Haven is niet de liefdevolle game die het moest zijn
Reviews

Haven is niet de liefdevolle game die het moest zijn

In het Franse Haven vluchten twee geliefden naar een afgelegen planeet zodat ze bij elkaar kunnen zijn. Op die manier wil de game een romantisch, persoonlijk verhaal vertellen, maar saaie en vervelende personages maken het moeilijk om je aan het stel te binden.

Het is mooi om te zien hoe gamestudio The Game Bakers langzaam van de grond komt. Een groep voormalige Ubisoft-medewerkers begon het bedrijf in 2011, toen ze in smartphonegame Squids elementen van een strategische rpg op creatieve wijze werkend kregen op een aanraakscherm. Er volgde een paar andere mobiele titels, waarna in 2016 de stap naar spelcomputers werd gezet met Furi - een uitstekende actietitel die enkel bestaat uit baasgevechten.

Met Haven richt het bedrijf zich weer op de consolemarkt met een persoonlijkere en meer intieme game. Hoofdrolspelers Yu en Kay zijn geboren in een maatschappij waar de overheid je partner kiest, maar worden verliefd op elkaar. Ze besluiten samen met een ruimteschip te ontsnappen naar de mysterieuze planeet Source, waar hun schip uiteindelijk kapotgaat en gerepareerd moet worden.

©GMRimport

Soort van Flower

Je verkent de planeet langzaamaan om nieuwe grondstoffen te vinden en zo de juiste onderdelen voor je schip te bouwen. Dat doe je door te 'glijden' door de spelwereld: Yu en Kay hebben allebei speciale schoenen om mee op stroken energie verspreid over de planeet Source te zweven. Door op lichtstrepen te balanceren is het ook mogelijk om zwevende eilanden in de gamewereld te bereiken, al is vooraf nooit duidelijk waar je terechtkomt. Het vinden van de juiste routes voelt daardoor soms als een gedoe, maar door de spelwereld rondzwerven is verder buitengewoon fijn. Het is alsof je de PlayStation 3-game Flower speelt, maar dan met een minder abstract doel en achterliggend verhaal.

Tijdens je strooptocht kom je ook monsters tegen, die je op beurtelingse wijze bevecht. Met de richtingsknoppen voer je acties in voor het ene personage, terwijl de ander met de actieknoppen wordt bediend. Ook is het mogelijk om met analoge sticks aanvallen te selecteren, die je soms ook in specifieke posities moet drukken en getimed loslaat om combinatie-aanvallen uit te voeren.

Op die manier wil Haven je het idee geven dat je twee personages tegelijk bedient, met ieder een eigen controllerhelft. Het is een geinig idee dat nooit helemaal uit de verf komt, waardoor je vooral het idee krijgt een klassiek vechtsysteem op onhandige wijze te bedienen. De noodzaak om iedere verslagen vijand achteraf ook te kalmeren verandert bovendien in een vervelend klusje, waardoor vechten voelt als een verplichting die je liever uit de weg gaat.

De game probeert een beeld van twee wanhopige geliefden te schetsen, maar het schrijfwerk voelt aan als slechte fanfictie

-

©GMRimport

Vervelende pubers

Tussen zoektochten door verblijven Yu en Kay in hun gecrashte schip, dat ze liefkozend het Nest noemen. Het dient als een soort appartement middenin de woestenij, waar ze teren op elkaars aandacht en appels die ze op veel manieren proberen te bereiden. Korte dialogen schetsen hoe de relatie van de twee zich ontwikkelt. Als speler word je middenin hun leven geworpen, waarbij je pas gaandeweg de details achter hun ontsnapping ontdekt. Maar ze bevinden zich dan ook nog in de wittebroodsweken, waarbij ze de grenzen van hun relatie nog moeten ontdekken.

Het is alleen jammer dat beide personages zo tergend zijn. Het zijn twee egoïsten, die naast hun liefde voor elkaar vooral hol en oppervlakkig blijken te zijn. De game probeert een beeld van twee wanhopige geliefden te schetsen, maar het schrijfwerk voelt aan als slechte fanfictie. De zogenaamd diepe relatie zit vol clichés en scènes waarvan je ogen gaan rollen. Hun zorgen zijn ook vaak oppervlakkig, wat ze twee irritante, verliefde pubers maakt. Het slechte stemwerk dat soms ineens schommelt in volume draagt geenszins bij.

©GMRimport

De ambitie die achter Haven schuilt is mooi: we hebben meer games nodig die verhalen over liefde en onderlinge relaties vertellen. Maar Haven is zo krampachtig geschreven, terwijl verdere spelsystemen allesbehalve bijzonder zijn. Dat maakt het lastig om de game aan te raden.

Haven is nu beschikbaar op pc, PlayStation 5, Xbox Series X en S en Xbox One, en komt in het eerste kwartaal van 2021 naar PlayStation 4 en Switch. Voor deze recensie is de PlayStation 5-versie gespeeld.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!