AMD onthult eerste vier Ryzen 7000-cpu's en AM5-platform
Nieuws

AMD onthult eerste vier Ryzen 7000-cpu's en AM5-platform

AMD heeft vannacht de eerste vier Ryzen 7000-cpu's (Zen 4) onthuld; op 27 september dienen de processoren en het AM5-platform officieel te lanceren.

De nieuwe generatie processoren werd onthuld op een

Watch on YouTube

. Gedurende de presentatie liet AMD weten dat Ryzen 7000 gemiddeld genomen 13 procent meer instructies-per-klokcyclus (ipc) biedt dan Ryzen 5000, met tot 29 procent hogere single-thread prestaties. Vooral dat laatste is voor veel pc-games relevant.

De hogere single-thread prestaties geven AMD een opvallende aanval tegenover Intel. Het 6-kernige instapmodel, AMD's Ryzen 5 7600X, klokt in sommige gevallen 5 procent hogere framerates dan Intels huidige vlaggenschip, de Core i9-12900K. In een game als F1 2022 benchmarkt de 7600X tot 11 procent meer frames dan Intels snelste processor.

©GMRimport

Ook de kloksnelheden kunnen op het nieuwe 5 nm procedé flink opgehoogd worden. Zo klokt het nieuwe vlaggenschip, de AMD Ryzen 9 7950X, standaard al frequenties tot 5,7 GHz — circa 800 MHz meer dan diens voorganger. Daarmee moeten de spelprestaties ergens tussen de 6 en 35 procent hoger uitvallen, aldus AMD. 

Met de Zen 4-architectuur staat ook het rendement hoog in het vaandel. In zware benchmarks met raytracing presteer de 7950X tot 57 procent sneller dan de Core i9-12900K van Intel, met tegelijkertijd 47 procent meer performance per watt. Het TDP van AMD's zwaarste twee cpu's telt 170 watt; de twee lichtste doen het met 105 watt. Globaal genomen kunnen de nieuwe cpu's circa 40 watt meer verbruiken dan hun voorgangers.

Watch on YouTube

Het initiële aanbod van Ryzen 7000-processoren komt grotendeels overeen met die van Ryzen 5000. Vier processoren, verdeeld over de drie hoogste Ryzen-rangschikking. 

  • AMD Ryzen 9 7950X (16-core, 4,5/5,7 GHz) — 699 dollar

  • AMD Ryzen 9 7900X (12-core, 4,7/5,6 GHz) — 549 dollar

  • AMD Ryzen 7 7700X (8-core, 4,5/5,4 GHz) — 399 dollar

  • AMD Ryzen 5 7600X (6-core, 4,7/5,3 GHz) — 299 dollar

Elk van de processoren dient vanaf 27 september wereldwijd verkrijgbaar te zijn, grofweg gelijktijdig met de aftrap van de bijbehorende AM5-moederborden. Zoals eerder al uitlekte, blijken die inderdaad met vier verschillende chipsets af te trappen.

Ergens in september moeten de eerste, luxe X670- en X670E-moederborden (E voor 'Extreme') in de verkoop treden, gevolgd door de B650 en B650E als middensegment in oktober. De Extreme-noemer duidt daarbij vooral op PCIe 5.0-compatibliteit; de E-modellen ondersteunen ook PCIe 5.0-videokaarten, waar de minder extreme varianten alleen PCIe 5.0-opslag bieden. 

Vooralsnog zijn er weinig PCIe 5.0-componenten in omloop, maar daarover bracht AMD goed nieuws. De eerste PCIe 5.0-compatibele M.2-ssd's zouden deze november moeten verschijnen. De vijfde generatie van de PCIe-interface brengt dubbel de bandbreedte over dezelfde hoeveelheid databanen, waardoor de nieuwe schijven en moederborden snellere opslag (en minder laadtijden) bieden.

©GMRimport

Ook DDR5 wordt met de eerste Ryzen 7000-moederborden de geheugennorm. AMD verzekert een brede compatibiliteit met DDR5-modules op 5200 MT/s. Voor verdere overklokbaarheid onthulde de chipgigant ook de (al eerdere geteasede) AMD Expo-technologie, een nieuwe alles-in-één overklokmogelijkheid. AMD Expo zou in één klap al 11 procent snellere spelprestaties op 1080p moeten leveren.

Als klap op de vuurpijl kwam AMD traditiegetrouw ook op de proppen met een teaser naar de volgende generatie videokaarten (Radeon RX 7000). Middels een gameplaydemonstratie van Lies of P werden de eerste beelden van RDNA 3-graphics getoond. Framerates werden niet gedeeld, maar de game zou op 4k gespeeld zijn, met de allerhoogste grafische instellingen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error