De Top 100 van 2020: Deel 5: 10 t/m 1
Nieuws

De Top 100 van 2020: Deel 5: 10 t/m 1

Het jaar is bijna ten einde en dat betekent dat Gamer.nl traditiegetrouw alvast vooruitblikt op de meest veelbelovende games van volgend jaar. In de Top 100 van 2019 tellen we af naar nummer 1, die op oudjaar wordt onthuld. Vandaag dus!

Lees hier de regels voor de Top 100 van 2020 en waarom bepaalde games wel of niet in de lijst staan.

Vorige edities gemist? Je vindt ze hier:

©GMRimport

10. Resident Evil 3 Remake

Ontwikkelaar: Capcom
Platforms: PlayStation 4, Xbox One, pc
Releasedatum: 3 april 2020

Na de spectaculaire remake van Resident Evil 2 van begin dit jaar, is het geen wonder dat wij zo uitkijken naar het vervolg. RE2 was een remake uit het boekje. Het behield alles wat het origineel zo goed maakte, maar voelde wel als een compleet nieuwe spelervaring. Het was net zo eng als je je herinnerde van vroeger, met een boze Mr. X die op elk moment door de deur kon komen walsen, maar speelde wel als een moderne game. Wat ons betreft mogen ze de hele Resident Evil-reeks met deze aanpak van een nieuw jasje voorzien, en het lijkt er op dat Capcom dat van plan is.

Nou moet wel gezegd worden dat deel drie niet per se de allerbeste uit de serie is. Met een RE2-achtige remake valt er echter genoeg te genieten. Ook dit deel heeft een intimiderende slechterik, Nemesis, die je om de haverklap op de hielen zit. RE3 bevatte wel een stuk meer actie dan de voorganger, wat wellicht ten koste kan gaan van de sfeer in de game. Het origineel was een redelijk korte game, wat misschien de reden is dat je bij deze remake ook nog een extra multiplayermodus cadeau krijgt. In Resistance neemt een team van vier het samen op tegen een vijfde speler, die de rol van Mastermind vervult. Hij kan vallen, vijanden en andere obstakels in het level plaatsen om het leven van de andere spelers zuur te maken. Zo’n compleet pakket belonen we alvast graag met een plekje in onze top 10.

©GMRimport

9. Halo Infinite

Ontwikkelaar: 343 Industries
Platforms: Xbox One, Xbox Series X, pc
Releasedatum: Vierde kwartaal 2020

2020 wordt een bijzonder gamejaar. Natuurlijk niet alleen vanwege alle prachtige games die we in deze Top 100 voorbij zien komen, maar ook door de release van twee grote, nieuwe consoles. Dat betekent ook dat er heel veel games komen waarvan we nu nog niet weten dat ze bestaan. Een nieuwe console wordt immers altijd gelanceerd met nieuwe games, maar die blijven voor nu nog even een verrassing.

Alhoewel: Microsoft heeft al aardig wat van zijn troefkaarten laten zien. Naast de nieuwe Hellblade, die we eerder in deze Top 100 al tegenkwamen, weten we ook dat de Xbox Series X lanceert met hét paradepaardje van de Amerikaanse consoleboer: een nieuwe Halo. Tijdens de E3 werd al een indrukwekkend tussenfilmpje getoond dat geheel werd gerenderd in de nieuwe Slipspace Engine.

Een nieuwe Halo is misschien niet meer het media-evenement dat het vroeger was, maar toch blijven we rotsvast vertrouwen houden in de serie. Het staat sowieso garant voor spectaculair shooter-plezier en na deel vijf zijn we benieuwd welke wendingen het verhaal nog kan nemen. Er worden in ieder geval mooie beloftes gedaan: een centralere rol voor Master Chief, een nieuwe engine en de terugkeer van splitscreen co-op.

