Optoma UHZ50-gameprojector
Reviews

Optoma UHZ50-gameprojector

Steeds meer tv’s zijn bijzonder goed uitgerust voor gaming. Maar voor een 100 inch of groter beeld moet je nog steeds uitwijken naar een projector. Die zijn echter vaak minder goed geschikt voor gamers. Met een refresh-rate tot 240Hz en lage input-lag wil de Optoma UHZ50 tonen hoe het moet. Hoe bevalt deze gamingprojector?

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op ComputerTotaal.

Zo op het eerste zicht zou je deze Optoma geen speciale eigenschappen toedichten. Het is een nogal eenvoudige rechthoekige projector, met wat minimale accenten om het design op te leuken. Een fijne textuur voor de achterste helft van de bovenzijde bijvoorbeeld, met centraal daarin een blok bedieningstoetsen.

De rij aansluitingen is wel uitgebreid, maar geeft ook geen hint over zijn gamerpotentieel. Je krijgt drie HDMI 2.0-aansluitingen, een is voorzien van ARC/eARC. Van de drie USB-poorten is er een bedoeld als voeding, voor een Chromecast bijvoorbeeld. De andere twee gebruik je om media aan te leveren. Audio-uitgangen zijn er in de vorm van een stereo minijack en optisch digitaal. Voor het smart tv-deel is er ethernet, en de bijgeleverde WiFi-dongle. Voor aansturing in je thuisbioscoop is er RS-232 en een 12V-trigger.  

Klassieke projector opstelling

De opmars van Ultra Short Throw projectoren is indrukwekkend, maar ook dat laat de UHZ50 links liggen. Dit is een standaard long-throw projector, met een zoomlens van 1,3x. Een 100 inch beeld haal je vanop 2,68 tot 3,52m van het scherm. De onderzijde van het beeld ligt ongeveer ter hoogte van de lens, zodat je de projector best op een lage tafel zet of aan het plafond hangt. De focusring en zoomslider bedien je vlot manueel. De projector biedt ook 10% verticale lensshift, maar het draaiwiel is lastig te bedienen en de lensshift viel heel wat kleiner uit dan we dachten.

Een correcte plaatsing is dus van belang. Staat de projector niet recht voor het beeld, dan kan je met de keystone-correcties de vervorming wat bijsturen. Optoma geeft je zelfs drie manieren om dat te doen en verticaal kan dat automatisch. Ventilatorlawaai is onvermijdelijk bij projectoren, en met de lichtbron op 100% hoor je de UHZ50 duidelijk. Storend leek het ons niet, zeker niet als je volop aan het gamen bent. En als je de lichtbron een beetje terug schroeft is de hij zelfs vrij stil.

©GMRimport

Smart tv met flinke beperkingen

De UHZ50 heeft een erg minimalistische remote. Het is een kleine, witte afstandsbediening met witte rubber toetsen. Die zijn bovendien verlicht, altijd een goed punt voor een projector. Niet alle iconen hebben een even duidelijke functie, maar omdat het er zo weinig zijn weet je al snel welke toets waarvoor dient.

Ook projectoren worden steeds vaker uitgerust met een smart tv-systeem. Maar waar dat bij de tv’s al enkele jaren een mature en goed werkende omgeving is, zitten projectoren soms nog in een beginfase. De UHZ50 lijkt ons zo een geval. Er zitten smart functies in gebaseerd op Android tv. De app-store blijkt echter zeer spaarzaam bevolkt. Geen YouTube-app te bespeuren. We starten Netflix op en worden begroet door een boodschap die vraagt de browser te updaten. Dan maar de mediaspeler proberen. Die is redelijk volledig, maar weigert wel het al relatief oude xvid-formaat en DTS-audio. Optoma biedt ook smartphone casting aan via een aparte app (Optoma Creative Cast).

