Dankzij de PlayStation Portal speel ik weer AAA-rpg’s
Gamer.nl
Achtergrond

Dankzij de PlayStation Portal speel ik weer AAA-rpg’s

Waarom je soms een luxeproduct nodig hebt

Voor een ervaren redactie gespecialiseerd in games hebben we de PlayStation Portal aardig onderschat. Ondanks de belachelijk hoge prijs en beperkte functies bleek het apparaat een hit; bezoekers komen nog dagelijks op Gamer.nl voor info over het ding en voorraden zijn snel uitverkocht. Ook ik minachtte het apparaat, tot het een essentieel onderdeel werd van mijn gametijd.

Over het uiterlijk van het systeem valt in ieder geval niets te klagen. Het door sommigen als ‘PlayStation Vita-opvolger’ bestempelde apparaat oogt namelijk als een handheld uit de toekomst. Het scherm is dun en geeft PlayStation-games prachtig weer, en de DualSense-achtige handvatten en sticks zijn veel luxer dan wat de Switch bijvoorbeeld biedt. Het design is daarnaast onmiskenbaar PlayStation, maar heeft bijna een Apple-achtige aantrekkingskracht - als je het ziet wil je het even vasthouden.

Veredeld Remote Play-apparaat

Het zijn de functies van het apparaat die me in eerste instantie verbijsterde, want eigenlijk is het gewoon een veredeld Remote Play-apparaat. Elke telefoon is middels PlayStations eigen Remote Play-app in staat hetzelfde te doen. Je kunt er zelfs een DualSense-controller op aansluiten of een opzetstuk voor gebruiken – maar dan voor een fractie van de prijs. Als je onze FAQ over het systeem doorneemt, lijkt het lastig te formuleren voor wie de Portal nou precies is.

Het deed me een beetje denken aan de Logitech G Cloud, een ander ontzettend prijzig apparaat dat draait op een oude Android-versie en geen 5G ondersteunt. Net als dat bedrijf benadrukt Sony dat je tijdens gamen op een smartphone wordt ‘afgeleid’ door inkomende berichten en dat je sneller door je batterij heen gaat, maar met een prijs van ruim 200 euro zijn dat verwaarloosbare problemen. Het grote verschil is echter dat de Portal het ontzettend goed doet. Hoewel harde verkoopcijfers nog ontbreken, is het volgens videogame-adviesbureau Circana de bestverkochte PlayStation-accessoire in 2024 tot nu toe – boven bijvoorbeeld de DualSense.

Treurige gedachte

Het duurde tot februari van dit jaar voordat mijn beeld van de Portal omsloeg. Destijds waren we nog met z’n allen de topgames van 2023 aan het afwerken toen opeens Final Fantasy 7: Rebirth verscheen. Voor mij persoonlijk was dat een fantastische gebeurtenis, gezien diens voorganger me díép in de lore van de remaketrilogie trok, maar ook bijzonder intimiderend. Net wanneer ik steeds vaker van huis was, stond er een openwereld-rpg van zo’n vijftig tot honderd uur voor de deur. Dat terwijl ik me had voorgenomen om – na het slechts half uitspelen van een groot aantal games – Rebirth van begin tot eind te doorlopen.

De release legde daarmee ook een beetje het probleem rondom m’n eigen gameroutines bloot. Voor iemand die vrijwel 24/7 bezig is met videogames, gamede ik veel te weinig. De sleur van het dagelijks leven, maar ook ambitieuze sportdoelen en een vriendin die ergens anders (in een soort schoenendoos) woont, maakt het er allemaal niet makkelijker op. Helemaal prima natuurlijk, maar er nooit zelf achter komen wat voor verrassingen en vragen Final Fantasy 7 Rebirth te bieden heeft, was opeens een hele treurige gedachte.

Maar daar was de Portal als een redder in nood. Compleet vergeten en helemaal bedolven onder het stof werd het de machine die uiteindelijk ruim de helft van de speeltijd van Rebirth faciliteerde. Eindelijk was er namelijk een game die zó belangrijk was, dat ik de inputvertraging en andere problemen voor lief nam. En dat viel uiteindelijk eigenlijk ontzettend mee.

Dat is één van de aspecten die een beetje wordt onderschat aan de Portal-ervaring tot je hem daadwerkelijk vasthoudt. Naast dat het systeem duidelijk de voorkeur geeft aan inputvertraging minimaal houden boven de resolutie, vóélt het spelen van games dankzij haptic feedback erg authentiek. Mijn speelsessie met Final Fantasy 7: Rebirth verliep niet vlekkeloos – enkele keren daalde de resolutie naar bijna onspeelbaar niveau – maar het overgrote deel van de tijd was het verrassend scherp en responsief. Op veel gameplaymomenten en vooral tijdens tussenfilmpjes lijkt het alsof je op een ultradunne handheldversie van de PS5 speelt.

De toekomst van gamehandhelds

Dat roept natuurlijk vragen op over de toekomst van gamehandhelds. Van MSI en Lenovo tot Valve en binnenkort waarschijnlijk zelfs Microsoft: steeds meer grote hardwarepartijen wagen zich eraan. Tot nu toe lijkt alleen de Steam Deck dankzij het aangepaste besturingssysteem er écht in te slagen een stabiel platform neer te zetten ( de hybride Switch daargelaten natuurlijk), maar ook daar zijn de beperkingen duidelijk. De beperkte batterijduur, games die niet ‘Verified’ zijn en de algemene rekenkrachtvoortgang van consoles zijn dingen waar Valve rekening mee moet houden. Laat staan dat de andere handhelds die op Windows draaien eigenlijk helemaal niet geschikt zijn voor gamen op een klein scherm.

