Xbox laat zijn ware aard zien
Achtergrond

Xbox laat zijn ware aard zien

Phil Spencer verdient een maatpak op z’n donder

Voor wie ook maar een beetje weet hoe de wereld werkt kwam het ongetwijfeld niet als een verrassing, maar toch was het even slikken. De topmensen van Microsoft lieten eerder deze week eindelijk hun ware aard zien. Met de sluiting van Tango Gameworks en Arkane Austin zei het hoogst gewaardeerde bedrijf ter wereld (qua beurswaarde althans) luid en duidelijk: wij geven geen fuck om games en de mensen die ze maken.

Dat wisten we ergens al. De laatste grote ontslagronde bij de gamedivisie van Microsoft is nog geen zes maanden geleden. Toen moesten er 1900 mensen vertrekken. Hoeveel het er nu zijn is nog niet helemaal duidelijk, maar met het sluiten van meerdere studio’s worden sowieso de levens van honderden mensen overhoop gegooid. Het is niet alsof de banen voor het oprapen liggen momenteel.

“We love gaming. We play games, create games, and know first-hand how much gaming means to all of us as individuals and collectively, as a community.”

-

Je zou dit natuurlijk kunnen zien als een puur zakelijke beslissing. Het gaat niet per se ‘goed’ met het merk Xbox. Naar verluidt raken de consoleverkopen verder in het slop - en die liepen al flink achter op die van de grote concurrent. Ook het aantal Gamepass-abonnees is gestagneerd. Logisch dat Microsoft dan mensen moet ontslaan. Het geld groeit Microsoft niet op de rug. Een beetje meer begrip is wel op zijn plaats, toch?

Schering en ontslag

Als je het mij vraagt, verdienen dit soort gigantische bedrijven nooit sympathie. In hun oneindige verlangen naar nog meer onhoudbare groei vernietigen ze langzaam maar zeker al het leven op aarde. Die ‘cynische’ blik op de bedrijfswereld daargelaten voelt het vooral wrang dat juist Tango Gameworks het volgende slachtoffer is van Microsofts hebzucht. Dankzij het succes van Hi-Fi Rush was de Japanse studio juist het uithangbord geworden van het merk Xbox.

©GMRimport

“Like us, Bethesda are passionate believers in building a diverse array of creative experiences, in exploring new game franchises, and in telling stories in bold ways.“

-

De afgelopen jaren heeft Xbox in zijn externe communicatie zorgvuldig een imago opgebouwd van de vriendelijke techreus. Met termen als de ‘Xbox-familie’, ‘our Friends at Bethesda’ en allerlei mooie woorden op bijvoorbeeld Twitter moesten we het idee krijgen dat Xbox er echt voor ons gamers was.

“We love gaming”, zei Phil Spencer toen de Call of Duty-kogel door de kerk was. “Players have always been at the center of everything we do. And as we grow, we’ll continue to keep players at the heart of it all.” Hoor je dat? Microsoft houdt van ons, met de belofte van blockbustergames in alle smaken en een oneindige aanwas van nieuwe titels op Gamepass om de parasociale relatie in stand te houden.

Hi-Fi Gold Rush 

Hoe kan het dan zo zijn dat Tango Gameworks nu gesloten wordt. Met Chai van Hi-Fi Rush had Xbox eindelijk zijn nieuwe mascotte gevonden na de teloorgang van de Halo-serie en zijn ‘gezichtsloze’ Master Chief. Een frisse en kleurrijke game, geliefd door vrijwel iedereen en ook nog eens gemaakt door een studio uit Japan, een land waar Xbox maar geen voet aan de grond wist te krijgen. Chai had zo in de meest recente Super Smash Bros. gepast als Nintendo daar nog dlc voor uit zou brengen.

“We’ll continue to listen to your feedback, build a community where you can be yourself, where developers can do their best work, and continue to make really fun games.”

-

Hi-Fi Rush stond symbool voor de nieuwe weg die Microsoft zogenaamd was ingeslagen met het Xbox-merk. Het succes van Gamepass zou ook dit soort kleinere, experimentele games mogelijk maken. En al die overgenomen ontwikkelaars konden lekker hun eigen gang blijven gaan, maar dan met de financiële steun van Microsoft om hun stoutste dromen werkelijkheid te maken.

Ik vrees echt voor Hellblade-ontwikkelaar Ninja Theory. Later deze maand komt het langverwachte Senua’s Saga: Hellblade 2 uit. Naar alle waarschijnlijkheid gaat die game hoge ogen gooien en even hoge cijfers krijgen, maar maakt dat überhaupt nog uit? Hoeveel exemplaren moeten ze verkopen om er goed vanaf te komen op de Microsoft Excel-sheets? En is dat überhaupt genoeg voor een bedrijf waarvoor nooit iets genoeg is?

De fallout van Phil

Gaat Hellblade 2 volgend jaar allerlei awards voor stemwerk en motioncapturing in de wacht slepen terwijl de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn op straat staan? Of wordt Ninja Theory vanaf heden een supportstudio om nieuwe Fallout- en Elder Scrolls-games uit de grond te stampen? Hoe dan ook, Phil Spencer heeft het er ongetwijfeld heel zwaar mee als we zijn ex-onderdaan en voormalig Blizzard-ceo Blizzard Mike Ybarra mogen geloven. “I see a lot of shots at Phil over today’s Xbox announcements. I get it. But knowing him as a human, I know this hurts him as much as anyone else.”

“All of their great work will of course continue and grow and we look forward to empowering them with the resources and support of Microsoft to scale their creative visions to more players in new ways for you.”

-

‘As a human’. Het is goed dat hij het erbij zegt, want ik twijfel inderdaad aan de menselijkheid van Phil. En ik vraag me ook af of Ybarra de getroffen ontwikkelaars als mensen ziet. Anders zou je nooit durven beweren dat dit Spencer net zoveel raakt als hen. Voor zover ik weet is hij zijn baan nog niet kwijt, verdient hij sowieso al een veelvoud meer en krijgt hij ongetwijfeld nog een gouden parachute mee mocht hij gedwongen worden om te vertrekken. Maar niet voordat hij duizenden Xbox-familieleden oneerbiedig de afgrond in heeft geduwd. ‘Jump in.’

Ik weet dat je bedrijven nooit als mensen moet zien, maar als gezicht van Xbox vond ik Phil nog wel sympathiek. Dat is vanaf nu voorbij. Ik wil hem nooit meer in een hoodie zien, een gameshirt, een spencer. Draag voortaan maar gewoon een pak als de wolf die je bent. En breng anders gelijk ook dat financiële segment terug van vroegere E3-presentaties. Dan weten we tenminste voor wie je daar op het podium staat. Want zelfs when everybody plays, developers still lose. Alleen de stropdassen winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!