TemTem is het moeilijke Pokémon van vroeger
Nieuws

TemTem is het moeilijke Pokémon van vroeger

Pokémon heeft er met TemTem een nieuwe concurrent bij, maar is de Early Access-versie robuust genoeg om hem nu al te kopen? We namen de proef op de som.

Na een succesvolle Kickstarter-campagne is er nu eindelijk een vroege versie van de game speelbaar via Steam. Daarin zitten drie van de zes beloofde eilanden, waar sommige gebieden nog zijn afgekaderd met hekken en de tekst 'Work in progress'.

De wereld van TemTem is onmiskenbaar door Pokémon geïnspireerd. Je bent een TemTem-temmer (pokémon-trainer) die de beste wil worden, wat je doet door de leiders van dojo's (Gyms) verspreid over verschillende eilanden te verslaan met een team van zes monsters. Gevechten volgen een complexe variant van steen-papier-schaar: vuur-aanvallen zijn bijvoorbeeld sterk tegen gras, maar zwak tegen water.

In de tussentijd vang je steeds meer van die TemTem (pokémon) door TemCards (Pokéballs) te gooien. Je geneest je team gratis bij Temporiums (Pokémon Centers), maar kunt daar ook Balms (potions) voor gebruiken. Zit je vast in een grot of kerker? Dan ontsnap je met een ingekochte Smoke Bomb (Escape Rope). Wil je het maximale uit je team halen? Dan kun je nieuwe TemTem met goede statistieken fokken bij de Breeding Center (Pokémon Day Care).

©GMRimport

Een beetje lachwekkend

De gelijkenissen zijn op punten haast lachwekkend, al kunnen we het TemTem niet te veel aanrekenen. Gameformules lenen van concurrenten is haast zo oud als het medium zelf, en de systemen achter Pokémon zijn nog maar zelden gekopieerd. Bovendien is TemTem te spelen op totaal andere platformen dan waar zijn concurrent voor verschijnt: na de Early Access verschijnt de game op termijn ook op alle spelcomputers.

Bovendien bespeurden we tijdens onze speelsessie een aantal subtiele verschillen. Bij ieder gevecht neem je het bijvoorbeeld tegen twee monsters tegelijk op, terwijl je zelf ook een duo bedient. Zulke tweegevechten zitten al jaren in Pokémon, maar beperken zich vaak tot een klein aantal momenten en de multiplayeroptie. Omdat TemTem de nadruk legt op deze gevechten, ben je sneller geneigd om een andere strategie toe te passen dan je bij Pokémon gewend was. De ontwikkelaar speelt daarnaast op leuke wijze met dit systeem, door bijvoorbeeld bepaalde aanvallen sterker te maken als je een TemTem van een bepaald type aan je zijde hebt.

Aanvallen kunnen in TemTem niet missen en statuseffecten verdwijnen na verloop van tijd weer. Daarnaast vergt iedere aanval een deel van je stamina-balk om uit te voeren, waardoor je niet continu krachtige projectielen kunt blijven uitvoeren. Het zijn allemaal kleine nuances, die ervoor zorgen dat bepaalde strategieën uit Pokémon niet toepasbaar zijn in TemTem.

Waar Pokémon je vooral door het verhaal heen loodst, voelt iedere overwinning in TemTem als iets waar je voor moet werken

-

Moeilijk

Daarnaast is TemTem een veel uitdagendere game dan de meest recente Pokémon-spellen. In het vorig jaar verschenen Sword en Shield hoefden we op geen enkel moment te grinden of onze strategie aan te passen, maar in TemTem is dat bijna meteen al een noodzaak. De eerste dojo wist ons meermaals te verslaan, totdat we een sterker team hadden getraind om dit gevecht mee te winnen. Waar Pokémon je vooral door het verhaal heen loodst, voelt iedere overwinning in TemTem als iets waar je voor moet werken. Omdat niet automatisch je gehele team ervaringspunten krijgt, moet je bovendien beter nadenken over welke monsters je traint en welke je negeert.

Hierdoor voelt de game vaak als de eerste generatie Pokémon-games. Het verslaan van Brock was vroeger een vuurdoop die je klaarstoomde voor de volledige game. Wie onvoorbereid met een slecht team het gevecht aanging, kwam van een koude kermis thuis.

Het is wel overduidelijk dat TemTem zich nog in Early Access bevindt. Naast dat de helft van de gamewereld nog maar af is (wat overigens genoeg biedt voor een uur of veertig aan gameplay), zijn er nog veel bugs die voor problemen kunnen zorgen. Zo was het kort na verschijning bijvoorbeeld niet mogelijk om je monsters nieuwe aanvallen te leren en werd de game geplaagd door crashes. Deze problemen lijken inmiddels grotendeels opgelost dankzij frequente updates van de ontwikkelaar, maar dit voelt nog niet als een stabiele game.

©GMRimport

Amper mmo

De ontwikkelaar lijkt daarnaast nog maar amper werk te hebben gestoken in het mmorpg-gedeelte van de game. Je kunt het spel coöperatief uitspelen of anderen uitdagen, maar je vindt nog nergens dingen om samen met anderen te doen. Spelers negeren elkaar hierdoor nagenoeg altijd, waardoor het vooral voelt alsof je een sologame met meer mensen tegelijk aan het spelen bent.

Bovendien is er nog geen endgame om over te spreken. Heb je TemTem uitgespeeld, dan moet je jezelf maar bezighouden door bijvoorbeeld nieuwe monsters te fokken. Prima als je dat leuk vindt, en je progressie blijft bewaard in de uiteindelijke game. Maar verwacht niet dat je nu al honderden uren aan TemTem zult besteden.

Toch belooft TemTem iets bijzonders te worden. Kleine nuances zorgen ervoor dat de formule ietsje afwijkt van Pokémon, en de vele bugfixes van de fanatieke ontwikkelaars maken ons hoopvol voor de toekomst. Deze belooft dat de game nog jaren na verschijning updates gaat krijgen - en we dromen nu al een beetje van hoe de game er tegen die tijd uit zal zien.

TemTem is nu via Early Access verkrijgbaar op Steam. Wij speelden een door de ontwikkelaar verschafte testcode van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!