Metal Gear Solid Delta is alles waar ik op hoopte en voor vreesde
Achtergrond

Metal Gear Solid Delta is alles waar ik op hoopte en voor vreesde

Van “!” naar “?”

“After the end of the PlayStation Showcase, the fanbase was split into two -- Enthusiastic and Worried. This marked the beginning of a new era called the Cold Hype.”

Als je het bovenstaande las in de rauwe stem van David Hayter, heb je Metal Gear Solid 3: Snake Eater waarschijnlijk behoorlijk hoog zitten. Persoonlijk vind ik het een van de beste games ooit gemaakt. Snake Eater liet mij zien dat games uit meer konden bestaan dan nazi’s of demonen afschieten. Het toeval wil dat ik recentelijk opnieuw ben begonnen aan Snake Eater. Die recente ervaring maakt mij alleen nog maar meer enthousiast én huiverig voor de tijdens de PlayStation Showcase aangekondigde remake.

Hype

Laten we die aankondigingstrailer eens beter onder de loep nemen. De vogel (van eindbaas The End) en de kikker (uit de titelmelodie, “someday you feed on a tree frog”) zijn heerlijke, subtiele hommages die voor mij ogenblikkelijk duidelijk maken dat we hier met Snake Eater te maken hebben. Het geeft hoop dat deze makers Metal Gear Solid 3 begrijpen. Maar dan komt Snake in beeld.

Waar is die snedige doorbreking van de vierde muur? Was een simpele “Kept you waiting, huh?” nou echt teveel gevraagd? En dan de herkenningsmelodie die vreemd wordt afgekapt, om nog maar te zwijgen over de rare titelkeuze… het enthousiasme maakt plaats voor zorgen. De hype bekoelt even snel als dat ‘ie opkwam.

Details die ertoe doen

De kwaliteit van een trailer boeit uiteindelijk natuurlijk niet en zegt ook niks over de kwaliteit van het eindproduct, maar dit soort details geven wel te denken. Is David Hayter bijvoorbeeld wel actief betrokken bij deze remake, of worden alleen oude geluidsbestanden hergebruikt? Als hij wél actief betrokken is, waarom wordt er dan niet gelijk een einde gemaakt aan alle onzekerheid door ‘m een zinnetje in te laten grommen voor deze trailer?

En dan de olifant in de kamer: Hideo Kojima. Als het logo verschijnt, schittert het (in)fameuze zinnetje ‘A Hideo Kojima Game’ in afwezigheid. Het moge duidelijk zijn: dit is geen Kojima Game. Het is dus ook geen Kojima Trailer, bij lange na niet zelfs. Kojima mag soms knettergek overkomen, regisseren kan hij als de beste. Juist zijn trailers zijn vaak legendarisch. Neem de debuuttrailer van Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain. Elke scène is zorgvuldig gemonteerd, in perfecte harmonie met Garbage’s Not Your Kind of People. Wát een kunstwerk. Dat kunnen we over de onthulling van Metal Gear Solid Delta: Snake Eater met de beste bedoelingen niet zeggen.

©GMRimport

Metal Gear Solid: Part 3

De eerste screenshots maken mij wel weer blij, want dat oogt allemaal heel erg vertrouwd. Tselinoyarsk lag er nog nooit zo mooi bij. De hangbrug, de fabrieksruïne waar Sokolov zich schuilhoudt, zelfs de boom waar Snake’s rugzak aan is blijven hangen tijdens zijn HALO-sprong lijken één op één uit het origineel overgezet te zijn. Als Konami en Virtuos net zo dicht bij het origineel blijven als Naughty Dog deed met The Last of Us: Part 1, dan maakt het bijna niet meer uit wie de boel regisseert.

Een belangrijke kanttekening daarbij is wel dat The Last of Us bijna tien jaar jonger is dan Snake Eater. De originele audio kon daarom zonder moeite opnieuw gebruikt worden en er was hoogwaardige motion capture-data voorhanden. Bij Metal Gear Solid 3 is er meer werk aan de winkel – en kan er dus meer fout gaan.

Gelukkig hebben we het origineel nog

In plaats van een groot rood uitroepteken, hangt boven mijn hoofd dan ook een groot vraagteken. Ik ben opgelucht dat Konami heeft gekozen voor een trouwe remake en geen herinterpretatie, want dat laatste kan bij een game van de kwaliteit en met de status van Snake Eater bijna alleen maar verkeerd uitpakken. Maar ook een remake is nog geen garantie voor succes. Wat we tot nu toe hebben gezien, haalt bij mij de twijfels absoluut nog niet weg. Het wakkert de onzekerheid vooralsnog alleen maar aan.

