Epic: 'Apple wil onze ontwikkelaarsaccounts beëindigen'
Nieuws

Epic: 'Apple wil onze ontwikkelaarsaccounts beëindigen'

Apple dreigt om de ontwikkelaarsaccounts van Epic te beëindigen na een ruzie over in-app aankopen in Fortnite. Dat zou ook van invloed zijn op het gebruik van Unreal Engine op iOS. Dat meldt Epic zelf in een tweet.

Epic zegt via de rechter te willen voorkomen dat de ontwikkelaarsaccounts op 28 augustus worden gesloten. De ontwikkelaar noemt het een wraakactie en zegt er onherstelbare schade door te lijden.

Epic zou dan namelijk geen toegang meer krijgen tot de devtools voor iOS en MacOS, waardoor ook de Unreal Engine wordt geraakt. En daar is niet alleen Epic zelf slachtoffer van, maar ook alle ontwikkelaars die de Unreal Engine gebruiken om hun games voor Apple-apparaten te maken.

"Apple neemt geen genoegen met het simpelweg verwijderen van Fortnite uit de App Store en valt Epics gehele bedrijf aan op gebieden die er niets mee te maken hebben", zegt Epic in het document.

Apple zelf zegt geen uitzondering te willen maken voor Epic, zo meldt The Verge. "We maken geen uitzondering voor Epic, omdat we het niet juist vinden om hun zakelijke belangen boven de richtlijnen die onze klanten beschermen te stellen."

De ruzie tussen de twee bedrijven ontstond door in-app aankopen in de populaire shooter Fortnite. Epic vindt het oneerlijk dat Apple (en Google) dertig procent vragen over alle aankopen die in games worden gedaan. Het bedrijf omzeilde de digitale winkels van de bedrijven door zelf direct V-Bucks (de valuta in Fortnite) te verkopen, zonder geld af te staan aan Apple en Google. Niet veel later werd de game uit de App Store en Google Play verwijderd.

"Het probleem dat Epic voor zichzelf gecreëerd heeft is makkelijk te verhelpen als ze hun app updaten om weer aan de regels te voldoen, waar ze zelf mee akkoord zijn gegaan en die gelden voor alle ontwikkelaars", aldus Apple.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!