Reload: Donkey Kong Country is de blauwdruk voor een meesterwerk
Gamer.nl
Achtergrond

Reload: Donkey Kong Country is de blauwdruk voor een meesterwerk

Hoe Rare de aap op de kaart zette

Op de SNES blikken we tegenwoordig met een nostalgische roze bril terug. Eind 2017 was de mini-uitvoering van misschien wel Nintendo’s beste console ooit vrijwel overal uitverkocht. In de toplijstjes van de beste games allertijden staan er geregeld games afkomstig van dit apparaat. Je zou daardoor bijna vergeten dat het oppermachtige Nintendo het onder andere in de Verenigde Staten best lastig had met de console. Niet dat er geen bundels met Super Mario World of A Link to the Past over de toonbank gingen, maar Sega deed het met de veel stoerdere Genesis (Mega Drive in Europa) ook helemaal niet verkeerd.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in 2018 en is opnieuw gepubliceerd ter ere van de release van Donkey Kong Country Returns HD.

Het duurde even voordat de marktleider het dreigende gevaar van Sega echt serieus begon te nemen, maar daarna voelde zelfs het ongenaakbare Nintendo zich geforceerd om buiten zijn comfortzone te treden. Na het zien van de indrukwekkende technologie van Rare kreeg deze buiten Groot-Brittannië vrij onbekende ontwikkelaar de kans om een game te maken rondom Donkey Kong.

DK3D

Er was natuurlijk al een spel met de naam van deze virtuele gorilla, maar die game draaide uiteindelijk toch echt meer om Mario. Terwijl dat personage in allerlei soorten games verscheen en daarmee het ene na het andere succes beleefde, was Donkey Kong vooral dezelfde voorspelbare gorilla. De vaste vijand van Mario was hij zelfs al jaren niet meer.

Rare voelde zich daarom genoodzaakt om de aap in een nieuw pak te hijsen. De rode stropdas uit een van de laatste Donkey Kong-games met Mario in de hoofdrol beviel wel en met behulp van de nieuwe Silicon Graphics-technologie die de ontwikkelaar in huis had, kreeg DK een nieuwe stijl. De driedimensionaal ogende sprites waren destijds ongekend realistisch. Iets dat alleen maar indrukwekkender werd gemaakt door het feit dat de SNES rond de release van Donkey Kong Country in 1994 al geruime tijd verkrijgbaar was.

De baanbrekende graphics, gecombineerd met een voor Nintendo’s principe behoorlijk heftige marketingcampagne, zorgde er uiteindelijk voor dat de game een enorm succes werd. Er zouden nog twee vervolgen op de SNES verschijnen. Het nieuwe design van Donkey Kong werd daarnaast zo iconisch dat de aap tegenwoordig alleen nog maar volgens het ontwerp van Rare in games verschijnt.

Escalerende levelopbouw

Vandaag de dag wordt Donkey Kong Country nog steeds vooral herinnerd vanwege zijn graphics. Maar anno nu zien de 3D-modellen er niet meer zo realistisch uit, waardoor het spel een klein beetje van zijn glans verliest. Donkey Kong is echter meer dan de voor die tijd indrukwekkende beelden. Het spel steekt als vrolijke platformer nog steeds prima in elkaar en verschilt op cruciale vlakken van zijn tijdgenoten.

Waar Sonic vooral om snelheid draaide en Super Mario World om gevarieerde puzzel-achtige levels, moet Donkey Kong Country het hebben van snelle reflexen. Vrijwel ieder level introduceert een nieuw concept waar steeds verder op voort wordt gebouwd. In Vulture Culture draait het bijvoorbeeld om stuiteren op de gieren die langs vliegen. Alleen met de juiste timing en ruimte tussen iedere sprong is het mogelijk om levend de ravijnen in deze wereld te overbruggen. In Stop & Go Station moet Donkey Kong steeds een stoplichtachtige ton aantikken om ervoor te zorgen dat de onverslaanbare vijanden in dit level niet beginnen te lopen. Of wat te denken van de levels met mijnkarretjes waar de sprongen en tegenliggers steeds riskanter worden?

In ieder level wordt er een element geïntroduceerd en vervolgens wordt het DK tot aan de uitgang steeds moeilijker gemaakt met ditzelfde idee. Het is een leuk concept dat latere delen misschien nog wel beter wisten toe te passen. De eerste Donkey Kong Country is daarmee zeker niet de lastigste en misschien ook niet het beste deel in de reeks.

