Alles over Starfield – Releasedatum, gameplay en trailers
Achtergrond

Alles over Starfield – Releasedatum, gameplay en trailers

To infinity and beyond!

Vijf jaar sinds de aankondiging van Starfield staat de game eindelijk op het punt van verschijnen. Lees hieronder een samenvatting van alles wat we al weten, waaronder de releasedatum, platforms, gameplaymogelijkheden en trailers.

Lees ook:

Onze review:

Meer relevante artikelen:

Starfield is altijd groot maar zelden saai

Starfield: 10 essentiële beginnerstips

Releasedatum Starfield - 6 september

Bethesda Game Studios' langverwachte sciencefiction-rpg verscheen op 6 september 2023 voor Xbox Series X en S en pc. De game is vanaf verschijning beschikbaar op Xbox Game Pass en de standaardeditie is beschikbaar voor 70 euro.

©GMRimport

Verschillende edities Starfield

Standard Edition – 69,99 euro

Digital Premium Edition – 99,99 euro

·        De Shattered Space Story-uitbreiding (bij de release)

·        Vijf dagen eerder toegang (1 september)

·        Constellation Skin Pack: Equinox Laser Rifle, Spacesuit, Helmet en Boost Pack

·        Toegang tot de Starfield Digital Artbook & Original Soundtrack

Constellation Edition – 299,99 euro

Fysieke items:

·        Starfield chronomark horloge

·        Horlogekastje

·        Constellation patch

·        Steelbook display case

Digitale items:

·        5 dagen eerder toegang

·        Shattered Space (eerste verhaaluitbreiding)

·        Constellation skin pack

·        Digitale soundtrack

·        Digitale artbook

Geen fysieke versie?

Met een inmiddels verwijderde tweet heeft Bethesda verwarring gecreëerd over de levering van de fysieke versie van Starfield.

Een fan vroeg op Twitter of de standaard editie van Starfield op Xbox Series X op disk geleverd wordt. Daarop antwoordde het support-account van Bethesda dat "alle fysieke edities een code bevatten voor het desbetreffende platform. Er zijn geen fysieke disks."

Volgens de officiële site verschijnt de standaard consoleversie wel met een disk. "Game-disk meegeleverd bij de fysieke aanschaf van de Xbox Standard Edition. Gamecode meegeleverd bij de fysieke aanschaf van de Standard Edition op pc." Consolegebruikers kunnen dus gewoon een disk in hun apparaat stoppen.

Gameplay en customization

Starfield betreft een ruimte-rpg waarin spelers zich aansluiten bij de Constellation en het heelal ontdekken. De gameplay bestaat voornamelijk uit het verzamelen van grondstoffen, schieten op vijanden en ruimtegevechten voeren.

Starfield bevat een uitgebreide scheepsbouw- en aanpassingsfunctie. Spelers kunnen bijvoorbeeld hun eigen ruimteschip ontwerpen en bouwen, waarbij ze verschillende modules van verschillende fabrikanten kunnen gebruiken die elk hun eigen voordelen hebben. Die komen weer van pas tijdens ruimtegevechten tegen vijandelijke schepen. Op dezelfde manier kunnen spelers hun wapens aanpassen en modificeren met onderdelen.

Volgens Todd Howard is het bouwen van schepen meer iets voor 'later in de game'. Volgens Howard kost het bouwen van schepen veel credits, die spelers gedurende de game verdienen. Om te kunnen bouwen aan een gestolen schip moeten spelers deze eerst registeren - anders zou de economie van de game verstoord raken.

Het personagecreatieproces van Starfield is volgens Bethesda ook uitgebreid. Spelers kunnen hun eigen personage bouwen en aanpassen met een breed scala aan opties, waaronder templates, lichaamsvormen en -maten, huidtinten en kapsels. Elke npc in de game is gegenereerd met dezelfde tool als die spelers tot hun beschikking hebben.

©GMRimport

Eigenschappen

Er zijn ook verschillende achtergronden om uit te kiezen, elk met drie startvaardigheden. Net als in voorgaande Bethesda-spellen zijn er ook traits (eigenschappen) om uit te kiezen, die elk hun eigen voor- en nadelen hebben. Sommige traits kunnen tijdens het spel worden vrijgespeeld door middel van zijmissies.

Zie hieronder een overzicht van de bevestigde eigenschappen (via GamesPCN):

Alien DNA

Je hebt vrijwillig deelgenomen aan een omstreden experiment waarbij menselijk en buitenaards DNA gecombineerd werden. Hierdoor heb je bij aanvang een hogere gezondheidspool en uithoudingsvermogen, maar genezende items zijn minder effectief.

