Current gen-versie Grand Theft Auto 5 bevat drie grafische modi
Nieuws

Current gen-versie Grand Theft Auto 5 bevat drie grafische modi

De aankomende current gen-versie van Grand Theft Auto 5 bevat drie grafische modi.

Dat heeft Rockstar aangekondigd. Allereerst is er Fidelity-modus. Dit is grafisch gezien de beste keuze, met een native 4k-resolutie en ray-tracing op PS5 en Xbox Series X, en opgeschaalde 4k op Xbox Series S. Wel draait de game dan in 30 frames per seconde.

Vervolgens is er Performance-modus, waarin de game op PS5 en Xbox Series X in 60 fps en opgeschaald 4k draait. Op Series S draait de game in 1080p. Tot slot is er op PS5 en Xbox Series X een Performance RT-modus, een soort middenweg met opgeschaald 4k en 60 fps én ray tracing.

Verder bevat de current gen-versie verbeteringen als snellere laadtijden, meer mensen en verkeer op straat, meer planten, verbeterde waterreflecties en meer. Op PS5 wordt er gebruikgemaakt van haptische feedback en de adaptieve triggers. Ook is er 3D Audio op PS5 en Spatial Sound op Xbox Series.

Logischerwijs wordt de game ook geleverd met een nieuwe versie van GTA Online, die - zoals eerder bekend was gemaakt - vanaf lancering drie maanden geheel gratis gespeeld kan worden met PlayStation Plus. Op de nieuwe consoles kan het proloog van GTA Online worden overgeslagen en is er een nieuwe tutorial. 

Mensen die hun geboekte progressie in de singleplayermodus van GTA 5 willen overzetten, kunnen dat vanaf nu doen via de Rockstar Games Social Club. Voor het overzetten van progressie in GTA Online hoeven spelers straks alleen de nieuwe versie op te starten om alles over te hevelen. Dit kan slechts eenmaal en is niet terug te draaien.

De current gen-versie komt op 15 maart digitaal uit, en in april ook fysiek. Over de prijs heeft Rockstar nog geen details gegeven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!