De tijd van goedkope consoles is voorbij
Nieuws

De tijd van goedkope consoles is voorbij

Toen Sony de PlayStation 3 lanceerde voor 499 euro, leek dat een astronomisch hoog bedrag. Nu lijkt dat de ondergrens en mogen we blij zijn als het niet nóg meer wordt.

Sony bereidde ons vorige week al voor op slecht nieuws. CEO Jim Ryan wil een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden voor de PlayStation 5, maar dat betekent niet per se dat dat ook de laagste prijs wordt. “Waarde is een combinatie van meerdere elementen. Het betekent games, het aantal games, de diepgang van de games, de variatie in games, de kwaliteit van games, de prijs van games... al deze elementen en hoe ze samenvallen met de features van de console."

Dat is marketingpraat voor: dit wordt geen goedkoop apparaat. 500 euro wordt mogelijk de ondergrens en het zou zomaar nog duurder kunnen worden. Dat is behoorlijk prijzig. Natuurlijk is er al aardig wat inflatie overheen gegaan sinds de lancering van de PS3, maar 500 euro voelt nog steeds als een magische grens waar je niet overheen mag gaan. 400 euro kun je voor jezelf nog verantwoorden, 450 ook wel, maar meer dan een half duizend… dan begin je je portemonnee ineens te voelen.

Dure technologie

Ryan laat in dit interview al zien wat het verkooppraatje van Sony gaat worden. Ja, de console is duur, maar je krijgt er ook veel voor terug. Dit is een enorm krachtig apparaat, waar je prachtige games op kunt spelen! Het nieuwste van het nieuwste! Dat is leuk en aardig, en het klopt dat Sony niet de goedkoopste onderdelen heeft uitgezocht, maar dat is wel wat klanten altijd al verwachten. De PlayStation 4 werd ook al verkocht als hypermodern snufje, dus ik betwijfel of gamers vatbaar zijn voor dat argument.

Het zal helpen dat concurrent Microsoft waarschijnlijk met dezelfde problemen kampt, al acht ik bij het Amerikaanse bedrijf de kans groter dat ze wat meer verlies pakken op elke verkochte console. Alles om het gat met Sony te verkleinen. Microsoft is bovendien een financieel gezond bedrijf, dat dit risico wellicht beter durft te lopen.

Maar zelfs als de Xbox Series X en PlayStation 5 straks allebei boven de 500 euro uitkomen, voelt dat gevaarlijk. Dat komt door een ander platform, dat nooit een directe concurrent leek maar nu toch om de hoek komt kijken: de pc.

500 euro wordt mogelijk de ondergrens en het zou zomaar nog duurder kunnen worden. Dat is behoorlijk prijzig.

-

Master race

Nieuwe consolegeneraties liggen bij lancering eigenlijk altijd al achter op wat de allernieuwste pc’s kunnen. Daar was altijd een goed argument voor: consoles zijn een stuk goedkoper en bedoeld voor gamers die wat minder gedoe willen. Gewoon dat kastje aan je tv hangen, dan hoef je je nooit meer ergens zorgen over te maken. Pc-spelers zitten altijd met driver-updates te klooien en videokaarten te upgraden - daar heb jij geen last van op je console.

Maar de grens tussen pc en console is al jaren aan het vervagen. Pc’s worden steeds makkelijker om te gebruiken, terwijl consoles alleen maar ingewikkelder worden. Je kunt een pc prima aan je tv hangen en onderuitgezakt op de bank spelen. Updates worden vaak automatisch gedownload. En ja, soms is een nieuwe videokaart wel fijn, maar dat geldt voor consoles tegenwoordig toch ook? Die komen halverwege de generatie ineens met een X- of Pro-versie aanzetten. Bovendien zit je consolegames ook constant te updaten voordat je ze eindelijk kunt spelen.

Niet té duur, please

Hoe duurder de nieuwe consoles straks worden, hoe logischer het wordt om de stap naar pc te maken. Als er nog maar een paarhonderd euro verschil zit tussen een PlayStation 5 of een krachtige pc, wordt die overstap verleidelijk. Het verschil heb je immers zo terugverdiend via Steam-sales en gratis Epic Store-games.

Ik verwacht niet dat Sony de prijs al gaat onthullen tijdens hun eerste PlayStation 5-stream. Een hoge prijs zou namelijk een zwart randje geven aan zo’n presentatie, terwijl ze juist het momentum terug willen winnenmet hun grote games. Sony en Microsoft lijken bovendien verwikkeld te zijn in een soort staarwedstrijd, waarbij elk op de ander wacht om hun prijs bekend te maken. Terwijl ze zo op elkaars concurrentie gefocust zijn, is het niet te hopen dat ze de prijs té ver omhoog schroeven. Sony is daar nu heel duidelijk in: de tijd van ‘goedkope’ consoles is voorbij. Begin maar vast met sparen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Neva van Gris-makers komt ook naar naar PS4 en Mac
Nieuws

Neva van Gris-makers komt ook naar naar PS4 en Mac

De game verschijnt op 15 oktober ook voor PS5, Xbox Series, Switch en pc

Neva, de nieuwe game van Gris-ontwikkelaar Nomada Studio, verschijnt op release ook voor PlayStation 4 en Mac.

