Dit moet de PlayStation 5-onthulling in ieder geval doen
Achtergrond

Dit moet de PlayStation 5-onthulling in ieder geval doen

De verwachtingen voor de onthulling van de PlayStation 5 stijgen inmiddels tot extreme proporties. Nu het moment href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/sony-onthult-donderdag-officieel-de-playstation-5/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">ergdichtbij</a> is, rijst de vraag op: kan Sony het waarmaken?

Hoe langer Sony zich in stilzwijgen hult, hoe meer gamers verwachten als ze eindelijk hun mond opendoen. Het verschil in strategie met concurrent Microsoft kan niet groter zijn. We horen te pas en te onpas nieuwe details over de Xbox Series X. We weten al hoe het apparaat eruit ziet, we kennen een aantal van Microsofts eigen games en hebben al wat third party-spellen gezien die er op uitkomen.

Dat vind ik een slimme aanpak, omdat een teleurstellende aankondiging minder lang blijft kleven. De Inside Xbox-stream met third party-games vond ik bijvoorbeeld weinig indrukwekkend, omdat er nauwelijks gameplay werd getoond. Maar dat vind ik uiteindelijk niet zo erg, want ik weet dat er in juli weer een nieuwe stream volgt met games van Microsoft zelf.

De druk op Sony stijgt daarentegen tot het kookpunt. De release van de nieuwe consoles komt steeds dichterbij, ervan uitgaande dat ze niet worden uitgesteld. Microsoft heeft onthullingen als het uiterlijk van de console al uit de weg geruimd, maar Sony moet volgens mij zoveel mogelijk in één presentatie bekendmaken, anders lopen ze straks nog steeds achter de feiten aan.

©GMRimport

Het uiterlijk

Het eerste dat moet gebeuren: laat dat kastje zien. Het uiterlijk van een console lijkt misschien niet heel belangrijk, maar je moet hem wel naast of onder je tv willen zetten. Bovendien staat het apparaat straks op alle posters en andere reclame-uitingen, dus het moet wel in de smaak vallen.

Dit is een aspect waarin Sony zich behoorlijk kan onderscheiden van Microsoft. De Xbox Series X gaat voor een apparaat dat lijkt op een pc-toren. Voor mij straalt dat uit dat het een krachtig ding is. Microsoft wil laten zien dat ze een supersnelle console heeft gemaakt. Maar lang niet alle klanten vinden dat het belangrijkst. Met een modern design zou Sony al een eerste slag kunnen slaan om de wat meer doorsnee gamer aan hun kant te krijgen.

©GMRimport

De specificaties

We weten de specificaties van beide consoles al, dus de suffe technische Powerpoint-slides kan Sony achterwege laten. Wat ik wel graag zou willen zien, is een duidelijke uitleg over het verschil dat de volgende generatie gaat maken. Dit had ik eigenlijk al verwacht bij de Inside Xbox-stream: een presentatie van bijvoorbeeld Assassin’s Creed, waarin wordt getoond dat reizen naar een fast travel-punt zonder enige laadtijden gebeurt.

Maar meer dan dat hoop ik dat ze laten zien wat die snelle SSD betekent voor de manier waarop games gemaakt worden. Vertel ons bijvoorbeeld hoe de open wereld van Horizon 2 anders ingedeeld kan worden, omdat assets zo bizar snel ingeladen kunnen worden. Hoeveel details kunnen ontwikkelaars in hun werelden kwijt, en hoe snel kun je er dan doorheen racen?

We weten de specificaties van beide consoles al, dus de suffe technische Powerpoint-slides kan Sony achterwege laten.

-

De games

Dit is natuurlijk de belangrijkste troef die Sony in handen heeft. Microsoft heeft al veel goede stappen gezet om de harten van gamers te winnen, zoals Game Pass en xCloud. Maar zelfs na de aankoop van verschillende studio’s, hebben ze nog geen brede selectie aan must-have exclusives. Naast Halo Infinite is er nog geen Series X-game waar we watertandend op zitten te wachten. Hellblade 2 is natuurlijk leuk, maar geen mega-knaller.

Sony kan echter uitpakken met hun bekende series, en ik hoop dan ook dat ze dat gaan doen. Als ze alleen lanceringsgames laten zien, is dat denk ik niet genoeg om aan de torenhoge verwachtingen te voldoen. Van de grote franchises maakt een nieuwe Horizon de grootste kans om op tijd klaar te zijn voor de lancering van de PS5, maar zelfs bij die game twijfel ik of hij niet later zal komen. Dan heb je mogelijk alleen de remake waar Bluepoint Games mee bezig is (Demon’s Souls?) als grote klapper. Natuurlijk sluit ik andere verrassingen niet uit, maar voor een grote serie als God of War, Spider-Man of Uncharted is het waarschijnlijk echt te vroeg.

©GMRimport

Daarom verwacht ik dat Sony alvast verder zal kijken dan alleen de lancering. Met een teaser voor een nieuwe God of War of Spider-Man 2 wordt direct een hoop hype gegenereerd. Ze moeten wel, om het momentum over te pakken van Microsoft en de hooggespannen verwachtingen waar te maken.

En denk maar niet dat Sony dat nooit zou doen. Ze leuren al jaren met vroeg aangekondigde games, die nu nog niet eens uit zijn. The Last of Us: Part 2 werd in 2016 onthuld, Ghost of Tsushima in 2017, en Spider-Man en Death Stranding werden ook meerdere jaren meegenomen naar persmomenten.

©GMRimport

De prijs?

Qua prijs kan Sony een verrassing uit de hoge hoed toveren, al verwacht ik dat het bedrijf wacht totdat Microsoft hun prijs heeft aangekondigd. Een gunstige prijs zou de hype voor de PlayStation 5 wel de stratosfeer in kunnen schieten. Op dit moment vind ik alles onder de 500 euro al winst, maar als Sony besluit om zelf geld bij te gaan leggen en de console voor 450 euro of nog minder in de winkels legt, kan het bedrijf de Series X een flinke tik verkopen.

Na zo lang wachten kan Sony de onthulling niet meer afdoen met een nieuw kastje en een paar lanceringsgames. Het bedrijf moet op alle cilinders knallen om het zwijgen teniet te doen. Wat kunnen we de komende jaren van ze verwachten? Het wordt tijd om dat te laten zien.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!