©GMRimport

8. Doom Eternal

Ontwikkelaar: id Software
Platforms: PS4, Xbox One, Nintendo Switch, pc, Google Stadia
Releasedatum: 20 maart 2020

Het was even slikken toen Doom Eternal werd uitgesteld en van afgelopen najaar naar het toch al zo drukke eerste kwartaal van 2020 werd verschoven. We hadden wel weer zin om als een malle tekeer te gaan in deze legendarische serie, die in 2016 op slimme wijze weer relevant werd gemaakt door Bethesda. De reboot bevatte niet te veel poespas, geen diepgravend verhaal of diepgaande filosofieën, maar gewoon waar iedereen voor kwam: een adrenaline pompende schiettent met keiharde actie en een nog hardere soundtrack. De game dwong je om agressief te werk te gaan en constant in beweging te blijven.

Doom Eternal belooft eigenlijk precies hetzelfde, maar dan op een nog grotere schaal. Dit keer is onze eigen planeet overspoeld door de abominabele demonen en moet Doomguy de boel zien te redden van een gegarandeerde ondergang. Vooral interessant zijn id Software’s nieuwe ideeën rondom de multiplayer. Zo kunnen spelers het soloverhaal van anderen binnendringen en als demon in de campagne van iemand anders ronddwalen. Ook Battlemode klinkt boeiend, waarin twee spelers het als demonen opnemen tegen één speler als Doomguy. Het duo probeert allerlei legers op te roepen, terwijl de solospeler eigenlijk een gewoon Doom-level speelt, maar dan met slimmere vijanden. Overige vernieuwingen klinken vooral als kleine stapjes, zoals een grappling hook en hordes nieuwe vijanden, maar ons enthousiasme voor deze helse shooter is niet te blussen.

©GMRimport

7. Spelunky 2

Ontwikkelaar: Mossmouth
Platforms: PlayStation 4, pc
Releasedatum: 2020

Hoe maak je een vervolg op een van de beste games van het decennium? Het originele Spelunky (of eigenlijk, de versie uit 2012 die iedereen kent) was een welhaast perfecte game. In de roguelike platformer met willekeurig gegenereerde levels werd je geduld uitermate op de proef gesteld. Elke keer dat je opnieuw begon, wist je eigenlijk al zeker dat je poging zou mislukken. Maar die ene keer dat het wel lukte om het einde van de game te halen, voelde als een van de grootste overwinningen uit je gamecarrière. De game is zo perfect, dat het acht jaar later nog altijd driftig gespeeld wordt.

Het is dus een game die eigenlijk geen vervolg nodig heeft, maar we zijn toch blij dat ‘ie komt. Het is de vraag wat ontwikkelaar Derek Yu allemaal heeft verzonnen voor dit nieuwe deel. We hebben in de trailers al een glimp kunnen opvangen van nieuwe elementen, zoals het nieuwe hoofdpersonage. Dit keer ga je met de dochter van de held uit het origineel de willekeurig gegenereerde platformuitdagingen te lijf. Ook is er ruimte voor een online multiplayer, zodat je met zijn tweeën de waanzin tegemoet kan treden. Belangrijke informatie: een van de twee kan dan als een luiaard spelen. Als dat geen aanbeveling is…

©GMRimport

6. Animal Crossing: New Horizons

Ontwikkelaar: Nintendo
Platform: Nintendo Switch
Releasedatum: 20 maart 2020

Tom Nook heeft weer een nieuw zakenimperium verzonnen om ons een gigantische schuld mee in de schoenen te schuiven. Een super relaxt leventje op een eiland, waar je vrij bent om te doen en laten waar je zin in hebt. Het landschap om je heen versieren en gewoon een stoeltje buiten neerzetten? Dat kan. Je eigen meubels bouwen van spullen die je op het eiland vindt? Tuurlijk. En met z’n achten tegelijk spelen op hetzelfde eiland? Klinkt wat minder ontspannend, maar als jij dat wil, dan kan het.