Dream Home

Je bezit een luxe, aanpasbaar huis op een vredige planeet. Helaas komt het met een hypotheek van 50.000 credits bij GalBank die wekelijks moet worden betaald.

Empath

Je bent diep verbonden met de gevoelens van anderen. Het uitvoeren van acties die je metgezel leuk vindt, zal tijdelijk resulteren in een toename van de gevechtskracht. Maar het uitvoeren van acties die niet in de smaak vallen, zal het tegenovergestelde effect hebben.

Extrovert

Je bent een sociaal persoon. Het uitoefenen van activiteiten kost minder zuurstof wanneer je avonturen beleeft met menselijke metgezellen, maar meer wanneer je alleen gaat. (Kan niet worden gecombineerd met introvert.)

Freestar Collective Settler

Je krijgt toegang tot speciale Freestar Collective dialoogopties en betere beloningen voor sommige missies van de factie. Maar de misdaadbounty tegenover andere facties wordt aanzienlijk verhoogd. (Kan niet worden gecombineerd met andere factie-loyaliteitseigenschappen.)

Hero Worshipped

Je hebt de aandacht getrokken van een vervelende 'Adoring Fan' die willekeurig opduikt en onophoudelijk tegen je praat. Aan de positieve kant zal hij je cadeaus geven...

Introvert

Je hebt echt tijd voor jezelf nodig. Je hebt meer uithoudingsvermogen wanneer je alleen avonturen beleeft, maar minder wanneer je avonturen beleeft met andere menselijke metgezellen. (Kan niet worden gecombineerd met Extrovert.)

Kid Stuff

Je ouders zijn nog in leven en je kunt ze thuis bezoeken. Maar tien procent van al het geld dat je verdient, wordt automatisch afgetrokken en naar hen gestuurd.

Neon Street Rat

Je bent opgegroeid op de harde straten van Neon. Je krijgt toegang tot speciale dialoogopties en betere beloningen voor sommige missies op Neon. Misdaadbounty door andere facties wordt aanzienlijk verhoogd. (Kan niet worden gecombineerd met andere factie-loyaliteitseigenschappen.)

Raised Enlightened

Je bent opgegroeid als lid van de Enlightened. Je krijgt een aanzienlijke korting in de organisatiewinkel, maar verliest toegang tot de Sanctum Universum-winkel. (Kan niet worden gecombineerd met andere religie-kenmerken.)

Raised Universal

Je bent opgegroeid als lid van de Sanctum Universum. Je krijgt een aanzienlijke korting in de kerkwinkel, maar verliest toegang tot de Enlightened-winkel. (Kan niet worden gecombineerd met andere religie-kenmerken.)

Serpent's Embrace

Je bent opgegroeid met het aanbidden van de Grote Slang. Grav-jumping geeft een tijdelijke boost aan gezondheid en uithoudingsvermogen, maar gezondheid en uithoudingsvermogen worden verlaagd als je niet regelmatig blijft springen - als een verslaving.

Spaced

Je lichaam is gewend geraakt aan de ruimte. Gezondheid en uithoudingsvermogen nemen toe wanneer je in de ruimte bent, maar nemen af wanneer je op het oppervlak bent. (Kan niet worden gecombineerd met Terra Firma.)

Starfield bevat ook enkele bekende mechanismen van Bethesda-spellen. Spelers kunnen bijvoorbeeld npc's beroven en het lockpicksysteem is terug onder de naam ‘digipicking’. Er is een overtuigingsminigame, vergelijkbaar met die uit Oblivion. Spelers kunnen ook npc’s rekruteren als metgezellen, die kunnen helpen in gevechten. Met sommige personages kunnen spelers relaties aangaan. Spelers kunnen zich ook aansluiten bij verschillende facties met quests buiten het hoofdverhaal.

Het hoofdverhaal van de game bevat ruim 150.000 regels aan dialogen

Universum Starfield

Starfields wereld bevat 'meer dan duizend verkenbare' planeten. Elk van deze planeten kan op worden geland en te voet worden verkend. Het universum is een mix van handgemaakte content en willekeurig gegenereerde inhoud. Volgens Todd Howard is er ‘genoeg’ handgemaakte content in de game. In totaal is er op ongeveer tien procent van de planeten leven te vinden.

