'Amazon werkt aan eigen gamestreamingdienst'
Amazon heeft momenteel plannen om een eigen gamestreamingdienst te gaan lanceren. Met de nieuwe dienst wil het bedrijf gebruik maken van zijn eigen netwerk om grote games te streamen op mobiele apparaten. De dienst verschijnt mogelijk volgend jaar, zo zegt The Information.
Met het gebruiken van de eigen netwerkomgeving heeft Amazon de potentie om te concurreren met bedrijven als Microsoft en Google. Met de nieuwe dienst kunnen spelers grote games spelen op mobiele apparaten zonder de benodigde hardware. In dit geval wordt de software van de games uitgevoerd op krachtige computers in datacentra en worden de games vervolgens gestreamd naar de mobiele apparaten.
Deze methode van games spelen heeft de potentie om de game-industrie uit te breiden met meer klanten die niet in het bezit zijn van consoles en extra ontwikkelaars die bereid zijn om hun games naar de dienst te brengen. Wanneer er vergeleken wordt met platformen, zoals Netflix en Spotify, kan een nieuwe gamestreamingdienst spelers de mogelijkheid bieden om met een abonnement meerdere AAA-games te spelen. Hiermee kunnen ontwikkelaars en uitgevers voorzien worden van een consistente omzet.
©GMRimport
Indien Amazon volgend jaar een gamestreamingdienst lanceert, bestaat de mogelijkheid dat uitgevers nog terughoudend kunnen zijn over partnerschappen met Amazon. Indien er afspraken worden gemaakt over het brengen van grote games naar de dienst moeten uitgevers namelijk gedeeltelijk hun controle over de distributie van games uit handen geven aan Amazon. Daarnaast kan het benodigd zijn dat ontwikkelaars de game zodanig moeten aanpassen om het geschikt te maken voor gebruik op mobiele apparaten.
Zoals eerder benoemd is Amazon niet het eerste bedrijf dat werkt aan een eigen gamestreamingdienst. Zo gaf Microsoft afgelopen oktober te werken aan een eigen dienst genaamd Project xCloud en kondigde Google in dezelfde maand Project Stream aan waarmee gebruik wordt gemaakt van dezelfde streamingtechnologie. Microsoft heeft tevens recentelijk een patent aangevraagd waarmee lag wordt weggenomen door een game gedeeltelijk te laten renderen op een lokaal apparaat en deels op de servers.