Days Gone is een schoolvoorbeeld voor pc-ports
Reviews

Days Gone is een schoolvoorbeeld voor pc-ports

Sony is hard werk aan het maken van hun belofte om first-party games over te zetten naar pc. Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan, zo blijkt uit de problemen die Horizon Zero Dawn op pc ondervond. Days Gone weet niet alleen die problemen te vermijden, het legt de lat ook een flink stuk hoger voor alle pc-overzettingen van Sony die nog volgen.

Deze review gaat specifiek over de pc-port van Days Gone. Lees hier onze originele review van de PS4-versie.

De overzetting van de PS4-versie van Days Gone naar pc is in elk opzicht goed gelukt: er zijn geen overduidelijke bugs of prestatieproblemen en de besturing is goed afgestemd op de verwachtingen van pc-gamers. Als kers op de taart is de game ook nog eens uitstekend geoptimaliseerd, waardoor je waarschijnlijk niet diep in de buidel hoeft te tasten om een nieuwe videokaart te halen.

Prestaties

Dankzij die optimalisatie heeft de game zéér bescheiden systeemeisen: volgens Bend Studio is een i5-2500K in combinatie met een GTX 780 en 8GB RAM al voldoende om de game te draaien. De aanbevolen systeemeisen liggen wat hoger, maar de i7-4770K, GTX 1060 6GB en 16GB RAM die daar genoemd worden zijn nog steeds heel bereikbaar. Voor dit artikel hebben we de game bekeken op een i7-6700K met een GTX 1070 en 32GB RAM.

Met die configuratie houdt de game moeiteloos 1440p/60fps aan op de very high voorinstelling. Op deze voorinstelling is het verschil met de PlayStation 4-versie onmiskenbaar, met name door de betere belichting en renderafstand. Dankzij de toevoeging van global illumination oogt de verlichting realistischer, met drastisch verbeterde schaduwen ten opzichte van de PlayStation 4-uitvoering.

Om Days Gone enigszins speelbaar te krijgen op de relatief zwakke videokaart van de PlayStation 4, moest Bend Studio de kwaliteit van de textures en objecten in de verte flink omlaag schroeven, met name in grote, open ruimtes. Met de pc-versie is die beperking opgeheven, wat zich vertaalt naar betere textures met meer definitie en objecten in de verte die meer detail hebben. In levels die zich binnen plaatsvinden valt dit verschil niet zo op, maar in levels met bossen en snelwegen zijn de verbeteringen makkelijk waarneembaar.

©GMRimport

Naast de betere textures wordt de extra grafische paardenkracht aangewend om de game in volwaardig 4k te kunnen weergeven, in tegenstelling tot de checkerboard 4k-implementatie op de PlayStation 4. Deze checkerboard-techniek resulteerde op de PlayStation 4 soms in visuele artefacten zoals wazige lijnen of kartelrandjes. De 4k-implementatie van de pc-versie heeft hier geen last van.

Eerdere pc-overzettingen uit het kamp van Sony leden onder de beperkte mogelijkheden om de grafische instellingen aan te passen. Met name bij Death Stranding op pc was weinig aandacht besteed aan de mogelijkheid om de kwaliteit en het detailniveau van de spelwereld naar wens in te stellen. Days Gone lijkt geleerd te hebben van deze fouten door zeer uitgebreide opties aan te bieden om de graphics en weergave van het spel aan te passen.

De hoeveelheid opties is een goede verbetering ten opzichte van de eerdere ports, maar de belangrijkste reden waarom het optiemenu van Days Gone zo fijn is om te gebruiken, is de directe terugkoppeling bij het veranderen van instellingen. Omdat het hoofdmenu een voorvertoning laat zien van de spelwereld is het effect van de geselecteerde instellingen onmiddellijk zichtbaar, zonder dat de game opnieuw moet worden opgestart. Bovendien is in de rechterbovenhoek het aantal beelden per seconde en de GPU-belasting te zien, zodat technisch onderlegde gebruikers precies het gewenste aantal beelden per seconde kunnen aantikken.

©GMRimport

Ondersteuning

Days Gone doet wel onder voor Death Stranding op het gebied van moderne functies, zoals Nvidia’s Deep Learning Super Sampling (DLSS) en ray tracing: beide functies zijn niet beschikbaar in de pc-versie. Een blogpost die voorafgaand aan de release werd gepubliceerd lijkt te suggereren dat DLSS in de toekomst wel kan worden toegevoegd middels een update. Het taalgebruik rondom ray tracing is een stuk definitiever: die techniek wordt niet toegevoegd aan de game.

Bend Studio heeft daarentegen uitstekende compatibiliteit voor (ultra)breedbeeldmonitoren toegevoegd, door zowel 21:9- als 32:9-monitoren te ondersteunen. De UI en tussenfilmpjes worden bij bredere monitoren juist weergegeven, waardoor er geen zwarte balken zichtbaar zijn. Om het spelen op bredere monitors verder te faciliteren kan het blikveld bovendien worden aangepast tussen vijftig en honderd graden.

