Cyberpunk 2077 ziet eruit als een game die je lang bijblijft
Nieuws

Cyberpunk 2077 ziet eruit als een game die je lang bijblijft

Als er één game is die deze E3 tot leven bracht, dan is het Cyberpunk 2077. De game was groots aanwezig op de beurs en Keanu Reeves' fantastische verschijning bij Microsoft zagen we niet aankomen. De hype rondom de game is bijna onredelijk hoog, al helemaal sinds de eerste publieke gameplaybeelden zijn getoond. Dit jaar doet CD Projekt hetzelfde als afgelopen E3: een gameplaydemo achter gesloten deuren geven om deze vervolgens later online te zetten.

Vorig jaar zagen we Night City voor het eerst, een stad die verdrinkt in de glamour, hunker naar macht en obsessie met mechanische lichaamsdelen. Het was een indrukwekkend aanzicht om de levendigheid van de stad voor het eerst op het scherm te zien, al dook het hoofdpersonage V al gauw een donker hol vol enge bendeleden in. In de nieuwe demo krijgen we een veel beter beeld van hoe de stad in elkaar zit, inclusief een blik op het fantastische oog voor detail.

©GMRimport

Een stap verder

Cyberpunk gaat namelijk een stap verder dan huidige openwereldgames als het gaat om realisme en immersie. Loop een rondje over straat en je ziet dat iedereen op een ongekend natuurlijke manier z'n eigen ding doet. Er zit een dakloze op een bankje die even opkijkt als je passeert en anderen wandelen voorbij en nemen een slok van hun drankje terwijl in de verte het oneindige verkeer van de stad plaatsvindt. De vergezichten van Night City, in dit geval het district Pacifica, zijn daarbij prachtig. Iets later in de demo betreedt V een kantoorpand met grote ramen waar de zakkende zon fraai langs de trap schijnt en op de achtergrond een door Santa Monica geïnspireerde kust te zien is. En dat zonder laadschermen.

Er zijn talloze sciencefictiongames die een duister toekomstbeeld schetsen, maar dankzij CD Projekt Reds talent voor bestaande universums vertalen naar videogames wil je niets liever dan juist in deze hypermoderne, corrupte en vieze wereld stappen. Achter alles zit een logisch verhaal, dat invloed heeft op hoe je interacteert met de wereld. Pacifica was bijvoorbeeld ooit een paradijs voor mensen met een dikke portemonnee, maar sinds de grote sponsoren hun geld terug hebben getrokken is alles vervallen en verlaten. Ook komt terug in de demo dat het niet sociaal geaccepteerd is om zonder toestemming te verbinden met iemands sociale link, een kabel die rechtstreeks met je brein verbonden is en uit je handpalm verschijnt. Cyberpunk combineert de voordelen van leven in een hypermoderne tijd met de duistere kanten van de toekomst, en als huurling in een dergelijke maatschappij is dat een premisse voor problemen.

©GMRimport

Jouw V

De naam V kan naar veel personen refereren, omdat je het personage volledig zelf samenstelt. Er is niet alleen een hele uitgebreide fysieke editor (aan de representatie van geslacht wordt nog gewerkt, wel zo toepasselijk in een wereld waarin mensen dagelijks aan zichzelf laten sleutelen), maar ook uiteenlopende opties voor de persoonlijkheid van V. Zo kun je kiezen waar je vandaan komt, wat gevolgen heeft voor je kwaliteiten en hoe anderen je behandelen. Een V die opgegroeid is op straat kan beter omgaan met bendes dan V met een zakelijke achtergrond, en vermijd dus mogelijk eerder conflicten.

