De spelwereld is de echte ster van Cyberpunk 2077
Gamer.nl
Achtergrond

De spelwereld is de echte ster van Cyberpunk 2077

De memorabele (zij)missies en gevatte dialogen van The Witcher 3: Wild Hunt waren een belangrijk onderdeel van de geweldige ervaringen die ermee heb beleefd. Maar het was de levendige en sfeervolle spelwereld die mijn tijd met het spel onvergetelijk maakte. En dat is ook precies waar Cyberpunk 2077 in uit lijkt te blinken op basis van de presentatie die op Gamescom werd gegeven.

Het was een vergelijkbare demo als tijdens de E3 2019, al was ik daar toen zelf niet bij. Net als vorig jaar toont ontwikkelaar CD Projekt Red de demo tweemaal achter gesloten deuren –op E3 en daarna nogmaals op Gamescom – om vervolgens de week erna de gameplaybeelden op het internet te delen. Dat gebeurt deze vrijdag. Hier kun je meer lezen over de demo van dit jaar.

Voordat je de demo met eigen ogen gaat aanschouwen wil ik alvast een lans breken voor de spelwereld van Cyberpunk 2077. Ik heb er natuurlijk nog niet zelf in kunnen rondlopen, maar alles wat ik tot nu toe van de actie-rpg heb gezien lijkt in dienst te staan van de totale inleving die je ervaart wanneer je Night City zelf verkent.

©GMRimport

Doorleefd

Night City voelt – in ieder geval in de presentaties die we de afgelopen jaren voorgeschoteld hebben gekregen – aan als een echte stad. Dat mag geen verrassing heten, aangezien men jaren de tijd heeft gehad om de setting van de tabletopgame waar het computerspel op gebaseerd is met detail vorm te geven. Toch is het indrukwekkend hoe tjokvol details de spelwereld zit.

Dat viel mij al op tijdens de demo uit 2018, waarin je in één van de zes districten rondloopt: City Center. Vanaf het moment dat je het hoofdpersonage uit zijn of haar appartement ziet lopen en door het flatgebouw ziet wandelen, was ik verkocht. Overal lopen npc’s rond, druk bezig met hun eigen werkzaamheden of andere plannen. Wanneer je de straat bereikt en de neonverlichte gebouwen van de futuristische binnenstad ziet, worden de hoeveelheid details vertienvoudigd. Wat de setting wat mij betreft zo realistisch maakt is de vernieling en verdorvenheid die in haast elk object of gebouw te zien is. Alles oogt oud en gebruikt en tegelijk futuristisch, wat de spelwereld een doorleefd gevoel geeft. Dat past beter bij hoe wij als mensen voor onze omgeving zorgen (of dat eigenlijk nalaten).

©GMRimport

Verrot Santa Monica

De vele details die van Night City een ademende stad maken bleven mij ook het meeste bij tijdens de demo van dit jaar. Deze demo speelde zich in een ander district af, namelijk Pacifica. Dit district ligt aan de kust en staat vol met verlaten wolkenkrabbers en gefaalde toeristische trekpleisters, zoals een pier inclusief reuzenrad en een verlaten megawinkelcentrum. De bedrijven die geld zagen in het toerisme hebben deze regio allang verlaten en criminaliteit heeft de overhand gekregen.

Die unieke combinatie van een vakantieachtige setting en criminele activiteit zorgt voor een uiterst realistische sfeer. Het resultaat is een soort futuristisch Santa Monica. Terwijl het hoofdpersonage buiten rondloopt, zie je hoe gunships in de verte hele appartementen in wolkenkrabbers aan gort schieten en op de straat vinden shoot-outs plaats en slaan politiewagens op de vlucht voor de bendes die in Pacifica de dienst uitmaken. Het eerder genoemde winkelcentrum is overgenomen door zo’n gang en daardoor niet langer een plek om zomaar te bezoeken.

Ik ga mij volgens mij al uren vermaken door maar wat rond te lopen en mijn ogen de kost te geven

-

©GMRimport

Mijn nieuwe woonplaats

De 2019-demo van Cyberpunk 2077 blinkt vooral uit in het tonen van de talloze kleine en grotere details die je als speler (of in dit geval kijker) in de spelwereld trekken. Bendeleden die aan het boksen en krachttrainen zijn om hun gespierde torso’s zo te houden, een gesprek met een missiegever dat plots wordt onderbroken door een handlanger, een realistische dag- en nachtcyclus die de sfeer op de straten beïnvloedt, de vele verlichte advertenties voor onzinnige, futuristische producten (met een GTA-achtige knipoog richting de huidige maatschappij): ik ga mij volgens mij al uren vermaken door maar wat rond te lopen en mijn ogen de kost te geven.

