AMD FidelityFX Super Resolution is vanaf nu te gebruiken
Nieuws

AMD FidelityFX Super Resolution is vanaf nu te gebruiken

AMD's slimme upscaletechniek is vanaf heden een feit. De vandaag verschenen href="https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-21-6-1" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Radeon Adrenalin 21.6.1-software</a> maakt FidelityFX Super Resolution (FSR) beschikbaar voor zeven verschillende games, met zeker twaalf nieuwe titels onderweg op korte termijn.

De launch line-up lekte vorige week al uit en blijkt nu geheel waarheidsgetrouw. FSR's grootste titels beperken zich vooralsnog tot Anno 1800 en Godfall, al liggen er grotere klappers in het verschiet. Van Resident Evil Village en Dota 2 tot Far Cry 6 — het aanbod hoeft niet lang schaars te blijven.

Onderstaande games zouden vanaf heden al FSR-upscaling moeten ondersteunen:

  • 22 Racing Series

  • Anno 1800

  • Evil Genius 2

  • Godfall

  • Kingshunt

  • Terminator Resistance

  • The Riftbreaker

Om FSR-upscaling in te schakelen, dienen er mogelijk wel extra updates geïnstalleerd te worden. De nieuwe Adrenalin-software stoomt Radeon-gpu's klaar voor de upscaletechniek, maar de spellen dienen het ook aan hun kant te activeren. AMD geeft op de officiële website al aan dat het niet verantwoordelijk is voor hoe stabiel FidelityFX Super Resolution draait op GeForce-kaarten.

Watch on YouTube

De titels die in de nabije toekomst FidelityFX Super Resolution moeten ondersteunen, zijn bij dezen ook bij naam genoemd. Voor veel titels is een specifieke tijdsindicatie nog onduidelijk, al zouden sommige games mogelijk direct met hun eigen lancering FSR kunnen ondersteunen.

  • Asterigos

  • Baldur's Gate 3

  • Dota 2

  • Edge of Eternity

  • Far Cry 6

  • Farming Simulator 22

  • Forspoken

  • Myst

  • Necromunda: Hired Gun

  • Resident Evil Village

  • Swordsman Remake

  • Vampire The Masquerade: Bloodhunt

Volgens AMD kan FidelityFX Super Resolution tot het dubbele aantal frames per seconde uitspuwen, wanneer het games naar 4k-resoluties opschaalt. De techniek komt met vier vaste presets: Performance, Balanced, Quality en Ultra Quality. Begin deze maand werden daar al demonstraties van gegeven, toen AMD de techniek uit de doeken deed op Computex 2021.

De gehele upscaletechniek is gebouwd op DirectX12, maar zou klaarblijkelijk relatief makkelijk te implementeren zijn voor spelontwikkelaars, ook op DirectX11 of de Vulkan API. FidelityFX Super Resolution valt onder AMD's eigen GPUOpen-initiatief, wat inhoudt dat de technologie zo open-source mogelijk moet blijven. In juli moet de broncode van FSR op datzelfde platform gepubliceerd worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien
Nieuws

'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien

Game komt op 9 december naar Xbox Series en pc, en volgend jaar naar PS5

Aankomende maandagmiddag zendt Bethesda een zogeheten 'gameplay deep dive' uit van het aankomende Indiana Jones and the Great Circle.

In de video - die hieronder alvast klaarstaat, maar pas maandag om 16:00 uur Nederlandse tijd bekeken kan worden - praat audio director Pete Ward van ontwikkelaar MachineGames over het spel en krijgen kijkers meer te zien van het nieuwe avontuur van Indiana Jones.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg eerder een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Xbox Game Pass. In de lente van 2025 komt het spel ook naar PlayStation 5. Onlangs bleek dat Bethesda en MachineGames op 60 frames per seconde mikken, zowel op Xbox Series X als S.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'
Nieuws

Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'

Het bedrijf wil meer en eerdere controlepunten tijdens de ontwikkeling inbouwen

Sony-directeur Hiroki Totoki heeft publiekelijk teruggeblikt op het uitkomen en kort daarna weer offline halen van de multiplayergame Concord.

Dat deed hij in een vragensessie na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Totoki werd gevraagd naar het falen van Concord en de liveservicestrategie van het bedrijf, en hij gaf aan dat het een leerproces is.

"We zijn nog aan het leren", zo meldde hij (vertaald door VGC). "Wat betreft nieuwe IP weet je het eindresultaat pas wanneer je het probeert. Terugblikkend moeten we waarschijnlijk veel controlepunten creëren, waaronder het testen onder spelers en intern evalueren, en deze controlepunten goed timen. We moeten deze punten sneller in het ontwikkelproces inbouwen."

Totoki's conclusie is een logische: tussen de gameplayonthulling van Concord en de uiteindelijke release zaten maar een krappe drie maanden, met vlak voor de release één korte bètaperiode. Totoki geeft ook aan dat er een betere synergie tussen de verschillende divisies van Sony moet zijn - bijvoorbeeld tussen de ontwikkeling en het salesteam - en dat de timing van een release van een game ook optimaal moet zijn, ook ten opzichte van games in soortgelijke genres van andere uitgevers.

Tijdens het gesprek haalde Sony's senior vicepresident van financiën Sadahiko Hayakawa Helldivers 2 aan als een succesvolle liveservicegame van het bedrijf. Volgens hem heeft Sony van de releases van beide games geleerd. Sony wil een uitgebreide gamesportfolio bouwen bestaande uit singleplayergames en liveservicegames, waarbij die laatste categorie logischerwijs meer risico met zich meebrengt.

Nadat begin september Concord voorgoed offline ging en spelers hun geld terugkregen, werd eind vorige maand aangekondigd dat de ontwikkelaar van de game, Firewalk Studios, is gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!