Alles over Starfield – Releasedatum, gameplay en trailers
Achtergrond

Alles over Starfield – Releasedatum, gameplay en trailers

To infinity and beyond!

Vijf jaar sinds de aankondiging van Starfield staat de game eindelijk op het punt van verschijnen. Lees hieronder een samenvatting van alles wat we al weten, waaronder de releasedatum, platforms, gameplaymogelijkheden en trailers.

Lees ook:

Onze review:

Meer relevante artikelen:

Starfield is altijd groot maar zelden saai

Starfield: 10 essentiële beginnerstips

Releasedatum Starfield - 6 september

Bethesda Game Studios' langverwachte sciencefiction-rpg verscheen op 6 september 2023 voor Xbox Series X en S en pc. De game is vanaf verschijning beschikbaar op Xbox Game Pass en de standaardeditie is beschikbaar voor 70 euro.

©GMRimport

Verschillende edities Starfield

Standard Edition – 69,99 euro

Digital Premium Edition – 99,99 euro

·        De Shattered Space Story-uitbreiding (bij de release)

·        Vijf dagen eerder toegang (1 september)

·        Constellation Skin Pack: Equinox Laser Rifle, Spacesuit, Helmet en Boost Pack

·        Toegang tot de Starfield Digital Artbook & Original Soundtrack

Constellation Edition – 299,99 euro

Fysieke items:

·        Starfield chronomark horloge

·        Horlogekastje

·        Constellation patch

·        Steelbook display case

Digitale items:

·        5 dagen eerder toegang

·        Shattered Space (eerste verhaaluitbreiding)

·        Constellation skin pack

·        Digitale soundtrack

·        Digitale artbook

Geen fysieke versie?

Met een inmiddels verwijderde tweet heeft Bethesda verwarring gecreëerd over de levering van de fysieke versie van Starfield.

Een fan vroeg op Twitter of de standaard editie van Starfield op Xbox Series X op disk geleverd wordt. Daarop antwoordde het support-account van Bethesda dat "alle fysieke edities een code bevatten voor het desbetreffende platform. Er zijn geen fysieke disks."

Volgens de officiële site verschijnt de standaard consoleversie wel met een disk. "Game-disk meegeleverd bij de fysieke aanschaf van de Xbox Standard Edition. Gamecode meegeleverd bij de fysieke aanschaf van de Standard Edition op pc." Consolegebruikers kunnen dus gewoon een disk in hun apparaat stoppen.

Gameplay en customization

Starfield betreft een ruimte-rpg waarin spelers zich aansluiten bij de Constellation en het heelal ontdekken. De gameplay bestaat voornamelijk uit het verzamelen van grondstoffen, schieten op vijanden en ruimtegevechten voeren.

Starfield bevat een uitgebreide scheepsbouw- en aanpassingsfunctie. Spelers kunnen bijvoorbeeld hun eigen ruimteschip ontwerpen en bouwen, waarbij ze verschillende modules van verschillende fabrikanten kunnen gebruiken die elk hun eigen voordelen hebben. Die komen weer van pas tijdens ruimtegevechten tegen vijandelijke schepen. Op dezelfde manier kunnen spelers hun wapens aanpassen en modificeren met onderdelen.

Volgens Todd Howard is het bouwen van schepen meer iets voor 'later in de game'. Volgens Howard kost het bouwen van schepen veel credits, die spelers gedurende de game verdienen. Om te kunnen bouwen aan een gestolen schip moeten spelers deze eerst registeren - anders zou de economie van de game verstoord raken.

Het personagecreatieproces van Starfield is volgens Bethesda ook uitgebreid. Spelers kunnen hun eigen personage bouwen en aanpassen met een breed scala aan opties, waaronder templates, lichaamsvormen en -maten, huidtinten en kapsels. Elke npc in de game is gegenereerd met dezelfde tool als die spelers tot hun beschikking hebben.

©GMRimport

Eigenschappen

Er zijn ook verschillende achtergronden om uit te kiezen, elk met drie startvaardigheden. Net als in voorgaande Bethesda-spellen zijn er ook traits (eigenschappen) om uit te kiezen, die elk hun eigen voor- en nadelen hebben. Sommige traits kunnen tijdens het spel worden vrijgespeeld door middel van zijmissies.

Zie hieronder een overzicht van de bevestigde eigenschappen (via GamesPCN):

Alien DNA

Je hebt vrijwillig deelgenomen aan een omstreden experiment waarbij menselijk en buitenaards DNA gecombineerd werden. Hierdoor heb je bij aanvang een hogere gezondheidspool en uithoudingsvermogen, maar genezende items zijn minder effectief.

