Nederlandse muziekgame AI Robo Maestro nu gratis beschikbaar op Steam
Nieuws

Nederlandse muziekgame AI Robo Maestro nu gratis beschikbaar op Steam

De Nederlandse muziekgame Robo Maestro is nu gratis beschikbaar op Steam.

Robo Maestro is een interactieve kunstmatige intelligentie waarmee spelers zelf muziek kunnen maken. Ervaring met muziek is er niet voor nodig, en spelers kunnen de muziek die ze maken exporteren en delen. De game werd gemaakt door solo-ontwikkelaar Joost van Dongen.

Het spel bevat meerdere modi om op een procedurele manier muziek te maken. In Maestro Mode is het bijvoorbeeld mogelijk om een eindeloze stroom aan muziek te dirigeren. In Editor Mode kunnen spelers samen met de AI muziek componeren. Spelers die liever naar muziek willen luisteren, kunnen via Automatic Mode de AI al het werk laten doen en eindeloos luisteren. 

©GMRimport

Affiniteit met muziek is niet nodig om de game te spelen, maar ervaren muzikanten kunnen met behulp van de Jam Mode samen muziek spelen met de AI om tot een uniek geluid te komen. Spelers kunnen ook complete liedjes maken in de Song Mode, en met de Loop Editor steeds lagen toevoegen die zichzelf herhalen. 

©GMRimport

De AI is overigens van een andere school dan andere AI's die recent in de media zijn geweest, zoals de controversiële chatGPT. Robo Maestro is eerst handmatig geprogrammeerd, en vervolgens voorzien van manieren om de AI persoonlijk te gebruiken voor de speler. De maker, Joost van Dongen, is in de game-industrie bekend als één van de oprichters van Ronimo Games, de studio achter titels zoals Awesomenauts, Swords & Soldiers en de Blob. Daarnaast maakte hij solo de abstracte racegame Proun. Hij won voor zijn werk zeven Dutch Game Awards en een Dutch Design Award. 

Robo Maestro is nu gratis verkrijgbaar voor Windows op Steam. Bekijk hieronder de trailer. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!