TemTem is het moeilijke Pokémon van vroeger
Nieuws

TemTem is het moeilijke Pokémon van vroeger

Pokémon heeft er met TemTem een nieuwe concurrent bij, maar is de Early Access-versie robuust genoeg om hem nu al te kopen? We namen de proef op de som.

Na een succesvolle Kickstarter-campagne is er nu eindelijk een vroege versie van de game speelbaar via Steam. Daarin zitten drie van de zes beloofde eilanden, waar sommige gebieden nog zijn afgekaderd met hekken en de tekst 'Work in progress'.

De wereld van TemTem is onmiskenbaar door Pokémon geïnspireerd. Je bent een TemTem-temmer (pokémon-trainer) die de beste wil worden, wat je doet door de leiders van dojo's (Gyms) verspreid over verschillende eilanden te verslaan met een team van zes monsters. Gevechten volgen een complexe variant van steen-papier-schaar: vuur-aanvallen zijn bijvoorbeeld sterk tegen gras, maar zwak tegen water.

In de tussentijd vang je steeds meer van die TemTem (pokémon) door TemCards (Pokéballs) te gooien. Je geneest je team gratis bij Temporiums (Pokémon Centers), maar kunt daar ook Balms (potions) voor gebruiken. Zit je vast in een grot of kerker? Dan ontsnap je met een ingekochte Smoke Bomb (Escape Rope). Wil je het maximale uit je team halen? Dan kun je nieuwe TemTem met goede statistieken fokken bij de Breeding Center (Pokémon Day Care).

©GMRimport

Een beetje lachwekkend

De gelijkenissen zijn op punten haast lachwekkend, al kunnen we het TemTem niet te veel aanrekenen. Gameformules lenen van concurrenten is haast zo oud als het medium zelf, en de systemen achter Pokémon zijn nog maar zelden gekopieerd. Bovendien is TemTem te spelen op totaal andere platformen dan waar zijn concurrent voor verschijnt: na de Early Access verschijnt de game op termijn ook op alle spelcomputers.

Bovendien bespeurden we tijdens onze speelsessie een aantal subtiele verschillen. Bij ieder gevecht neem je het bijvoorbeeld tegen twee monsters tegelijk op, terwijl je zelf ook een duo bedient. Zulke tweegevechten zitten al jaren in Pokémon, maar beperken zich vaak tot een klein aantal momenten en de multiplayeroptie. Omdat TemTem de nadruk legt op deze gevechten, ben je sneller geneigd om een andere strategie toe te passen dan je bij Pokémon gewend was. De ontwikkelaar speelt daarnaast op leuke wijze met dit systeem, door bijvoorbeeld bepaalde aanvallen sterker te maken als je een TemTem van een bepaald type aan je zijde hebt.

Aanvallen kunnen in TemTem niet missen en statuseffecten verdwijnen na verloop van tijd weer. Daarnaast vergt iedere aanval een deel van je stamina-balk om uit te voeren, waardoor je niet continu krachtige projectielen kunt blijven uitvoeren. Het zijn allemaal kleine nuances, die ervoor zorgen dat bepaalde strategieën uit Pokémon niet toepasbaar zijn in TemTem.

Waar Pokémon je vooral door het verhaal heen loodst, voelt iedere overwinning in TemTem als iets waar je voor moet werken

-

Moeilijk

Daarnaast is TemTem een veel uitdagendere game dan de meest recente Pokémon-spellen. In het vorig jaar verschenen Sword en Shield hoefden we op geen enkel moment te grinden of onze strategie aan te passen, maar in TemTem is dat bijna meteen al een noodzaak. De eerste dojo wist ons meermaals te verslaan, totdat we een sterker team hadden getraind om dit gevecht mee te winnen. Waar Pokémon je vooral door het verhaal heen loodst, voelt iedere overwinning in TemTem als iets waar je voor moet werken. Omdat niet automatisch je gehele team ervaringspunten krijgt, moet je bovendien beter nadenken over welke monsters je traint en welke je negeert.

Hierdoor voelt de game vaak als de eerste generatie Pokémon-games. Het verslaan van Brock was vroeger een vuurdoop die je klaarstoomde voor de volledige game. Wie onvoorbereid met een slecht team het gevecht aanging, kwam van een koude kermis thuis.

Het is wel overduidelijk dat TemTem zich nog in Early Access bevindt. Naast dat de helft van de gamewereld nog maar af is (wat overigens genoeg biedt voor een uur of veertig aan gameplay), zijn er nog veel bugs die voor problemen kunnen zorgen. Zo was het kort na verschijning bijvoorbeeld niet mogelijk om je monsters nieuwe aanvallen te leren en werd de game geplaagd door crashes. Deze problemen lijken inmiddels grotendeels opgelost dankzij frequente updates van de ontwikkelaar, maar dit voelt nog niet als een stabiele game.

©GMRimport

Amper mmo

De ontwikkelaar lijkt daarnaast nog maar amper werk te hebben gestoken in het mmorpg-gedeelte van de game. Je kunt het spel coöperatief uitspelen of anderen uitdagen, maar je vindt nog nergens dingen om samen met anderen te doen. Spelers negeren elkaar hierdoor nagenoeg altijd, waardoor het vooral voelt alsof je een sologame met meer mensen tegelijk aan het spelen bent.

Bovendien is er nog geen endgame om over te spreken. Heb je TemTem uitgespeeld, dan moet je jezelf maar bezighouden door bijvoorbeeld nieuwe monsters te fokken. Prima als je dat leuk vindt, en je progressie blijft bewaard in de uiteindelijke game. Maar verwacht niet dat je nu al honderden uren aan TemTem zult besteden.

Toch belooft TemTem iets bijzonders te worden. Kleine nuances zorgen ervoor dat de formule ietsje afwijkt van Pokémon, en de vele bugfixes van de fanatieke ontwikkelaars maken ons hoopvol voor de toekomst. Deze belooft dat de game nog jaren na verschijning updates gaat krijgen - en we dromen nu al een beetje van hoe de game er tegen die tijd uit zal zien.

TemTem is nu via Early Access verkrijgbaar op Steam. Wij speelden een door de ontwikkelaar verschafte testcode van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error