Analyse: De PlayStation 5-onthulling was een prettige eerste kennismaking
Nieuws

Analyse: De PlayStation 5-onthulling was een prettige eerste kennismaking

Gisteravond onthulde Sony eindelijk de PlayStation 5 en een redelijk aantal games die voor de console op de planning staan. De kennismaking ging erin als zoete koek – mede dankzij het brede aanbod aan games – maar liet kijkers tegelijk met veel vragen achter.

Na een wat knullige opening – Grand Theft Auto 5 komt naar de PlayStation 5, big whoop – strooide Sony met de ene na de andere aankondiging. Over een aantal grote namen ging op voorhand al geruchten. Toch was het fijn om veel van deze games, waaronder Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, de Demon’s Souls-remake, Ratchet & Clank: Rift Apart, Gran Turismo 7, Resident Evil: Village en Horizon: Forbidden West, bevestigd te zien. Daarbij wist Sony het tempo er goed in te houden: AAA-games werden afgewisseld met indies, en een horrorgame werd opgevolgd door een kleurrijk platformspel. Een grote klacht die tijdens de onthulling van de eerste Xbox Series X-games gehoord werd – te veel duistere horrorgames – was hier in ieder geval niet van toepassing.

©GMRimport

Het belang van de SSD-schijf

Grafisch maakten vooral de grotere releases behoorlijk indruk, zeker wanneer je de afzonderlijke trailers in 4K terugkijkt (de presentatie zelf was alleen in 1080p en 30fps te zien). Toch waren de korte trailers niet afdoende om kijkers écht een goed beeld te geven van wat we tijdens de volgende generatie kunnen verwachten. Dat heeft ook te maken met de manier waarop de presentatie in elkaar stak: trailers volgden elkaar snel op en tussendoor legden ontwikkelaars niet of nauwelijks uit hoe bepaalde features van de PS5 een verschil in gameplay en graphics gaan maken.

Wat dat betreft geeft de nieuwe Ratchet & Clank het duidelijkste voorbeeld van de snelle SSD-schijven in de next-gen consoles: het vrolijke platformduo springt vliegensvlug door allerlei portalen die je in een oogwenk in een compleet nieuwe spelwereld plaatsen. Ratchet & Clank: Rift Apart was een van de weinige games die een extra gameplaysegment toebedeeld kreeg, dus wellicht dat andere spellen een soortgelijke indruk kunnen maken wanneer er meer beelden verschijnen. Dat soort features kunnen de volgende generatie echt een stap boven de huidige zetten. Meer van dit, alsjeblieft!

©GMRimport

Indies

Ook indrukwekkend was de manier waarop Sony ruimschoots aandacht gaf aan games van onafhankelijke ontwikkelaars. Sterker nog: spellen als BugSnax, Kena: Bridge of the Spirits, Stray en Goodbye Volcano High zorgden voor nog meer variatie in zowel graphics als settings. Hoewel dat de presentatie ten goede kwam, staan we er ook sceptisch tegenover: voor de PlayStation 4-lancering vulde Sony ook de gaten in diens line-up met indiegames, maar later in de levensloop van de console ging de aandacht vooral uit naar grootschalige releases en werden indies een beetje in de kou gezet. Het is te hopen dat Sony hiervan heeft geleerd en op de PlayStation 5 een betere balans tussen grote en kleine ontwikkelaars creëert.

©GMRimport

The Two Towers

En dan was er tegen alle verwachtingen in ook de onthulling van de console zelf. Die verdeelt mensen heel erg: sommigen vinden ‘m foeilelijk en bedenken nu al manieren om hem in hun woonkamer te verstoppen, terwijl anderen het unieke uiterlijk juist waarderen. Het kleurgebruik en de vorm kan in ieder geval niet verder verwijderd zijn van waar we deze generatie gewend aan zijn geraakt. Het blijft een kwestie van smaak, en over smaak valt niet te twisten.

Nog interessanter is dat Sony twee versies lanceert: eentje met en eentje zonder diskdrive. Gaat de console zonder diskdrive ook goedkoper worden? Het zou een interessante ontwikkeling zijn en de keuze op lancering nog lastiger maken. We gaan onvermijdelijk naar een digitale toekomst, maar het is nog maar de vraag hoe stellig Sony op de diskdriveloze versie inzet gedurende de generatie. Wordt het apparaat een blijvend, legitiem alternatief voor de PlayStation 5 met diskdrive, of zijn zowel wij als Sony hem over een paar jaar alweer vergeten?

©GMRimport

Vragen

Na bijgekomen te zijn van het moordtempo van de presentatie, zakte het kinderlijk enthousiasme enigszins en begonnen er vragen de kop op te steken. Wat kunnen we bijvoorbeeld van de launch line-up verwachten? Spider-Man: Miles Morales komt rond de feestdagen uit, maar is een ‘combinatie tussen een uitbreiding en een remaster van het origineel’. De Astro Bot-game Astro’s Playroom staat standaard geïnstalleerd op elke PlayStation 5, maar lijkt een veredelde demo van de nieuwe features van de console en controller te worden – aspecten als haptic feedback moet je nu eenmaal zelf ervaren.

Haast alle andere games staan daarnaast gepland voor 2021 of hebben nog geen releasedatum. Sony heeft er een handje van om games ver voor hun releasedatum aan te kondigen, dus meer zekerheid over de line-up van de eerste paar maanden was fijn geweest. Al is dat natuurlijk begrijpelijk gezien de huidige pandemie.

Het wordt interessant om te zien wie van de bedrijven eerst breekt en de volledige lanceringsdetails uit de doeken doet.

-

Ook weten we nog niets over de prijs en lanceringsdatum van de console. Nu had niemand echt verwacht dat het bedrijf dat gisteren zou aankondigen, dus daar komt Sony mee weg. Daarbij is het bedrijf overduidelijk verwikkeld in een kat-en-muisspel met Microsoft. Het wordt interessant om te zien wie van de bedrijven eerst breekt en de volledige lanceringsdetails uit de doeken doet.

Prangender is dat we niet meer duidelijkheid kregen over backward compatibility op PlayStation 5. Dat is een factor waar Microsoft mijlenver in voorloopt, en gisteren was het ideale moment geweest voor Sony om terug te slaan en gamers gerust te stellen. Zien PS4-games er bijvoorbeeld beter uit, of moeten we daarvoor sommige games opnieuw aanschaffen zoals bij GTA 5? Anderzijds volgen er – net als bij Microsoft – vast nog vele communnicatiemomenten tot aan release, dus die vragen gaan uiteindelijk wel beantwoord worden. De antwoorden zijn echter wel bepalend voor hoe enthousiast de PlayStation 5 ontvangen wordt.

Lekkere games

Verwar dit echter niet met een negatief eindoordeel: we hebben ons een dik uur kostelijk vermaakt. Qua genres was er voor iedereen wat wils en er waren zowel bekende franchises als compleet nieuwe IP’s, duistere steegjes en kleurrijke werelden te zien. De PlayStation 5-presentatie was niet helemaal overtuigend als next-gen showcase: de nuances van de nieuwe console gaan waarschijnlijk pas dichter bij release – of zelfs pas wanneer hij in je eigen huiskamer staat – duidelijk worden. Maar als lekker makend lijstje van toffe games die op stapel staan was de uitzending meer dan geslaagd. En is dat uiteindelijk ook niet het belangrijkste?

Lees ook:Al het nieuws van de PlayStation 5-presentatie verzameld

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!