Alles over Starfield – Releasedatum, gameplay en trailers
Achtergrond

Alles over Starfield – Releasedatum, gameplay en trailers

To infinity and beyond!

Vijf jaar sinds de aankondiging van Starfield staat de game eindelijk op het punt van verschijnen. Lees hieronder een samenvatting van alles wat we al weten, waaronder de releasedatum, platforms, gameplaymogelijkheden en trailers.

Lees ook:

Onze review:

Meer relevante artikelen:

Starfield is altijd groot maar zelden saai

Starfield: 10 essentiële beginnerstips

Releasedatum Starfield - 6 september

Bethesda Game Studios' langverwachte sciencefiction-rpg verscheen op 6 september 2023 voor Xbox Series X en S en pc. De game is vanaf verschijning beschikbaar op Xbox Game Pass en de standaardeditie is beschikbaar voor 70 euro.

©GMRimport

Verschillende edities Starfield

Standard Edition – 69,99 euro

Digital Premium Edition – 99,99 euro

·        De Shattered Space Story-uitbreiding (bij de release)

·        Vijf dagen eerder toegang (1 september)

·        Constellation Skin Pack: Equinox Laser Rifle, Spacesuit, Helmet en Boost Pack

·        Toegang tot de Starfield Digital Artbook & Original Soundtrack

Constellation Edition – 299,99 euro

Fysieke items:

·        Starfield chronomark horloge

·        Horlogekastje

·        Constellation patch

·        Steelbook display case

Digitale items:

·        5 dagen eerder toegang

·        Shattered Space (eerste verhaaluitbreiding)

·        Constellation skin pack

·        Digitale soundtrack

·        Digitale artbook

Geen fysieke versie?

Met een inmiddels verwijderde tweet heeft Bethesda verwarring gecreëerd over de levering van de fysieke versie van Starfield.

Een fan vroeg op Twitter of de standaard editie van Starfield op Xbox Series X op disk geleverd wordt. Daarop antwoordde het support-account van Bethesda dat "alle fysieke edities een code bevatten voor het desbetreffende platform. Er zijn geen fysieke disks."

Volgens de officiële site verschijnt de standaard consoleversie wel met een disk. "Game-disk meegeleverd bij de fysieke aanschaf van de Xbox Standard Edition. Gamecode meegeleverd bij de fysieke aanschaf van de Standard Edition op pc." Consolegebruikers kunnen dus gewoon een disk in hun apparaat stoppen.

Gameplay en customization

Starfield betreft een ruimte-rpg waarin spelers zich aansluiten bij de Constellation en het heelal ontdekken. De gameplay bestaat voornamelijk uit het verzamelen van grondstoffen, schieten op vijanden en ruimtegevechten voeren.

Starfield bevat een uitgebreide scheepsbouw- en aanpassingsfunctie. Spelers kunnen bijvoorbeeld hun eigen ruimteschip ontwerpen en bouwen, waarbij ze verschillende modules van verschillende fabrikanten kunnen gebruiken die elk hun eigen voordelen hebben. Die komen weer van pas tijdens ruimtegevechten tegen vijandelijke schepen. Op dezelfde manier kunnen spelers hun wapens aanpassen en modificeren met onderdelen.

Volgens Todd Howard is het bouwen van schepen meer iets voor 'later in de game'. Volgens Howard kost het bouwen van schepen veel credits, die spelers gedurende de game verdienen. Om te kunnen bouwen aan een gestolen schip moeten spelers deze eerst registeren - anders zou de economie van de game verstoord raken.

Het personagecreatieproces van Starfield is volgens Bethesda ook uitgebreid. Spelers kunnen hun eigen personage bouwen en aanpassen met een breed scala aan opties, waaronder templates, lichaamsvormen en -maten, huidtinten en kapsels. Elke npc in de game is gegenereerd met dezelfde tool als die spelers tot hun beschikking hebben.

©GMRimport

Eigenschappen

Er zijn ook verschillende achtergronden om uit te kiezen, elk met drie startvaardigheden. Net als in voorgaande Bethesda-spellen zijn er ook traits (eigenschappen) om uit te kiezen, die elk hun eigen voor- en nadelen hebben. Sommige traits kunnen tijdens het spel worden vrijgespeeld door middel van zijmissies.

Zie hieronder een overzicht van de bevestigde eigenschappen (via GamesPCN):

Alien DNA

Je hebt vrijwillig deelgenomen aan een omstreden experiment waarbij menselijk en buitenaards DNA gecombineerd werden. Hierdoor heb je bij aanvang een hogere gezondheidspool en uithoudingsvermogen, maar genezende items zijn minder effectief.

