Metal Gear Solid Delta is alles waar ik op hoopte en voor vreesde
Achtergrond

Metal Gear Solid Delta is alles waar ik op hoopte en voor vreesde

Van “!” naar “?”

“After the end of the PlayStation Showcase, the fanbase was split into two -- Enthusiastic and Worried. This marked the beginning of a new era called the Cold Hype.”

Als je het bovenstaande las in de rauwe stem van David Hayter, heb je Metal Gear Solid 3: Snake Eater waarschijnlijk behoorlijk hoog zitten. Persoonlijk vind ik het een van de beste games ooit gemaakt. Snake Eater liet mij zien dat games uit meer konden bestaan dan nazi’s of demonen afschieten. Het toeval wil dat ik recentelijk opnieuw ben begonnen aan Snake Eater. Die recente ervaring maakt mij alleen nog maar meer enthousiast én huiverig voor de tijdens de PlayStation Showcase aangekondigde remake.

Hype

Laten we die aankondigingstrailer eens beter onder de loep nemen. De vogel (van eindbaas The End) en de kikker (uit de titelmelodie, “someday you feed on a tree frog”) zijn heerlijke, subtiele hommages die voor mij ogenblikkelijk duidelijk maken dat we hier met Snake Eater te maken hebben. Het geeft hoop dat deze makers Metal Gear Solid 3 begrijpen. Maar dan komt Snake in beeld.

Waar is die snedige doorbreking van de vierde muur? Was een simpele “Kept you waiting, huh?” nou echt teveel gevraagd? En dan de herkenningsmelodie die vreemd wordt afgekapt, om nog maar te zwijgen over de rare titelkeuze… het enthousiasme maakt plaats voor zorgen. De hype bekoelt even snel als dat ‘ie opkwam.

Details die ertoe doen

De kwaliteit van een trailer boeit uiteindelijk natuurlijk niet en zegt ook niks over de kwaliteit van het eindproduct, maar dit soort details geven wel te denken. Is David Hayter bijvoorbeeld wel actief betrokken bij deze remake, of worden alleen oude geluidsbestanden hergebruikt? Als hij wél actief betrokken is, waarom wordt er dan niet gelijk een einde gemaakt aan alle onzekerheid door ‘m een zinnetje in te laten grommen voor deze trailer?

En dan de olifant in de kamer: Hideo Kojima. Als het logo verschijnt, schittert het (in)fameuze zinnetje ‘A Hideo Kojima Game’ in afwezigheid. Het moge duidelijk zijn: dit is geen Kojima Game. Het is dus ook geen Kojima Trailer, bij lange na niet zelfs. Kojima mag soms knettergek overkomen, regisseren kan hij als de beste. Juist zijn trailers zijn vaak legendarisch. Neem de debuuttrailer van Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain. Elke scène is zorgvuldig gemonteerd, in perfecte harmonie met Garbage’s Not Your Kind of People. Wát een kunstwerk. Dat kunnen we over de onthulling van Metal Gear Solid Delta: Snake Eater met de beste bedoelingen niet zeggen.

©GMRimport

Metal Gear Solid: Part 3

De eerste screenshots maken mij wel weer blij, want dat oogt allemaal heel erg vertrouwd. Tselinoyarsk lag er nog nooit zo mooi bij. De hangbrug, de fabrieksruïne waar Sokolov zich schuilhoudt, zelfs de boom waar Snake’s rugzak aan is blijven hangen tijdens zijn HALO-sprong lijken één op één uit het origineel overgezet te zijn. Als Konami en Virtuos net zo dicht bij het origineel blijven als Naughty Dog deed met The Last of Us: Part 1, dan maakt het bijna niet meer uit wie de boel regisseert.

Een belangrijke kanttekening daarbij is wel dat The Last of Us bijna tien jaar jonger is dan Snake Eater. De originele audio kon daarom zonder moeite opnieuw gebruikt worden en er was hoogwaardige motion capture-data voorhanden. Bij Metal Gear Solid 3 is er meer werk aan de winkel – en kan er dus meer fout gaan.

Gelukkig hebben we het origineel nog

In plaats van een groot rood uitroepteken, hangt boven mijn hoofd dan ook een groot vraagteken. Ik ben opgelucht dat Konami heeft gekozen voor een trouwe remake en geen herinterpretatie, want dat laatste kan bij een game van de kwaliteit en met de status van Snake Eater bijna alleen maar verkeerd uitpakken. Maar ook een remake is nog geen garantie voor succes. Wat we tot nu toe hebben gezien, haalt bij mij de twijfels absoluut nog niet weg. Het wakkert de onzekerheid vooralsnog alleen maar aan.

Als de grafische stijl de plank misslaat en de oude charme ontbreekt, of als hergebruikte elementen té oud zijn waardoor er een stijlbreuk ontstaat tussen oud en nieuw, wordt ook niemand blij van de remake. Oude verstokte fans zoals ikzelf niet, maar ook voor onbevooroordeelde nieuwkomers is er dan weinig lol aan.

©GMRimport

In het ergste geval hebben we tenminste nog de Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 1, met daarin het oorspronkelijke Metal Gear Solid 3: Snake Eater zoals de game in 2004 werd uitgegeven. Want door alle tumult rondom de remake, zouden we bijna vergeten dat drie iconische games dit najaar al uitkomen op de huidige generatie consoles. Lang waren deze games niet of moeilijk speelbaar op moderne hardware, maar die kolossale fout wordt dus dit najaar eindelijk hersteld. What a thrill…

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!