Call of Duty: Modern Warfare is de grootste stap vooruit sinds jaren
Nieuws

Call of Duty: Modern Warfare is de grootste stap vooruit sinds jaren

Gezien het huidige imago van Infinity Ward binnen de Call of Duty-franchise is de terugkeer naar Modern Warfare meer dan logisch. Het derde deel is nog steeds de bestverkochte Call of Duty-game en de serie heeft onvoorstelbaar veel nostalgische waarde. Modern Warfare betekent een nieuw begin voor de studio en belooft, in ieder geval op het gebied van multiplayer, de grootste stap vooruit sinds jaren te worden.

Bij een nieuw begin hoort ook een nieuwe engine, die de traditioneel strakke gameplay van de serie behoorlijk innoveert. Schieten voelt gewichtig en zowaar realistisch. Wapens hebben een gigantische terugslag en voelen als de ijzeren moordmachines die ze zijn. Vergis je niet: er is ook nog gewoon ruimte voor spektakel en lol. Een collega-journalist haalde tijdens onze speelsessie drie man neer door een granaat naar de andere kant van de map te gooien, om vervolgens de laatste van dichtbij op te blazen met een raketwerper. Het is en blijft Call of Duty, maar dan rauwer.

©GMRimport

Physics maken het verschil

Modern Warfare neigt dankzij een upgrade van de engine grafisch iets meer richting fotorealisme, al zijn het de animaties en physics die het verschil maken. Subtiele bewegingen van het geweer gebeuren los van het hoofd en de armen van de speler, soldaten nemen de moeite om halflege magazijnen terug te stoppen en deuren kunnen langzaam worden geopend om eerst naar binnen te gluren. Wat ook opvalt is de gigantische terugslag van wapens, die volgens multiplayer design director Joe Cecot gelukkig wel iets makkelijker te compenseren is door een nieuw systeem.

Toch geeft de intense terugslag van geweren een zwaar gevoel en is het maken van kills vanaf een afstand een prestatie. De game speelt trouwens ook vrij rap, met een time to kill die in de buurt komt bij Modern Warfare 2, mits je raakschiet. Het kaliber van kogels, die net als in Black Ops 4 nu vliegende objecten zijn, is hierop van grote invloed. Dikkere kogels vliegen bijvoorbeeld verder en penetreren dikke muren, terwijl een 9mm-kogel van een pistool weinig aanricht. Je moet bij schoten van ver dan rekening houden met de baan van de kogel.

Verschillende soorten kogels zijn ook te onderscheiden dankzij een fantastisch geluidsdesign, een vaak ondergewaardeerde factor die in dit geval veel betekent voor de game. Schoten vanaf de heup klinken subtiel anders dan wanneer je door een vizier kijkt en knallen naast een muur klinkt anders dan midden op straat. Ook hoor je kogels in de verte vliegen en schrokken we zelfs van de harde galmen toen we met een AK-47 vanuit een koepel naar buiten schoten.

Schieten voelt heerlijk anders en wordt goed toegepast in compacte, tactische en zelfs grootschalige omgevingen

-

©GMRimport

Tactical ops

Modern Warfare voelt dus realistischer, zwaarder en sneller, maar Infinity Ward heeft ook een aantal boeiende elementen toegevoegd die de gameplay daadwerkelijk op de schop nemen. Zo is het mogelijk om te herladen terwijl je door een vizier kijkt, wat ontzettend handig is als je een positie verdedigt, en zijn er duistere versies van maps waarbij spelers nachtkijkers en lasers op hun wapens dragen. Zo speelden we een potje TDM op Azhir Cave, waarbij we vol spanning door een grottenstelsel slopen, op zoek naar lasers van andere spelers. Deze zijn namelijk zichtbaar door je nachtkijker wanneer je richt, waardoor je goed moet oppassen dat je je positie niet verraadt. Anderzijds kun je ook tegenstanders afleiden of aanwijzen, waarna een teamgenoot vanaf de flank aanvalt. Deze dynamiek is verschrikkelijk spannend en brengt het tempo heerlijk omlaag.

Een nog ingrijpender element is mounting, de optie om je wapen op een object of tegen een muur aan te zetten. Mounting verandert hoe je van dekking naar dekking beweegt, want naast dat het de terugslag aanzienlijk vermindert, kunnen spelers op deze manier ook om te hoek kijken. Een van de vele gebouwen in Modern Warfare verkennen verloopt daarom een stuk soepeler en plekken met veel overzicht zijn nog waardevoller. Verder geeft het gewoon een kick als je om de hoek meerdere tegenstanders neerschiet alsof je onderdeel uitmaakt van een tactische operatie.

