FidelityFX Super Resolution is nu onderdeel van Xbox’ Game Development Kit
Nieuws

FidelityFX Super Resolution is nu onderdeel van Xbox’ Game Development Kit

AMD’s antwoord op de populaire DLSS-upscaling van Nvidia is vanaf nu ook beschikbaar op het Xbox-ecosysteem. Spelontwikkelaars kunnen FidelityFX Super Resolution (FSR) vanaf nu terugvinden in de Game Development Kit (GDK) van Microsoft.  

FidelityFX Super Resolution lanceerde afgelopen dinsdag op pc’s. Middels een slim algoritme schaalt de technologie op naar hogere resoluties, zonder al te veel rekenkracht van de videokaart op te slurpen. De belofte is scherper beeld, maar tegenover hogere framerates.

AMD’s algoritme is, in tegenstelling tot die van Nvidia, veel breder inzetbaar. DLSS is beperkt tot Nvidia’s laatste twee generaties videokaarten, AMD’s oplossing werkt op vrijwel elke enigszins moderne gpu — ook die van de concurrent. 

©GMRimport

Bovendien hoeft de upscalingtechniek zich niet te beperken tot pc-componenten. In de patentaanvraag vaan Super Resolution sprak AMD al over mogelijkheden om ook naar smartphones of consoles uit te breiden — waarvan nu akte.

Jason Ronald, Xbox’ Director of Program Management, liet op Twitter weten dat ontwikkelaars FidelityFX Super Resolution kunnen ‘previewen’ in de Game Development Kit. Wat die vooruitblik precies inhoudt, is nog onduidelijk. Wel lijkt het erop dat ook Xbox One-apparaten de upscalingtechniek kunnen benutten.

Op pc belooft AMD selecte spellen op te schalen naar 4k-resoluties, met framerates die tot twee keer zo hoog kunnen liggen als de native prestaties. FSR komt standaard met vier instellingen: Performance, Balanced, Quality en Ultra Quality.

Vooralsnog is AMD’s slimme upscaling-technologie beschikbaar voor zeven specifieke pc-titels, maar in de nabije toekomst komen daar minstens twaalf bij. Daaronder vallen ook titels die toevalligerwijs ook op Xbox-consoles verschijnen, zoals Far Cry 6.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!