Blauwdruk voor een meesterwerk

Wat graphics en gameplay betreft is het spel misschien niet meer zo baanbrekend, maar er is nog steeds één ding waarop Donkey Kong Country de onovertroffen meester blijft. De soundtrack van David Wise is en blijft meesterlijk. Vanaf het allereerste moment is het eigenlijk al raak. Het ritme van het beginlevel lijkt moeilijk te overtreffen en dan moet het beste nog komen. De onderwatermuziek van Aquatic Ambience is helemaal voor videogamebegrippen een fantastisch ingetogen en dromerig nummer.

Watch on YouTube

Alleen Donkey Kong Country: Tropical Freeze kan die soundtrack overtreffen. Met zijn moderne graphics en veel uitgebreidere gameplay lijken die twee games op het eerste gezicht niet heel erg veel op elkaar. Wie echter de allereerste Donkey Kong Country grijs heeft gespeeld begint de levelopbouw steeds meer te herkennen. Tropical Freeze is mi chien een stuk verfijnder, maar de invloed van Rare’s platformer is ook in dit meesterwerk te herkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei
Gamer.nl
Nieuws

Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei

A Pirate's Fortune speelt zich af in het Khepi-systeem

De trailer van A Pirate's Fortune, de tweede uitbreiding voor Star Wars Outlaws, is gisteren gelekt. Daaruit blijkt dat de dlc op 15 mei verschijnt.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat de dlc in de loop van vandaag onthuld zou worden, maar de trailer verscheen al te vroeg online. Hoewel de video weer zo snel mogelijk offline werd gehaald, blijft hij verspreid worden, bijvoorbeeld op gameforum ResetEra.

"Ga op een mysterieus avontuur met Kay en Nix om het Khepi-systeem te verkennen en kom er achter wat het betekent om een echte leider te zijn", zo luidt de beschrijving van de trailer. "Werk samen met de legendarische piraat Hondo Ohnaka en neem het op tegen Stinger Tash en haar Rokana Raiders terwijl je de Khepi Tomb infiltreert en de geheimen en verborgen schatten aldaar ontdekt. Onderwijl verken je de Miyuki Trade League, waar nieuwe beloningen voor de Trailblazer op je staan te wachten in ruil voor het smokkelen van gevaarlijke goederen."

Alle spelers - niet alleen mensen die bovenstaande dlc aanschaffen - ontvangen tegelijkertijd met de dlc ook cosmetische items gebaseerd op Star Wars: Skeleton Crew, waaronder een outfit voor Nix, een Trophy voor de speeder en een Trinket voor zowel de speeder als de Trailblazer. Ook is er vandaag een nieuwe demo voor de game uitgekomen, waarin spelers drie uur aan gameplay kunnen ervaren.

De onthulling later vandaag maakt deel uit van Star Wars Celebration Japan. Morgen wordt de tactische game Star Wars Zero Company van Respawn en Bit Reactor uit de doeken gedaan.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Het spel is sinds afgelopen zomer verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc.

Dunke van Boekel gaf een 8 aan Star Wars Outlaws in de Gamer.nl-recensie: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld

Microsoft heeft een Xbox-controller en Xbox Elite-controller gebaseerd op Doom: The Dark Ages uit de doeken gedaan. Ook komt er een 'consolewrap' voor de Xbox Series X uit.

Dat werd via Xbox Wire aangekondigd. De accessoires zijn in de trailer hieronder te zien. De draadloze Xbox-controller heeft een groene kleur gebaseerd op het hoofdpersonage uit de Doom-games. De controller kost 79,99 euro en kan hier besteld worden. De controller wordt ook geleverd met een downloadcode voor de Slayer Executioner Skin-dlc.

De Xbox Elite-controller heeft een transparante rode bovenkant en alle aanpasbare opties van de reguliere Elite-controller. Deze controller komt op 25 april uit en kan voor 199,99 euro gereserveerd worden. Tot slot is er nog de Xbox Series X-consolewrap die om de console gewikkeld kan worden. Deze kost 54,99 euro en kan hier besteld worden.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens.

Ron Vorstermans woonde begin dit jaar een presentatie bij over de nieuwe Doom en is enthousiast in zijn preview: "Open gebieden, een nieuwe setting, die mech: het ziet er allemaal ontzettend geraffineerd uit. id Software heeft duidelijk de ambitie om hier een nog grootser avontuur van te maken. Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat The Dark Ages een Doom-game wil zijn waarin je lekker kan gaan. Het ziet er zó immens bevredigend uit op het laatste moment een kogel terug te kaatsen, om vervolgens je zaagschild in het hoofd van een of ander hondslelijk duivelskind te werpen. Nee, een schild is niet typisch Doom, maar dit schild is dat zeker wel. Zin in."

Doom: The Dark Ages komt op 15 mei naar Xbox Series-consoles, pc en PlayStation 5. Ook zal het spel meteen op Xbox Game Pass komen te staan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!