Dream Home

Je bezit een luxe, aanpasbaar huis op een vredige planeet. Helaas komt het met een hypotheek van 50.000 credits bij GalBank die wekelijks moet worden betaald.

Empath

Je bent diep verbonden met de gevoelens van anderen. Het uitvoeren van acties die je metgezel leuk vindt, zal tijdelijk resulteren in een toename van de gevechtskracht. Maar het uitvoeren van acties die niet in de smaak vallen, zal het tegenovergestelde effect hebben.

Extrovert

Je bent een sociaal persoon. Het uitoefenen van activiteiten kost minder zuurstof wanneer je avonturen beleeft met menselijke metgezellen, maar meer wanneer je alleen gaat. (Kan niet worden gecombineerd met introvert.)

Freestar Collective Settler

Je krijgt toegang tot speciale Freestar Collective dialoogopties en betere beloningen voor sommige missies van de factie. Maar de misdaadbounty tegenover andere facties wordt aanzienlijk verhoogd. (Kan niet worden gecombineerd met andere factie-loyaliteitseigenschappen.)

Hero Worshipped

Je hebt de aandacht getrokken van een vervelende 'Adoring Fan' die willekeurig opduikt en onophoudelijk tegen je praat. Aan de positieve kant zal hij je cadeaus geven...

Introvert

Je hebt echt tijd voor jezelf nodig. Je hebt meer uithoudingsvermogen wanneer je alleen avonturen beleeft, maar minder wanneer je avonturen beleeft met andere menselijke metgezellen. (Kan niet worden gecombineerd met Extrovert.)

Kid Stuff

Je ouders zijn nog in leven en je kunt ze thuis bezoeken. Maar tien procent van al het geld dat je verdient, wordt automatisch afgetrokken en naar hen gestuurd.

Neon Street Rat

Je bent opgegroeid op de harde straten van Neon. Je krijgt toegang tot speciale dialoogopties en betere beloningen voor sommige missies op Neon. Misdaadbounty door andere facties wordt aanzienlijk verhoogd. (Kan niet worden gecombineerd met andere factie-loyaliteitseigenschappen.)

Raised Enlightened

Je bent opgegroeid als lid van de Enlightened. Je krijgt een aanzienlijke korting in de organisatiewinkel, maar verliest toegang tot de Sanctum Universum-winkel. (Kan niet worden gecombineerd met andere religie-kenmerken.)

Raised Universal

Je bent opgegroeid als lid van de Sanctum Universum. Je krijgt een aanzienlijke korting in de kerkwinkel, maar verliest toegang tot de Enlightened-winkel. (Kan niet worden gecombineerd met andere religie-kenmerken.)

Serpent's Embrace

Je bent opgegroeid met het aanbidden van de Grote Slang. Grav-jumping geeft een tijdelijke boost aan gezondheid en uithoudingsvermogen, maar gezondheid en uithoudingsvermogen worden verlaagd als je niet regelmatig blijft springen - als een verslaving.

Spaced

Je lichaam is gewend geraakt aan de ruimte. Gezondheid en uithoudingsvermogen nemen toe wanneer je in de ruimte bent, maar nemen af wanneer je op het oppervlak bent. (Kan niet worden gecombineerd met Terra Firma.)

Starfield bevat ook enkele bekende mechanismen van Bethesda-spellen. Spelers kunnen bijvoorbeeld npc's beroven en het lockpicksysteem is terug onder de naam ‘digipicking’. Er is een overtuigingsminigame, vergelijkbaar met die uit Oblivion. Spelers kunnen ook npc’s rekruteren als metgezellen, die kunnen helpen in gevechten. Met sommige personages kunnen spelers relaties aangaan. Spelers kunnen zich ook aansluiten bij verschillende facties met quests buiten het hoofdverhaal.

Het hoofdverhaal van de game bevat ruim 150.000 regels aan dialogen

Universum Starfield

Starfields wereld bevat 'meer dan duizend verkenbare' planeten. Elk van deze planeten kan op worden geland en te voet worden verkend. Het universum is een mix van handgemaakte content en willekeurig gegenereerde inhoud. Volgens Todd Howard is er ‘genoeg’ handgemaakte content in de game. In totaal is er op ongeveer tien procent van de planeten leven te vinden.

