Sony HT-A7000 7.1.2 Dolby Atmos-soundbar
Reviews

Sony HT-A7000 7.1.2 Dolby Atmos-soundbar

De Sony A7000 7.1.2 Dolby Atmos-soundbar voorziet in een ongelofelijke hoeveelheid compatibiliteit. Met zijn twee hmdi 2.1-poorten is hij daarnaast ook nog eens uitstekend geschikt voor de moderne consolegamer. 

Conclusie HT-A7000 + SA-SW3 + RS3S

Wanneer je echter ook de subwoofer bij deze soundbar aanschaft, verandert de HT-A7000 in één klap in een behoorlijk indrukwekkend systeem.880

  • Pluspunten

  • Design en bouwkwaliteit, 2 hmdi 2.1 poorten, immersie, geluidsveld

  • Minpunten

  • Prijs, hoog soms te scherp

Sony HT-A7000                                                        €1299,-

Sony SA-SW3                                                            €363,-

Sony RS3S                                                                 €375,-

Verbinding:                                                               Hdmi, optical, minijack (aux),                                                                                                             bluetooth 5.0 en Wifi

Surround sound:                                                    Dolby Atmos

Subwoofer:                                                               Ja, optioneel

Extra’s:                                                                        Optionele RS3S achterspeakers

Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kun je hier terecht.

De uitgebreide hoeveelheid opties maken de A7000 ook direct een soundbar uit de hoogste prijsklasse: je moet maar liefst 1299 euro neerleggen om hem in huis te halen. Sony heeft ons daarnaast ook nog voorzien van de optionele SW3-subwoofer en een set RS3S-achterspeakers. Deze toevoegingen toveren de A7000 om tot volledig 9.1.2-systeem met een prijskaartje van - schrik niet - 2037 euro.

Bouwkwaliteit

©GMRimport

Het hoge prijspunt van deze set betekent dat je moet kunnen verwachten dat ieder detail op orde is. Als het aankomt op bouwkwaliteit is er door Sony in ieder geval kosten noch moeite bespaard. Alleen al de soundbar bevat zoals gezegd een volledig 7.1.2-systeem. In totaal zijn er negen speakers aan boord: een centrale speaker, twee linker- en twee rechterspeakers, twee woofers en twee die naar boven zijn gericht. Dat maakt de soundbar bijna 9 kilo. Vanwege zijn grootte is het dan ook aan te raden de A7000 met z’n tweeën op z’n plek te zetten.

De afwerking van de soundbar is stijlvol en oogt luxe. De volledige voorkant van de bar is bedekt met een zwart metalen grille met afgeronde hoeken. De omhoog gerichte speakers, die zich aan beide uiteinden van de A7000 bevinden, zijn op hun beurt bedekt met dikke, zwarte stof. Voor de rest van het bovenvlak is door Sony gekozen voor een doorzichtige, hard plastic plaat met een spiegelend effect. Dat oogt mooi, maar houd er wel rekening mee dat je iedere vette vinger terugziet als er licht of zon op valt.

Op de achter- en onderkant van de soundbar is de afwerking gemaakt van patio, maar zelfs deze plastic afwerking voelt vanwege zijn textuur luxueus aan. Verder vind je op de achterkant de nodige uitspringen met daarin een behoorlijke hoeveelheid poorten: onder andere optical, drie keer hdmi en een aux-in. De meest in het oog springende ingangen zijn de twee hdmi 2.1 poorten. Deze kunnen omgaan met 8k- of 4k-beeld op 120Hz en Dolby Vision HDR. Dit sluit perfect aan bij de nieuwe generatie consoles. Omdat er twee van deze poorten zijn, is het in theorie zelfs mogelijk om zowel je PlayStation 5 als je Xbox Series X of S aan te sluiten. 