Dream Home

Je bezit een luxe, aanpasbaar huis op een vredige planeet. Helaas komt het met een hypotheek van 50.000 credits bij GalBank die wekelijks moet worden betaald.

Empath

Je bent diep verbonden met de gevoelens van anderen. Het uitvoeren van acties die je metgezel leuk vindt, zal tijdelijk resulteren in een toename van de gevechtskracht. Maar het uitvoeren van acties die niet in de smaak vallen, zal het tegenovergestelde effect hebben.

Extrovert

Je bent een sociaal persoon. Het uitoefenen van activiteiten kost minder zuurstof wanneer je avonturen beleeft met menselijke metgezellen, maar meer wanneer je alleen gaat. (Kan niet worden gecombineerd met introvert.)

Freestar Collective Settler

Je krijgt toegang tot speciale Freestar Collective dialoogopties en betere beloningen voor sommige missies van de factie. Maar de misdaadbounty tegenover andere facties wordt aanzienlijk verhoogd. (Kan niet worden gecombineerd met andere factie-loyaliteitseigenschappen.)

Hero Worshipped

Je hebt de aandacht getrokken van een vervelende 'Adoring Fan' die willekeurig opduikt en onophoudelijk tegen je praat. Aan de positieve kant zal hij je cadeaus geven...

Introvert

Je hebt echt tijd voor jezelf nodig. Je hebt meer uithoudingsvermogen wanneer je alleen avonturen beleeft, maar minder wanneer je avonturen beleeft met andere menselijke metgezellen. (Kan niet worden gecombineerd met Extrovert.)

Kid Stuff

Je ouders zijn nog in leven en je kunt ze thuis bezoeken. Maar tien procent van al het geld dat je verdient, wordt automatisch afgetrokken en naar hen gestuurd.

Neon Street Rat

Je bent opgegroeid op de harde straten van Neon. Je krijgt toegang tot speciale dialoogopties en betere beloningen voor sommige missies op Neon. Misdaadbounty door andere facties wordt aanzienlijk verhoogd. (Kan niet worden gecombineerd met andere factie-loyaliteitseigenschappen.)

Raised Enlightened

Je bent opgegroeid als lid van de Enlightened. Je krijgt een aanzienlijke korting in de organisatiewinkel, maar verliest toegang tot de Sanctum Universum-winkel. (Kan niet worden gecombineerd met andere religie-kenmerken.)

Raised Universal

Je bent opgegroeid als lid van de Sanctum Universum. Je krijgt een aanzienlijke korting in de kerkwinkel, maar verliest toegang tot de Enlightened-winkel. (Kan niet worden gecombineerd met andere religie-kenmerken.)

Serpent's Embrace

Je bent opgegroeid met het aanbidden van de Grote Slang. Grav-jumping geeft een tijdelijke boost aan gezondheid en uithoudingsvermogen, maar gezondheid en uithoudingsvermogen worden verlaagd als je niet regelmatig blijft springen - als een verslaving.

Spaced

Je lichaam is gewend geraakt aan de ruimte. Gezondheid en uithoudingsvermogen nemen toe wanneer je in de ruimte bent, maar nemen af wanneer je op het oppervlak bent. (Kan niet worden gecombineerd met Terra Firma.)

Starfield bevat ook enkele bekende mechanismen van Bethesda-spellen. Spelers kunnen bijvoorbeeld npc's beroven en het lockpicksysteem is terug onder de naam ‘digipicking’. Er is een overtuigingsminigame, vergelijkbaar met die uit Oblivion. Spelers kunnen ook npc’s rekruteren als metgezellen, die kunnen helpen in gevechten. Met sommige personages kunnen spelers relaties aangaan. Spelers kunnen zich ook aansluiten bij verschillende facties met quests buiten het hoofdverhaal.

Het hoofdverhaal van de game bevat ruim 150.000 regels aan dialogen

Universum Starfield

Starfields wereld bevat 'meer dan duizend verkenbare' planeten. Elk van deze planeten kan op worden geland en te voet worden verkend. Het universum is een mix van handgemaakte content en willekeurig gegenereerde inhoud. Volgens Todd Howard is er ‘genoeg’ handgemaakte content in de game. In totaal is er op ongeveer tien procent van de planeten leven te vinden.