Het is duidelijk: New Horizons biedt dezelfde heerlijk kneuterige levenssimulator die we gewend zijn van Animal Crossing, maar dan met een hoop meer vrijheid. Je komt dit keer niet aan in een bestaand dorpje waar je je eigen plek moet vinden, maar begint met helemaal niks op een onbewoond eiland. Vissen, tuinieren, gezellig kletsen met je dierenvriendjes: je komt je tijd wel door hier. Als we iets moeten noemen om over te zeuren, dan is het dat al die vernieuwingen niet echt baanbrekend lijken. Natuurlijk wordt het leuk om dat hele eiland zelf te versieren, maar in essentie is dit gewoon de diervriendelijke simulator die we kennen, maar dan met een paar extraatjes. Gelukkig is dat al lang genoeg om ons enthousiast te krijgen.

©GMRimport

5. Ghost of Tsushima

Ontwikkelaar: Sucker Punch Productions
Platform: PlayStation 4
Releasedatum: zomer 2020

Sony heeft nog aardig wat troeven in zijn mouw voordat de nieuwe consolegeneratie verschijnt. Naast twee bepaalde andere exclusives die we straks nog tegenkomen, geldt Ghost of Tsushima als een laatste vaarwel voor de enorm populaire PlayStation 4. Een passend einde, aangezien het ook Sucker Punch was die met InFamous: Second Son tijdens de launch window een van de eerste goede redenen gaf om de console te kopen. Waar veel mensen rekenden op een nieuw deel in die franchise, gooit de ontwikkelaar het met zijn nieuwste avontuur ineens over een heel andere boeg. We zijn dit keer geen superheld die gebouwen op kan rennen, maar een samoerai op Tsushima Island tijdens de Mongoolse invasie van Japan.

Samoerai Jin Sakai is de laatste hoop in de strijd tegen het Mongoolse leger. Met zijn trouwe katana slacht hij zich een weg door de adembenemende omgevingen van Ghost of Tsushima. Bij ons staat de E3-trailer nog altijd op het netvlies gegrift, waarin Jin een duel afwerkt tussen stapels dwarrelende herfstbladeren. De warme kleuren spatten van het scherm. Hoe prachtig de game ook is, we weten helaas nog weinig over de daadwerkelijke gameplay. Het is in ieder geval duidelijk dat Sucker Punch wederom voor een openwereldavontuur gaat, met een groot eiland om te verkennen. De ontwikkelaar staat misschien niet bekend om zijn zwaardgevechten, maar een boeiende open wereld weten ze wel raad mee.

©GMRimport

4. Final Fantasy 7 Remake

Ontwikkelaar: Square Enix
Platform: PlayStation 4
Releasedatum: 3 maart 2020

Wat valt er nog te zeggen over Final Fantasy 7 Remake? Het mag een oprecht wonder heten dat deze game een vastgestelde releasedatum heeft en daadwerkelijk uit gaat komen. Fans van de serie wachten hier immers al op sinds een techdemo uit 2005, waarmee Square Enix wilde laten zien wat er theoretisch gezien mogelijk zou zijn met de PlayStation 3. Het was een gemene teaser, want de fans dachten dat het legendarische zevende deel een vers laagje verf zou krijgen. Nu, 15 jaar later, is het dan toch echt eindelijk zover. Al gaat Square Enix nu wel iets verder dan alleen een verfbeurt.

De game wordt geheel nieuw vormgegeven, met een uitgediept verhaal en een grotere rol voor de zijpersonages. Sterker nog: deze hele game behelst slechts het gedeelte in de stad Midgar, wat normaal gesproken zo’n tien procent van de hele game is. Het spel ziet er fantastisch uit, met geestige gesprekken en combat die actievol is, maar toch trouw blijft aan het origineel. Die episodische opzet is echter wat ons het meeste zorgen baart. Loopt deze eerste game met een enorme cliffhanger af (dat moet haast wel!), om ons vervolgens wie weet hoe lang te laten wachten op het vervolg? De ontwikkelaar zelf belooft dat deze eerste aflevering als een volledige game aanvoelt, met een bevredigend einde. Daar gaan we voorlopig dus maar vanuit.

