Nederlandse game-industrie opent gesprek over lootboxen met Kansspelautoriteit
Nieuws

Nederlandse game-industrie opent gesprek over lootboxen met Kansspelautoriteit

De Dutch Games Association (DGA) heeft in gesprek met Nederlandse ontwikkelaars en uitgevers een manifest samengesteld waarin het met de Nederlandse Kansspelautoriteit in gesprek gaat over lootboxes.

In dit manifest laten de DGA en de Nederlandse game-industrie weten dat men het goed vindt dat de Nederlandse Kansspelautoriteit onderzoek doet naar het fenomeen lootboxen. "Nederlandse ontwikkelaars en uitgevers willen voorkomen dat hun game een toegangspoort vormt naar een kansspelverslaving of dat kansspelen worden vermomd als entertainment games. Zij hebben in de regel een voorliefde voor het maken én spelen van games en zien entertainment games als een belangrijke culturele uiting."

Het manifest van de DGA en de game-industrie waarschuwt echter wel dat er verschillende soorten lootboxen zijn. "Het is echter ook belangrijk om het onderscheid tussen games en gokken niet uit het oog te verliezen. Het voornaamste doel van de aanbieder van gokspelen én van de deelnemers is financieel gewin. Om het gokken vervolgens aantrekkelijker te maken voor een grote(re) groep mensen wordt entertainment toegevoegd."

Het manifest vervolgt: "Het belangrijkste doel van een game is anders, namelijk het bieden van vermaak aan spelers. Dit is normaal gesproken ook de reden waarom spelers een entertainment game spelen. Om vervolgens inkomen te kunnen genereren uit het aanbieden van de game, heeft een ontwikkelaar verschillende mogelijkheden. Slechts één van deze mogelijkheden is het aanbieden van een loot box of een soortgelijke aankoop. Het verschil in oogmerk en intentie tussen beide industrieën is erg relevant."

De DGA en de Nederlandse game-industrie vindt het van belang om lootboxen uit de buurt van minderjarigen te houden. Aangezien veel minderjarigen toch games spelen die voor 18 jaar en ouder bedoeld zijn, wordt voorgesteld meer bewustwording te creëren. "In dat kader is het van belang dat partijen transparant zijn over de aanwezigheid van loot boxes in games. Het inhoudspictogram dat PEGI heeft toegevoegd, is daarbij een goede start. Maar het is ook van belang dat daadwerkelijke bewustwording wordt gecreëerd bij ouders/verzorgenden en kinderen over loot boxes in games. De Nederlandse gamesindustrie stelt voor om op dit punt de dialoog aan te gaan over hoe dit doel het beste kan worden bereikt."

De DGA hoopt dat het manifest er voor zorgt dat de Nederlandse Kansspelautoriteit in gesprek gaat met de organisatie en de Nederlandse game-industrie om zo samen tot een oplossing voor lootboxen te komen. De Kansspelautoriteit heeft vorig jaar besloten dat diverse games met lootboxen niet in Nederland mogen worden aangeboden, omdat de Wet op de kansspelen niet zou worden nageleefd. Er is nu een nieuwe Wet op de kansspelen die de regels voor 'online gokspellen' versoepelen en waar de Eerste Kamer nog over moet stemmen.

Het manifest van de Dutch Game Association is hier te downloaden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!