Sommige planeten hebben slechts één type omgeving, zoals bevroren ijswerelden. Andere planeten hebben veel diversere leefgebieden, wat vaak gepaard gaat met een veel gevarieerder scala aan buitenaards leven. Planeten hebben verschillende eigenschappen, zoals lagere zwaartekracht of milieurisico's, en onvoorbereide spelers kunnen snel in gevaarlijke situaties belanden.

Dit alles kan worden verkend, en er zijn grote financiële beloningen voor het volledig in kaart brengen van een planeet. Spelers zullen zich te voet of met behulp van een boostpack verplaatsen, omdat er geen landvoertuigen zijn om te gebruiken.

Settlement Systems

Starfield speelt zich af in de Settled Systems, een 50 lichtjaar groot gebied van menselijke verkenning rondom ons eigen zonnestelsel. Het gebied is verdeeld tussen twee grote facties: de United Colonies en de Freestar Collective, die na een recente oorlog vrede hebben gesloten. Spelers kunnen ook andere bedreigingen tegenkomen, zoals 'Ecliptic mercenaries, pirates of the Crimson Fleet, violent Spacers, or even the fanatical religious zealots of House Va'Ruun.'

Spelers moeten verder verschillende steden en locaties ontdekken, waaronder New Atlantis, de hoofdstad van de United Colonies, en Akila City, de hoofdstad van de Freestar Collective. Ook is er Neon, de 'pleasure city'.

©GMRimport

Facties Starfield

Starfield bevat verschillende facties die spelers kunnen ontmoeten en zich bij kunnen aansluiten. Constellation is de hoofdfactie van de game, een groep menselijke ontdekkingsreizigers die nog steeds op zoek is naar antwoorden over het ontstaan van het heelal. Andere facties in het spel zijn onder meer de United Colonies en de Freestar Collective. Starfields questlijnen rondom facties zijn onafhankelijk speelbaar, vergelijkbaar met Skyrim.

©GMRimport

Graphics en framerate Starfield

Starfield wordt gebouwd in de Creation Engine 2. De game ondersteunt wederom mods.

"We kunnen al deze dingen er geweldig uit laten zien en laten draaien vanuit alle items die we simuleren, mensen, ruimteschepen, planeten", zegt Todd Howard over de nieuwe engine in een interview met Kinda Funny Games. "Ons lichtmodel is gewoon geweldig met de realtime GI. "Ons questsysteem, ik denk dat wat ons echt anders maakt is dat al deze quests actief blijven. Het is niet zo dat je een missie start en we alles afsluiten."

"Je kunt op tientallen van deze tegelijkertijd zitten en dat zorgt soms voor veel chaos in onze games, we zijn ons daarvan bewust, maar het creëert ook deze magische momenten waar we van houden en onze spelers ook, en ik denk dat dat is wat er echt speciaal aan is."

30 fps

Starfield loopt op Xbox Series X en S in 30 frames per seconde, zo heeft Todd Howard onthuld.

Dat meldde hij in een interview met IGN. De game draait op zowel Series X als S in 30 frames per seconde. Op Series X wordt de game in een 4k-resolutie afgebeeld, terwijl de resolutie van de Series S-versie 1440p is.

Volgens Howard is er voor 30 fps gekozen omdat Bethesda een grote hoeveelheid details in de spelwereld wil weergeven. "Dat willen we niet opofferen. Maar gelukkig loopt het spel geweldig - het komt vaak boven (de 30 fps) uit. Soms is het zelfs 60 fps. Maar we vergrendelen de framerate op consoles omdat we de voorkeur geven aan consistentie, zodat je er niet eens over nadenkt."

Starfield komt ook op pc uit. Hoewel Howard daar geen details over gaf, is het waarschijnlijk dat de framerate van de game daar wel op ontgrendeld is.

Pc-versie

De systeemvereisten van Starfield zijn nog niet bekend. Wel ondersteunt de pc-versie FSR 2.0 van AMD.

Dat hebben AMD en Bethesda vanmiddag aangekondigd via een blogpost en onderstaande video. FSR staat voor FidelityFX Super Resolution, oftewel AMD's versie van Nvidia's DLSS. Dankzij een slim algoritme kunnen games beter ogen en soepeler lopen. De 2.0-versie kent diverse verbeteringen die games er nog beter uit laten zien.

Verder laat AMD weten dat Starfield gebruik kan maken van multi-core CPU's. Zover bekend wordt Nvidia's DLSS-technologie niet ondersteund, al zou dit mogelijk door modders kunnen worden toegevoegd - dit is ook met eerdere Bethesda-games zoals The Elder Scrolls 5: Skyrim gebeurd.

Trailers Starfield

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!