Adata toont PCIe 5.0-ssd's; bandbreedte tot 14 GB/s
Nieuws

Adata toont PCIe 5.0-ssd's; bandbreedte tot 14 GB/s

Adata heeft aangekondigd op CES 2022 meerdere nieuwe producten uit de doeken te doen. Op 5 januari wil de geheugengigant in ieder geval een eerste reeks PCIe 5.0-ssd's onthullen, met beloofde bandbreedtes tot 14 GB per seconde.

De eerste twee NVMe-ssd's op de PCIe Gen 5.0-interface heten Project Nighthawk en Project Blackbird, aldus ITHome. De schijfjes voldoen aan de nieuwe NVMe 2.0-vereisten en worden nog altijd aangesloten per M.2-poort. 

Vooralsnog bestaan er geen moederborden die PCIe 5.0 ondersteunen over M.2-sloten, waarmee Adata voorlopig op de zaken vooruit loopt. High-end Alder Lake-cpu's en -chipsets van Intel bieden daarentegen wel al ondersteuning voor PCIe 5.0-componenten.

©GMRimport

Onduidelijk is hoe Nighthawk en Blackbird onderling verschillen qua specificaties, maar voor beide ssd's geldt Adata's belofte van 14 GB/s aan bandbreedte. Daarnaast zouden ook langzamere opties à 12 GB/s en 10 GB/s op de planning staan. Qua volume zouden de kaartjes "tot en met 8 TB" aan opslag moeten ondersteunen.

Neem de grootse beloftes gerust met een korrel zout. Adata en dochtermerk XPG deden eerder dit jaar bijvoorbeeld al ambitieuze uitspraken over de eerste DDR5-modules, maar wanneer de daadwerkelijk lancering naderde, bleken die beloftes iets te ambitieus en werden ze stilletjes teruggeschaald.

Op 5 januari 2022 organiseert Adata met XPG het zogenaamde 'Dawn of the New Xtreme'-evenement, als onderdeel van CES 2022. Gedurende Adata's eigen presentatie doet het Project Nighthawk en Project Blackbird verder uit de doeken, met mogelijk ook meer aankondigingen rondom nieuw DDR5-geheugen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error