De tijd van goedkope consoles is voorbij
Nieuws

De tijd van goedkope consoles is voorbij

Toen Sony de PlayStation 3 lanceerde voor 499 euro, leek dat een astronomisch hoog bedrag. Nu lijkt dat de ondergrens en mogen we blij zijn als het niet nóg meer wordt.

Sony bereidde ons vorige week al voor op slecht nieuws. CEO Jim Ryan wil een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden voor de PlayStation 5, maar dat betekent niet per se dat dat ook de laagste prijs wordt. “Waarde is een combinatie van meerdere elementen. Het betekent games, het aantal games, de diepgang van de games, de variatie in games, de kwaliteit van games, de prijs van games... al deze elementen en hoe ze samenvallen met de features van de console."

Dat is marketingpraat voor: dit wordt geen goedkoop apparaat. 500 euro wordt mogelijk de ondergrens en het zou zomaar nog duurder kunnen worden. Dat is behoorlijk prijzig. Natuurlijk is er al aardig wat inflatie overheen gegaan sinds de lancering van de PS3, maar 500 euro voelt nog steeds als een magische grens waar je niet overheen mag gaan. 400 euro kun je voor jezelf nog verantwoorden, 450 ook wel, maar meer dan een half duizend… dan begin je je portemonnee ineens te voelen.

©GMRimport

Dure technologie

Ryan laat in dit interview al zien wat het verkooppraatje van Sony gaat worden. Ja, de console is duur, maar je krijgt er ook veel voor terug. Dit is een enorm krachtig apparaat, waar je prachtige games op kunt spelen! Het nieuwste van het nieuwste! Dat is leuk en aardig, en het klopt dat Sony niet de goedkoopste onderdelen heeft uitgezocht, maar dat is wel wat klanten altijd al verwachten. De PlayStation 4 werd ook al verkocht als hypermodern snufje, dus ik betwijfel of gamers vatbaar zijn voor dat argument.

Het zal helpen dat concurrent Microsoft waarschijnlijk met dezelfde problemen kampt, al acht ik bij het Amerikaanse bedrijf de kans groter dat ze wat meer verlies pakken op elke verkochte console. Alles om het gat met Sony te verkleinen. Microsoft is bovendien een financieel gezond bedrijf, dat dit risico wellicht beter durft te lopen.

Maar zelfs als de Xbox Series X en PlayStation 5 straks allebei boven de 500 euro uitkomen, voelt dat gevaarlijk. Dat komt door een ander platform, dat nooit een directe concurrent leek maar nu toch om de hoek komt kijken: de pc.

500 euro wordt mogelijk de ondergrens en het zou zomaar nog duurder kunnen worden. Dat is behoorlijk prijzig.

-

Master race

Nieuwe consolegeneraties liggen bij lancering eigenlijk altijd al achter op wat de allernieuwste pc’s kunnen. Daar was altijd een goed argument voor: consoles zijn een stuk goedkoper en bedoeld voor gamers die wat minder gedoe willen. Gewoon dat kastje aan je tv hangen, dan hoef je je nooit meer ergens zorgen over te maken. Pc-spelers zitten altijd met driver-updates te klooien en videokaarten te upgraden - daar heb jij geen last van op je console.

Maar de grens tussen pc en console is al jaren aan het vervagen. Pc’s worden steeds makkelijker om te gebruiken, terwijl consoles alleen maar ingewikkelder worden. Je kunt een pc prima aan je tv hangen en onderuitgezakt op de bank spelen. Updates worden vaak automatisch gedownload. En ja, soms is een nieuwe videokaart wel fijn, maar dat geldt voor consoles tegenwoordig toch ook? Die komen halverwege de generatie ineens met een X- of Pro-versie aanzetten. Bovendien zit je consolegames ook constant te updaten voordat je ze eindelijk kunt spelen.

©GMRimport

Niet té duur, please

Hoe duurder de nieuwe consoles straks worden, hoe logischer het wordt om de stap naar pc te maken. Als er nog maar een paarhonderd euro verschil zit tussen een PlayStation 5 of een krachtige pc, wordt die overstap verleidelijk. Het verschil heb je immers zo terugverdiend via Steam-sales en gratis Epic Store-games.

Ik verwacht niet dat Sony de prijs al gaat onthullen tijdens hun eerste PlayStation 5-stream. Een hoge prijs zou namelijk een zwart randje geven aan zo’n presentatie, terwijl ze juist het momentum terug willen winnenmet hun grote games. Sony en Microsoft lijken bovendien verwikkeld te zijn in een soort staarwedstrijd, waarbij elk op de ander wacht om hun prijs bekend te maken. Terwijl ze zo op elkaars concurrentie gefocust zijn, is het niet te hopen dat ze de prijs té ver omhoog schroeven. Sony is daar nu heel duidelijk in: de tijd van ‘goedkope’ consoles is voorbij. Begin maar vast met sparen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!