Het deed mij in ieder geval denken aan die vorige game van CD Projekt Red, The Witcher 3. Ook daarin genoot ik het meest van de ervaring wanneer ik op Roach maar wat aan het galopperen was. Niet per se bezig met een missie maar puur de spelwereld aan het verkennen, waarbij ik me daadwerkelijk Geralt of Rivia voelde en – zoals het in een rollenspel hoort – onderdeel van de spelwereld. Alles wijst er op dat Cyberpunk 2077’s sterkste wapenfeit zo’n soortgelijke ervaring wordt. De shooter-mechanieken zien er niet bijster modern uit en ook het verhaal en de dialogen wankelen tot dusver tussen spannend en (vermakelijk) cliché. Maar die verrekte spelwereld met al zijn details, daar is het mij om te doen. Ik kan niet wachten om mij een paar weken op te sluiten in huis en van Night City mijn nieuwe woonplaats te maken.

Cyberpunk 2077 is vanaf 16 april 2020 beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One,en pc. De Google Stadia-versie heeft nog geen releasedatum. Aanstaande vrijdag verschijnt een video met daarin de gameplay die op E3 en Gamescom achter gesloten deuren aan de aanwezige pers is getoond.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei
Gamer.nl
Nieuws

Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei

A Pirate's Fortune speelt zich af in het Khepi-systeem

De trailer van A Pirate's Fortune, de tweede uitbreiding voor Star Wars Outlaws, is gisteren gelekt. Daaruit blijkt dat de dlc op 15 mei verschijnt.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat de dlc in de loop van vandaag onthuld zou worden, maar de trailer verscheen al te vroeg online. Hoewel de video weer zo snel mogelijk offline werd gehaald, blijft hij verspreid worden, bijvoorbeeld op gameforum ResetEra.

"Ga op een mysterieus avontuur met Kay en Nix om het Khepi-systeem te verkennen en kom er achter wat het betekent om een echte leider te zijn", zo luidt de beschrijving van de trailer. "Werk samen met de legendarische piraat Hondo Ohnaka en neem het op tegen Stinger Tash en haar Rokana Raiders terwijl je de Khepi Tomb infiltreert en de geheimen en verborgen schatten aldaar ontdekt. Onderwijl verken je de Miyuki Trade League, waar nieuwe beloningen voor de Trailblazer op je staan te wachten in ruil voor het smokkelen van gevaarlijke goederen."

Alle spelers - niet alleen mensen die bovenstaande dlc aanschaffen - ontvangen tegelijkertijd met de dlc ook cosmetische items gebaseerd op Star Wars: Skeleton Crew, waaronder een outfit voor Nix, een Trophy voor de speeder en een Trinket voor zowel de speeder als de Trailblazer. Ook is er vandaag een nieuwe demo voor de game uitgekomen, waarin spelers drie uur aan gameplay kunnen ervaren.

De onthulling later vandaag maakt deel uit van Star Wars Celebration Japan. Morgen wordt de tactische game Star Wars Zero Company van Respawn en Bit Reactor uit de doeken gedaan.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Het spel is sinds afgelopen zomer verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc.

Dunke van Boekel gaf een 8 aan Star Wars Outlaws in de Gamer.nl-recensie: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld

Microsoft heeft een Xbox-controller en Xbox Elite-controller gebaseerd op Doom: The Dark Ages uit de doeken gedaan. Ook komt er een 'consolewrap' voor de Xbox Series X uit.

Dat werd via Xbox Wire aangekondigd. De accessoires zijn in de trailer hieronder te zien. De draadloze Xbox-controller heeft een groene kleur gebaseerd op het hoofdpersonage uit de Doom-games. De controller kost 79,99 euro en kan hier besteld worden. De controller wordt ook geleverd met een downloadcode voor de Slayer Executioner Skin-dlc.

De Xbox Elite-controller heeft een transparante rode bovenkant en alle aanpasbare opties van de reguliere Elite-controller. Deze controller komt op 25 april uit en kan voor 199,99 euro gereserveerd worden. Tot slot is er nog de Xbox Series X-consolewrap die om de console gewikkeld kan worden. Deze kost 54,99 euro en kan hier besteld worden.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens.

Ron Vorstermans woonde begin dit jaar een presentatie bij over de nieuwe Doom en is enthousiast in zijn preview: "Open gebieden, een nieuwe setting, die mech: het ziet er allemaal ontzettend geraffineerd uit. id Software heeft duidelijk de ambitie om hier een nog grootser avontuur van te maken. Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat The Dark Ages een Doom-game wil zijn waarin je lekker kan gaan. Het ziet er zó immens bevredigend uit op het laatste moment een kogel terug te kaatsen, om vervolgens je zaagschild in het hoofd van een of ander hondslelijk duivelskind te werpen. Nee, een schild is niet typisch Doom, maar dit schild is dat zeker wel. Zin in."

Doom: The Dark Ages komt op 15 mei naar Xbox Series-consoles, pc en PlayStation 5. Ook zal het spel meteen op Xbox Game Pass komen te staan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!