De ROG Ally verslaat de Steam Deck alleen bij vlagen
Reviews

De ROG Ally verslaat de Steam Deck alleen bij vlagen

Er zitten aardig wat haken en ogen aan Asus’ handheld-pc

Nadat Valve met de Steam Deck een nieuwe markt voor draagbare game-pc’s aanboorde, was het slechts een kwestie van tijd voordat andere fabrikanten op de proppen kwamen met concurrerende handhelds. Asus doet als een van de eersten een duit in het zakje met de ROG Ally, een Windows-handheld met specificaties bedoeld om de Steam Deck af te troeven.

In tegenstelling tot de Steam Deck wordt de ROG Ally in fases uitgerold. In de Benelux verschijnt op 13 juni het vlaggenschipmodel met de hoogste specificaties en een adviesprijs van 799 euro. Dat is een tik duurder dan Valve’s aanbod, dat aftopt op 679 euro. Pas ergens in het derde kwartaal van dit jaar volgt een aanzienlijk zwakker model van de ROG Ally, met een verwachte adviesprijs rond de 599 dollar. 

Geen oled, wel doelgericht lcd

Los van onderling verschillende prestatiedrang komen alle ROG Ally’s in grofweg hetzelfde pakket. In dit geval blijkt dat een nette 608 gram aan gametablet, met een 7 inch groot 1080p-touchscreen op nota bene 120 hertz. De Ally is wat zwaarder dan een Nintendo Switch en iets lichter dan een Steam Deck, maar biedt qua scherm het dubbele van wat beide populaire handhelds voorschotelen: 720p op 60 hertz.

Het display in de ROG Ally belooft met 500 nits ook weer wat helderder dan de Steam Deck te zijn, met bovendien voldoende sRGB-kleurrealisme. Het scherm is aanzienlijk scherper en impactvoller dan dat van de Deck, maar berust zich helaas nog wel op een lcd-paneel. De keuze voor oled had Asus gesierd — met diens ultrabooks zet de partij daar al langer op in — maar 120 hertz-capabele panelen op 7 inch waren schijnbaar niet meer te verkrijgen. Het is vooral de Steam Deck waar Asus slinks vuur op opent, niet de oled-versie van de Switch.

Hardere waren dan de Deck

Tegenover de meerprijs van de ROG Ally belooft Asus dus vooral meer hardwaretechnische luxe. In grote lijnen lijkt de handheld op een futuristische, witte Steam Deck, maar ook onder de motorkap schuilt aanzienlijk modernere waar. De krachtigere ROG Ally-variant draait op AMD’s Ryzen Z1 Extreme-apu, welke als een vrij directe opvolger van AMD’s Van Gogh-apu — bekend van de Steam Deck — gezien kan worden.

De Ryzen Z1 Extreme levert acht processorkernen op AMD’s Zen 4-architectuur, waar de Steam Deck het doet met vier stuks op Zen 2. Het grafische component bestaat ditmaal uit twaalf werkgroepen aan RDNA 3, tegenover acht werkgroepen op RDNA 2. De non-Extreme versie snijdt een goed deel van die rekenclusters af (tot zes cpu-kernen en vier gpu-clusters), maar beide Ryzen Z1s kunnen op 30 watt tot twee keer zo veel verbruiken als de enkele chip die AMD voor Valve afbakte.

Met de modernere apu-architectuur van de ROG Ally komen ook andere mooie mogelijkheden voor de hardware vrij. Zo draait de geïntegreerde ssd op de snellere PCIe 4.0-interface, pakt de handheld Wi-Fi 6E-ondersteuning mee en is de LPDDR5-snelheid verhoogd naar een behoorlijke 6.400 MT/s. Daarnaast ondersteunen de Ryzen Z1’s ook de AVX-512-instructieset, waardoor de compatibiliteit met bijvoorbeeld emulators hevig verbeterd wordt. Stuk voor stuk mooi meegenomen beloftes voor een veelzijdige handheld-pc.