Dat heeft de studio aangekondigd. Eerder werd al aangekondigd dat het spel op 15 oktober voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc (via Steam) beschikbaar komt.

Neva wordt zoals gezegd ontwikkeld door Nomada Studio, de ontwikkelaar van het geprezen indiespel Gris. De nieuwe game combineert platformsecties, puzzels en gevechten. Het spel draait om Alba en haar band met een wolf. Samen verkennen ze een stervende wereld. Daarbij is de user interface minimaal en wordt de unieke grafische stijl van Gris voortgezet.

Hieronder kan naast de aankondigingstweet voor de PS4- en Mac-versie ook een eerder verschenen trailer van de game worden bekeken.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cameraperspectief verandert moeilijkheidsgraad in Metal Gear Solid Delta
Nieuws

Cameraperspectief verandert moeilijkheidsgraad in Metal Gear Solid Delta

Het nieuwe perspectief maakte de game in eerste instantie te makkelijk

De moeilijkheidsgraad van het aankomende Metal Gear Solid Delta: Snake Eater wordt aangepast afhankelijk van welk cameraperspectief de speler gebruikt.

Dat laat creative producer Yuji Korekado weten in een interview met Famitsu (via VGC). Hij laat daarbij weten dat mensen wanneer ze de game beginnen moeten kiezen uit de 'oude' camerastandpunt die vaststaat, en een nieuwe camera in derdepersoonsperspectief die spelers naar gelieve kunnen bewegen.

Korekado legt uit waarom dit zo is: "De moeilijkheidsgraad van de game verandert drastisch afhankelijk van het perspectief. De nieuwe camera heeft een wijder, lineairder gezichtsveld en geeft je de mogelijkheid om te schieten terwijl je beweegt, dus dat is makkelijker dan we verwacht hadden. Maar toen we de moeilijkheidsgraad naar de nieuwe camera aanpasten, werd de game met de oude camera weer te moeilijk, dus besloten we er twee aparte modi van te maken. De oude camera is vergelijkbaar met de moeilijkheidsgraad van het origineel, en de nieuwe camera geeft een nieuwe uitdaging."

De remake van Metal Gear Solid 3 werd vorig jaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc aangekondigd. Snake Eater speelt zich af in 1964, ver voor de andere hoofddelen in de Metal Gear-reeks. In het spel moeten spelers als een FOX-agent genaamd Naked Snake de Russische raketgeleerde Nikolai Stephanovich Sokolov zien te redden en een superwapen zien te saboteren.

Waar in andere Metal Gear-games vooral stedelijke en industriële gebieden worden verkend, doen spelers in Snake Eater een jungle aan. Naast stealth, actie en verhalende elementen bevat het spel ook survivalelementen. Zo kan er op dieren gejaagd worden en moeten spelers hun wonden en breuken helen. De remake draait in Unreal Engine 5.

Metal Gear Solid Delta: Snake Eater verschijnt op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Een releasedatum is nog altijd niet bekend, er gaan er wel geruchten dat de game pas in 2025 uitkomt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Diablo 4-uitbreiding Vessel of Hatred vannacht vanaf 1:00 uur beschikbaar
Nieuws

Diablo 4-uitbreiding Vessel of Hatred vannacht vanaf 1:00 uur beschikbaar

Een pre-download is beschikbaar op Battle.net en consoles

De eerste grote uitbreiding voor Diablo 4, genaamd Vessel of Hatred, kan aankomende nacht vanaf 1:00 uur Nederlandse tijd gespeeld worden.

Dat heeft Blizzard aangekondigd. De releasedatum was al bekend, maar nu is er ook een precieze tijd naar buiten gecommuniceerd. Via Battle.net en consoles is er een optie voor een pre-download beschikbaar.

In Vessel of Hatred bezoeken spelers een nieuwe regio genaamd Nahantu – een jungle vol met geheimen, nieuwe kerkers, Strongholds en monsters. Vessel of Hatred speelt zich meteen na Diablo 4 af en zet dat verhaal dus voort.

Nieuw is ook de Spiritborn-klasse, die ook wel de "grootste jagers van de jungle" worden genoemd. De klasse richt zich op behendigheid en gebruikt martial arts als moveset - aspecten uit taekwondo, karate, kickboksen, boksen en Muay Thai worden gecombineerd voor "de snelste, meest agressieve" klasse in de game.

Daarbij zijn al zijn moves gebaseerd op vier goddelijke Spirit Guardians die tijdens gevechten opgeroepen kunnen worden: een jaguar, duizendpoot, gorilla en adelaar. Alle skills kunnen met elkaar gecombineerd worden, al is het ook mogelijk voor spelers om volledig voor één Spirit Guardian te gaan.

Diablo 4 is beschikbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Steam en Battle.net. Ook is de game speelbaar via Xbox Game Pass. Hieronder zijn de eerder uitgekomen gameplaytrailer en cinematische liveaction-trailer te zien.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!