De Fallout-televisieserie is de grootste verfilmprestatie tot nu toe
Achtergrond

De Fallout-televisieserie is de grootste verfilmprestatie tot nu toe

Oorlog verandert nooit, maar gameverfilmingen gelukkig wel

We zitten officieel in het gouden tijdperk van gameverfilmingen. De tijd dat er iemand grappend vraagt of Uwe Bol bij een project betrokken is, ligt gelukkig ver achter ons. Met The Last of Us, The Super Mario Bros. Movie en nu ook Fallout zijn kwaliteitsvolle gameverfilmingen er in alle soorten en maten. Toch markeert Fallout wat mij betreft echt een volgende stap in dit gouden tijdperk.

Hoewel HBO’s The Last of Us een vrijwel perfecte verfilming is, is het wel behoorlijk traditioneel in zijn opzet. Het pakt het bestaande verhaal en vertelt dat nauwkeurig na, maar wijzigt ook het een en ander. Bij boekverfilmingen is dat van oudsher ook de manier van werken. Van The Godfather tot James Bond en recentelijk nog Dune; het zijn herinterpretaties waarin dingen worden toegevoegd, weggelaten, of aangepast. Het Nederlandse woord ‘verfilming’ dekt wat mij betreft dan ook de lading niet zo mooi als het Engelse equivalent: ‘adaptation’ - iets wordt aangepast.

Het medium bepaalt de boodschap

Dankzij zulke wijzigingen kun je bij een verfilming als The Last of Us lekker discussiëren over welke vertolking je beter vindt, maar de game en de serie bestaan uiteindelijk niet in dezelfde continuïteit. Ik begrijp de keuze om zo te werk te gaan, want film is nou eenmaal een ander medium dan games. Een film of tv-serie vraagt dus ook om een andere aanpak.

Watch on YouTube

Dat verschil in medium werd door Kiki Wolfkill, bij 343 Industries destijds verantwoordelijk voor de transmediale strategie, nog aangehaald als reden om met de Halo-tv-serie op Paramount+ een volstrekt andere weg in te slaan. In het geval van Halo resulteerde dat in een matig eerste seizoen en een vermakelijk tweede seizoen, maar bovenal in een hoop gemiste kansen. Kansen die Amazons Fallout wél pakt.

Fallout 5

Fallout speelt zich namelijk wel af in dezelfde continuïteit als de games. Bij The Last of Us was ik vooral benieuwd hoe het werd verteld, bij Fallout was ik benieuwd naar wat er werd verteld. Dat is niet helemaal uniek: animatieseries als Arcane en Cyberpunk: Edgerunners zijn bijvoorbeeld ook canon. Toch doet Fallout iets bijzonders. Het gaat verder dan de lore respecteren. De serie voelt echt als een nieuw, volwaardig deel binnen de franchise. Dat wordt niet alleen bereikt door te strooien met flessendoppen en verwijzingen naar het merk Nuka-Cola, of door iemand in een blauwe jumpsuit op de posters te zetten. De serie is door en door Fallout.

De slow motion schietpartij in Filly, de manier waarop The Ghoul midden in een gevecht argeloos wat tomaatjes naar binnen kiept (voor health-puntjes!), de rariteiten die zich afspelen in de Vaults, de vreemdelingen die ogenschijnlijk random op het pad van de hoofdpersonen komen, en natuurlijk Lucy’s ‘main quest’: het had allemaal zo in een nieuwe game gebruikt kunnen worden. Schijnbaar heeft Todd Howard zelfs nog af en toe op de rem moeten trappen, om te voorkomen dat de showrunners al het gras voor Bethesda’s voeten wegmaaien voor toekomstige games.

Tegelijkertijd zouden de flashbacks naar de vooroorlogse tijd en de drie vervlochten verhalen van Lucy, The Ghoul en Maximus, nooit op deze manier werken in een game. Fallout benut dus écht de kracht van zowel het bronmateriaal –een kwart eeuw aan storybuilding door een grote diversiteit aan studio’s – als van tv als medium. Een zeldzaam knappe vertoning.