Het oogt mooi, maar houd er wel rekening mee dat je iedere vette vinger terugziet als er licht of zon op valt

-

Sony was zoals gezegd zo vriendelijk om ons niet alleen de A7000-bar te lenen, maar ons ook te voorzien van de SW3-subwoofer en een set RS3S-achterspeakers. Ook de subwoofer oogt in zijn afwerking behoorlijk premium. Hoewel het natuurlijk niet veel meer is dan een grote rechthoekige kast, heeft Sony dankzij de leren bekleding en het dikke, zwarte speakerdoek toch een aantal designelementen toe weten te voegen. De SW3 verbindt daarnaast volledig draadloos met de A7000, dus je bent vrij in de plaatsing. De compacte achterspeakers bieden met hun zwart metalen grille aan de voorkant en leren buitenbekleding qua afwerking een middenweg tussen de A7000 en de SW3. Je verbindt ze eveneens draadloos, maar beide speakers hebben wel hun eigen stroompunt nodig.

Codecs en modi

©GMRimport

De A7000 heeft zoals gezegd drie hdmi-poorten, waarvan twee 2.1 en één eArc. Er zijn echter ook mogelijkheden om draadloos te verbinden. Uiteraard is er Bluetooth-compatibiliteit, maar je kunt ook streamen via Wi-Fi. Er is daarnaast een ingebouwde Chromecast en de mogelijkheid de soundbar te combineren met Spotify Connect en Apple AirPlay. Ook kun je de A7000 laten samenwerken met Google Assistant en Amazon Alexa.

Deze soundbar is, mede dankzij zijn naar boven gerichte speakers, ingericht op Dolby Atmos. Dat is echter niet de enige codec waarmee de A7000 raad weet. Het zijn er te veel om allemáál op te noemen, maar deze soundbar kan onder andere omgaan met Dolby TrueHD, Dolby Digital (plus) en diverse DTS-formats. De usb-a-poort zorgt er daarnaast voor dat je hoge kwaliteit audiobestanden kunt afspelen. Zo zijn flac- en wav-bestanden geen probleem, en kun je zelfs dsd-audio luisteren.

Deze soundbar kan onder andere omgaan met Dolby TrueHD, Dolby Digital (plus) en diverse DTS-formats

-

Uiteraard beschikt de A7000 over de mogelijkheid om de volumebalans tussen de soundbar zelf, de achterspeakers en de woofer te bepalen. Er is ook een aantal modi en ’effecten‘ die de klank voor verschillende bronnen optimaliseren. Cinema en Music spreken voor zich, en ook de Night- en Voice-modus hebben we bij menig Sony-product al voorbij zien komen. De Immersive Audio Enhancement, die zijn eigen AE-knop heeft op de afstandsbediening, komt wat minder vaak voorbij. Met dit effect kun je standaard audio, bijvoorbeeld een simpele stereo-opname, omzetten naar een 7.1.2-ervaring - of natuurlijk 9.1.2 als je de SW3 en set RS3S’s erbij hebt.

Het is ook mogelijk om de A7000 zich te laten aanpassen op jouw kamer. Sound field optimization speelt een aantal harde geluiden af om vervolgens door de soundbar uit te laten rekenen waar de muren zich ongeveer bevinden en hoe groot de kamer ongeveer is. Sony staat natuurlijk positief bekend om deze systemen, en ook de variant in deze A7000 kan absoluut een meerwaarde bieden in het optimaliseren van je luisterervaring

De klank

©GMRimport

Voordat we de verschillende modi en zelfs de subwoofer en achterspeakers uitproberen, is het interessant om eerst eens te luisteren naar alléén de soundbar. Je kunt deze immers los aanschaffen als 7.1.2-systeem, en zelfs dan is hij al behoorlijk aan de prijs. Wat direct opvalt bij het beluisteren van muziek is dat er erg veel precisie te horen is in de hogere frequenties. Dat zorgt ervoor dat je veel details hoort en texturen goed kunt waarnemen. Daarbij helpt het dat de A7000 een behoorlijk groot geluidsveld neerzet. Zo wordt je moeiteloos in de muziek gezogen en kun je vooral veel ruimtelijkheid horen in opnames.

Er zijn ook minder positieve punten te ontdekken bij het luisteren naar muziek: hoewel het hoog erg precies is, is het in sommige gevallen ook behoorlijk uitgesproken. Zeker omdat het bij de A7000 in z’n eentje een beetje ontbreekt aan laagfrequente informatie. Het geluidsveld en de luisterervaring is groot en overweldigend, maar juist daardoor valt extra op dat het frequentiespectrum niet genoeg doorloopt naar de onderkant van de muziek. Dat zorgt ervoor dat je in sommige gevallen fundament, en daarmee impact, mist. Het uitgesproken hoog krijgt daarmee meer ruimte om op de voorgrond te dringen en dat kan voornamelijk bij stemmen resulteren in een onnatuurlijke nadruk op s- en t-klanken.

