De PS5 wordt duurder en daar kan niemand wat aan doen
Wie regelmatig boodschappen doet, is het waarschijnlijk al opgevallen dat alles duurder wordt. Zelfs de PlayStation 5 moet er aan geloven. Je kon 'm al nauwelijks krijgen, maar nu kun je 'm ook niet meer betalen.
Bovenstaande uitspraak is natuurlijk lichtelijk overdreven: er gaat ‘slechts’ 50 euro bovenop de adviesprijs, waardoor deze nu uitkomt op 550 euro (of 450 euro voor de uitvoering zonder disc drive). Dat ik zo overdrijf, is gedreven vanuit verbazing en frustratie. Ik ga hier niet mijn denkbeeldige huishoudboekje uit de doeken doen, maar kort gezegd valt ook mij op dat de prijzen de laatste maanden nogal hard omhoog schieten. Of misschien nog wel erger: dat producenten van levensmiddelen heel geniepig hun producten en verpakkingen kleiner zijn gaan maken. Ik was laatst in de supermarkt en het leek even alsof ik per ongeluk in Madurodam was beland. Ben ik nou zo groot geworden of is dat bekertje crème fraiche zo klein?
©GMRimport
Pump up de jam
Alles draait momenteel om inflatie. Dat is althans de reden die continu wordt aangedragen door de grote bedrijven die in onze primaire levensbehoeftes voorzien, of dat nu eten of gamen is. Grondstoffen worden duurder en er is overal een tekort van, met name chips en personeel. Daardoor wordt bijvoorbeeld ook het verschepen van goederen duurder, wat weer doorsijpelt in de kostprijs en uiteindelijk ook de prijs die je er in de winkel voor moet betalen. Iedere industrie en branche heeft er zo’n beetje last van. Al die tegenvallers bij elkaar opgeteld leiden tot flinke prijsverhogingen.
Tot zover de officiële lezing. Vergeef me als ik nu een beetje als een complotdenker klink, maar dit is wat mensen met meer geld dan jij willen dat je gelooft. Dat ze net als jou met de handen in het haar en een enorm brok in hun keel uiteindelijk toch maar besloten hebben om tien cent boven op de verkoopprijs te doen. Omdat ze anders acuut failliet zouden gaan. En dat willen we natuurlijk niet. Dan kan niemand meer een PlayStation 5 of een potje jam kopen.
©GMRimport
De prijs van kapitalisme
In werkelijkheid draait het weliswaar om geld, maar dan niet dat van jou of van mij. Grote bedrijven wentelen de nadelige gevolgen van inflatie of andere economische verschijnselen, zoals een lage wisselkoers van de euro, liever af op de consument dan op de aandeelhouders. Dat is nu eenmaal een uitwas van ongebreideld kapitalisme. De rest van mijn relaas zal ik je besparen, maar het is absoluut niet zo dat Sony niet anders kan dan de prijs van de PlayStation 5 omhooggooien. Tuurlijk kunnen ze dat ook niet doen, maar ze kiezen er bewust voor om wél een prijsverhoging door te voeren (behalve in de Verenigde Staten, want daar is het marktaandeel ten opzichte van Xbox toch net iets belangrijker). Ze doen het omdat ze het kunnen maken.
Dat bedoel ik niet eens zo harteloos als het klinkt. De PlayStation 5 is bijna twee jaar na release nog zo beperkt verkrijgbaar dat veel ‘hardcore’ gamers er nog steeds geen hebben. De markt is dus nog lang niet op het punt beland dat deze zogeheten early adopters allemaal een PS5 hebben. Dit is traditiegetrouw de groep consumenten die niet heel prijsbewust is. Zij vinden het belangrijker om er vroeg bij te zijn en betalen daar met ‘liefde’ een hogere prijs voor. Die 50 euro erbovenop gaat daarom niet ineens voor een lagere vraag zorgen. Dankzij een aanbod dat nog steeds beperkt wordt door allerlei productieproblemen en vastgeslibde logistiek, zal de PS5 voorlopig ook nog wel schaars blijven.
Eigenlijk verandert er dus maar bar weinig. Dat is precies het probleem. Over een paar maanden of misschien zelfs weken zijn weinig mensen zich meer bewust van het feit dat de PlayStation 5 ooit goedkoper was. Misschien een enkeling die al tijden geld opzij aan het zetten is, maar de meeste consumenten gaan de nieuwe prijs als normaal beschouwen. Maar dat is het dus niet. Het is een vrij kil signaal van een bedrijf dat de laatste jaren al vaker niet zo consumentvriendelijk is geweest.
©GMRimport
Winst-winst-situatie
Moeten we dan massaal een Xbox Series S gaan kopen, de ‘beste’ console die momenteel verkrijgbaar is? Nou, dat mag uiteraard, maar Microsoft is niet ineens de barmhartige Samaritaan. Zij zijn nu vooral bezig met marktaandeel (terug)winnen, door consumenten met Game Pass een bizar voordelige propositie te bieden. En als investeerders iets nog liever willen dan geld, dan is het marktaandeel. De winst komt wel wanneer de markt dusdanig verstoord of verpest blijkt dat er geen weg meer terug is. Ik zie het daarom ook niet zo snel gebeuren dat Microsoft de prijs van de Xbox Series S en X verhoogt. Zij zien in het besluit van Sony vast een uitgelezen kans om hun eigen opmars verder te versnellen.
©GMRimport
Dat Sony ondanks die hete adem in de nek alsnog de prijs durft te verhogen in onder meer Japan en Europa, valt stiekem vrij eenvoudig te verklaren. De hegemonie van PlayStation is hier al ruim twee decennia redelijk onbetwist. En voor die ‘loyaliteit’ krijgen we nu een prachtige prijs: 550 euro. Dan had ik toch liever gehad dat Sony de PlayStation 5 stiekem kleiner had gemaakt.