©GMRimport

Niet alleen de grafische instellingen zijn uitstekend ingericht, ook voor de toegankelijkheidsopties verdient Bend Studio alle lof. Dat begint bij de ondertiteling, waar de lettergrote, taal, achtergrond en naam van de spreker aanpasbaar zijn. Quicktime-events kunnen in het toegankelijkheidsmenu makkelijker worden gemaakt of volledig worden uitgeschakeld voor gamers die moeite hebben met snel achter elkaar knoppen indrukken.

Tot slot ondersteunt Days Gone alle courante controllers, waaronder de Xbox Adaptive Controller, en kunnen de knoppen op zowel controller als toetsenbord anders worden toegewezen. Zelfs zonder het veranderen van de knoppentoewijzingen is de besturing van Days Gone uitstekend geregeld. Het aansturen van hoofdrolspeler Deacon met muis en toetsenbord is zelfs zo soepel dat je haast zou vergeten dat deze game oorspronkelijk voor de PlayStation 4 is gemaakt.

Conclusie

Als Bend Studio het gelaten had bij wat optimalisaties en het wegpoetsen van bugs, was Days Gone al een prima port geweest, maar de extra aandacht die ze hebben besteed aan de opties en toegankelijkheid tilt deze overzetting naar een hoger niveau. De enige teleurstelling is het gebrek aan DLSS en ray tracing, maar zelfs dat leed wordt verzacht door de uitstekende fotomodus, new game+ en extra cosmetische content.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GSC praat mogelijk met Netflix over over Stalker-televisieserie
Nieuws

GSC praat mogelijk met Netflix over over Stalker-televisieserie

Stalker 2 is een maand na release al winstgevend

GSC Game World zou gesprekken houden met streamingdiensten als Netflix over een mogelijke televisieserie gebaseerd op de Stalker-franchise.

Insider Gaming claimt dat dit door Forbes Oekraïne wordt gemeld naar aanleiding van een gesprek met GSC Game World-eigenaar Maksym Krippa. Er zouden gesprekken worden gehouden, maar de status van het project zou nog niet bekend zijn. Er zou in ieder geval worden gepraat met Netflix over de mogelijkheden.

Stalker 2: Heart of Chornobyl kwam afgelopen maand uit op Xbox Series-consoles, pc en Game Pass. Hoewel de technische staat van de game te wensen over liet - mede door het feit dat het thuisland van de ontwikkelaar zich middenin een oorlog met Rusland bevindt - heeft GSC Game World sindsdien patches uitgebracht om de staat van de game te verbeteren. Eerder vandaag is nog een nieuwe patch uitgekomen waarmee letterlijk honderden problemen worden opgelost. De patch notes zijn hier te vinden.

Overigens meldt Krippa in het interview tevens dat Stalker 2 inmiddels al winstgevend is voor GSC Game World, en dat de kosten voor de ontwikkeling dus zijn terugverdiend. Het is niet bekend hoeveel kosten er precies gepaard gingen met de ontwikkeling, al gingen er volgens Krippa tientallen miljoenen dollars mee gemoeid.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam Replay 2024 geeft overzicht van speelgedrag gedurende dit jaar
Nieuws

Steam Replay 2024 geeft overzicht van speelgedrag gedurende dit jaar

Durf jij te kijken?

Ook op Steam is er een overzicht beschikbaar van het gamegedrag van gebruikers dit jaar, genaamd Steam Replay.

De pagina kan hier bezocht worden en geeft statistieken over het speelgedrag van de gebruiker. Er kan bekeken worden hoeveel tijd er aan specifieke games besteed is en hoeveel Steam-achievements er zijn ontgrendeld. Natuurlijk kan deze data vervolgens via social media gedeeld worden. Hier is de Steam Replay-data op te halen.

Overigens heette het overzicht in 2022 ook Steam Replay, maar werd er vorig jaar Steam Year in Review van gemaakt. Valve legt uit waarom het dit jaar weer Steam Replay heet: "Dit jaar zei iemand: 'Dat was een dom idee vorig jaar. Zou het heel gek zijn als we het weer terugveranderden?' Toen zeiden wij: 'Nee, Gabe, dat is veel te veel werk.' HA HA, grapje! Het was Chris. Of Eric? Nee, wacht, het was Jane. Of was het Tom? We zeiden in elk geval: 'Dat is een geweldig gezamenlijk idee, mede-teamgenoot!' En zodoende."

Tegenwoordig kunnen spelers van verschillende platforms aan het eind van het jaar data over hun speelgedrag ontvangen. Eerder kwam Xbox Year in Review en PlayStation Wrap-Up al beschikbaar, en sinds kort is ook het Nintendo Switch-jaaroverzicht uitgekomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!