In ruwe rekenkracht en features troeft de zwaarste ROG Ally de Steam Deck absoluut af, zij het soms ten koste van het rendement — waarover later meer. Op papier heeft Asus simpelweg meer te bieden dan de Steam Deck, al is dat ook grotendeels te danken aan AMD’s innovaties. De vraag is vooral hoe Asus al die beloftes verpakt tot een handzame spelcomputer. 

Asus ROG Ally (2023, Ryzen Z1 Extreme) - Technische specificaties

Besturingssysteem     Windows 11 Home
APU                                    AMD Ryzen Z1 Extreme Zen
CPU                                    8 kernen / 16 threads Zen 4 (tot 5,1 GHz, 24 MB cache)
GPU                                   12 werkgroepen RDNA 3 (tot 2,7 GHz)
Geheugen                        16 GB LPDDR5 (6.400 MT/s)
Opslag                              512 GB NVMe SSD (PCIe 4.0 x4), M.2-2230
Scherm                             7″ lcd-touchpaneel, 7 ms responstijd (GtG)
Resolutie                         1920 bij 1080 pixels (full hd)
Beeldverversing           120 Hertz
Schermhelderheid      500 nits
Controller-invoer        Xbox-standaard + 2 programmeerbare flippers
Additionele invoer      6-assige gyroscoop
Accu                                   40 WHr lithium-ion
Luidsprekers                 Smart AMP stereo speakers
Poorten                            3,5 mm audio-uit, USB-C (incl. XG Mobile-ondersteuning)
Draadloos                        Bluetooth 5.2, Wi-Fi 6E (802.11ax)
Optionele opslag         Uitbreidbaar met microSD-kaart (UHS-II)
Gewicht                            608 gram
Afmetingen                     280 x 111 x 21,2 millimeter (breedte x diepte x hoogte)
Inbegrepen                     usb-c-stroomadapter, kartonnen standaardje

Windows 11, inclusief gehannes

Asus neemt met de ROG Ally een andere route dan de Steam Deck, welke als doelgerichte Linux-machine gebouwd werd. De Ally-systemen komen standaard met een onbeperkte versie van Windows 11, uiteraard verrijkt met wat doelgerichte soft- en firmware vanuit Asus. Zie het als een fraaie ROG-laptop, maar dan in de mal van een gametablet.

Met behulp van een unieke sneltoets navigeert de handheld gemakkelijk naar een eigen launcher, de ROG Armoury Crate SE, wat een soort thuispagina voor de console moet vormen. Een andere sneltoets vouwt een programmeerbaar snelmenu open, met hotkeys voor zaken als schermresolutie en -verversing, AMD’s Radeon Super Resolution-upscaling en verschillende controllerprofielen. 

Asus’ eigen interfaces wankelen soms nog in stabiliteit, maar maken de ROG Ally relatief handzaam in gebruik. Dat komt doordat de Armoury Crate-functionaliteiten vooral verschillende Windows-interfaces omzeilen. Vanzelfsprekend werkt zo’n desktopomgeving soms wat moeizaam op het scherm van 7 inch. Een game opstarten of de beeldverversing verlagen gaat in een handomdraai, waar de oriëntatie door Windows-menu’s, OneDrive-notificaties en taakbeheer met regelmaat wat touch-frustratie opwekt.

Die momenten doen vooral verlangen naar de handheldversie van Windows 11, waar Microsoft intern mee zou experimenteren. Vooralsnog blijft dat concept bij een hackathon-probeersel en zit de ROG Ally momenteel opgescheept met een soms wat ongemakkelijk besturingssysteem. Het is geen onontkoombaar obstakel, maar het siert Asus’ handheld ook niet bepaald.

Met Windows als standaardplatform stelt de ROG Ally zich wel uitzonderlijk flexibel op. Zonder problemen pakt de handheld je backlog op de Epic Games Store of Xbox Game Pass mee, naast uiteraard ook Steam. Die brede inzetbaarheid gaat echter wel ten koste van een stukje gebruiksgemak; de Steam Deck biedt met SteamOS een aanzienlijk gestroomlijndere en meer ‘consoleachtige’ ervaring. Beide apparaten genieten grofweg dezelfde compatibiliteit met andere apparatuur, via Bluetooth en hun usb-c-poort.