Met de SW3-woofer erbij klinkt het geheel direct een stuk meer gebalanceerd. Je merkt pas echt wat er in de lage frequenties ontbreekt zodra je de SW3 aansluit. Het toegevoegde fundament zorgt ervoor dat de muziek meer gaat spreken, de impact wordt vergroot en daarmee dynamische delen een stuk beter tot zijn recht komen. Ook zorgt het dat grootsheid van ruimte in een opname een stuk beter tot zijn recht komt.

©GMRimport

Vooral in het weergeven van filmische content komt de A7000 samen met de SW3 en RS3S beter tot zijn recht.. De A7000 tovert een grote geluidswereld volledig om je heen. Hoewel het ontbreekt aan héle precieze lokalisatie, is de immersie die dit systeem levert heel erg indrukwekkend. Een kanttekening hierbij is wel dat de naar boven gerichte speakers alleen in de soundbar zitten - de achterspeakers beschikken niet over hoogte - en dat zorgt ervoor dat (zeker met het oog op de prijs) de Atmos-ervaring qua lokalisatie en precisie een beetje tegenvalt.

Het volledige 9.1.2-systeem blinkt uit in het weergeven van een grootse spelwereld. Games als The Witcher 3 en Horizon Zero Dawn komen echt tot leven met dit systeem. Met de SW3 erbij vertalen spectaculaire en chaotische momenten zich goed en overtuigend. De ruimtelijkheid en geluidswereld die het systeem laat horen, versterkt in-game sfeer daarnaast moeiteloos: je hele kamer verandert gevoelsmatig in de game. Wel steekt ook hier het behoorlijk enthousiaste hoog weer de kop op: het komt vaak voor dat in-game dialoog gewoonweg te scherp klinkt en daarmee kortstondig de bubbel van immersie doorbreekt.

Terugkomend op de verschillende modi: deze zorgen in de praktijk voor veel variatie. De soundbar presteert daadwerkelijk behoorlijk anders als je bijvoorbeeld de Cinematic-modus inschakelt. Dat is enerzijds natuurlijk een plus: je kunt veel verschillende content goed laten werken op dit systeem. Anderzijds ben je vaak op zoek naar wat de ideale modus is voor een bepaalde game en zul je hierin zelden op de Standard-modus uitkomen.  

Concluderend

©GMRimport

De A7000 7.1.2 Dolby Atmos-soundbar biedt ongelofelijk veel mogelijkheden, compatibiliteit en ook met de bouwkwaliteit is het uitzonderlijk goed gesteld. Daar staat tegenover dat de soundbar eigenlijk niet genoeg zwaarte in de klank legt en dat het hoog hier en daar te agressief is. Je kunt met de verschillende modi uiteraard alles bijsturen, maar constant opzoek naar de ideale instelling is niet de meest aangename werkwijze. De klank, en daarmee de multi-inzetbaarheid, schieten daarmee iets tekort – zeker als je de prijs van de soundbar in acht neemt.

Met de SW3-subwoofer en -achterspeakers erbij wordt dit systeem echt een stuk completer. De immersie tijdens het gamen is ongekend groot: je hele kamer verandert in de spelwereld. Maar dan hebben we het wel over een geluidssysteem van meer dan 2000 euro. Zoveel geld uitgeven aan hi-fi is simpelweg niet voor iedereen weggelegd. Het hoogte-element van Atmos is, met de twee omhoog gerichte speakers in de soundbar, daarnaast beperkt. De A7000 schiet als soundbar voornamelijk tekort in zijn laagweergave en klankbalans. De optionele woofer en achterspeakers lossen dit op en toveren de A7000 om tot een geweldig systeem, maar er zijn in beide gevallen vraagtekens te plaatsen bij de prijs.