©GMRimport

3. Ori and the Will of the Wisps

Ontwikkelaar: Moon Studios
Platforms: Xbox One, pc
Releasedatum: 11 maart 2020

Tijdens The Game Awards kregen we wat zuur nieuws te verwerken: Ori and the Will of the Wisps werd uitgesteld naar maart. Nou is dat maar een maandje later en zijn er natuurlijk wel ergere dingen in de wereld, maar de release van deze langverwachte Metrodvania leek nou juist zo dichtbij. We konden de magische wereld van de kleine beschermgeest al bijna proeven.

Want magisch, dat was het eerste deel zeker. Ori was een uitermate goed gemaakte puzzel-platformer, waarbij je naar traditie van het genre met nieuwe vaardigheden steeds weer andere gebieden kon betreden. De opzet was wat dat betreft simpel, maar juist de uitvoering was zo perfect door de vele emotionele scènes. Alleen al het begin van de game zorgde bij ons voor een brok in de keel, maar ook de spannende sequenties waarin een stijgende waterspiegel op je afkomt of een kwaadaardige vogel het op je heeft gemunt, zijn ons bijgebleven. Door het uitmuntende leveldesign en de dromerige vaardigheden van je metgezel Sein, waande je je echt in een sprookje.

Nu is het dus tijd voor een direct vervolg, dat volgens de ontwikkelaars nog mooier, groter en ontroerender moet worden. Duidelijk is in ieder geval dat we meer vrijheid krijgen in de gevechten. De speler kan zelf knoppen toewijzen aan de verschillende wapens en vaardigheden, zodat je zelf kunt bepalen welke combinaties voor jou goed werken. Daarnaast heeft Ori dit keer ook magische spreuken tot zijn beschikking. Ook qua spelopzet is er meer ruimte om van het gebaande pad af te wijken, met optionele zijmissies die naast het hoofdverhaal bestaan. Wij hopen vooral dat dit vervolg de magie van het origineel weer weet te vangen.

©GMRimport

2. The Last of Us: Part 2

Ontwikkelaar: Naughty Dog
Platform: PlayStation 4
Releasedatum: 29 mei 2020

Vorig jaar stond The Last of Us: Part 2 nog op de eerste plek in onze Top 100. Helaas is de game afgelopen jaar niet uitgekomen, maar inmiddels kennen we wel de releasedatum: 29 mei 2020. Opvallend genoeg werd de game onlangs nog uitgesteld, slechts een maand nadat de releasedatum met veel bombarie was aangekondigd. Wij vinden het echter niet erg om nog wat langer te wachten, als de game daardoor perfect gepoetst wordt afgeleverd.

Want deze game kán toch bijna niet slecht zijn, zou je zeggen. Kijk naar de staat van dienst van ontwikkelaar Naughty Dog, die zowat altijd raak schiet. Of kijk naar het vorige deel, dat de prijzen aan elkaar reeg en wordt gezien als een van de allerbeste games van de afgelopen jaren. Zeker op verhalend gebied zijn al die lofzangen ook meer dan terecht. The Last of Us liet ons huilen om een zombieverhaal, in een tijdperk waarin iedereen wel klaar was met zombies. De game draaide stiekem ook helemaal niet om die ondoden, maar om de relatie tussen Ellie en Joel, die met een van de allerbeste game-eindes ooit werd afgesloten.

En juist in dat laatste schuilt het gevaar. The Last of Us is een game met zo’n ongekend goed einde, dat je eigenlijk niet wil weten hoe het verdergaat. Juist dat ambivalente slotstuk zorgde ervoor dat het verhaal nog weken, zo niet jaren, in je hoofd rond bleef spoken. Lukt het Naughty Dog echt om de eindjes van dat verhaal weer op te pakken en vrolijk verder te gaan? Het avontuur lijkt in ieder geval een stuk grimmiger te worden: waar de eerste game ging over liefde, gaat dit tweede deel volgens Naughty Dog over haat. Dat klinkt al gelijk luguber, wat ook wordt geïllustreerd door het verbijsterende geweld in de trailers. Het is bijzonder lastig om een opvolger te maken voor een game die zo geliefd is. Wij denken echter dat Naughty Dog het kan en zetten The Last of Us: Part 2 daarom op de tweede plek in de Top 100.