Bovenstaande situaties gaan ervanuit dat mounten überhaupt lukt, want in onze demo werkte het niet altijd even soepel. Zo is het niet altijd duidelijk waar het mogelijk is, draait je soldaat zich een enkele keer naar de verkeerde kant en kan het gebeuren dat een object je zicht belemmert. De maps zijn soms nog iets te ruw, maar al met al is mounting een fantastische toevoeging aan de game.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Battlefield-maps

Over maps gesproken: Modern Warfare gaat verschillende kanten op qua omvang en grootte. De belangrijkste omgevingen zijn tactical maps, waarop spelers het in teams van zes tegen elkaar opnemen. De multiplayerontwerpers zeggen af te willen stappen van het inmiddels standaard drielanenprincipe, waarbij een omgeving in de basis bestaat uit drie lineaire omgevingen die op sommige plekken met elkaar zijn verbonden. Tijdens een aantal intense potjes Domination op Gunrunner werd duidelijk dat de flow inderdaad anders is. Er zijn veel doorgangen en omwegen die bestaan uit tunneltjes of kisten om hogerop te komen en maps zijn speelser opgezet. Daarbij zijn er meer grote gebouwen om te veroveren, die vaak een goed overzicht bieden.

Een van de verrassingen van de multiplayerdemo zijn de battle maps, gigantische omgevingen die erg doen denken aan die van Battlefield. Verwacht geen onderlinge squads of een verscheidenheid aan voertuigen, los van de waardeloze quad, maarwel grootschaligere gevechten. Intern test Infinity Ward 64 en zelfs 100 spelers per map, maar wij konden aan de slag met 10v10 en 20v20 op het nog ‘relatief kleine’ Aniyah Palace. Opvallend genoeg lopen deze potjes niet uit tot een gigantische chaos en passen grote maps zelfs bij de gameplay van Modern Warfare. Gevechten van veraf zijn pittig, het centrale plein veroveren en controleren vanuit dekking is lucratief en enige vorm van communicatie is nuttig, aangezien de minimap enkel de richting van schoten aangeeft. De vraag blijft natuurlijk tot hoeveel spelers zulke grootschalige maps leuk blijven. Een standaardpotje TDM voelt met veertig man al wat doelloos aan, laat staan met honderd.

Wie niet op zoek is naar grote gevechten kan terecht bij de Gunfight-modus. Gunfight bestaat uit korte potjes van 2v2, waarbij health niet herstelt en een vlag spelers dwingt te bewegen als beide teams na een minuut nog staan. Door de krachtige wapens en verschrikkelijk compacte omgevingen zijn potjes snel voorbij en bovenal erg fijn om even in te duiken. Iemand met een revolver aan de andere kant van de map neerschieten geeft een heerlijke kick en een comeback is te allen tijde mogelijk. We verwachten dan ook dat Gunfight ontzettend populair wordt en de meest krankzinnige beelden gaat opleveren.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Customization

Een andere nieuwe feature van Modern Warfare is Gunsmith, de opvolger van Treyarchs Pick 10-systeem. Spelers krijgen in plaats van twee tot drie opzetstukken de mogelijkheid om vijf onderdelen in negen categorieën van hun wapen aan te passen, zonder daar perks of killstreaks voor op te hoeven offeren. Tijdens de demo waren alle dertig tot zestig onderdelen per wapen ontgrendeld, waardoor de mogelijkheden oneindig lijken. Er zijn allerlei verschillende soorten grepen, vizieren, dempers, geweerlopen, lasers, magazijnen, enzovoorts, en ze hebben allemaal een duidelijk merkbaar effect.

Zo vermindert een grip horizontale of verticale terugslag, maar beweeg je ook langzamer of duurt het extra lang voordat je kunt richten. Elk onderdeel maakt daadwerkelijk een verschil, waardoor spelers oneindig kunnen klooien aan de hand van statistieken en handige plus- en minpunten. Wapens veranderen visueel ook drastisch en ogen soms als een hilarisch bouwwerk. Hoewel de M16 bijvoorbeeld niet in de demo zat – Infinity Ward zegt een hoop geweren weg te hebben gelaten – heb je alle middelen om zelf iets vergelijkbaars te bouwen.

Alle wapens en onderdelen die je vrijspeelt, worden overigens overgedragen naar de Spec Ops-modus en vice versa. Het is onderdeel van de ‘naadloze ervaring’ die de studio wil bieden, zowel binnen modi als online. Cross-play tussen consoles en pc wordt bijvoorbeeld mogelijk en de seizoenspas verdwijnt, wat inhoudt dat alle maps en updates gratis worden uitgebracht. We werden helaas nog niks wijzer van wat dit betekent voor de microtransacties in de game, maar we vrezen het ergste.

©GMRimport

De franchise verder

Toch zijn we bijzonder enthousiast over Call of Duty: Modern Warfare. Schieten voelt heerlijk anders en wordt goed toegepast in compacte, tactische en zelfs grootschalige omgevingen. Gunsmith is daarbij een hele fijne en speelse manier van wapens samenstellen en met gratis maps en cross-play kunnen we niet anders zeggen dat Infity Ward goed op weg is om Call of Duty als franchise verder te helpen.

Call of Duty: Modern Warfare verschijnt op 25 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Lees ook ons interview met multiplayer design director Joe Cecot en expert artist Ben Garnell van Infinity Ward over de snelheid, grote maps, battle royale en cross-play

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!