoop ik. Het helpt vooral bij het begrijpen van een personage.
In Captain Spirit is dat ook het geval. In de trailer hoorde je Death With Dignitity van Sufjan Stevens, dat we kozen omdat de tekst daadwerkelijk iets toevoegt aan het verhaal van Chris. Afhankelijk van de acties van spelers kan dit lied worden vrijgespeeld en draagt het hopelijk wat bij aan de game. Het is voor ons belangrijk dat muziek past bij het verhaal dat we willen vertellen. Naast dit nummer bevat de game twee andere nummers, waaronder elektronische muziek van een Franse artiest.
Wat stemacteurs betreft: is dit proces ook zo gecompliceerd en zijn jullie op zoek gegaan naar bekende namen?
Zelfs toen we Ashley Burch (Chloe) kozen voor Life is Strange wisten we niet dat zij het was. We deden destijds een blinde auditie met vier man als jury en we hadden het geluk dat we uiteindelijk voor Ashley kozen. Voor Captain Spirit hebben we de casting op dezelfde manier aangepakt, want we willen van tevoren geen namen weten. Zeker bij een kind, waarbij het echt goed moet zijn en niet vervelend voor spelers. Het is een balans die je moet vinden, maar we zijn ontzettend tevreden met de stemacteur van Chris. Hij heeft een hoop werk gestopt in het neerzetten van het personage als je kijkt naar intonatie en woordkeuze, en hij heeft zelfs wat dingen aangepast aan zijn tekst. We zijn erg blij met hem.
Chris is het hoofdpersonage van The Awesome Adventures of Captain Spirit. Hoe verhoudt de game zich exact ten opzichte van de twee seizoenen van Life is Strange?
Alle drie de games spelen zich af in hetzelfde universum. Captain Spirit speelt zich drie jaar na het eerste deel af en daarom zijn er links met beide andere games. We hebben een lo taand verhaal om te vertellen, maar er zijn een paar kleine hints naar het Life is Strange en Life is Strange 2. We zijn er zeker van dat spelers deze gaan vinden en zo wat meer te weten komen over het tweede deel.
Naast deze projecten maakt Dontnod tegenwoordig een hoop games, zoals Twin Mirrors en Vampyr. Zijn jullie uitgebreid?
Dontnod bevat eigenlijk een aantal gescheiden teams. Wij hebben bijvoorbeeld niet gewerkt aan Vampyr en werken niet aan Twin Mirrors. Het zijn echt lo e teams, waarvan wij werken aan Life is Strange en Captain Spirit. Dit is best wel intere ant, omdat Dontnod-games zo erg verschillend kunnen zijn qua stijl en genre. We kunnen wel technologie met elkaar delen, maar in principe werken we allemaal aan een eigen project.
Zouden jullie in de toekomst dan ook weer een andere studio een Dontnod-IP aan een andere studio uitlenen, zodat je zelf verder kunt aan een eigen project?
De Life is Strange-IP is van Square Enix, dus het is hun besli ing of ze met een andere ontwikkelaar willen werken, zoals bij Deck Nine. Wij hebben daar eigenlijk niets in te zeggen. Op dit moment zitten we midden in de productie van Life is Strange 2, dus daar hebben we een hoop werk aan. Speel in de tu entijd vooral The Awesome Adventures of Captain Spirit, dan vind je wellicht wat meer info over het verhaal van Life is Strange 2!
The Awesome Adventures of Captain Spirit is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De game is gratis te downloaden. De review lees je hier.