Metal Gear Solid Delta is alles waar ik op hoopte en voor vreesde
Achtergrond

Metal Gear Solid Delta is alles waar ik op hoopte en voor vreesde

Van “!” naar “?”

“After the end of the PlayStation Showcase, the fanbase was split into two -- Enthusiastic and Worried. This marked the beginning of a new era called the Cold Hype.”

Als je het bovenstaande las in de rauwe stem van David Hayter, heb je Metal Gear Solid 3: Snake Eater waarschijnlijk behoorlijk hoog zitten. Persoonlijk vind ik het een van de beste games ooit gemaakt. Snake Eater liet mij zien dat games uit meer konden bestaan dan nazi’s of demonen afschieten. Het toeval wil dat ik recentelijk opnieuw ben begonnen aan Snake Eater. Die recente ervaring maakt mij alleen nog maar meer enthousiast én huiverig voor de tijdens de PlayStation Showcase aangekondigde remake.

Hype

Laten we die aankondigingstrailer eens beter onder de loep nemen. De vogel (van eindbaas The End) en de kikker (uit de titelmelodie, “someday you feed on a tree frog”) zijn heerlijke, subtiele hommages die voor mij ogenblikkelijk duidelijk maken dat we hier met Snake Eater te maken hebben. Het geeft hoop dat deze makers Metal Gear Solid 3 begrijpen. Maar dan komt Snake in beeld.

Waar is die snedige doorbreking van de vierde muur? Was een simpele “Kept you waiting, huh?” nou echt teveel gevraagd? En dan de herkenningsmelodie die vreemd wordt afgekapt, om nog maar te zwijgen over de rare titelkeuze… het enthousiasme maakt plaats voor zorgen. De hype bekoelt even snel als dat ‘ie opkwam.

Details die ertoe doen

De kwaliteit van een trailer boeit uiteindelijk natuurlijk niet en zegt ook niks over de kwaliteit van het eindproduct, maar dit soort details geven wel te denken. Is David Hayter bijvoorbeeld wel actief betrokken bij deze remake, of worden alleen oude geluidsbestanden hergebruikt? Als hij wél actief betrokken is, waarom wordt er dan niet gelijk een einde gemaakt aan alle onzekerheid door ‘m een zinnetje in te laten grommen voor deze trailer?

En dan de olifant in de kamer: Hideo Kojima. Als het logo verschijnt, schittert het (in)fameuze zinnetje ‘A Hideo Kojima Game’ in afwezigheid. Het moge duidelijk zijn: dit is geen Kojima Game. Het is dus ook geen Kojima Trailer, bij lange na niet zelfs. Kojima mag soms knettergek overkomen, regisseren kan hij als de beste. Juist zijn trailers zijn vaak legendarisch. Neem de debuuttrailer van Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain. Elke scène is zorgvuldig gemonteerd, in perfecte harmonie met Garbage’s Not Your Kind of People. Wát een kunstwerk. Dat kunnen we over de onthulling van Metal Gear Solid Delta: Snake Eater met de beste bedoelingen niet zeggen.

©GMRimport

Metal Gear Solid: Part 3

De eerste screenshots maken mij wel weer blij, want dat oogt allemaal heel erg vertrouwd. Tselinoyarsk lag er nog nooit zo mooi bij. De hangbrug, de fabrieksruïne waar Sokolov zich schuilhoudt, zelfs de boom waar Snake’s rugzak aan is blijven hangen tijdens zijn HALO-sprong lijken één op één uit het origineel overgezet te zijn. Als Konami en Virtuos net zo dicht bij het origineel blijven als Naughty Dog deed met The Last of Us: Part 1, dan maakt het bijna niet meer uit wie de boel regisseert.

Een belangrijke kanttekening daarbij is wel dat The Last of Us bijna tien jaar jonger is dan Snake Eater. De originele audio kon daarom zonder moeite opnieuw gebruikt worden en er was hoogwaardige motion capture-data voorhanden. Bij Metal Gear Solid 3 is er meer werk aan de winkel – en kan er dus meer fout gaan.