Voor een uitgebreid overzicht van alle technische specificaties betreffende dit product verwijzen we je graag naar de website van Sony, of bekijk de officiële handleiding

Oké
Conclusie

De HT-A7000-soundbar is ontworpen met oog voor detail en een grote focus op compatibiliteitsopties. Het is dan ook jammer dat de geluidservaring zonder de optionele subwoofer ietwat tegenvalt. Het ontbreekt aan voldoende zwaarte in de klank om een écht immersieve geluidservaring te laten horen.

Plus- en minpunten
  • Design en bouwkwaliteit , 2 hmdi 2.1 poorten
  • Prijs, te weinig laag, hoog soms te scherp

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moon Knight is een speelbaar personage in Marvel Rivals
Nieuws

Moon Knight is een speelbaar personage in Marvel Rivals

De game komt op 6 december uit voor pc, PS5 en Xbox Series

In de aankomende shooter Marvel Rivals is Moon Knight een speelbaar personage.

Dat werd onlangs door ontwikkelaar NetEase Games aangekondigd. Moon Knight is het alter ego van huurling Marc Spector. In deze vorm is hij verzeild geraakt in een oneindig gevecht met criminelen op de straat en stemmen in zijn hoofd. Hij heeft daarbij bovennatuurlijke krachten die hij krijgt van de Egyptische maangod, Chons.

NetEase heeft ook bekendgemaakt dat Shota Nakama (Final Fantasy 15) de muziekproducent arrangeur is van de soundtrack van Marvel Rivals. Masahiro Aoki (Bayontta 3, Street Fighter 5) is de componist.

De free-to-play PvP-shooter Marvel Rivals werd eerder dit jaar onthuld. Hierin nemen twee teams van zes spelers het tegen elkaar op. "Roep je favoriete Marvel-personages bij elkaar en strijd in 6v6-gevechten, met gloednieuwe Team-Up Skills in verwoestbare locaties uit het hele Marvel-universum", aldus de officiële beschrijving.

Met die Team-Up-vaardigheden kunnen helden samen moves uitvoeren. Zo kan Rocket Raccoon bijvoorbeeld op de rug van Groot rondrijden. Spelers kunnen uit een grote selectie helden en schurken kiezen uit bekende groepen als de Avengers, Guardians of the Galaxy, X-Men en nog veel meer.

Marvel belooft daarnaast dat de game steeds blijft evolueren. "Elk seizoen worden er nieuwe superhelden geïntroduceerd, samen met uitdagende en diverse maps. Ontgrendel nieuwe content om in verschillende strategieën te gebruiken en ervaar zinderende actie en oneindige mogelijkheden in deze avontuurlijke teamgevechten."

Marvel Rivals verschijnt op 6 december voor pc (Steam, Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Firewatch-maker toont beelden van nooit uitgekomen In the Valley of Gods
Nieuws

Firewatch-maker toont beelden van nooit uitgekomen In the Valley of Gods

De ontwikkeling staat naar verluidt al sinds 2019 stil

Er zijn korte nieuwe gameplaybeelden getoond van In the Valley of Gods, de game van Firewatch-ontwikkelaar Campo Santo waarvan de ontwikkeling al jarenlang stil staat.

Matthew Wilde, die aan Firewatch werkte voordat Campo Santo onderdeel werd van Valve, heeft via social media een kort filmpje van de nooit uitgekomen game getoond. Daarin is realistisch ogend in-game water te zien.

Het is onwaarschijnlijk dat In the Valley of Gods ooit het daglicht ziet. Nadat Campo Santo de succesvolle indiehit Firewatch afleverde, werd de studio zoals gezegd overgenomen door Valve en werd het team geabsorbeerd binnen het bedrijf achter Steam. Naar verluidt werd de ontwikkeling van In the Valley of Gods in 2019 stopgezet.

Het spel had in ieder geval moeten draaien om een filmmaker die in de jaren twintig van de vorige eeuw naar Egypte afreist om daar naar archeologische geheimen te zoeken. Het is niet bekend waar de ontwikkelaars van Campo Santo die nu onderdeel uitmaken van Valve op dit moment aan werken, al gaan er geruchten dat het bedrijf aan het langverwachte Half-Life 3 werkt.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!