Als de grafische stijl de plank misslaat en de oude charme ontbreekt, of als hergebruikte elementen té oud zijn waardoor er een stijlbreuk ontstaat tussen oud en nieuw, wordt ook niemand blij van de remake. Oude verstokte fans zoals ikzelf niet, maar ook voor onbevooroordeelde nieuwkomers is er dan weinig lol aan.

©GMRimport

In het ergste geval hebben we tenminste nog de Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 1, met daarin het oorspronkelijke Metal Gear Solid 3: Snake Eater zoals de game in 2004 werd uitgegeven. Want door alle tumult rondom de remake, zouden we bijna vergeten dat drie iconische games dit najaar al uitkomen op de huidige generatie consoles. Lang waren deze games niet of moeilijk speelbaar op moderne hardware, maar die kolossale fout wordt dus dit najaar eindelijk hersteld. What a thrill…

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ook uitbreidingen en remakes maken nu kans op prijzen tijdens The Game Awards
Nieuws

Ook uitbreidingen en remakes maken nu kans op prijzen tijdens The Game Awards

Goed nieuws voor Shadow of the Erdtree

Dit jaar maken ook uitbreidingen, remakes en remasters kans op prijzen tijdens The Game Awards.

Dat werd onlangs via de officiële website aangekondigd. "The Game Awards wil elk jaar het beste creatieve en technische werk erkennen, ongeacht de manier waarop die content is uitgekomen. Uitbreidingen, nieuwe gameseizoen, dlc, remakes en remasters dingen nu mee in alle categorieën, zolang de jury het werk waardig voor een nominatie acht."

Aangezien dit jaar Shadow of the Erdtree - de geprezen uitbreiding op Elden Ring - is uitgekomen, is het bovenstaande reglement een logische keuze. Daarbij spelen remakes en remasters ook een steeds grotere rol binnen de game-industrie.

Vandaag om 18:00 uur Nederlandse tijd worden de nominaties voor de aankomende editie van The Game Awards uit de doeken gedaan, zo werd vorige week al aangekondigd. De afgelopen weken konden allerlei redacties van gamesites stemmen op hun favoriete games en ontwikkelaars - waaronder de redacties van Gamer.nl en zustersite PU.nl - waaruit de uiteindelijke nominaties voortvloeien. De nominaties binnen de verschillende categorieën worden via een livestream onthuld.

Dit jaar zijn The Game Awards in de nacht van donderdag 12 op vrijdag 13 december te bekijken. Tijdens The Game Awards worden er prijzen uitgereikt aan games die dit jaar zijn uitgekomen en de ontwikkelaars en uitgevers erachter. Ook worden er nieuwe trailers van aankomende games getoond en nieuwe aankondigingen gedaan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Black Friday-uitverkoop op Xbox Store bevat veel kortingen op games
Nieuws

Black Friday-uitverkoop op Xbox Store bevat veel kortingen op games

Waaronder op Senua's Saga: Hellblade 2, Hogwarts Legacy en Alan Wake 2

De Black Friday-uitverkoop is begonnen op de Xbox Store, wat resulteert in vele games die met korting verkrijgbaar zijn.

De kortingen lopen volgens Microsoft op tot vijftig procent en zijn via de Xbox Store te vinden. Onder de games die met korting worden aangeboden, vallen onder andere Hogwarts Legacy, Senua's Saga: Hellblade 3, Diablo 4: Vessel of Hatred, EA Sports FC 25, Resident Evil 4 Remake, Tekken 8, Alan Wake 2 en diverse Assassin's Creed-games.

De kortingsactie op de Xbox Store loopt tot 2 december. Tot die tijd hebben Xbox-gamers dus de tijd om hun digitale games met korting te kopen.

Black Friday is een jaarlijks kortingsfestijn dat uit de Verenigde Staten is komen overwaaien. Hoewel de daadwerkelijke Black Friday dit jaar op 29 november plaatsvindt, worden kortingsacties vaak al eerder ingezet om consumenten ruimschoots de kans te geven tot aanschaf over te gaan. Ook binnen de game-industrie is de actie populair. Eerder bleek al dat Sony kortingen gaat geven op de PlayStation 5 en diverse accessoires.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!