De tijd van goedkope consoles is voorbij
Nieuws

De tijd van goedkope consoles is voorbij

Toen Sony de PlayStation 3 lanceerde voor 499 euro, leek dat een astronomisch hoog bedrag. Nu lijkt dat de ondergrens en mogen we blij zijn als het niet nóg meer wordt.

Sony bereidde ons vorige week al voor op slecht nieuws. CEO Jim Ryan wil een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden voor de PlayStation 5, maar dat betekent niet per se dat dat ook de laagste prijs wordt. “Waarde is een combinatie van meerdere elementen. Het betekent games, het aantal games, de diepgang van de games, de variatie in games, de kwaliteit van games, de prijs van games... al deze elementen en hoe ze samenvallen met de features van de console."

Dat is marketingpraat voor: dit wordt geen goedkoop apparaat. 500 euro wordt mogelijk de ondergrens en het zou zomaar nog duurder kunnen worden. Dat is behoorlijk prijzig. Natuurlijk is er al aardig wat inflatie overheen gegaan sinds de lancering van de PS3, maar 500 euro voelt nog steeds als een magische grens waar je niet overheen mag gaan. 400 euro kun je voor jezelf nog verantwoorden, 450 ook wel, maar meer dan een half duizend… dan begin je je portemonnee ineens te voelen.

©GMRimport

Dure technologie

Ryan laat in dit interview al zien wat het verkooppraatje van Sony gaat worden. Ja, de console is duur, maar je krijgt er ook veel voor terug. Dit is een enorm krachtig apparaat, waar je prachtige games op kunt spelen! Het nieuwste van het nieuwste! Dat is leuk en aardig, en het klopt dat Sony niet de goedkoopste onderdelen heeft uitgezocht, maar dat is wel wat klanten altijd al verwachten. De PlayStation 4 werd ook al verkocht als hypermodern snufje, dus ik betwijfel of gamers vatbaar zijn voor dat argument.

Het zal helpen dat concurrent Microsoft waarschijnlijk met dezelfde problemen kampt, al acht ik bij het Amerikaanse bedrijf de kans groter dat ze wat meer verlies pakken op elke verkochte console. Alles om het gat met Sony te verkleinen. Microsoft is bovendien een financieel gezond bedrijf, dat dit risico wellicht beter durft te lopen.

Maar zelfs als de Xbox Series X en PlayStation 5 straks allebei boven de 500 euro uitkomen, voelt dat gevaarlijk. Dat komt door een ander platform, dat nooit een directe concurrent leek maar nu toch om de hoek komt kijken: de pc.

500 euro wordt mogelijk de ondergrens en het zou zomaar nog duurder kunnen worden. Dat is behoorlijk prijzig.

-

Master race

Nieuwe consolegeneraties liggen bij lancering eigenlijk altijd al achter op wat de allernieuwste pc’s kunnen. Daar was altijd een goed argument voor: consoles zijn een stuk goedkoper en bedoeld voor gamers die wat minder gedoe willen. Gewoon dat kastje aan je tv hangen, dan hoef je je nooit meer ergens zorgen over te maken. Pc-spelers zitten altijd met driver-updates te klooien en videokaarten te upgraden - daar heb jij geen last van op je console.

Maar de grens tussen pc en console is al jaren aan het vervagen. Pc’s worden steeds makkelijker om te gebruiken, terwijl consoles alleen maar ingewikkelder worden. Je kunt een pc prima aan je tv hangen en onderuitgezakt op de bank spelen. Updates worden vaak automatisch gedownload. En ja, soms is een nieuwe videokaart wel fijn, maar dat geldt voor consoles tegenwoordig toch ook? Die komen halverwege de generatie ineens met een X- of Pro-versie aanzetten. Bovendien zit je consolegames ook constant te updaten voordat je ze eindelijk kunt spelen.

©GMRimport

Niet té duur, please

Hoe duurder de nieuwe consoles straks worden, hoe logischer het wordt om de stap naar pc te maken. Als er nog maar een paarhonderd euro verschil zit tussen een PlayStation 5 of een krachtige pc, wordt die overstap verleidelijk. Het verschil heb je immers zo terugverdiend via Steam-sales en gratis Epic Store-games.

Ik verwacht niet dat Sony de prijs al gaat onthullen tijdens hun eerste PlayStation 5-stream. Een hoge prijs zou namelijk een zwart randje geven aan zo’n presentatie, terwijl ze juist het momentum terug willen winnenmet hun grote games. Sony en Microsoft lijken bovendien verwikkeld te zijn in een soort staarwedstrijd, waarbij elk op de ander wacht om hun prijs bekend te maken. Terwijl ze zo op elkaars concurrentie gefocust zijn, is het niet te hopen dat ze de prijs té ver omhoog schroeven. Sony is daar nu heel duidelijk in: de tijd van ‘goedkope’ consoles is voorbij. Begin maar vast met sparen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!