Sommige planeten hebben slechts één type omgeving, zoals bevroren ijswerelden. Andere planeten hebben veel diversere leefgebieden, wat vaak gepaard gaat met een veel gevarieerder scala aan buitenaards leven. Planeten hebben verschillende eigenschappen, zoals lagere zwaartekracht of milieurisico's, en onvoorbereide spelers kunnen snel in gevaarlijke situaties belanden.

Dit alles kan worden verkend, en er zijn grote financiële beloningen voor het volledig in kaart brengen van een planeet. Spelers zullen zich te voet of met behulp van een boostpack verplaatsen, omdat er geen landvoertuigen zijn om te gebruiken.

Settlement Systems

Starfield speelt zich af in de Settled Systems, een 50 lichtjaar groot gebied van menselijke verkenning rondom ons eigen zonnestelsel. Het gebied is verdeeld tussen twee grote facties: de United Colonies en de Freestar Collective, die na een recente oorlog vrede hebben gesloten. Spelers kunnen ook andere bedreigingen tegenkomen, zoals 'Ecliptic mercenaries, pirates of the Crimson Fleet, violent Spacers, or even the fanatical religious zealots of House Va'Ruun.'

Spelers moeten verder verschillende steden en locaties ontdekken, waaronder New Atlantis, de hoofdstad van de United Colonies, en Akila City, de hoofdstad van de Freestar Collective. Ook is er Neon, de 'pleasure city'.

©GMRimport

Facties Starfield

Starfield bevat verschillende facties die spelers kunnen ontmoeten en zich bij kunnen aansluiten. Constellation is de hoofdfactie van de game, een groep menselijke ontdekkingsreizigers die nog steeds op zoek is naar antwoorden over het ontstaan van het heelal. Andere facties in het spel zijn onder meer de United Colonies en de Freestar Collective. Starfields questlijnen rondom facties zijn onafhankelijk speelbaar, vergelijkbaar met Skyrim.

©GMRimport

Graphics en framerate Starfield

Starfield wordt gebouwd in de Creation Engine 2. De game ondersteunt wederom mods.

"We kunnen al deze dingen er geweldig uit laten zien en laten draaien vanuit alle items die we simuleren, mensen, ruimteschepen, planeten", zegt Todd Howard over de nieuwe engine in een interview met Kinda Funny Games. "Ons lichtmodel is gewoon geweldig met de realtime GI. "Ons questsysteem, ik denk dat wat ons echt anders maakt is dat al deze quests actief blijven. Het is niet zo dat je een missie start en we alles afsluiten."

"Je kunt op tientallen van deze tegelijkertijd zitten en dat zorgt soms voor veel chaos in onze games, we zijn ons daarvan bewust, maar het creëert ook deze magische momenten waar we van houden en onze spelers ook, en ik denk dat dat is wat er echt speciaal aan is."

30 fps

Starfield loopt op Xbox Series X en S in 30 frames per seconde, zo heeft Todd Howard onthuld.

Dat meldde hij in een interview met IGN. De game draait op zowel Series X als S in 30 frames per seconde. Op Series X wordt de game in een 4k-resolutie afgebeeld, terwijl de resolutie van de Series S-versie 1440p is.

Volgens Howard is er voor 30 fps gekozen omdat Bethesda een grote hoeveelheid details in de spelwereld wil weergeven. "Dat willen we niet opofferen. Maar gelukkig loopt het spel geweldig - het komt vaak boven (de 30 fps) uit. Soms is het zelfs 60 fps. Maar we vergrendelen de framerate op consoles omdat we de voorkeur geven aan consistentie, zodat je er niet eens over nadenkt."

Starfield komt ook op pc uit. Hoewel Howard daar geen details over gaf, is het waarschijnlijk dat de framerate van de game daar wel op ontgrendeld is.

Pc-versie

De systeemvereisten van Starfield zijn nog niet bekend. Wel ondersteunt de pc-versie FSR 2.0 van AMD.

Dat hebben AMD en Bethesda vanmiddag aangekondigd via een blogpost en onderstaande video. FSR staat voor FidelityFX Super Resolution, oftewel AMD's versie van Nvidia's DLSS. Dankzij een slim algoritme kunnen games beter ogen en soepeler lopen. De 2.0-versie kent diverse verbeteringen die games er nog beter uit laten zien.

Verder laat AMD weten dat Starfield gebruik kan maken van multi-core CPU's. Zover bekend wordt Nvidia's DLSS-technologie niet ondersteund, al zou dit mogelijk door modders kunnen worden toegevoegd - dit is ook met eerdere Bethesda-games zoals The Elder Scrolls 5: Skyrim gebeurd.

Trailers Starfield

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!