Metal Gear Solid Delta is alles waar ik op hoopte en voor vreesde
Achtergrond

Metal Gear Solid Delta is alles waar ik op hoopte en voor vreesde

Van “!” naar “?”

“After the end of the PlayStation Showcase, the fanbase was split into two -- Enthusiastic and Worried. This marked the beginning of a new era called the Cold Hype.”

Als je het bovenstaande las in de rauwe stem van David Hayter, heb je Metal Gear Solid 3: Snake Eater waarschijnlijk behoorlijk hoog zitten. Persoonlijk vind ik het een van de beste games ooit gemaakt. Snake Eater liet mij zien dat games uit meer konden bestaan dan nazi’s of demonen afschieten. Het toeval wil dat ik recentelijk opnieuw ben begonnen aan Snake Eater. Die recente ervaring maakt mij alleen nog maar meer enthousiast én huiverig voor de tijdens de PlayStation Showcase aangekondigde remake.

Hype

Laten we die aankondigingstrailer eens beter onder de loep nemen. De vogel (van eindbaas The End) en de kikker (uit de titelmelodie, “someday you feed on a tree frog”) zijn heerlijke, subtiele hommages die voor mij ogenblikkelijk duidelijk maken dat we hier met Snake Eater te maken hebben. Het geeft hoop dat deze makers Metal Gear Solid 3 begrijpen. Maar dan komt Snake in beeld.

Waar is die snedige doorbreking van de vierde muur? Was een simpele “Kept you waiting, huh?” nou echt teveel gevraagd? En dan de herkenningsmelodie die vreemd wordt afgekapt, om nog maar te zwijgen over de rare titelkeuze… het enthousiasme maakt plaats voor zorgen. De hype bekoelt even snel als dat ‘ie opkwam.

Details die ertoe doen

De kwaliteit van een trailer boeit uiteindelijk natuurlijk niet en zegt ook niks over de kwaliteit van het eindproduct, maar dit soort details geven wel te denken. Is David Hayter bijvoorbeeld wel actief betrokken bij deze remake, of worden alleen oude geluidsbestanden hergebruikt? Als hij wél actief betrokken is, waarom wordt er dan niet gelijk een einde gemaakt aan alle onzekerheid door ‘m een zinnetje in te laten grommen voor deze trailer?

En dan de olifant in de kamer: Hideo Kojima. Als het logo verschijnt, schittert het (in)fameuze zinnetje ‘A Hideo Kojima Game’ in afwezigheid. Het moge duidelijk zijn: dit is geen Kojima Game. Het is dus ook geen Kojima Trailer, bij lange na niet zelfs. Kojima mag soms knettergek overkomen, regisseren kan hij als de beste. Juist zijn trailers zijn vaak legendarisch. Neem de debuuttrailer van Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain. Elke scène is zorgvuldig gemonteerd, in perfecte harmonie met Garbage’s Not Your Kind of People. Wát een kunstwerk. Dat kunnen we over de onthulling van Metal Gear Solid Delta: Snake Eater met de beste bedoelingen niet zeggen.

©GMRimport

Metal Gear Solid: Part 3

De eerste screenshots maken mij wel weer blij, want dat oogt allemaal heel erg vertrouwd. Tselinoyarsk lag er nog nooit zo mooi bij. De hangbrug, de fabrieksruïne waar Sokolov zich schuilhoudt, zelfs de boom waar Snake’s rugzak aan is blijven hangen tijdens zijn HALO-sprong lijken één op één uit het origineel overgezet te zijn. Als Konami en Virtuos net zo dicht bij het origineel blijven als Naughty Dog deed met The Last of Us: Part 1, dan maakt het bijna niet meer uit wie de boel regisseert.

Een belangrijke kanttekening daarbij is wel dat The Last of Us bijna tien jaar jonger is dan Snake Eater. De originele audio kon daarom zonder moeite opnieuw gebruikt worden en er was hoogwaardige motion capture-data voorhanden. Bij Metal Gear Solid 3 is er meer werk aan de winkel – en kan er dus meer fout gaan.

Gelukkig hebben we het origineel nog

In plaats van een groot rood uitroepteken, hangt boven mijn hoofd dan ook een groot vraagteken. Ik ben opgelucht dat Konami heeft gekozen voor een trouwe remake en geen herinterpretatie, want dat laatste kan bij een game van de kwaliteit en met de status van Snake Eater bijna alleen maar verkeerd uitpakken. Maar ook een remake is nog geen garantie voor succes. Wat we tot nu toe hebben gezien, haalt bij mij de twijfels absoluut nog niet weg. Het wakkert de onzekerheid vooralsnog alleen maar aan.