Kortom, veel nut haal je niet uit deze smart-functies. Maar dit is een gaming-projector. Hij hangt dus vrijwel zeker aan een spelconsole of pc en dat zijn ongetwijfeld betere mediaspelers en streaming platformen dan de Optoma. Gebruik de projector zo en vergeet de slimme functies.

Punchy beeld

Deze 4K DLP-projector heeft een eigen resolutie van Full HD en realiseert 4K met behulp van pixelshifting. Die techniek wordt in zowat alle 4K DLP-projectoren gebruikt. Het geeft geen perfect 4K-detail, maar komt wel in de buurt. Erg veel beeldverwerking krijg je niet op de UHZ50, maar gaming-beelden zijn haarscherp en behoeven ook niet echt veel bewerking. 

Voor films moet je er rekening mee houden dat de projector geen ruisonderdrukking heeft, en daardoor gevoelig is voor kleurbanden en blokvorming indien je bron sterk gecomprimeerd is. Dat effect is wel zachter dan op een tv omdat projectorbeeld van nature uit wat vergevingsgezinder is. Wil je filmbeelden mooi vloeiend maken, dan gebruik je PureMotion (enkel beschikbaar op HDMI3). Het resultaat was goed, zonder overduidelijke beeldfouten.

©GMRimport

De laserlichtbron levert in de dynamische beeldmode vlot 2.693 ANSI lumen en een contrast van 1.073:1. Mooie cijfers, maar het beeld is dan erg groen getint. We schakelen naar de Cinema beeldmode die er veel beter uitziet, en nog steeds 1.718 ANSI lumen en 1.011:1 contrast levert. De Referentiebeeldmode valt nog verder terug naar 1.160 ANSI lumen en 467:1 contrast.

Die lichtopbrengst volstaat nog om een 130 inch scherm te vullen als je verduistert, en 90 inch bij wat omgevingslicht, maar het zwakkere contrast speelt je dan wel parten. Het contrast wat bijwerken met de Dynamic Black instelling raden we af. Ja, de projector levert dan aanzienlijk beter zwart, maar daarvoor betaal je met sterk verminderd witdetail, zelfs in die mate dat het wat ongewenste kleurbanden kan veroorzaken. 

De Referentiebeeldmode is ook minder goed gekalibreerd dan gehoopt. Het beeld is te koel, en in de witste tinten dan weer wat te groen. De Cinema beeldmode lijkt de betere keuze, of je kiest er voor om de projector te laten kalibreren. De UHZ50 heeft een goede kleurweergave en gecombineerd met de lichtopbrengst en redelijk contrast zorgt dat voor punchy beelden. 

Hij ondersteunt ook HDR (HDR10 en HLG), maar om daar echte meerwaarde uit te halen is het kleurbereik (77% P3) wat te klein. De Optoma zorgt wel voor een goede tonemapping met degelijk witdetail, zodat HDR-beelden best te genieten zijn.

Volop gamen

Met die ruime lichtopbrengst, goede kleuren en degelijk contrast zijn we best ongeduldig om wat te gamen op de UHZ50. De input-lag in 4K60 klokt af op 17,7 ms, en in 2K120 zelfs op 9,4 ms, allebei in lijn met wat we in de handleiding lezen en resultaten die zelfs voor een tv uitstekend zouden zijn. Optoma geeft aan dat je in 2K240 zelfs 4,4 ms krijgt, dat kunnen we helaas niet nameten. 

We sluiten de projector aan op een PC met een NVIDIA RTX3060 Ti GPU, schakelen de resolutie naar 1.920 op 1.080 met een refresh van 239,76 Hz en lanceren Tiny Tina’s Wonderlands, de nieuwste looter shooter uit de Borderlands stal. Daarna zijn de uren voorbij gevlogen. Vloeiende, haarscherpe gameplay, kleuren en explosies, en dat allemaal op reuzengroot beeld, het is toch een andere ervaring dan je 27 inch game monitor.