Een net-niet chassis

Datzelfde sentiment gaat ook op voor de wijze waarop de ROG Ally vervaardigd is. In grote lijnen staat dezelfde basis als de Steam Deck, maar het ligt allemaal toch net wat minder lekker in de hand. De Ally is weliswaar een tikkeltje lichter dan de Deck, maar laat zich minder stevig vastgrijpen op de lange duur. Met diens ietwat plattere vorm biedt de Ally minder oppervlak om handpalmen tegenaan of omheen te klemmen, met soms wat ongemakkelijke grepen tot gevolg.

Het apparaat zelf is robuust genoeg gebouwd om veilig mee op reis te nemen, maar mist wat verfijning in de details. Weliswaar heeft Asus nagedacht over toffe reliëfpatroontjes, “zwaartekrachtloze koeling” en loeifelle rgb-accenten, maar bijvoorbeeld de knoppen en pookjes voelen vaak wat goedkoper dan je zou verwachten. Vaak steekt de input net niet consolewaardig af.

De extra M-toetsen achterop generen nog wel eens een schel klinkende ‘ping’, terwijl de joysticks en trekkers toch minder tactvol overkomen die van de Deck of een Xbox-controller. Klein bier, maar het moet gezegd worden. Asus verzekert dat vrijwel elke knop of trekker gegarandeerd 10 miljoen activeringen overleeft, maar bij gebruik doet het eerder denken aan de Steam Controller dan de Steam Deck.

De ROG Ally houdt verder grotendeels vast aan de gestandaardiseerde input van de Xbox-controller, bijgestaan door twee vrij programmeerbare flippers en eerdergenoemde menutoetsen en touchscreen. Het gros van de gebruikers komt daarmee prima uit de voeten, maar de Steam Deck biedt aanzienlijk meer besturingsmogelijkheden aan. Zeker voor controllers lastigere games, zoals klassieke strategiespellen, raken daardoor mogelijk in de knoop met de beperkte input van de Ally.

Niet alleen mist de ROG Ally de twee haptische touchpanelen van de Deck, Asus’ platform kent geen gemeenschappelijke marktplaats voor het delen van handige controllerprofielen. Mocht de standaard invoerinstellingen niet werken met een specifieke game of applicatie, dan dien je dat geheel zelfstandig op te lossen. Zo zijn er ook weinig mogelijkheid om de gyroscopische sensor van de Ally om te zetten in spelinvoer. Het is geen doodzonde, maar wel een uphill battle voor Asus tegenover een gigant als Steam. 

Watch on YouTube

Speling in spelprestaties 

Wat de ROG Ally mist in fysieke verfijning, hoopt het goed te maken in pure gameprestaties. Met de eerder genoemde specificaties is het niet gek dat de ROG Ally daarin gemakkelijk slaagt. In zware synthetische benchmarks scoort de handheld op het niveau van een degelijke gamelaptop van drie à vier jaar terug, zij het hier op een veel kleinere schaal en met een fractie van het verbruik.

De ROG Ally geniet net als veel concurrenten van de bekende technische tegemoetkomingen van pc-gaming. Gebruikers zijn vrij om zelf te rommelen met instellingen en zo een eigen rendement en weergave te vinden. Games die AMD’s upscalingsalgoritme FidelityFX Super Resolution (FSR) ondersteunen, bieden daarin des te meer speling, door de games op lagere resoluties te draaien en slim ‘uit te vergroten’. Zeker op het relatief compacte scherm vallen upscalingsartefacten al snel weg, terwijl de framerate merkbaar verhoogd wordt.

Watch on YouTube

Met behulp van enige upscaling kan de Ally moderne games gemakkelijk op 1080p uitspuwen, met nog aardig wat speling om meer frames in te ruilen voor minder grafische praal. Een Forza Horizon 5 zal niet snel 120 fps op 1080p behalen, maar met wat gesjoemel met de instellingen ziet de game er fraai uit op 900p en een relatief stabiele 60 fps.