©GMRimport

1. Cyberpunk 2077

Ontwikkelaar: CD Projekt Red
Platforms: PlayStation 4, Xbox One, pc, Google Stadia
Releasedatum: 16 april 2020

Er is ons eigenlijk maar één moment echt bijgebleven van de afgelopen E3. We hebben het natuurlijk over dat moment dat er een deur openging met daarin een grote lichtbak, en Keanu Reeves het podium op kwam lopen. Iemand in het publiek riep naar hem dat hij ”breathtaking” was, waarop hij antwoorde met de meme-waardige woorden “You’re all breathtaking!” Reeves speelt een grote rol in deze futuristische rpg, waarvan wij hopen dat hij net zo adembenemend wordt als Keanu zelf.

Voorlopig zijn we daar in ieder geval van overtuigd, want wat we tot nu toe hebben gezien van Cyberpunk 2077 is overweldigend. Night City is een levende spelwereld waarin alle inwoners hun eigen leven leiden. Die typische marketingzin is al over veel games gezegd, maar Cyberpunk lijkt het ook daadwerkelijk waar te maken. Vooral het oog voor detail wist ons weg te blazen toen we de game afgelopen E3 mochten aanschouwen. Als je een rondje over straat loopt, zie je overal om je heen mensen die met hun eigen zaken bezig zijn. Een man op een bankje kijkt even naar je op, criminelen staan ergens te krachttrainen en het oneindige verkeer raast aan je voorbij.

©GMRimport

Het is echter vooral het ontwerp en de achterliggende gedachte bij de omgevingen die ons zijn bijgebleven. Night City is een futuristische stad, met overal neonborden, lichtgevende jassen en hypermoderne auto’s. Maar het is ook een stad in verval: al die futuristische snufjes slijten immers ook gewoon als je er niet netjes mee omgaat. Achter alles lijkt een verhaal te zitten. Het district Pacifica was bijvoorbeeld ooit een paradijs vol wolkenkrabbers en toeristische attracties. Maar het toerisme is hier lang geleden ingestort en de verloedering is pijnlijk om te zien.

Met al die pracht en praal zou je bijna vergeten dat Cyberpunk 2077 ook gewoon een game is die je kunt spelen. Ook op dit punt staan we te springen om aan de slag te mogen, want CD Projekt Red belooft dat we zelf onze weg door de missies kunnen bepalen. Wie gelijk met geweren op een doel af wil gaan, kan dat gerust doen, maar je kunt ook slinkser te werk gaan en doelwitten besluipen of hacken. Bovendien spelen jouw keuzes een grote rol in het verloop van het verhaal. Zelfs de levensstijl die je kiest voor jouw V, zoals een zakelijke achtergrond of iemand die op straat is opgegroeid, heeft invloed. Onze enige zorg is eigenlijk of al die losse elementen op een vloeiende manier samensmelten. Als dat lukt, wordt deze game in één woord: breathtaking!

©GMRimport

En hiermee zijn we aan het einde gekomen van de Top 100 van 2020. We hopen dat je ervan hebt genoten en dat er genoeg games tussen zitten waar je komend jaar naar uitkijkt. Voor nu wenst de voltallige Gamer.nl-redactie je in ieder geval een feestelijke en gezellige jaarwisseling toe!

Deze Top 100 van 2020 is samengesteld door de gehele redactie van Gamer.nl. De artikelen zijn geschreven door Tom Kerkhof, Michel Musters, Jacco Peek en Erik Nusselder.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!