Nederlandse game-industrie opent gesprek over lootboxen met Kansspelautoriteit
Nieuws

Nederlandse game-industrie opent gesprek over lootboxen met Kansspelautoriteit

De Dutch Games Association (DGA) heeft in gesprek met Nederlandse ontwikkelaars en uitgevers een manifest samengesteld waarin het met de Nederlandse Kansspelautoriteit in gesprek gaat over lootboxes.

In dit manifest laten de DGA en de Nederlandse game-industrie weten dat men het goed vindt dat de Nederlandse Kansspelautoriteit onderzoek doet naar het fenomeen lootboxen. "Nederlandse ontwikkelaars en uitgevers willen voorkomen dat hun game een toegangspoort vormt naar een kansspelverslaving of dat kansspelen worden vermomd als entertainment games. Zij hebben in de regel een voorliefde voor het maken én spelen van games en zien entertainment games als een belangrijke culturele uiting."

Het manifest van de DGA en de game-industrie waarschuwt echter wel dat er verschillende soorten lootboxen zijn. "Het is echter ook belangrijk om het onderscheid tussen games en gokken niet uit het oog te verliezen. Het voornaamste doel van de aanbieder van gokspelen én van de deelnemers is financieel gewin. Om het gokken vervolgens aantrekkelijker te maken voor een grote(re) groep mensen wordt entertainment toegevoegd."

Het manifest vervolgt: "Het belangrijkste doel van een game is anders, namelijk het bieden van vermaak aan spelers. Dit is normaal gesproken ook de reden waarom spelers een entertainment game spelen. Om vervolgens inkomen te kunnen genereren uit het aanbieden van de game, heeft een ontwikkelaar verschillende mogelijkheden. Slechts één van deze mogelijkheden is het aanbieden van een loot box of een soortgelijke aankoop. Het verschil in oogmerk en intentie tussen beide industrieën is erg relevant."

De DGA en de Nederlandse game-industrie vindt het van belang om lootboxen uit de buurt van minderjarigen te houden. Aangezien veel minderjarigen toch games spelen die voor 18 jaar en ouder bedoeld zijn, wordt voorgesteld meer bewustwording te creëren. "In dat kader is het van belang dat partijen transparant zijn over de aanwezigheid van loot boxes in games. Het inhoudspictogram dat PEGI heeft toegevoegd, is daarbij een goede start. Maar het is ook van belang dat daadwerkelijke bewustwording wordt gecreëerd bij ouders/verzorgenden en kinderen over loot boxes in games. De Nederlandse gamesindustrie stelt voor om op dit punt de dialoog aan te gaan over hoe dit doel het beste kan worden bereikt."

De DGA hoopt dat het manifest er voor zorgt dat de Nederlandse Kansspelautoriteit in gesprek gaat met de organisatie en de Nederlandse game-industrie om zo samen tot een oplossing voor lootboxen te komen. De Kansspelautoriteit heeft vorig jaar besloten dat diverse games met lootboxen niet in Nederland mogen worden aangeboden, omdat de Wet op de kansspelen niet zou worden nageleefd. Er is nu een nieuwe Wet op de kansspelen die de regels voor 'online gokspellen' versoepelen en waar de Eerste Kamer nog over moet stemmen.

Het manifest van de Dutch Game Association is hier te downloaden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!