De Xbox Games Showcase blies het stof van m’n Xbox Series X
Achtergrond

De Xbox Games Showcase blies het stof van m’n Xbox Series X

Microsoft laat de wereld sterretjes zien

Microsoft zond zondagavond de Xbox Games Showcase uit, een dik uur vol met aankomend lekkers voor Xbox Series-consoles en pc, gevolgd door nog een hele sloot beelden van en informatie over het langverwachte Starfield. Het bleek een sterk staaltje marketing dat zelfs iemand die zijn hoop in het Xbox-merk een beetje kwijt was geraakt, weer heeft weten te overtuigen.

Ik gun Microsoft sowieso meer succes dan het bedrijf op dit moment heeft met Xbox. Sinds het fiasco rondom de Xbox One-release doet het bedrijf uit Redmond ontzettend hard haar best om gamers te pleasen. Natuurlijk met als doel meer consumenten aan te trekken en meer geld te verdienen – zoals het een kapitalistisch bedrijf betaamt – maar dat maakt de klantgerichtheid er niet minder om. Die strategie heeft er bij mij hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat ik op release meteen een Xbox Series X in huis heb gehaald, ondanks dat ik mijn Xbox One bijna nooit aan heb gezet.

Geweldige console, die Series X. Het enige probleem? Het gamesaanbod. Aan third party-support geen gebrek, maar ik koop mijn consoles over het algemeen voor de first-party-exclusives en Microsofts line-up was de afgelopen jaren op zijn zachtst gezegd wisselvallig. Er zaten absoluut kwalitatief hoogstaande uitschieters tussen, maar het was allemaal niet consistent genoeg. Aangezien ik op mijn PS5 en Switch meer interessante exclusives te spelen had, heeft de Series X de afgelopen maanden vooral stof verzameld.

Games en games

Maar dat laagje werd er afgelopen avond vakkundig afgeblazen door de Xbox Games Showcase. Was het perfect? Geenszins. Van sommige games had ik gameplay willen zien en ik miste enkele langverwachte spellen, zoals Everwild en Perfect Dark. Daarbij krijgt elke livestream van mij sowieso een punt aftrek voor het gemis van een releasedatum voor Hollow Knight: Silksong. Maar wat er wel was, wist grotendeels te overtuigen.

Fable is zo’n game waarvan ik meer gameplay had willen zien, maar tegelijkertijd raakte de eerste ‘echte’ trailer bij mij als fan van de oorspronkelijke games wel de juiste snaar. Dat komt met name door de typisch Britse humor die nu al doorschemerde, niet in de laatste plaats dankzij de aanwezigheid van Richard Ayoade, een acteur die zo goed bij de Fable-franchise past dat het meteen voelt alsof hij er altijd al in heeft gezeten.

Een andere game die mij enthousiast maakt is Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian. Het spel wordt sinds aankondiging al als ‘Skyrim-killer’ aangeduid door fans, en de eerste uitgebreide gameplaybeelden doen daar inderdaad aan denken. Misschien oogt de animatie een tikkeltje ouderwets, maar tegelijkertijd kan ik niet wachten om in een dergelijke fantasiewereld te duiken. The Elder Scrolls 6 laat toch nog jaren op zich wachten.

Verder wordt vooral duidelijk dat al die studio’s die Microsoft de afgelopen jaren heeft overgenomen eindelijk op volle toeren beginnen te draaien. We Happy Few-makers Compulsion Games werkt aan South of Midnight. De eerste teaser was te nietszeggend om te kunnen beoordelen of dit een toffe game gaat worden, maar het stijltje is in ieder geval niét standaard. Clockwork Revolution, de nieuwe game van InXile, lijkt de game te worden waarvan ik hoopte dat Arkane er mee kwam, in plaats van de teleurstelling die Redfall heet.

En natuurlijk was er ook Forza Motorsport. Ik heb er niets mee, maar ik begrijp de fascinatie voor het realistische racegeweld. Ik heb overigens net zo weinig met Microsoft Flight Simulator, maar nu de 2024-editie daadwerkelijk op een game lijkt, begin ook ik te overwegen het op z’n minst eens via Game Pass uit te proberen.

Zelfs de third-party-titels die in de Showcase voorbijkwamen wisten te prikkelen. Met Persona en consorten kan ik niets, maar Jusant, de kleurrijke klimgame van Don’t Nod, ligt qua esthetiek precies in mijn straatje. Ik heb zo mogelijk nog meer respect voor Dear Esther-ontwikkelaar The Chinese Room en hun nieuwe game Still Wakes the Deep lijkt weer heerlijk sfeervol te worden. Voor Cities Skylines 2 zou ik zomaar eens een nieuwe game-pc kunnen aanschaffen – de laatste keer dat ik dat deed, was voor het eerste deel – en hoewel we tot maandagavond moeten wachten op daadwerkelijke gameplay, had Ubisoft Massive’s Star Wars Outlaws in ieder geval meteen de juiste tone of voice te pakken.

De enige echte tegenvaller van de presentatie was voor mij Senua’s Saga: Hellblade 2. Niet dat ik niet het volste vertrouwen heb in dit vervolg op een van mijn favoriete games ooit, maar de trailer was wat mij betreft net even iets te veel gericht op het narratieve aspect. Ik had meer epische actie willen zien, zoals in de vorige trailer van dit vervolg. Ik wéét dat er spektakel in zit en had er gewoon iets meer van terug willen zien, als egoïstische fan.

Zelfverzekerd

En toen was het na een goedgevuld uur tijd voor de pièce de résistance, een uur aan informatie over Starfield. Wat ik zag, maakte mij gewoonweg bang. Bang voor hoe mijn leven er vanaf september uit gaat zien. De mogelijkheden lijken zó uitgebreid en zijn dusdanig met nerd porn aangekleed dat het haast niet anders kan dat ik me hier maandenlang in ga verliezen. Ruimtedino’s spotten, basissen bouwen en inrichten, futuristische steden verkennen: ik sta te popelen om hier mee aan de slag te gaan. Het bericht kort na de presentatie dat het spel op 30 frames per seconde draait op console is een tegenvaller en ik vind het ronduit vals dat dit niet tijdens de presentatie zelf werd gemeld, maar het maakt mijn enthousiasme er in ieder geval niet minder om. Wat Bethesda en Microsoft lieten zien kwam zo zelfverzekerd over dat ik mij bijna niet meer kan voorstellen dat Starfield niet de meeste verwachtingen waar gaat maken.

Zelfverzekerd is ook het juiste woord om de hele presentatie te omschrijven. Wanneer was de laatste keer dat een bedrijf na een E3-perconferentie nog even een uur gameplay van een specifieke game heeft getoond? Zo maak je mensen dus lekker! Ik herinner me nog dat Nintendo tijdens hun E3 Treehouse-presentatie de hele dag Zelda: Breath of the Wild toonde, maar dat was vooral omdat het bedrijf geen enkele andere game naar de show had meegenomen.

Sowieso voelde dit als een ouderwetse E3-persconferentie, ook al is er geen E3 dit jaar. Sinds de teloorgang van de beurs heeft geen enkele andere presentatie of showcase mij een dergelijk ‘cadeautjes-uitpakken-onder-de-kerstboom-gevoel’ kunnen geven. Of ze het de komende jaren waar gaan maken moet nog blijken, maar mijn Xbox Series X is in ieder geval weer afgestoft, klaar voor de toekomst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!