De beloofde 1080p en 120 frames per seconde is vooral te bereiken in grafisch minder veeleisende indiegames. Denk daarbij aan Dead Cells en Enter the Gungeon, niet zozeer Cyberpunk 2077 of God of War. In die technisch zwaardere spellen blijkt het doorgaans beter om te mikken op een geüpscalede 720p/60fps, die er nog altijd prettig uitziet op het 7 inch scherm. 

Watch on YouTube

Wie een beetje doelgericht sjoemelt met de instellingen, kan op de ROG Ally absoluut mooiere resultaten boeken dan de Steam Deck. Lang niet altijd behaalt de Ally de prestatiesprong die Asus voor ogen had — mede door 8,6 teraflops te noemen tegenover de 1,6 teraflops van de Steam Deck — maar het blijft alsnog machtig om zoveel kracht uit zo’n klein systeempje te zien komen.

Waar Asus zonder meer punten op scoort, is de meer dan behoorlijke koeling van de ROG Ally. De complete handheld is, ondanks het hogere verbruik, vrijwel voortdurend koeler én stiller dan de Steam Deck. In rust zweeft de apu rond de 50 graden, onder de druk van benchmarks stijgt dat naar hoogstens 75 tot 80 graden. Op dat kaliber toeren is hoogstens een subtiel gesuis hoorbaar, vele malen zachter dan de meesten hun games af zullen spelen. 

Watch on YouTube

Kort van adem

De verhoogde prestatiedrang van de ROG Ally komt echter ook met een keerzijde: de batterijduur. Net als de Steam Deck beschikt deze handheld over een 40 Whr-accu, maar Asus’ chipset kan op volle toeren twee keer zoveel verbruiken als die van Valve. Tel uit je batterijverlies. En accuduur was al niet bepaald het sterkste eigenschap van de Deck…

Wie het uiterste uit Ryzen Z1 Extreme wil halen, moet het vehikel met regelmaat aan de beademing leggen. De Steam Deck was daar niet anders in, maar Asus’ krachtpatsertje is (optioneel) nog korter van adem. Een klein halfuurtje Dead Cells op 1080p/120fps vreet al snel een kwart van de accu weg. Voor high-end games op lagere resoluties en framerates geldt hetzelfde: de accu houdt het, met een beetje geluk, krap twee uur vol. Die flinke powerbank moet dus mee met de handbagage.

Ook hier is het aan gebruikers zelf om een eigen balans te vinden. Met wat concessies in scherpte, beeldverversing of chipverbruik wordt het mogelijk om de Ally een uur of zes aan de praat te houden, maar dat gaat ook ten koste van het unicum van de handheld: al die mooie specificaties, zoals dat loeisnelle en scherpe scherm.

Als ‘krachtigere Steam Deck’ gaat de ROG Ally eigenlijk te kort mee. Rek je dat rendement op, door bijvoorbeeld resoluties en framerates steevast te beperken, dan houd je in feite weer een lichtjes aangepaste Steam Deck over. Dat soort concessies maken het dat de ROG Ally de concurrentie niet bepaald daadkrachtig overtroeft. Op papier is de ROG Ally de krachtigere handheld, in de realiteit is-ie dat alleen bij vlagen. 

Goed
Conclusie

De ROG Ally overtroeft de Steam Deck weliswaar met krachtigere hardware en een mooier scherm, maar mist daadkracht op andere fronten. Zowel het geklungel met Windows-interfaces als de minder verfijnde besturing doen afbreuk aan de algehele ervaring, die maar zelden consolewaardig aanvoelt. De accuduur blijkt de achilleshiel: op vol vermogen kan de ROG Ally krap twee uur de ‘betere Steam Deck’ uithangen.

Plus- en minpunten
  • Ryzen Z1 Extreme boekt behoorlijke prestaties, display-technisch beduidend beter dan de Deck, breed inzetbaar met Windows 11, efficiënte en vooral stille koeling
  • Accu vervliegt snel op volle toeren, mist verfijning in besturing en bouw, Windows 11 vereist vaak priegelwerk

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!