CDA wil verbod op enkel betaalde lootboxen
Nieuws

CDA wil verbod op enkel betaalde lootboxen

Het CDA wil enkel een verbod op betaalde lootboxen in games. Dat zegt Tweede Kamerlid Henri Bontenbal in een interview met Gamer.nl.

"Het gaat mij echt om betaalde lootboxen versus niet-betaalde lootboxen", heldert Bontenbal op. "Dat is mijn primaire focus. In alle spellen zit natuurlijk een vorm van geluk; als ik Monopolie speel, dan gebruik ik ook dobbelstenen"

"Het gaat erom dat kinderen onder sociale dingen druk dingen kopen, en dat daar een verdienmodel achter zit waarbij ontwikkelaars allerlei trucs inbouwen om dat te stimuleren. Dat moet stoppen."

Ook is er volgens Bontenbal ruimte voor enkele tussenwegen wat betreft de regulatie en leeftijden. "Ik heb niet precies gezegd tegen de minister waar de grens ligt, en hoe ze dit probleem moeten oplossen. Ik wil dat het verboden wordt voor kinderen, en andere leeftijden laat ik aan de minister."

'Ontwrichtend'

Eerder deze week diende Bontenbal een motie in voor een 'verbod op lootboxen' in games. De andere coalitiepartijen en GroenLinks en SP hebben hun handtekeningen onder de motie gezet.

Bontenbal noemt lootboxen met name in het geval van gezinnen met kinderen 'ontwrichtend', omdat ouders in sommige gevallen geen toezicht hebben op hoeveel geld er wordt uitgegeven aan lootboxen: "Mijn eerste stap is: zorg dat het voor de meest kwetsbaren niet meer kan."

Eerder legde de Nederlandse Kansspelautoriteit Electronic Arts een dwangsom van enkele miljoenen euro's op wegens de verkoop van lootboxen in de Ultimate Team-modus van Fifa. De Nederlandse Kansspelautoriteit oordeelde echter dat de lootboxen 'onderdeel van een groter spel' zijn, en daardoor niet onder gokken vallen. 

Ondanks dat acht Henri Bontenbal dat de kans groot dat de motie effect heeft.

"Ik acht de kans vrij groot dat het lukt, want in België doen ze het ook. De Raad van State toetst gewoon aan de bestaande wetgeving. Zoals ik in mijn motie schrijf: als het nodig is om de wet te veranderen, dan moeten we dat doen. 

Ik verwacht eerlijk gezegd dat we inderdaad uitkomen op een wetsvoorstel, zodat ook de Raad van State de Kansspelautoriteit gelijk kan geven."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!