Nee, jij speelt Elden Ring verkeerd
Achtergrond

Nee, jij speelt Elden Ring verkeerd

De schaduwzijde van de Erdtree

Kun je Elden Ring verkeerd spelen? Die vraag houdt me weer bezig sinds de release van langverwachte uitbreiding, Shadow of the Erdtree. Ontwikkelaar FromSoftware, tegen wil en dank berucht om hoe uitdagend zijn games zijn, kreeg meermaals het verwijt dat de dlc te moeilijk was. Ik ben even de draad kwijt hoor. Was dat niet zogenaamd het hele punt van zulke spellen en de reden waarom nepgamers er maar beter ver van weg konden blijven?

Ogenschijnlijk kwam de kritiek ook vooral van mensen die hun personage amper sterker hebben gemaakt via het nieuwe upgradesysteem, omdat ze zo snel mogelijk naar de eerste grote baas zijn gerend. Tegelijkertijd hoor je weer geluiden dat zogeheten spirit ashes of andere spelers of inschakelen tijdens baasgevechten een ‘easy mode’ zou zijn. Als upgraden niet de manier is en je ook geen hulp mag gebruiken, wat is dan wel de juiste manier om Elden Ring te spelen?

Het enige antwoord op die vraag is natuurlijk: er is geen juiste manier. En er is ook geen verkeerde manier. In principe is iedere manier goed, als je er maar uithaalt wat je eruit wilt halen. Maar dit wil niet zeggen dat er geen betere of slechtere manieren zijn. En dat is wat deze hele ‘discussie’ zo tragisch maakt. Hoe heeft het zover kunnen komen dat we bazen naakt met een gigantisch zwaard te lijf gaan als de superieure manier beschouwen, en samen de uitdaging aangaan als inferieur?

Git alles gud?

Ergens tussen de release van Demon’s Souls in 2009 en die van Shadow of the Erdtree op 21 juni jongstleden is het gruwelijk misgegaan. Misschien was het de marketingcampagne van Dark Souls-uitgever Bandai Namco, dat met de Prepare to Die Edition voor het eerste deel een selling point maakte van de moeilijkheidsgraad. Of zou het toch de giftige community geweest zijn? Je kunt maar zo vaak ‘git gud’ zeggen als pavlovreactie voordat ik me serieus ga afvragen of het wel goed met je gaat. Als je denkt dat jezelf eindeloos tegen een muur werpen het punt is van de Souls-games, dan heb je er bar weinig van begrepen.

Misschien is het goed om even helemaal terug naar de basis te gaan. Wist je dat Viggo Mortensen zijn teen brak toen hij tijdens het filmen van The Lord of the Rings: The Two Towers als Aragorn woedend tegen een helm schopte omdat hij zijn hobbitvrienden Merry and Pippin niet meer kon redden? Dat is waarom zijn schreeuw zo authentiek klinkt. Ik ben ook zo’n persoon die dit soort feitjes tot in den treure oplepelt, maar dan over de Souls-serie. Vergeef het me daarom als ik in herhaling val, maar blijkbaar moeten mensen er toch weer aan herinnerd worden.

All of Us Strangers

In een interview met Eurogamer uit 2010 deed creative director Hidetaka Miyazaki uit de doeken waarom Demon’s Souls zo’n unieke multiplayerfunctie heeft. Hij kwam op het idee door een persoonlijke ervaring met auto’s die van een heuvel af dreigden te glijden. Enkel door steeds degene voor hem te helpen en vervolgens zelf hulp van de auto achter ‘m te krijgen, konden Miyazaki en zijn lotgenoten de gladde heuvel overwinnen.

Miyazaki zei hier destijds over: "Ik kon mijn auto niet stilzetten om de mensen die mij de heuvel opgeduwd hebben te bedanken. Dan zou ik weer vast komen te zitten. Op weg naar huis vroeg ik me af of degene helemaal achteraan in de rij ook thuis is gekomen. En ik dacht eraan dat ik de mensen die me geholpen hebben waarschijnlijk nooit meer ga ontmoeten […] Gek genoeg denk ik dat deze gebeurtenis waarschijnlijk nog lange tijd in mijn hart blijft rondzingen. Omdat het zo vluchtig is, blijft het je langer bij. Zoals de kersenbloesems waar wij Japanners zo van houden.”

Je zou haast zeggen dat samen met vreemden spelen die je daarna waarschijnlijk nooit meer ziet of spreekt, de bedoeling was van Demon’s Souls, Dark Souls en later ook Bloodborne en Elden Ring. En niet jezelf van alle aardse bezittingen ontdoen behalve een grote knots om daarna trots te kunnen vermelden dat je de world’s first RL1 Knots only NO SUMMONS ONLY BIG BOY PANTS run hebt voltooid. Niets mis met challenge runs uiteraard, maar dat is meer voor wanneer je anders ook niet meer weet hoe je nog plezier moet halen uit een spel dat je al voor de honderdste keer hebt uitgespeeld. Niet om meteen de eerste keer te doen en dan te klagen dat de bazen veel te veel schade toebrengen en dat je geen speldenprikje tussen hun bewegingen krijgt.

View post on X

Divine gatekeepers

Wederom: wellicht, heel misschien, eventueel zijn de baasgevechten wel ontworpen voor meerdere mensen (of spirit ashes). Stel het jezelf eens voor. Een game die allerlei spelmechanieken biedt waarbij het de bedoeling is dat je die middelen ook aanwendt. Het zal toch niet zeker? Nogmaals: speel Elden Ring vooral zoals je wilt. Maar het is wel echt extreem ironisch dat de typetjes die normaal zo prat gaan op de moeilijkheidsgraad nu moord en brand schreeuwen dat het te moeilijk is. Dat is wat het zo leuk maakt toch? Of wilde je gewoon niet ‘jouw’ favoriete spelreeks moeten hoeven delen met mensen die er misschien wat minder bedreven in zijn? Alsof het feit dat zij de game ook kunnen (uit)spelen afbreuk doet aan jouw prestatie. En dat je daarom maar regels moet bedenken die dicteren hoe je een Elden Ring ‘echt’ hoort te spelen.

Zou dat het zijn? In dat geval heb ik één advies: git better. Lever die Scadutree fragments in, trek een shirt aan, summon de Mimic Tear en laat je ego boven jezelf uitstijgen. Leg die summon sign neer en help je medemens. En misschien dat je dan ooit zelf ook de hulp van een ander in durft te schakelen. Elden Ring is nog steeds niet voor iedereen, maar het is er zeker niet speciaal voor jou. Je bezoedelt het gedachtengoed van je zogenaamde god Miyazaki. Straks gaat FromSoftware de game nog toegankelijker maken ook. En waar moet je dan je eigenwaarde aan ontlenen? 

PS Inmiddels heeft Fromsoftware een ‘calibration update’ voor Shadow of the Erdtree uitgebracht die ervoor zorgt dat de eerste paar upgrades voor je personage nog wat extra aanvals- en verdedigingskracht opleveren. Nu al zin in de ophef dat het spel te makkelijk is geworden. Gelukkig heb ik de eindbaas pre-patch verslagen, anders telt het natuurlijk niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!