Days Gone is een schoolvoorbeeld voor pc-ports
Reviews

Days Gone is een schoolvoorbeeld voor pc-ports

Sony is hard werk aan het maken van hun belofte om first-party games over te zetten naar pc. Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan, zo blijkt uit de problemen die Horizon Zero Dawn op pc ondervond. Days Gone weet niet alleen die problemen te vermijden, het legt de lat ook een flink stuk hoger voor alle pc-overzettingen van Sony die nog volgen.

Deze review gaat specifiek over de pc-port van Days Gone. Lees hier onze originele review van de PS4-versie.

De overzetting van de PS4-versie van Days Gone naar pc is in elk opzicht goed gelukt: er zijn geen overduidelijke bugs of prestatieproblemen en de besturing is goed afgestemd op de verwachtingen van pc-gamers. Als kers op de taart is de game ook nog eens uitstekend geoptimaliseerd, waardoor je waarschijnlijk niet diep in de buidel hoeft te tasten om een nieuwe videokaart te halen.

Prestaties

Dankzij die optimalisatie heeft de game zéér bescheiden systeemeisen: volgens Bend Studio is een i5-2500K in combinatie met een GTX 780 en 8GB RAM al voldoende om de game te draaien. De aanbevolen systeemeisen liggen wat hoger, maar de i7-4770K, GTX 1060 6GB en 16GB RAM die daar genoemd worden zijn nog steeds heel bereikbaar. Voor dit artikel hebben we de game bekeken op een i7-6700K met een GTX 1070 en 32GB RAM.

Met die configuratie houdt de game moeiteloos 1440p/60fps aan op de very high voorinstelling. Op deze voorinstelling is het verschil met de PlayStation 4-versie onmiskenbaar, met name door de betere belichting en renderafstand. Dankzij de toevoeging van global illumination oogt de verlichting realistischer, met drastisch verbeterde schaduwen ten opzichte van de PlayStation 4-uitvoering.

Om Days Gone enigszins speelbaar te krijgen op de relatief zwakke videokaart van de PlayStation 4, moest Bend Studio de kwaliteit van de textures en objecten in de verte flink omlaag schroeven, met name in grote, open ruimtes. Met de pc-versie is die beperking opgeheven, wat zich vertaalt naar betere textures met meer definitie en objecten in de verte die meer detail hebben. In levels die zich binnen plaatsvinden valt dit verschil niet zo op, maar in levels met bossen en snelwegen zijn de verbeteringen makkelijk waarneembaar.

©GMRimport

Naast de betere textures wordt de extra grafische paardenkracht aangewend om de game in volwaardig 4k te kunnen weergeven, in tegenstelling tot de checkerboard 4k-implementatie op de PlayStation 4. Deze checkerboard-techniek resulteerde op de PlayStation 4 soms in visuele artefacten zoals wazige lijnen of kartelrandjes. De 4k-implementatie van de pc-versie heeft hier geen last van.

Eerdere pc-overzettingen uit het kamp van Sony leden onder de beperkte mogelijkheden om de grafische instellingen aan te passen. Met name bij Death Stranding op pc was weinig aandacht besteed aan de mogelijkheid om de kwaliteit en het detailniveau van de spelwereld naar wens in te stellen. Days Gone lijkt geleerd te hebben van deze fouten door zeer uitgebreide opties aan te bieden om de graphics en weergave van het spel aan te passen.

De hoeveelheid opties is een goede verbetering ten opzichte van de eerdere ports, maar de belangrijkste reden waarom het optiemenu van Days Gone zo fijn is om te gebruiken, is de directe terugkoppeling bij het veranderen van instellingen. Omdat het hoofdmenu een voorvertoning laat zien van de spelwereld is het effect van de geselecteerde instellingen onmiddellijk zichtbaar, zonder dat de game opnieuw moet worden opgestart. Bovendien is in de rechterbovenhoek het aantal beelden per seconde en de GPU-belasting te zien, zodat technisch onderlegde gebruikers precies het gewenste aantal beelden per seconde kunnen aantikken.

©GMRimport

Ondersteuning

Days Gone doet wel onder voor Death Stranding op het gebied van moderne functies, zoals Nvidia’s Deep Learning Super Sampling (DLSS) en ray tracing: beide functies zijn niet beschikbaar in de pc-versie. Een blogpost die voorafgaand aan de release werd gepubliceerd lijkt te suggereren dat DLSS in de toekomst wel kan worden toegevoegd middels een update. Het taalgebruik rondom ray tracing is een stuk definitiever: die techniek wordt niet toegevoegd aan de game.

Bend Studio heeft daarentegen uitstekende compatibiliteit voor (ultra)breedbeeldmonitoren toegevoegd, door zowel 21:9- als 32:9-monitoren te ondersteunen. De UI en tussenfilmpjes worden bij bredere monitoren juist weergegeven, waardoor er geen zwarte balken zichtbaar zijn. Om het spelen op bredere monitors verder te faciliteren kan het blikveld bovendien worden aangepast tussen vijftig en honderd graden.

©GMRimport

Niet alleen de grafische instellingen zijn uitstekend ingericht, ook voor de toegankelijkheidsopties verdient Bend Studio alle lof. Dat begint bij de ondertiteling, waar de lettergrote, taal, achtergrond en naam van de spreker aanpasbaar zijn. Quicktime-events kunnen in het toegankelijkheidsmenu makkelijker worden gemaakt of volledig worden uitgeschakeld voor gamers die moeite hebben met snel achter elkaar knoppen indrukken.

Tot slot ondersteunt Days Gone alle courante controllers, waaronder de Xbox Adaptive Controller, en kunnen de knoppen op zowel controller als toetsenbord anders worden toegewezen. Zelfs zonder het veranderen van de knoppentoewijzingen is de besturing van Days Gone uitstekend geregeld. Het aansturen van hoofdrolspeler Deacon met muis en toetsenbord is zelfs zo soepel dat je haast zou vergeten dat deze game oorspronkelijk voor de PlayStation 4 is gemaakt.

Conclusie

Als Bend Studio het gelaten had bij wat optimalisaties en het wegpoetsen van bugs, was Days Gone al een prima port geweest, maar de extra aandacht die ze hebben besteed aan de opties en toegankelijkheid tilt deze overzetting naar een hoger niveau. De enige teleurstelling is het gebrek aan DLSS en ray tracing, maar zelfs dat leed wordt verzacht door de uitstekende fotomodus, new game+ en extra cosmetische content.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!