Tiny Tina’s Wonderlands is verbazend fantasieloos
Reviews

Tiny Tina’s Wonderlands is verbazend fantasieloos

Als er iets is waar Borderlands behoefte aan had, dan was het wel een fris idee en een nieuwe setting. Het is in Tiny Tina’s Wonderlands bijna letterlijk voelbaar hoe blij de schrijvers waren met een nieuwe speeltuin om in los te gaan.

Wonderlands draait namelijk om een Dungeons & Dragons-achtig spel dat Tiny Tina met haar vrienden speelt, net als in de uitbreiding op Borderlands 2. Jij stapt als Fatemaker in de fantasiewereld die Tina als Dungeon Master - sorry, Bunker Master - voor je heeft verzonnen. Als je die prettig gestoorde en schreeuwende Tina een beetje kent, dan weet je ongeveer wat je te wachten staat.

©GMRimport

Grappig

Het resultaat is regelmatig hilarisch, vooral als je zelf een D&D-speler bent. Bekende situaties uit het rollenspel worden uitstekend op de hak genomen, zoals spelers die een nauwkeurig voorbereide missie overslaan of een favoriet personage van de DM direct wantrouwen. Tina geeft overal haar eigen draai aan: de koningin van het rijk is bijvoorbeeld Butt Stallion, een fonkelende eenhoorn die op een regenboog naar je toe komt.

De stemacteurs brengen het script met geweldige timing tot leven, zoals je had kunnen verwachten van zo’n sterrencast. Vooral de slechte Dragon Lord komt uitstekend uit de verf door de droge humor van Will Arnett (bekend uit o.a. Arrested Development). Hij levert tijdens het spel commentaar op je heldhaftige pogingen om hem te stoppen, bijvoorbeeld door je erop te wijzen dat zijn kwaadaardige leger wel veel banen oplevert. Ook Andy Samberg (Brooklyn Nine-Nine) gaat er vol voor als een van je sullige medespelers die zich helemaal verliest in het spel. 

De stemacteurs brengen het script met geweldige timing tot leven, zoals je had kunnen verwachten van zo’n sterrencast

-

Ashly Burch (Horizon Zero Dawn) trekt weer alle registers open als Tina. Dat personage is echter zo alom aanwezig tijdens het spel, dat haar grappig bedoelde schreeuwpartijen wel een beetje gaan schuren. Als je haar twintig keer het woord ‘baby’ vreemd hebt horen uitspreken, dan weet je het op een gegeven moment wel.

Opvallend genoeg is alleen de stem van de speler zelf een totale mispeer. Je kunt uit verschillende personages kiezen, zoals een wijsneus of een meer elitaire stem. Maar wat je ook kiest, de herhalende zinnen van jouw personage tijdens gevechten komen je al gauw de keel uit. Flauwe grapjes als ‘Spell yeah!’ (in plaats van ‘hell yeah’, snap je?) vliegen je veel te vaak om de oren.

©GMRimport

Grensgeval

Zo voelt het hele spel trouwens een beetje: op een gegeven moment weet je het wel. Het is een geslaagde grap die leuk begint, maar waar net zo lang op gehamerd wordt tot het niet grappig meer is. Het hoofdverhaal is goed geschreven, maar de grote hoeveelheid content die daaromheen wordt verzameld, verwatert dat. Je kunt voordat je begint met spelen al uittekenen wat voor clichés en sprookjes er op de hak genomen zullen worden. Qua omgevingen weet de game je bijna nooit te verrassen.

Ook wordt de fantasie niet ver genoeg doorgevoerd. Ja, het speelt zich af in de Wonderlands van Tina’s verbeelding, maar als je een beetje met je ogen knijpt, zie je gewoon weer Borderlands. Het is ouderwets knallen met een grote hoeveelheid verschillende wapens en unieke vaardigheden. Het zijn niet eens echt speciale fantasiewapens, maar de bekende snipers, pistolen en SMG’s. “Dit is mijn fantasiewereld en daar zijn gewoon wapens”, zo legt Tina uit, maar wij hadden toch op meer gehoopt.

©GMRimport

Een nieuwe toevoeging zijn de magische spreuken die de standaard granaten vervangen. Daar zitten wat leuke spells tussen, zoals een grote vuurbal of het oproepen van draakjes die door je vijanden heen vliegen. Maar mechanisch gezien zit er nou ook weer niet zoveel verschil tussen een ontploffende granaat of een vuurbal.

