De Fallout-televisieserie is de grootste verfilmprestatie tot nu toe
Achtergrond

De Fallout-televisieserie is de grootste verfilmprestatie tot nu toe

Oorlog verandert nooit, maar gameverfilmingen gelukkig wel

We zitten officieel in het gouden tijdperk van gameverfilmingen. De tijd dat er iemand grappend vraagt of Uwe Bol bij een project betrokken is, ligt gelukkig ver achter ons. Met The Last of Us, The Super Mario Bros. Movie en nu ook Fallout zijn kwaliteitsvolle gameverfilmingen er in alle soorten en maten. Toch markeert Fallout wat mij betreft echt een volgende stap in dit gouden tijdperk.

Hoewel HBO’s The Last of Us een vrijwel perfecte verfilming is, is het wel behoorlijk traditioneel in zijn opzet. Het pakt het bestaande verhaal en vertelt dat nauwkeurig na, maar wijzigt ook het een en ander. Bij boekverfilmingen is dat van oudsher ook de manier van werken. Van The Godfather tot James Bond en recentelijk nog Dune; het zijn herinterpretaties waarin dingen worden toegevoegd, weggelaten, of aangepast. Het Nederlandse woord ‘verfilming’ dekt wat mij betreft dan ook de lading niet zo mooi als het Engelse equivalent: ‘adaptation’ - iets wordt aangepast.

Het medium bepaalt de boodschap

Dankzij zulke wijzigingen kun je bij een verfilming als The Last of Us lekker discussiëren over welke vertolking je beter vindt, maar de game en de serie bestaan uiteindelijk niet in dezelfde continuïteit. Ik begrijp de keuze om zo te werk te gaan, want film is nou eenmaal een ander medium dan games. Een film of tv-serie vraagt dus ook om een andere aanpak.

Watch on YouTube

Dat verschil in medium werd door Kiki Wolfkill, bij 343 Industries destijds verantwoordelijk voor de transmediale strategie, nog aangehaald als reden om met de Halo-tv-serie op Paramount+ een volstrekt andere weg in te slaan. In het geval van Halo resulteerde dat in een matig eerste seizoen en een vermakelijk tweede seizoen, maar bovenal in een hoop gemiste kansen. Kansen die Amazons Fallout wél pakt.

Fallout 5

Fallout speelt zich namelijk wel af in dezelfde continuïteit als de games. Bij The Last of Us was ik vooral benieuwd hoe het werd verteld, bij Fallout was ik benieuwd naar wat er werd verteld. Dat is niet helemaal uniek: animatieseries als Arcane en Cyberpunk: Edgerunners zijn bijvoorbeeld ook canon. Toch doet Fallout iets bijzonders. Het gaat verder dan de lore respecteren. De serie voelt echt als een nieuw, volwaardig deel binnen de franchise. Dat wordt niet alleen bereikt door te strooien met flessendoppen en verwijzingen naar het merk Nuka-Cola, of door iemand in een blauwe jumpsuit op de posters te zetten. De serie is door en door Fallout.

De slow motion schietpartij in Filly, de manier waarop The Ghoul midden in een gevecht argeloos wat tomaatjes naar binnen kiept (voor health-puntjes!), de rariteiten die zich afspelen in de Vaults, de vreemdelingen die ogenschijnlijk random op het pad van de hoofdpersonen komen, en natuurlijk Lucy’s ‘main quest’: het had allemaal zo in een nieuwe game gebruikt kunnen worden. Schijnbaar heeft Todd Howard zelfs nog af en toe op de rem moeten trappen, om te voorkomen dat de showrunners al het gras voor Bethesda’s voeten wegmaaien voor toekomstige games.

Tegelijkertijd zouden de flashbacks naar de vooroorlogse tijd en de drie vervlochten verhalen van Lucy, The Ghoul en Maximus, nooit op deze manier werken in een game. Fallout benut dus écht de kracht van zowel het bronmateriaal –een kwart eeuw aan storybuilding door een grote diversiteit aan studio’s – als van tv als medium. Een zeldzaam knappe vertoning.