Gelukkig hebben we het origineel nog

In plaats van een groot rood uitroepteken, hangt boven mijn hoofd dan ook een groot vraagteken. Ik ben opgelucht dat Konami heeft gekozen voor een trouwe remake en geen herinterpretatie, want dat laatste kan bij een game van de kwaliteit en met de status van Snake Eater bijna alleen maar verkeerd uitpakken. Maar ook een remake is nog geen garantie voor succes. Wat we tot nu toe hebben gezien, haalt bij mij de twijfels absoluut nog niet weg. Het wakkert de onzekerheid vooralsnog alleen maar aan.

Als de grafische stijl de plank misslaat en de oude charme ontbreekt, of als hergebruikte elementen té oud zijn waardoor er een stijlbreuk ontstaat tussen oud en nieuw, wordt ook niemand blij van de remake. Oude verstokte fans zoals ikzelf niet, maar ook voor onbevooroordeelde nieuwkomers is er dan weinig lol aan.

©GMRimport

In het ergste geval hebben we tenminste nog de Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 1, met daarin het oorspronkelijke Metal Gear Solid 3: Snake Eater zoals de game in 2004 werd uitgegeven. Want door alle tumult rondom de remake, zouden we bijna vergeten dat drie iconische games dit najaar al uitkomen op de huidige generatie consoles. Lang waren deze games niet of moeilijk speelbaar op moderne hardware, maar die kolossale fout wordt dus dit najaar eindelijk hersteld. What a thrill…

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Foto van Gazastrook-aanval zou zijn gebruikt voor nieuwe Battlefield-artwork
Nieuws

Foto van Gazastrook-aanval zou zijn gebruikt voor nieuwe Battlefield-artwork

Een ontploffing op het artwork lijkt uit een Reuters-foto uit 2021 te komen

Dice en Electronic Arts worden er van beschuldigd een foto van de oorlog in de Gazastrook te hebben gebruikt voor het vorig jaar uitgekomen artwork van de aankomende nieuwe Battlefield.

Diverse X-gebruikers vergelijken een door Reuters gemaakte foto van een aanval in de Gazastrook uit 2021 met een ontploffing op het artwork. Daarin is te zien dat de ontploffing inderdaad nagenoeg hetzelfde oogt.

Hoewel het onwaarschijnlijk is dat het kopieerwerk met boosaardige bedoelingen heeft plaatsgevonden, zien velen het wel als een twijfelachtige situatie. EA en Dice hebben vooralsnog niet gereageerd op de kwestie.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Een geplande releaseperiode voor de game is officieel nog niet bekendgemaakt, al zouden sommige spelers dit jaar met de game aan de slag kunnen gaan via testperiodes.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Call of Duty: Black Ops 6-spelers kunnen straks cross-play uitschakelen in Ranked Play
Nieuws

Call of Duty: Black Ops 6-spelers kunnen straks cross-play uitschakelen in Ranked Play

Dit zodat consolespelers mogelijk minder vaak cheaters tegenkomen

Gedurende het aankomende tweede seizoen is het voor Call of Duty: Black Ops 6 en Warzone-spelers mogelijk om cross-play uit te zetten in Ranked Play.

Dat heeft Treyarch laten weten. Dit is vooral van belang voor consolespelers, die door cross-play uit te zetten mogelijk minder cheaters die op pc spelen tegen zullen komen. De optie om cross-play uit te zetten wordt nu inten getest en gaat live "gedurende" het tweede seizoen.

Cheaters blijven een groot probleem binnen Call of Duty. Zeker sinds de release van Ranked Play wordt er online veelvuldig geklaagd over cheaters die een oneerlijke voorsprong hebben gedurende wedstrijden.

Treyarch heeft laten weten dat het onlangs 136.000 Ranked Play-accounts heeft verbannen om deze reden. Het bedrijf erkent dat cheaters "frustrerend zijn en de ervaring voor onze spelers ernstig verstoren". Het bedrijf claimt aan oplossingen te blijven werken en dat het gehele jaar te blijven doen.

Het tweede seizoen van Black Ops 6 en Warzone gaat op 28 januari van start. Onlangs werd al een nieuwe Zombies-map onthuld dat onderdeel uitmaakt van het tweede seizoen, genaamd 'The Tomb'.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!