Overigens hoeft het geen groot minpunt te zijn dat de gameplay zo bekend aanvoelt. Ook in Tiny Tina’s Wonderlands levert de combinatie van fijne vuurgevechten en een overdaad aan wapentuig een heerlijke chaos op, vooral met meerdere spelers. We hadden gewoon op wat meer variatie gehoopt.

Random encounters

Om nog meer de draak te steken met rpg’s, heeft Wonderlands een heuse overworld. Dit is een kaart waar je van map naar map loopt en onderweg optionele missies kunt afwerken. Bovendien heeft Tina overal leuke grapjes en geheimen verstopt.

©GMRimport

Een bijzonder groot nadeel van deze aanpak is de toevoeging van random encounters. Als je in deze wereld door hoog gras loopt, kan er op elk moment een vijand op de kaart verschijnen. Dit teleporteert je naar een gevechtsarena waarin je een golf van monsters moet verslaan voordat je weer verder mag.

Deze gevechten zijn een zeer verstorende onderbreking van het spel en voegen niets bijzonders toe, behalve irritatie. De arena’s zijn inspiratieloos en je komt ook telkens dezelfde omgevingen tegen. Je kunt zo’n gevecht overigens voorkomen door de vijand op de kaart snel een klap te geven, maar soms spawnen ze zo dichtbij, dat die reflex eigenlijk niet meer mogelijk is. Bovendien spelen de vele zijmissies en soms verplichte missies zich ook vaak in deze arena’s af, dus er is geen ontkomen aan.

De aanwezigheid van enkele bugs trekt de ervaring verder naar beneden. Het gaat niet om grote crashes of andere fouten die het spelplezier bederven, maar kleine problemen waardoor de game niet helemaal af voelt. Zo spreekt je personage regelmatig zinnen uit die helemaal niet bij de situatie passen, slaan npc’s soms zinnen over of beginnen ze hun verhaal juist helemaal opnieuw, en geeft info op het scherm aan dat je companions dood zijn, terwijl je ze gewoon rond ziet lopen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Meer Borderlands

Hierboven staan een hoop woorden over Tiny Tina’s Wonderlands die eigenlijk op één ding neerkomen: het is simpelweg meer Borderlands, maar dan in een iets ander jasje. Daar is natuurlijk niets mis mee: als jij groot fan bent van de serie, beleef je hier veel plezier aan. Zeker samen met vrienden is het een heerlijk avontuur met chaotisch knalwerk, waar je zeker 20 tot 25 uur zoet mee bent.

Diehards kunnen daarna nog aan de slag met de vele optionele missies en zelfs hele omgevingen die je voor het verhaal niet per se hoeft te ontdekken. Ook is er de Chaos Chamber, een speciale end-game dungeon die telkens willekeurig gegenereerd wordt en waar je tot in de eeuwigheid runs kunt doen om nieuwe buit te verzamelen.

Om maar te zeggen: er is meer dan genoeg content, als je daar oren naar hebt. Maar telkens bekruipt ons het gevoel dat Tiny Tina’s Wonderlands net wat verder had mogen gaan om de overbekende Borderlands-actie van zich af te schudden. Door aspecten als random encounters met inspiratieloze arena’s duikt de game helaas juist nog meer in die actie, wat de rest van de hilarische ervaring een beetje verwatert. Daar kan een fantasierijk nieuw jasje niets aan veranderen.

Tiny Tina’s Wonderlands komt op 25 maart uit voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X|S. Voor deze recensie is gespeeld op een pc.

Goed
Conclusie

Laat je niet misleiden door het fantasierijke jasje: Tiny Tina’s Wonderlands is simpelweg meer Borderlands. Daar is op zich niets mis mee, maar we hadden op wat meer verwondering gehoopt. De game is regelmatig hilarisch, maar herhalende gevechten verpesten soms de pret.

Plus- en minpunten
  • Grappig geschreven en geacteerd, genoeg content, bekende mix van fijne vuurgevechten en uniek wapentuig
  • Fantasie gaat niet ver genoeg, random encounters, inspiratieloze zijmissies, enkele bugs

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!