AMD wil ai-kernen inzetten om computerpersonages slimmer te maken
Nieuws

AMD wil ai-kernen inzetten om computerpersonages slimmer te maken

AMD wil de ai-kernen op diens gpu's in de toekomst mogelijk inzetten om onder meer computergestuurde personages in games slimmer te maken.

Daar verwijst Radeon Technologies Group-vicevoorzitter. David Wang naar, in een interview met het Japanse 4Gamer.net. In het interview wordt uitvoerig gesproken over bestaande grafische technologieën, waaronder Multi Draw Indirect (MDI) en shaders voor consoles, maar blikt AMD ook vooruit op de visie rondom ai-toepassingen.

Op het gebied van artificiële intelligentie (ai) in graphics is het vooral Nvidia die de afgelopen jaren het voortouw nam. De Tensor-clusters op RTX-gpu's worden hoofdzakelijk gebruikt om visuele algoritmes als DLSS te draaien, die op slimme wijze de resolutie van games vergroot. Nvidia zet daarbij in op een behoorlijke hoeveelheid ai-acceleratoren, waar AMD en Intel vooralsnog vaak met kleinere ai-groepen op de proppen komen. Wang onderstreept dat beeldbewerkingstaken vaak ook zonder ai-kernen af te handelen zijn, zoals AMD's eigen FidelityFX Super Resolution volgens Wang doet, maar erkent het succes. "Dat is hun gpu-strategie, die fraai is, maar ik denk dat wij niet dezelfde strategie moeten hebben."

"Wij zijn toegespitst op specificaties die gebruikers willen en nodig hebben, om ze plezier te bieden met consumenten-gpu's. Doen we dat niet, dan betalen ze voor technologieën die ze nooit gebruiken. Daarom geloven we dat [een grote hoeveelheid ai-acceleratoren] geïmplementeerd zou moeten worden om spellen diepgaander en leuker te maken", aldus David Wang van AMD.

Wang verduidelijkte de visie met enkele voorbeelden van wat AMD zou prefereren voor ai-kernen. "De bewegingen en het gedrag van vijanden en computergestuurde personages zijn waarschijnlijk de meest voor de hand liggende voorbeelden [van ai-toepassingen in games]. Daarnaast, zelfs als ai-kernen ingezet worden voor beeldkwaliteit, zouden ze de leiding moeten nemen in meer geavanceerde bewerking. Zeker in thema's als 'neurale graphics', wat momenteel momentum begint te krijgen in de grafische industrie, zouden ai-kernen kunnen lonen."

Over de nieuwe ai-toepassingen deden de AMD-woordvoerders verder geen harde beloftes, laat staan hoe slimmere ai in games geïmplementeerd zou moeten worden. Wel werd nog kort verwezen naar de volgende generatie gpu's, die van de RDNA 4-architectuur, waarover we "in de nabije toekomst" meer zouden horen. Desalniettemin moeten over het verloop van 2023 nog een handvol gpu's op de recente RDNA 3-architectuur (Radeon RX 7000) verschijnen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Onaangekondigde Warhammer-actie-rpg zou eind vorig jaar zijn geannuleerd
Nieuws

Onaangekondigde Warhammer-actie-rpg zou eind vorig jaar zijn geannuleerd

Game werd ontwikkeld op Unreal Engine 5

Een onaangekondigde actie-rpg binnen het Warhammer-universum zou eind vorig jaar geannuleerd zijn.

Dat claimt MP1st te hebben achterhaald. De game in kwestie zou in ontwikkeling zijn geweest bij een rpg-studio genaamd Thought Pennies, en voormalige werknemers hebben inderdaad op hun LinkedIn-profielen gemeld dat ze aan een onaangekondigde Warhammer-game werkten. De game was schijnbaar sinds 2022 in ontwikkeling en werd op Unreal Engine 5 gemaakt.

Veel andere details over de game zijn er niet, maar het zou om een third-person actie-rpg met co-op-elementen gaan, inclusief "een cast aan unieke helden en speelstijlen" met zowel mêleegevechten als gevechten op afstand, gesitueerd in een "duistere fantasiewereld met monsterlijke vijanden".

Thought Pennies werd in 2020 opgericht door Tim Erns, die voorheen onder andere aan Star Wars-games heeft gewerkt. Zowel in 2023 als 2024 zou de studio zijn getroffen door ontslagrondes. De ontwikkeling van de game werd door een tekort aan werknemers gepauzeerd en uiteindelijk geannuleerd.

Aan Warhammer-games is er ondanks deze annulering geen gebrek. Zo kwam vorig jaar het goed ontvangen Warhammer 40K: Space Marine 2 uit en wordt er door Jackalyptic Games aan een mmo gebaseerd op de franchise gewerkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Respawns Star Wars-rts wordt mogelijk in april onthuld
Nieuws

Respawns Star Wars-rts wordt mogelijk in april onthuld

Tijdens Star Wars Celebration in Japan

De Star Wars-real-time strategygame van Respawn Entertainment en Bit Reactor wordt mogelijk in april onthuld.

De gameonderzoeker Bogorad222 meldt op social media dat de game ergens tussen 18 en 20 april 2025 uit de doeken wordt gedaan gedurende Star Wars Celebration in Japan. Er zou een trailer worden getoond.

Insider Gaming claimt daarbij voldoende bewijsmateriaal van Bogorad222 te hebben ontvangen om er van uit te gaan dat de persoon een betrouwbare bron heeft voor het brengen van het gerucht.

In januari 2022 werd aangekondigd dat Respawn aan drie Star Wars-games werkte. Naast het inmiddels uitgekomen Star Wars Jedi Survivor ging het om een first person shooter en een real-time strategygame. Hoewel Respawn de ontwikkeling begeleid, is Bit Reactor - bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars - de hoofdontwikkelaar. De shooter is inmiddels overigens geannuleerd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!