Als de grafische stijl de plank misslaat en de oude charme ontbreekt, of als hergebruikte elementen té oud zijn waardoor er een stijlbreuk ontstaat tussen oud en nieuw, wordt ook niemand blij van de remake. Oude verstokte fans zoals ikzelf niet, maar ook voor onbevooroordeelde nieuwkomers is er dan weinig lol aan.

©GMRimport

In het ergste geval hebben we tenminste nog de Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 1, met daarin het oorspronkelijke Metal Gear Solid 3: Snake Eater zoals de game in 2004 werd uitgegeven. Want door alle tumult rondom de remake, zouden we bijna vergeten dat drie iconische games dit najaar al uitkomen op de huidige generatie consoles. Lang waren deze games niet of moeilijk speelbaar op moderne hardware, maar die kolossale fout wordt dus dit najaar eindelijk hersteld. What a thrill…

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donderdag te verschijnen Verdansk-map voor Call of Duty: Warzone getoond
Nieuws

Donderdag te verschijnen Verdansk-map voor Call of Duty: Warzone getoond

Is this the real life? Is this just fantasy?

Activision Blizzard heeft de 'launchtrailer' voor de donderdag in Call of Duty: Warzone te verschijnen Verdansk-map uitgebracht.

De bijna drie minuten durende trailer toont uitgebreide gameplay dat zich afspeelt op de nieuwe versie van de map, terwijl ondertussen het nummer 'Bohemian Rhapsody' van Queen is te horen.

Verdansk is de oorspronkelijke map waarop de eerste Warzone zich afspeelde. In 2021 verdween de map echter uit de game en maakte het plaats voor andere locaties. De terugkeer van Verdansk lijkt geen toeval: ook andere battle royale-games, zoals Fortnite en Apex Legends, keren terug naar de klassieke maps en modi van de begindagen van de games.

De Verdansk-map keert zoals gezegd aanstaande donderdag terug naar Warzone. Een dag eerder, op woensdag, gaat het derde seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 van start, waarmee onder andere de multiplayermap Firing Range terugkeert. Lees hier alles over de inhoud van het nieuwe seizoen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tony Hawk zelf wilde graag nieuwe muziek in Pro Skater 3+4
Nieuws

Tony Hawk zelf wilde graag nieuwe muziek in Pro Skater 3+4

Er zijn tot nu toe al veertig nummers bekendgemaakt, maar er volgen er nog meer

Eerder bleek al dat de soundtrack van Tony Hawk's Pro Skater 3+4 zowel muziek uit de oorspronkelijke versies van de games, als nieuwe nummers bevat. Dat is blijkbaar omdat Tony Hawk zelf daar op aandrong.

Dat liet de professionele skater op Instagram weten. "Het was mijn keuze om wat andere nummers van dezelfde artiesten op de soundtrack te plaatsen. Ik hoop dat het ontdekken (van nieuwe muziek) de helft van de lol is. Het is een grote reden waarom deze soundtracks in eerste instantie aansloegen. Dus luister er naar en geniet er van."

De afgelopen weken zijn er tweemaal twintig nummers onthuld die op de soundtrack van Tony Hawk's Pro Skater 3+4 staan. Hawk zelf benadrukt dat er nog meer nummers volgen, "zowel oude als nieuwe".

Hawks opmerking lijkt deels een reactie op de kritiek die hier en daar wordt gegeven op het feit dat de soundtrack niet precies gelijk is aan de soundtrack van de oorspronkelijke games. Dit gold overigens ook al voor de soundtrack van Tony Hawk's Pro Skater 1+2.

Eerder bevestigde nummers die op de soundtrack van 3+4 staan, zijn onder andere Ace of Spades van Motörhead, 96 Quite Bitter Beings van CKY, King of the Beach van Wavves, Hollywood Baby van 100 Gecs, My Adidas van Run D.M.C. en 2 Minutes to Midnight van Iron Maiden.

Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 giet Tony Hawk's Pro Skater 3 en Tony Hawk's Pro Skater 4 in een modern jasje, met verbeterde graphics, de oorspronkelijke soundtrack, alle oude levels en nieuwe skateparken, waaronder Waterpark. Ook Create-A-Skater en Create-A-Park keren terug.

Overigens nam de oorspronkelijke versie van Tony Hawk's Pro Skater 4 de structuur van de campagne op de schop. Levels waren groter en de tijdslimiet van 2 minuten kwam te vervallen. In deze collectie zullen er echter nieuwe opdrachten in de levels van Tony Hawk's Pro Skater 4 te vinden zijn die wel bij de timer van 2 minuten passen.

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 verschijnt op 11 juli voor Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc (Steam, Windows en Battle.net). Ook staat het spel vanaf de releasedatum op Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!