Voor het eerst zie ik dan ook écht heil in het streamen van games, al zit daar natuurlijk ook een hoop haken en ogen aan. In dit geval moet je zelf een PlayStation 5 aanschaffen, in plaats van streamen vanaf een server, en is het spelen van snellere games zeker niet ideaal op de Portal. Mijn speelsessies met Stellar Blade waren verrassend prettig, maar die enkele stotters in de verbinding deden de handheld bijna het raam uitvliegen.

Voor nu is de Portal daarom mijn rpg-machine, en daarvoor functioneert hij perfect. Het is een luxeproduct; je hebt het totaal niet nodig. Maar toch: zonder het platform had ik Final Fantasy wellicht nooit afgemaakt, omdat je toch op de een of andere manier in de flow van de gameplay en het verhaal wilt blijven. En waar Like a Dragon: Infinite Wealth een intimiderende zomergame was om aan te beginnen, maak ik nu twee keer zoveel uren als normaal. Bovenal geniet ik eindelijk weer van AAA-rpg’s.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei
Gamer.nl
Nieuws

Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei

A Pirate's Fortune speelt zich af in het Khepi-systeem

De trailer van A Pirate's Fortune, de tweede uitbreiding voor Star Wars Outlaws, is gisteren gelekt. Daaruit blijkt dat de dlc op 15 mei verschijnt.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat de dlc in de loop van vandaag onthuld zou worden, maar de trailer verscheen al te vroeg online. Hoewel de video weer zo snel mogelijk offline werd gehaald, blijft hij verspreid worden, bijvoorbeeld op gameforum ResetEra.

"Ga op een mysterieus avontuur met Kay en Nix om het Khepi-systeem te verkennen en kom er achter wat het betekent om een echte leider te zijn", zo luidt de beschrijving van de trailer. "Werk samen met de legendarische piraat Hondo Ohnaka en neem het op tegen Stinger Tash en haar Rokana Raiders terwijl je de Khepi Tomb infiltreert en de geheimen en verborgen schatten aldaar ontdekt. Onderwijl verken je de Miyuki Trade League, waar nieuwe beloningen voor de Trailblazer op je staan te wachten in ruil voor het smokkelen van gevaarlijke goederen."

Alle spelers - niet alleen mensen die bovenstaande dlc aanschaffen - ontvangen tegelijkertijd met de dlc ook cosmetische items gebaseerd op Star Wars: Skeleton Crew, waaronder een outfit voor Nix, een Trophy voor de speeder en een Trinket voor zowel de speeder als de Trailblazer. Ook is er vandaag een nieuwe demo voor de game uitgekomen, waarin spelers drie uur aan gameplay kunnen ervaren.

De onthulling later vandaag maakt deel uit van Star Wars Celebration Japan. Morgen wordt de tactische game Star Wars Zero Company van Respawn en Bit Reactor uit de doeken gedaan.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Het spel is sinds afgelopen zomer verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc.

Dunke van Boekel gaf een 8 aan Star Wars Outlaws in de Gamer.nl-recensie: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld

Microsoft heeft een Xbox-controller en Xbox Elite-controller gebaseerd op Doom: The Dark Ages uit de doeken gedaan. Ook komt er een 'consolewrap' voor de Xbox Series X uit.

Dat werd via Xbox Wire aangekondigd. De accessoires zijn in de trailer hieronder te zien. De draadloze Xbox-controller heeft een groene kleur gebaseerd op het hoofdpersonage uit de Doom-games. De controller kost 79,99 euro en kan hier besteld worden. De controller wordt ook geleverd met een downloadcode voor de Slayer Executioner Skin-dlc.

De Xbox Elite-controller heeft een transparante rode bovenkant en alle aanpasbare opties van de reguliere Elite-controller. Deze controller komt op 25 april uit en kan voor 199,99 euro gereserveerd worden. Tot slot is er nog de Xbox Series X-consolewrap die om de console gewikkeld kan worden. Deze kost 54,99 euro en kan hier besteld worden.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens.

Ron Vorstermans woonde begin dit jaar een presentatie bij over de nieuwe Doom en is enthousiast in zijn preview: "Open gebieden, een nieuwe setting, die mech: het ziet er allemaal ontzettend geraffineerd uit. id Software heeft duidelijk de ambitie om hier een nog grootser avontuur van te maken. Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat The Dark Ages een Doom-game wil zijn waarin je lekker kan gaan. Het ziet er zó immens bevredigend uit op het laatste moment een kogel terug te kaatsen, om vervolgens je zaagschild in het hoofd van een of ander hondslelijk duivelskind te werpen. Nee, een schild is niet typisch Doom, maar dit schild is dat zeker wel. Zin in."

Doom: The Dark Ages komt op 15 mei naar Xbox Series-consoles, pc en PlayStation 5. Ook zal het spel meteen op Xbox Game Pass komen te staan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!