Het gaat niet best met Activision-Blizzard
Nieuws

Het gaat niet best met Activision-Blizzard

De grote uitgever Activision-Blizzard is een van haar pijlers kwijt. Bungie, en daarmee de online shooter Destiny, is vertrokken. Het bedrijf glijdt al langer af op de beurs en veel van de geliefde series presteren niet optimaal.

Ik wil dolgraag weten hoe de Bungie-deal achter de schermen is verlopen. De studio vertrekt voordat het tienjarige contract is afgelopen en mag alle rechten op Destiny gewoon meenemen. Dat is bijna ongekend in onze industrie en ooit zal naar buiten komen hoe dit akkoord tot stand is gekomen. Natuurlijk was Bungie een grote kostenpost voor de uitgever, maar om ze nou met de hele IP de deur uit te laten lopen is weer een ander verhaal. Voor nu kunnen we alleen zeggen dat het exemplarisch is van de status van Activision-Blizzard.

De uitgever was al langer ontevreden over Destiny. Eerder werd al bekend dat Destiny 2: Forsaken zijn interne verkoopdoelen niet had gehaald. Op dat moment hoorden we dat de toekomst van de serie zou worden geëvalueerd. Inmiddels weten we dus wat dat betekent: een definitieve breuk.

©GMRimport

Alles lijkt minder

Het is niet de enige serie van Activision-Blizzard die in de problemen lijkt te zitten. Vrijwel alle bekende franchises hebben de afgelopen tijd een beetje een negatieve sfeer om zich heen hangen. Het bekendste voorbeeld is Diablo, dat hardcore fans van zich afstootte door een mobiele game aan te kondigen. Het gejammer van fans vond ik zelf wat overdreven, zeker omdat de echte Diablo 4 gewoon in ontwikkeling is, maar Diablo kwam hoe dan ook negatief in het nieuws. Dat neemt natuurlijk niet weg dat die mobiele game uiteindelijk gewoon een hoop geld in het laatje gaat brengen.

Zelfs gigant Call of Duty heeft last van een negatief imago. Black Ops 4 verbrak vorig jaar nog allerlei verkooprecords en kreeg goede recensies, maar toch waren investeerders niet super enthousiast over de resultaten. Een dag na het bekendmaken van de hoge verkoopcijfers, ging het aandeel van de uitgever alsnog omlaag. Bovendien voegde Activision wat discutabele microtransacties toe aan de game, nadat alle positieve reviews al binnen waren. Veel fans van de serie hebben daardoor toch een nare nasmaak in de mond gekregen.

©GMRimport

Hots stopt plots

Ook Heroes of the Storm kwam onlangs negatief in het nieuws. Sterker nog, de hele toekomst van de moba werd zomaar weggevaagd. De e-sports rond de game werd plots de nek omgedraaid, waardoor professionele spelers ineens zonder inkomen kwamen te zitten. Dat alles zonder een waarschuwing van Activision-Blizzard. Ook zitten er voortaan minder ontwikkelaars op de online game.

Tot slot noem ik graag World of Warcraft, een game die ongelooflijk lang relevant blijft met miljoenen abonnees. De laatste uitbreiding, Battle for Azeroth, is echter niet bepaald goed ontvangen door de community. Klachten gaan vooral over ongebalanceerde nieuwe features en een flinke grind om je gear een beetje op niveau te krijgen.

Van een serie als StarCraft hebben we verder al tijden niks nieuws gezien. Overwatch blijft voorlopig wel een succes dat lekker voort kachelt. Maar zelfs een game als Candy Crush, waar je misschien niet meteen aan denkt bij Activision-Blizzard, wordt steeds minder relevant. De uitgever lijkt op bijna alle fronten te verliezen.

©GMRimport

Personele wijzigingen

Niet alleen qua games is het een beetje chaotisch bij de uitgever, ook het personeelsbestand is de afgelopen tijd flink opgeschud. CFO Spencer Neumann van Activision-Blizzard werd begin deze maand nog ontslagen, al wilde het bedrijf niet vertellen waarom. Hij zou mogelijk naar een nieuwe baan hebben gevist bij Netflix. Niet veel later vertrok ook de financieel directeur van Blizzard, Amrita Ahuja. Eerder verliet de mede-oprichter van Blizzard, Michael Morhaime, het bedrijf, omdat hij het tijd vond om het stokje aan iemand anders over te dragen.

En er zijn meer veranderingen op de werkvloer, want Kotaku meldde eerder dat Blizzard probeert kosten te besparen door werknemers te betalen om ontslag te nemen. Dat zou dan niet gaan om ontwikkelaars van spellen, maar vooral de klantenservice en IT van het bedrijf. Hetzelfde rapport meldt echter dat de financiële afdeling meer gaat doen om de kosten te drukken en dat er meer games voor minder geld gemaakt moeten worden.

©GMRimport

Wat nu?

Het is makkelijk om ze als de grote boze wolf neer te zetten die al hun games volproppen met microtransacties. Maar de waarheid is dat grote games als Destiny een constante stroom van inkomsten nodig hebben om te blijven bestaan. Het wordt dan ook interessant om te zien hoe Bungie de geldstromen van Destiny gaat beheren nu ze het zelf voor het zeggen hebben.

Maar de grootste vraag is natuurlijk: hoe nu verder met Activision? De breuk met Bungie was gigantisch nieuws. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze alle rechten op de IP laten gaan, zonder zelf een plan te hebben. De uitgever is al lange tijd een van de grootste en meest flexibele bedrijven in de industrie. Net als je denkt dat het klaar is, krabbelen ze weer op. Ik denk dat ze achter de schermen al werken aan een volgende grote franchise, misschien iets dat ze op de volgende generatie consoles kunnen presenteren.

Activision-Blizzard moet volgens mij wel duidelijk aan hun imago werken. Ze worden nu gezien als geldwolven die alles wat niet massaal scoort afdanken, en dat begint ook af te stralen op series die wel succesvol zijn. Als zelfs een record brekende Call of Duty niet voor een jubelstemming kan zorgen, is het tijd om in de spiegel te kijken. Het kan geen kwaad om bijvoorbeeld naar Ubisoft te kijken, die veel goodwill heeft gewonnen door games lang te ondersteunen en – over het algemeen – te luisteren naar hun spelers.

©GMRimport

Die boodschap lijkt ook aan te komen bij Activision, gezien de huidige samenwerking met From Software. Hoe goed Sekiro er ook uitziet, het blijft een redelijk niche game die geen verkoopcijfers vergelijkbaar met Call of Duty gaat behalen. Ik weet niet of dit onderdeel is van een groter plan van Activision-Blizzard, maar het zal critici in ieder geval wat meer aan hun kant krijgen.

Het is hoe dan ook duidelijk dat Activision-Blizzard door een tumultueuze tijd gaat. Het vertrek van Bungie en de hele Destiny-serie is slechts het topje van de ijsberg. Bijna alle signalen wijzen naar beneden. Het is natuurlijk veel te vroeg om het over een desastreuze toekomst voor het bedrijf te hebben, zeker als ze gewoon nog dikke winst maken. Maar het zal nog heel wat kosten om deze neerwaartse momentum weer om te keren. Gelukkig heeft deze uitgever zoveel fantastische series in huis, dat een wederopstanding nooit ver weg kan zijn.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!