Raad van State: ‘Kansspelautoriteit had EA geen dwangsom mogen opleggen voor lootboxes Fifa’
Gamer.nl
Nieuws

Raad van State: ‘Kansspelautoriteit had EA geen dwangsom mogen opleggen voor lootboxes Fifa’

In hoger beroep oordeelt de Raad van State dat Fifa geen kansspel is. De kansspelautoriteit had EA in 2019 dus onterecht een dwangsom opgelegd.

De Kansspelautoriteit (Ksa) ziet de lootboxes in de Fifa-games als een kansspel, maar de Raad van State (RvS) beargumenteert dat die lootboxes een klein onderdeel van een groter spel zijn. De Afdeling bestuursrechtspraak van de RvS, de hoogste bestuursrechter, oordeelt daarom dat de dwangsom die EA in 2019 kreeg opgelegd door de Kansspelautoriteit onterecht is.

Lootboxes
In 2020 kreeg de Kansspelautoriteit nog bijval van de rechtbank in Den Haag, die de beslissing van de Ksa goedkeurde. De Ksa stelde dat de lootboxes, in de vorm van spelerspakketten in de Ultimate Team-modus van de voetbalspellen, een willekeurige inhoud én een economische waarde hebben.

Dat maakt die packs een online kansspel volgens de Ksa, waar EA dus een vergunning voor nodig zou hebben. Daarbovenop zouden minderjarigen niets meer met de packs te maken mogen hebben, zoals altijd het geval is bij online kansspelen. EA was het daar niet mee eens en ging in hoger beroep.

Hoger beroep
In dat hoger beroep beargumenteerde EA dat “de packs een onderdeel [vormen] van een breder behendigheidsspel, de Fifa FUT-modus, en geen apart spel [zijn]. De packs voegen, als onderdeel van een breder spel, een kanselement toe, maar zijn geen apart spel. Verreweg de meeste packs kunnen alleen verworven worden door gameplay, oftewel door het spel te spelen. [..] Voorts is de inhoud van de packs niet als prijs of premie te kwalificeren. De inhoud van de packs kan niet legaal in geld worden omgezet en is afgesloten van de economie.”

Het hoger beroep is volgens RvS gegrond en daarom moet de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vernietigd worden. EA hoeft dus geen dwangsom meer te betalen. Tevens moet de Ksa de proceskosten vergoeden.

Reacties Ksa en EA
“De Ksa gaat bezien wat de consequenties van deze uitspraak zijn voor haar aanpak van loot boxes”, zo meldt de Kansspelautoriteit op haar website. Het kan dus zijn dat deze uitspraak gevolgen gaat hebben voor andere gamemakers die lootboxes in hun spellen opnemen.

De officiële reactie van EA luidt als volgt: "Het besluit van vandaag bevestigt onze overtuiging dat geen enkel aspect van Fifa of Fifa Ultimate Team volgens de Nederlandse wet als gokken kan worden beschouwd. Bij Electronic Arts staan keuze, plezier, eerlijkheid en waarde voorop bij het maken van games. Onze prioriteit is ervoor te zorgen dat onze spelers in Nederland en over de hele wereld een positieve speelervaring hebben."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!