CD Projekt deed ook het skill-systeem uit de doeken. Voorafgaand aan de game verdeel je een aantal punten over onder andere de categorieën body, intelligence, athleticism, waarna je de skill tree naar wens verder uitbouwt. Investeer je genoeg in hacken, dan omzeil je sommige vijanden eenvoudig of maai je ze eenvoudig neer door hun turrets over te nemen. Wie dit niet doet en bijvoorbeeld investeert in kracht, trekt een tegenstander weer op brute wijze uit elkaar. CD Projekt wisselt voor de demo even snel van personage om het contrast weer te geven en het lijkt inderdaad een groot verschil te maken.

©GMRimport

Rpg-shooter

Het is de bedoeling dat je totale vrijheid krijgt om je eigen V te bouwen, zonder dat je ooit een klasse kiest. Goed kunnen snipen, harde klappen geven, op muren klimmen en muisstil zijn, zijn slechts voorbeelden van de verschillende opties voor het benaderen van een missie. Wie geen zin heeft om hier heel lang over na te denken kan de game trouwens het werk voor je laten doen. Skills worden dan gebaseerd op je speelstijl, evenals je kleding. Kleding fungeert als pantser met allerlei verschillende bonussen en is van wat we tot nu zagen behoorlijk gevarieerd.

Het is mogelijk om in ieder geval de getoonde missie zonder iemand te doden uit te spelen, maar voor het spektakel krijgen we wat meer van de vuurgevechten te zien. Cyberpunk 2077 gaat net als recente games als Borderlands 3 en The Outer Worlds voor de rpg-shooter-stijl en komt daar redelijk mee weg. Knallen met allerlei verschillende wapens ziet er goed uit, al zie je aan de animaties dat CD Projekt van origine geen shooter-ontwikkelaar is. Animaties zijn net iets houteriger dan de pure schietspellen van dit moment en tijdens het klimmen op blokken zie je dat de animatie vanuit first-person nog niet heel vloeiend oogt.

Toch lijkt de combat interessant genoeg door het aanbod aan geweren en wapens als de slasher, een hete kabel waarmee je ledematen van vijanden verwijdert alsof het komkommers zijn. Ook de opgepompte Voodoo Boys zijn niet louter schietschijven, maar kunnen dankzij het goedje Juice op je af dashen en van dichtbij flink uithalen. Dat komt ook terug in de eindbaas Sasquatch die, ondersteund door een geheime hacker, in de rondte slaat met een hamer terwijl V aanvallen ontwijkt en haar zwakke plek opzoekt.

©GMRimport

Spanningsboog

Maar laten we eerlijk zijn: je speelt Cyberpunk niet om te knallen, maar om de vrijheid en het verhaal. De game is ontzettend verhaal-gedreven en bevat door de keuzes die je maakt een aangename spanningsboog. V heeft namelijk een zeldzame biochip in haar (of ‘zijn’, CD Projekt wisselt af en toe van personage tijdens het spelen) nek die haar onsterfelijk maakt. Om er meer over te weten te komen moet ze de Haïtiaanse Voodoo Boys helpen de Animals-bende te verdrijven, maar gedurende de missie vermoed je dat er iets niet pluis is.

Zeker weten doe je het niet, dus de keuze om de eerdergenoemde hacker te doden is dus een lastige. Gelukkig is daar Keanu Reeves’ personage Johnny Silverhand nog, die zich bevindt in je hoofd, maar misschien ook niet te vertrouwen is. De manier waarop de plot van de missie zich ontwikkelt doet ons denken aan The Witcher 3: Wild Hunt, en dat is een groot compliment.

©GMRimport

De toekomst

Een uur later zijn we een hoop wijzer geworden over Cyberpunk 2077. De indruk was vorig jaar groter, maar nu CD Projekt Red iets dieper is ingegaan op Night City, hoe skills werken en het verhaal, zijn we ervan overtuigd dat de ontwikkelaar wederom een werkelijke next-gen-titel in de maak heeft. Op 16 april volgend jaar weten we of de toekomst inderdaad eerder aanbreekt dan gedacht.

Cyberpunk 2077 verschijnt op 16 april 2020 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!