Microsoft brengt eind 2020 next-gen Xbox uit met Halo: Infinite
Microsoft heeft op zijn E3-persconferentie de Xbox voor de volgende generatie aangekondigd. Project Scarlett komt eind 2020 in de schappen liggen, samen met Halo: Infinite.
Volgens Microsoft is de nieuwe Xbox een grote sprong voorwaarts als het gaat om technische mogelijkheden. Project Scarlett ondersteunt 120 frames per second, 8K-beelden, real-time raytracing en Variable Refresh Rate. Met de laatste techniek blijven beelden ook vloeiend bij lagere framerates.
Volgens Phil Spencer is Project Scarlett volledig ontworpen met het oog op games. Hiermee verwijst hij naar de reactie op de aankondiging van de Xbox One, die destijds meer werd gepresenteerd als een settopbox met de mogelijkheid games te spelen.
Voor de nodige rekenkracht maakt de console gebruik van een processor op basis van AMD's aankomende Zen 2-architectuur en een videokaart gebaseerd op de Navi-chip van dezelfde fabrikant. Dankzij een ingebouwde SSD moeten games sneller laden dan ooit tevoren. Deze specificaties zijn vergelijkbaar met die van de nog niet officieel aangekondigde vijfde Playstation. Tijdens een interview in april noemde hoofdontwerper Mark Cerny dezelfde mogelijkheden.
Naast de gebruikelijke games die je als vanouds installeert, zet Microsoft bovendien vol in op de eerder aangekondigde streamdienst xCloud. Vanaf oktober is het mogelijk om Xbox One-games te spelen op smartphones en andere apparaten met beperkte rekenkracht.
Halo: Infinite als launch-titel
Naast de informatie over de nieuwe console heeft Microsoft nieuwe beelden laten zien van Halo: Infinite. De game zet de verhaallijn van Halo 5 voort en wordt ontwikkeld door 343 Industries. De shooter verschijnt gelijktijdig voor Project Scarlett, pc en Xbox One.