Review: Austrian Audio PG16 Pro-gameheadset
Reviews

Review: Austrian Audio PG16 Pro-gameheadset

De PG16 Pro Gaming Headset is het eerste uitstapje van Austrian Audio op het gebied van gameaudio. Het bedrijf kent zijn oorsprong in de studioapparatuur. Austrian Audio is opgericht door technici en ontwerpers van audiogigant AKG nadat AKG besloot een samenwerking aan te gaan met Samsung en daarmee zijn productielijn te verplaatsen.

Austrian Audio PG16 Pro:                                           €139,-

Verbinding:                                                                       Miniack

Compatibiliteit:                                                               Ieder

RGB features:                                                                   Nee

De gebundelde krachten van deze oud-technici van AKG hebben onder andere geresulteerd in een herziene versie van de legendarische AKG C12-microfoon, de Austrian Audio OC818, en een aantal studiohoofdtelefoons met vernieuwende driver-technologie. De PG16 borduurt voort op de studiohoofdtelefoons van Austrian Audio, maar is dankzij zijn microfoontje en klankeigenschappen volgens Austrian Audio uitstekend geschikt voor gamers.

Bouwkwaliteit

Omdat deze gameheadset is gebouwd door een pro-audio bedrijf, verschilt hij in gebruikservaring ietwat van de gemiddelde gameheadset. Er is geen ledverlichting, draadloze verbinding of uitgebreid softwarepakket. De PG16 Pro is zeer direct en eenvoudig: je sluit hem aan middels een minijackverbinding en je vindt geen enkele knop op de oorschelpen. Desalniettemin kost de headset 139 euro.

Dat prijspunt zie en voel je echter direct terug zodra je de PG16 in je handen houdt: de headset is ongelofelijk licht, maar zeer stevig. Grote delen van de constructie zijn gemaakt van metaal, waaronder de scharnieren aan de buitenkant van de hard plastic oorschelpen en de verstevigingen in de hoofdband. De oorschelpen zijn draai- en kantelbaar en de headset is ook nog volledig op te vouwen.

©GMRimport

De hoofdband is voorzien van een kussen van memory foam bedekt met een zeer zachte, synthetische leervariant. Ook de oorschelpen beschikken over kussens van memory foam en dezelfde, zachte bekleding. De kussens zijn daarnaast uitzonderlijk dik en dat maakt dat er heel veel ruimte tussen de drivers en je oren zit. Het draagcomfort van deze headset is dan ook uitzonderlijk; de PG16 kan zich moeiteloos meten met bijvoorbeeld het draagcomfort van de SteelSeries en is dankzij zijn lichte gewicht zelfs voor een nog langere periode comfortabel.

Er wordt een eenvoudige, stoffen draagtas meegeleverd waar de headset inpast als je hem opvouwt. Het enige kleine minpunt in de bouwkwaliteit van deze headset zijn de scharnieren die ervoor zorgen dat de oorschelpen in kunnen klappen richting de hoofdband. Deze zijn namelijk grotendeels van plastic.

High Excursion Drivers en de microfoon

We stipten al even de vernieuwende drivertechnologie aan die in de studiohoofdtelefoons van Austrian Audio te vinden is. Dezelfde technologie, High Excursion Technology, zit ook in de drivers van de PG16. De magneet in deze drivers is zo vormgegeven dat deze zorgt voor een soepelere luchtverplaatsing, wat resulteert in een betere weergave van pieken en harde signalen. Daarnaast is het membraan in dit ontwerp dankzij zijn lichtheid ook nog eenvoudiger te stemmen, wat resulteert in een neutralere spectrale weergave en minder vervorming. Omdat alles in de constructie van de driver zo licht is, heeft de PG16 daarnaast een zeer lage impedantie van 25 Ohm.

Dat heeft in de praktijk een aantal voordelen. Het feit dat de headset goed omgaat met harde signalen, betekent dat hij dynamische informatie een stuk beter kan weergeven dan de gemiddelde gameheadset: hard en zacht hebben een grotere bandbreedte en het gevoel van impact is dus groter. De lage impedantie zorgt er daarnaast voor dat je met weinig versterking veel volume kunt generen. Dat maakt de PG16 prima geschikt voor gebruik met een controller.

De microfoon op de PG16 is zoals je mag verwachten van de ontwikkelaar van uitstekende kwaliteit. Hij klinkt behoorlijk fris en een stuk minder geknepen dan de gemiddelde gameheadsetmicrofoon. S- en t-klanken komen wel behoorlijk naar voren, dus het is zaak de microfoon iets verder van je mond te positioneren.

©GMRimport

De klank

Bij het luisteren naar muziek valt dit dynamische bereik direct op: elektronische muziek klinkt puntig en direct. Ook valt het stereobeeld positief op: de lokalisatie is echt ongelofelijk precies en je kunt uitzonderlijk veel breedte en diepte waarnemen. De PG16 klinkt daarnaast ongelofelijk open en transparant. Het helpt hierbij dat de oorschelpen zo ruim zijn opgezet, want zo wordt het gevoel van ruimte in de klank benadrukt. De enige kanttekening die te plaatsen valt bij de headset, is dat de hoge frequenties bij sommige genres wat overdreven naar voren komen. Voornamelijk bij moderne hiphop zorgt dit soms voor een ietwat onnatuurlijke balans.

Tijdens het gamen is die nadruk op de hogere frequenties geen probleem. Het zorgt juist voor een flinke dosis snelheid in de klank en legt bij shooters een aangename nadruk op de actie. Het stereobeeld valt ook tijdens het spelen positief op: de lokalisatie is echt uitzonderlijk goed. Een bijkomend voordeel is dat de PG16 zeer veel geluid van buitenaf blokkeert. Samen met het overtuigende, brede stereobeeld zorgt dit voor een groot gevoel van immersie.

Concluderend

Dat de Austrian Audio PG16 Pro Gaming Headset een extreem goede hoofdtelefoon is, staat buiten kijf. De PG16 Pro klinkt niet alleen ongelofelijk goed, ook het draagcomfort en de bouwkwaliteit zijn dik in orde. Dat maakt hem echter niet direct geschikt voor iedere gamer. Houd je namelijk van wat meer gimmicks, knoppen op de schelpen en led-verlichting, dan is deze PG16 niets voor jou. Ben je echter op zoek naar een simpele, maar ongelofelijk goed klinkende hoofdtelefoon zonder extra gimmicks, dan is de PG16 Pro Gaming Headsets precies wat je zoekt.

Uitstekend
Conclusie

Dat de Austrian Audio PG16 Pro Gaming Headset een extreem goede hoofdtelefoon is, staat buiten kijf. De PG16 Pro klinkt niet alleen ongelofelijk goed, ook het draagcomfort en de bouwkwaliteit zijn dik in orde. Mensen die meer van gimmicks, knoppen op de schelpen en led-verlichting houden kunnen de headset misschien beter laten liggen.

Plus- en minpunten
  • Comfort, lokalisatie, dynamisch precieze klank
  • Geen besturing op de oorschelpen van de headset

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!