Britse minister: Lootboxen zijn geen vorm van gokken
Nieuws

Britse minister: Lootboxen zijn geen vorm van gokken

De Britse minister Margot James zegt dat lootboxen geen vorm van gokken zijn. Wel is ze van mening dat het Verenigd Koninkrijk actie moet ondernemen, wanneer er beter bewijs is dat lootboxen kunnen leiden tot gokproblemen.

Margot James, de Britse minister van digitale en creatieve industrieën, sprak recentelijk met een comité van het Britse parlement over verslavende technologieën. Dit gesprek stond grotendeels in het teken van lootboxen of, zoals EA deze recentelijk noemde, 'surprise mechanics' in games. James is van mening dat lootboxen geen vorm van gokken zijn, maar ontkent niet dat deze kunnen leiden tot gokproblemen.

James zegt dat het tot nu toe geleverde bewijsmateriaal niet genoeg ondersteuning biedt om lootboxen neer te zetten als een vorm van gokken. Hierbij legt ze uit dat lootboxen een manier zijn om skins of andere cosmetische items te kopen, die de speelervaring verbeteren. Er is volgens haar geen verwachting dat er een extra financiële beloning is en bovendien is het niet mogelijk om de items offline te verhandelen. "Dit zijn grote verschillen en het is dus niet eerlijk om te zeggen dat lootboxen een vorm van gokken zijn", aldus James.

Hoewel James lootboxen niet wil neerzetten als een vorm van gokken, ontkent ze niet dat ze er geen zorgen over heeft. "Als er bewijsstukken worden voorgelegd die laten zien dat lootboxen leiden tot gokproblemen, moeten we dat serieus nemen en actie ondernemen", legt ze uit. Vooral jonge mensen die games spelen moeten volgens James in bescherming worden genomen door het Verenigd Koninkrijk.

Wanneer James wordt gevraagd of het Verenigd Koninkrijk, net zoals Nederland en België, strenger moet optreden tegen lootboxen in games, zegt ze dat hiervoor eerst de Britse gokwetten moeten veranderen. In het Verenigd Koninkrijk is de definitie van gokken namelijk grotendeels gebaseerd op of iets een kansspel is. "Het feit dat andere Europese landen actie hebben ondernomen tegen lootboxen, komt omdat ze hun offline-gokwetten ook online kunnen toepassen. De Britse wetten zijn echter anders", aldus James.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!