Thou shalt get sidetracked by bullshit

Niet alleen het publiek wint met deze aanpak, ook Bethesda spint hier garen bij. Letterlijk alle Fallout-games genieten meer populariteit sinds de serie uit is, tot aan de klassieke delen uit de jaren negentig aan toe. Fallout 76, toen het zes jaar geleden uitkwam nog (terecht) door vriend en vijand verguist, werd zelfs meer dan ooit tevoren gespeeld. Het verlangen om meer ‘gesidetracked’ te worden door ‘bullshit’ is overduidelijk enorm.

Het leuke is dat het ook eigenlijk helemaal niet uitmaakt in welke game je duikt om die behoefte te bevredigen. Juist omdat de tv-serie geen rechtstreekse verfilming is van één specifiek verhaal, maar een universum deelt met al die games, zijn de serie en de games allemaal even relevant. Begrijp me niet verkeerd, ik genoot heel erg van The Last of Us en Super Mario, maar ik ben nou eenmaal in de eerste plaats een gamer. Ik geniet dus extra als zo’n serie complementair is aan de games. Fallout dient dus hopelijk als een blauwdruk voor hoe producenten voortaan een gameverfilming aanpakken. Op korte termijn leidt de serie in ieder geval een transmediale explosie van atompunk-achtige vreugde. Everyone liked that.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NES-versie Tetris komt volgende week naar Nintendo Switch Online
Nieuws

NES-versie Tetris komt volgende week naar Nintendo Switch Online

Het is voor het eerst dat de NES-versie opnieuw uitkomt

De NES-versie van Tetris is vanaf 12 december verkrijgbaar via de NES-app op Nintendo Switch.

Dat heeft Nintendo aangekondigd. Het is daarbij voor het eerst sinds release dat de NES-versie van de game opnieuw wordt uitgebracht.

De game is gebaseerd op een officiële licentie van Elorg, de Russische eigenaar van de Tetris-IP, en bevat twee modi: A-Type en B-Type. In eerstgenoemde modus beginnen spelers met een leeg scherm en moeten ze zo lang mogelijk zien vol te houden tot de blokken de top van het scherm bereiken.

In B-Type zijn blokjes al tot een bepaalde hoogte opgestapeld en bepaalt de game hoe snel nieuwe blokken naar beneden vallen. Het is daarbij de bedoeling om 25 lijnen te clearen. Ook bevat deze modus een aantal cameo's van bekende Nintendo-personages, waaronder Mario en Luigi.

De NES-app op Nintendo Switch is beschikbaar voor alle Nintendo Siwtch Online-leden. Men kan een jaarabonnement voor 19,99 euro afsluiten. Daarbij ontvangt men ook toegang tot SNES-, Game Boy- en Game Boy Color-apps. Mensen die extra betalen voor het zogeheten Expansion Pack ontvangen ook Nintendo 64-, Game Boy Advance- en Mega Drive-apps.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Commandos: Origins uitgesteld naar maart 2025
Nieuws

Commandos: Origins uitgesteld naar maart 2025

Game stond eigenlijk nog gepland voor een release eind dit jaar

Commandos: Origins komt niet meer dit jaar uit, maar in maart 2025.

Dat hebben uitgever Kalypso Media en ontwikkelaar Claymore Game Studios aangekondigd. De extra ontwikkeltijd geeft het team naar eigen zeggen de kans een beter afgewerkt product te leveren en feedback uit de gesloten bèta en op pc en Xbox beschikbare demo te verwerken.

Zoals fans van de reeks gewend zijn besturen spelers in Commandos: Origins een team van geallieerden terwijl ze het opnemen tegen de nazi's. Daar komen een hoop tactische situaties bij kijken. De pre-rendered omgevingen uit de oude games worden ingewisseld voor moderne 3d-omgevingen.

De real-time strategy-stealthgame speelt zich voor de andere delen af. Spelers maken de ontmoeting tussen Jack O'Hara en zijn vijf metgezellen mee en klaren met deze groep meer dan tien missies tijdens de Tweede Wereldoorlog. Levels spelen zich onder andere in Afrika, Europa en het arctisch gebied af. De game kan ook met z'n tweeën in de coöperatieve multiplayerstand gespeeld worden, zowel online als via splitscreen.

Commandos: Origins verschijnt in de loop van maart 2025 op Steam, Epic Games Store, Microsoft Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. De game komt op release ook op Xbox Game Pass te staan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!