Thou shalt get sidetracked by bullshit

Niet alleen het publiek wint met deze aanpak, ook Bethesda spint hier garen bij. Letterlijk alle Fallout-games genieten meer populariteit sinds de serie uit is, tot aan de klassieke delen uit de jaren negentig aan toe. Fallout 76, toen het zes jaar geleden uitkwam nog (terecht) door vriend en vijand verguist, werd zelfs meer dan ooit tevoren gespeeld. Het verlangen om meer ‘gesidetracked’ te worden door ‘bullshit’ is overduidelijk enorm.

Het leuke is dat het ook eigenlijk helemaal niet uitmaakt in welke game je duikt om die behoefte te bevredigen. Juist omdat de tv-serie geen rechtstreekse verfilming is van één specifiek verhaal, maar een universum deelt met al die games, zijn de serie en de games allemaal even relevant. Begrijp me niet verkeerd, ik genoot heel erg van The Last of Us en Super Mario, maar ik ben nou eenmaal in de eerste plaats een gamer. Ik geniet dus extra als zo’n serie complementair is aan de games. Fallout dient dus hopelijk als een blauwdruk voor hoe producenten voortaan een gameverfilming aanpakken. Op korte termijn leidt de serie in ieder geval een transmediale explosie van atompunk-achtige vreugde. Everyone liked that.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Streets of Rage 4-makers kondigen fantasy-brawler Absolum aan
Nieuws

Streets of Rage 4-makers kondigen fantasy-brawler Absolum aan

Verschijnt later dit jaar op pc, PS5, PS4 en Switch

Dotemu en Guard Crush Games - de studio's achter het goed ontvangen Streets of Rage 4, hebben hun nieuwe game uit de doeken gedaan: de fantasy-brawler Absolum.

De side-scrolling beat 'em-up heeft een fantasythema en roguelike elementen. De game moet "spannende arcade beat 'em-up-gameplay met "geraffineerde gevechten" combineren, wat volgens Dotemu zou resulteren in een 'rogue 'em-up'.

De game speelt zich af in Talamh, een wereld vol met magie en kosmische horror waar oorlog wordt. Spelers gana op avonturen met vier rebellen die proberen Sun King Azra tegen te houden en vrede terug te laten keren in Talamh.

De game kan alleen of via co-op met z'n vieren gespeeld worden. Daarbij heeft elk van de vier personages unieke skills en persoonlijkheden. Zo is Galandra een zwaardvechter, terwijl dwerg Karl juist hard kan meppen en een sluipschuttergeweer heeft om vijanden van ver uit te schakelen.

De soundtrack is een aparte vermelding waard: die wordt gecomponeerd door Gareth Coker (Prince of Persia, Ori, Halo Infinite) en bevat ook werk van Yuka Kitamura (Elden Ring, Dark Souls) en Mick Gordon (Doom Eternal, Atomic Heart).

Absolum verschijnt ergens in de loop van dit jaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc (Steam). Hieronder is de onthullingstrailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots van onaangekondigd Minecraft Dungeons-vervolg gelekt
Nieuws

Screenshots van onaangekondigd Minecraft Dungeons-vervolg gelekt

Wordt de game op 22 maart onthuld tijdens de nieuwe Minecraft Live?

Er zou een vervolg op Minecraft Dungeons in ontwikkeling zijn. Er zijn zelfs mogelijke screenshots van een vroege versie van de game gelekt.

Vorige week claimde het bekende insiderkanaal XOXLeak dat er een vervolg op Minecraft Dungeons in de maak is onder de codenaam Project Spicewood. Vervolgens werd een screenshot en wat artwork gelekt, en inmiddels zijn er nog meer screenshots online verschenen.

Officieel is een vervolg op Minecraft Dungeons nog niet aangekondigd. Vorige week bleek echter al dat op 22 maart een nieuwe Minecraft Live-uitzending volgt - mogelijk wordt de game dan officieel onthuld.

Minecraft Dungeons verscheen in mei 2020 op alle moderne systemen die toen verkrijgbaar waren en is een dungeon crawler voor jong en oud gesitueerd in het Minecraft-universum.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!