XPG's eerste DDR5-geheugen blijkt langzamer dan beloofd
Nieuws

XPG's eerste DDR5-geheugen blijkt langzamer dan beloofd

Het Taiwanese Adata heeft hun onder hun XPG-noemer de eerste DDR5-geheugenmodules onthuld; de href="https://www.adata.com/en/xpg/DRAM-modules-LANCER-RGB-DDR5" rel="noopener noreferrer" target="_blank">XPG Lancer RGB DDR5</a>-lijn. De schijfjes worden aangeprijsd met frequenties "tot 5.200 MT/s" en zijn momenteel exclusief verkrijgbaar met 16 GB capaciteit.

Voor dochtermerk XPG kenmerkt de onthulling wel een opmerkelijke stap terug. Eerder dit jaar kondigde XPG nog aan dat de eerste DDR5-modules snelheden "tussen de 6.000 en 7.400 MT/s" zouden ondersteunen, in volumes van 8, 16 of 32 GB. De daadwerkelijke snelheid blijkt nu lager te liggen, met minder keuze in capaciteit.

Oorspronkelijk sprak XPG over "transfersnelheden tot 12.600 MT/s", al was het daarbij wel zaak dat gebruikers dat zelf zouden overklokken, in combinatie met additionele koeling.

Andere beloftes zijn wel overeind blijven staan, zoals de ingebakken errorcorrectie (ODECC) en een eigen stroomregulator op de geheugenmodule. De Lancer-schijfjes ondersteunen Intel XMP 3.0 voor versimpelde overclocking en worden standaard geleverd met een rgb-flairelement. 

©GMRimport

Een non-rgb alternatief is nog niet onthuld, al had XPG die mogelijkheid oorspronkelijk wel geteaset. In het DDR4-aanbod van XPG is er vrijwel altijd de optie om rgb achterwege te laten.

De eerste XPG Lancer DDR5-schijf lanceert in de komende paar weken, met een vooralsnog onbekende adviesprijs. Aanvankelijk wordt de schijf per stuk en in een dual-channel bundel verkocht. XPG zegt daarbij wel toe dat een sneller 6.000 MT/s-alternatief ook "binnenkort" staat te verschijnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error