Ontslagen bij Call of Duty- en Halo-medeontwikkelaar Certain Affinity
Het gaat om ongeveer tien procent van het totaal aantal werknemers
Er zijn 25 mensen ontslagen bij de ondersteunende studio Certain Affinity.
Het gaat om de eerste substantiële ontslagronde binnen de in Texas gesitueerde studio sinds het bedrijf zeventien jaar geleden werd opgericht. 25 werknemers komt neer op ongeveer tien procent van het totaal aantal werknemers.
Volgens CEO Max Hoberman heeft de studio te lijden onder de huidige staat van de game-industrie. "De laatste twaalf maanden kampt de industrie met ongeëvenaarde uitdagingen. (...) Nieuwe ontwikkelprojecten worden minder snel gefinancierd en investeerders geven minder geld uit aan games en gamebedrijven. Dit maakt het extreem moeilijk om nieuw werk binnen te halen."
Certain Affinity staat vooral bekend als ondersteunende studio - zo helpt het andere bedrijven met de ontwikkeling van Call of Duty- en Halo-games. Ook werkt het mee aan Exodus, de scifigame met acteur Matthew McConaughey in een belangrijke rol die vorig jaar werd onthuld. Tot slot bleek vorig jaar dat de studio een first-person shooter genaamd Loro ontwikkelt.
Sinds vorig jaar vallen er opvallend veel ontslagen binnen de game-industrie bij haast alle uitgevers en ontwikkelaars. In dit achtergrondverhaal analyseert Gamer.nl de situatie en worden diverse mensen uit de industrie aan het woord gelaten.