Sommige planeten hebben slechts één type omgeving, zoals bevroren ijswerelden. Andere planeten hebben veel diversere leefgebieden, wat vaak gepaard gaat met een veel gevarieerder scala aan buitenaards leven. Planeten hebben verschillende eigenschappen, zoals lagere zwaartekracht of milieurisico's, en onvoorbereide spelers kunnen snel in gevaarlijke situaties belanden.

Dit alles kan worden verkend, en er zijn grote financiële beloningen voor het volledig in kaart brengen van een planeet. Spelers zullen zich te voet of met behulp van een boostpack verplaatsen, omdat er geen landvoertuigen zijn om te gebruiken.

Settlement Systems

Starfield speelt zich af in de Settled Systems, een 50 lichtjaar groot gebied van menselijke verkenning rondom ons eigen zonnestelsel. Het gebied is verdeeld tussen twee grote facties: de United Colonies en de Freestar Collective, die na een recente oorlog vrede hebben gesloten. Spelers kunnen ook andere bedreigingen tegenkomen, zoals 'Ecliptic mercenaries, pirates of the Crimson Fleet, violent Spacers, or even the fanatical religious zealots of House Va'Ruun.'

Spelers moeten verder verschillende steden en locaties ontdekken, waaronder New Atlantis, de hoofdstad van de United Colonies, en Akila City, de hoofdstad van de Freestar Collective. Ook is er Neon, de 'pleasure city'.

©GMRimport

Facties Starfield

Starfield bevat verschillende facties die spelers kunnen ontmoeten en zich bij kunnen aansluiten. Constellation is de hoofdfactie van de game, een groep menselijke ontdekkingsreizigers die nog steeds op zoek is naar antwoorden over het ontstaan van het heelal. Andere facties in het spel zijn onder meer de United Colonies en de Freestar Collective. Starfields questlijnen rondom facties zijn onafhankelijk speelbaar, vergelijkbaar met Skyrim.

©GMRimport

Graphics en framerate Starfield

Starfield wordt gebouwd in de Creation Engine 2. De game ondersteunt wederom mods.

"We kunnen al deze dingen er geweldig uit laten zien en laten draaien vanuit alle items die we simuleren, mensen, ruimteschepen, planeten", zegt Todd Howard over de nieuwe engine in een interview met Kinda Funny Games. "Ons lichtmodel is gewoon geweldig met de realtime GI. "Ons questsysteem, ik denk dat wat ons echt anders maakt is dat al deze quests actief blijven. Het is niet zo dat je een missie start en we alles afsluiten."

"Je kunt op tientallen van deze tegelijkertijd zitten en dat zorgt soms voor veel chaos in onze games, we zijn ons daarvan bewust, maar het creëert ook deze magische momenten waar we van houden en onze spelers ook, en ik denk dat dat is wat er echt speciaal aan is."

30 fps

Starfield loopt op Xbox Series X en S in 30 frames per seconde, zo heeft Todd Howard onthuld.

Dat meldde hij in een interview met IGN. De game draait op zowel Series X als S in 30 frames per seconde. Op Series X wordt de game in een 4k-resolutie afgebeeld, terwijl de resolutie van de Series S-versie 1440p is.

Volgens Howard is er voor 30 fps gekozen omdat Bethesda een grote hoeveelheid details in de spelwereld wil weergeven. "Dat willen we niet opofferen. Maar gelukkig loopt het spel geweldig - het komt vaak boven (de 30 fps) uit. Soms is het zelfs 60 fps. Maar we vergrendelen de framerate op consoles omdat we de voorkeur geven aan consistentie, zodat je er niet eens over nadenkt."

Starfield komt ook op pc uit. Hoewel Howard daar geen details over gaf, is het waarschijnlijk dat de framerate van de game daar wel op ontgrendeld is.

Pc-versie

De systeemvereisten van Starfield zijn nog niet bekend. Wel ondersteunt de pc-versie FSR 2.0 van AMD.

Dat hebben AMD en Bethesda vanmiddag aangekondigd via een blogpost en onderstaande video. FSR staat voor FidelityFX Super Resolution, oftewel AMD's versie van Nvidia's DLSS. Dankzij een slim algoritme kunnen games beter ogen en soepeler lopen. De 2.0-versie kent diverse verbeteringen die games er nog beter uit laten zien.

Verder laat AMD weten dat Starfield gebruik kan maken van multi-core CPU's. Zover bekend wordt Nvidia's DLSS-technologie niet ondersteund, al zou dit mogelijk door modders kunnen worden toegevoegd - dit is ook met eerdere Bethesda-games zoals The Elder Scrolls 5: Skyrim gebeurd.

Trailers Starfield

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!