Granblue Fantasy: Versus is niet de Dragon Ball FighterZ-opvolger die we wilden
Reviews

Granblue Fantasy: Versus is niet de Dragon Ball FighterZ-opvolger die we wilden

Granblue Fantasy: Versus is misschien wel de mooiste fighter die we ooit speelden. Het is alleen jammer van de achterliggende gameplay.

Arc System Works leek even de onbetwiste koning van het vechtspelgenre. Met Dragon Ball FighterZ wist het Japanse bedrijf niet alleen een gevarieerde, toegankelijke game neer te zetten: ze maakten ook één van de mooiste games die deze generatie verscheen. Een potje FighterZ ziet eruit als een prachtig geanimeerd gevecht uit de originele tv-serie.

©GMRimport

Alle ogen waren daarom gericht op het nieuwe Granblue Fantasy: Versus. De studio beloofde het trucje van FighterZ nog eens te herhalen, maar ditmaal met één van de populairste mobiele games in Japan. Het gachaspelletje Granblue Fantasy moest een volwaardige Arc System Works-fighter worden, met ook nog eens een rpg-modus voor wie minder competitief is ingesteld.

Daarbij probeert de game zoveel tegelijkertijd, dat het resultaat alleen maar kan tegenvallen. Neem bijvoorbeeld het achterliggende gevechtssysteem, dat is versimpeld om fans van de smartphonegames tegemoet te komen. Speciale aanvallen tover je niet alleen uit de controller met een knoppencombo, maar ook met een simpele knopdruk. Iedere vaardigheid heeft namelijk een cooldown, zoals je ook in rollenspellen ziet. Dat zorgt er alleen voor dat je veel minder vrij het gevecht kunt aangaan zoals in een andere fighter. Je kunt de cooldown verlagen door alsnog een knoppencombo in te voeren, maar hij gaat nooit helemaal weg.

In de praktijk doe je eigenlijk maar één ding: je gebruikt je basiscombo’s om de vijanden in het scherm weg te meppen.

-

©GMRimport

Easy to master

Simpele combo’s zijn net als in FighterZ uit te voeren door meermaals op dezelfde knop te drukken, terwijl geavanceerdere aanvallen specifieke knopindrukken vereisen. In de Dragon Ball-voorganger was dat acceptabel, omdat daarachter alsnog diepgaande systemen schuilen. In Versus is dat echter niet het geval. Daarnaast zijn personages grotendeels gebonden aan de grond. Ze kunnen springen, maar van luchtcombo’s is in deze game geen sprake. De term "easy to learn, hard to master" is dan ook niet van toepassing op de game. Want hoewel het leren hier goed afgaat, is er niks om daarna je tanden in te zetten.

Bovendien is het aantal personages maar schaars. In totaal zitten er slechts elf personages in de game. Dat is binnen dit genre buitengewoon weinig, wat de aanwezigheid van een season pass ook zo gek maakt. Al vanaf dag één kun je extra geld neerleggen om dit magere aanbod uit te breiden met vier extra vechters. Dat terwijl het aanbod in andere Arc-games veel uitgebreider en gevarieerder is

Bovenstaande zou te vergeven zijn als er een sterke singleplayermodus tegenover stond. Granblue Fantasy: Versus moet het immers hebben van fans die de mobiele game spelen, die eerder hun heil zouden vinden in de rpg-modus. Deze is ook net als de smartphonetitel vormgegeven: power-ups krijg je door met in-game geld wapens te kopen via een gacha-systeem, waarbij je pas achteraf weet wat je hebt bemachtigd. De game zit vol willekeurige beloningen voor bijvoorbeeld dagelijks log-ins of het behalen van prestaties.

©GMRimport

Dodelijk saai

Het is alleen jammer dat de daadwerkelijke rpg hierachter dodelijk saai is. Arc System Works heeft geprobeerd om zijn vechtsysteem te transformeren in een beat-'em-up, maar in de praktijk doe je eigenlijk maar één ding: je gebruikt je basiscombo’s om de vijanden in het scherm weg te meppen. Er zijn geen kerkers, geen puzzels, geen paden die je kunt bewandelen. Je verslaat urenlang dezelfde zwakke vijanden, waarna je tussendoor arbitraire upgrades koopt. Het is dodelijk saai.

Granblue Fantasy: Versus ziet er wel fenomenaal uit. Arc System Works heeft dezelfde visuele trucs toegepast als bij Dragon Ball FighterZ, waardoor de hele game oogt als een prachtige anime - ditmaal over zwaardvechters in plaats van martial arts. Het is alleen jammer dat de game tussen al die geweldige filmpjes zo oppervlakkig en saai is.

Granblue Fantasy: Versus is beschikbaar voor pc en PlayStation 4. Wij hebben een recensie-exemplaar getest op een PlayStation 4 Pro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Granblue Fantasy: Versus ziet er mooi uit, maar daar houdt het eigenlijk ook mee op. Dit is een zouteloos vechtspel dat zowel in singleplayer- als multiplayermodus tegenvalt.

Plus- en minpunten
  • Prachtig vormgegeven, prima soundtrack
  • Oppervlakkig en saai, singleplayer is een domme grind

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!