©GMRimport

Allemaal goed nieuws, we zouden bijna vergeten dat we toch nog wat bedenkingen en opmerkingen hebben. Hou er bijvoorbeeld rekening mee dat je die ultralage input-lag enkel krijgt op HDMI 1 en in Enhanced Gaming Mode.

Die mode schakelt ook alle keystone-correcties uit, dus correcte plaatsing is vereist voor het beste resultaat. En ondanks de fantastische ervaring hadden we toch graag VRR-ondersteuning gezien voor een nog vloeiendere ervaring. Een HDMI 2.1-aansluiting die 4K120 toelaat zou voor de PS5 en Xbox Series X zeker een pluspunt zijn.

Groots beeld, dat vraagt ook goede audio, en daar schiet de Optoma in tekort. De kleine ingebouwde speakers leveren geen noemenswaardige bas, en zelfs stemmen klinken schel en benepen. Dat soort speakerprestaties zien we wel meer op draagbare exemplaren, maar zijn jammer op deze gamingprojector. Kiezen voor een externe audio-oplossing is de aangewezen optie.

Conclusie

De Optoma UHZ50 lijkt ons een echte aanrader voor wie zijn gaming-exploten wil beleven op een echt groot scherm. Er is wel nog ruimte voor verbetering. Het is jammer dat hij het moet stellen zonder HDMI 2.1-aansluiting, en dus geen 4K120 aankan. Ook VRR-ondersteuning hadden we graag gezien, en wat betere geluidsprestaties zouden zeker niet misstaan. Om het filmplezier te maximaliseren moet de Referentie beeldmode wat beter gekalibreerd zijn.

Maar laat je niet afleiden door die opmerkingen, we hebben veel plezier gehad met deze projector. De laserlichtbron levert veel licht, en je geniet van goede kleuren en degelijk contrast. Gamen met die ultralage input-lag en 240 Hz refresh-rate is indrukwekkend. Gemiste schoten kan je enkel nog aan jezelf wijten.

Ben je uitgespeeld, dan kan je wat relaxen bij een leuke film, ook daar is de Optoma een goede keuze voor. De prijs hadden we gezien de concurrentie van echt grote tv’s graag wat scherper gezien, maar voor 90 inch en groter is het een uitstekende keuze.

Uitstekend
Conclusie

**Adviesprijs** € 2799,- **Wat** Ultra HD DLP-projector **Opstelling** 3.840 x 2.160 (1.920 x 1.080 met 4x pixelshifting), 3.000 ANSI lumen, dynamisch contrast 2.500.000:1, projectieverhouding 1,21 – 1.59 (100 inch diagonaal op 2,68 – 3,52 m), zoom 1,3x, lens shift 10% verticaal, geluidsniveau 29/27 dB (standaard, ecomode) **Aansluitingen** 3x HDMI (2.0, eARC/ARC), 3x USB (1x Power, en 2x mediaspeler, MS office speler), 1x optisch digitaal uit, 1x stereo minijack uit, 1x 12V trigger, 1x RS-232, 1x ethernet, 1x 3D-sync **Levensduur lamp** laser lichtbron, tot 30.000 uur **Extra's** tot 240Hz refreshrate (in Full HD), 3D, HDR10, HLG, 2x 10 Watt speakers, WiFi-adapter, mediaspeler, Optoma Appstore (Android) **Afmetingen** 337 x 265 x 119 mm **Gewicht** 4,8 kg **Website** [www.optoma.nl](https://www.optoma.nl/product-details/UHZ50)

Plus- en minpunten
  • Zeer lage input-lag
  • Ondersteunt 120 en 240 Hz refresh-rate (in Full HD)
  • Uitstekende lichtopbrengst en goed contrast
  • Laserlichtbron gaat lang mee
  • Voldoende beeldkwaliteit voor filmplezier
  • Helaas geen HDMI 2.1-aansluiting
  • Povere audioprestaties
  • Zo goed als nutteloos smart tv-platform
  • Fabriekskalibratie moet beter

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!