Super Mario Maker 2 maakt Mario oneindig herspeelbaar
Reviews

Super Mario Maker 2 maakt Mario oneindig herspeelbaar

Super Mario Maker verdiende beter dan de Wii U. Het idee van Nintendo om spelers zelf Super Mario-levels te laten maken was namelijk zo geniaal in zijn eenvoud dat het een groter publiek verdiende. Een tweede kans op de Switch via een uitgebreid vervolg voelt daarom als gerechtigheid en het beste dat Super Mario Maker had kunnen overkomen. Een oneindige hoeveelheid Mario staat op het punt losgelaten te worden op de wereld.

Het idee achter Super Mario Maker 2 is onweerstaanbaar simpel. Het hele spel draait om het spelen en zelf bouwen van Super Mario-levels. Dat kan ook deze keer in allerlei vormen of stijlen. Van de pixelige graphics van de allereerste Super Mario Bros. tot de kleurrijke polygonen uit New Super Mario Bros.

Wat Mario Maker zoveel beter maakt dan menig andere doe-het-zelf-game, is de uitstekende level editor en het feit dat bijna iedereen wel een klein beetje bekend is met Super Mario. Je weet vast wel hoe hoog hij ongeveer kan springen, wat er gebeurt wanneer Mario bovenop Yoshi springt of wat de reactie is als hij op het schild van een Koopa Troopa stuitert. Zelf een level bouwen is goed te doen, omdat Super Mario Maker 2 speelt zoals bijna iedere Mario-game al meer dan 35 jaar speelt. Je krijgt als bouwer alle vrijheid om levels te maken en ze online te zetten, op één voorwaarde: dat je zelf het level uit kunt spelen.

©GMRimport

Grootser, maar niet handiger

Het origineel bood al een heleboel opties voor het maken van een leven en Super Mario Maker 2 doet daar vooral een schepje bovenop. Stapels gigantische Goomba’s met een kanon er bovenop; een automatisch scrollend shoot ‘em up level in de Koopa Clown Car; grijpklauwen die Mario over gevaarlijke obstakels slepen: de mogelijkheden voelen eindeloos. Dat is helemaal zo nu de meest overduidelijke ontbrekende onderdelen uit Super Mario Maker zijn toegevoegd. Zo is het nu mogelijk om hellingen te maken waar Mario vanaf kan glijden en zijn er veel meer achtergronden met compleet nieuwe muziek. Super Mario Bros. had bijvoorbeeld nooit een thema voor een boslevel, maar in Super Mario Maker 2 is dit wel beschikbaar, inclusief originele muziek van de legendarische componist Koji Kondo.

De lijst van nieuwe toevoegingen gaat nog veel verder. Het is nu ook mogelijk om alternatieve doelen voor een level op te stellen. Een level maken waarin het verboden is om te springen of waarin je alle muntjes moet vinden om het uit te spelen, behoort nu ook tot de mogelijkheden. Er zijn nieuwe vijanden, zoals Banzai Bills of de zon uit Super Mario Bros. 3, of wat te denken van alle extra geluidseffecten die in een level zijn te verwerken voor wat extra lol? Niet al het nieuws zal voor nieuwe spelers even schokkend of cruciaal aanvoelen, maar Super Mario Maker 2 is op zoveel grote en kleine manieren uitgebreider, dat het origineel compleet overschaduwd wordt.

Het maken van levels zelf is in de overstap naar de Switch grotendeels onveranderd gebleven. Een simpel level bouwen is nog steeds goed te doen, maar voor het eerst sinds mensenheugenis voelt de afwezigheid van de Wii U Gamepad als een gemis. Het touch-scherm van de Switch is een degelijke vervanging, maar een stylus is echt aan te raden wanneer je zelf aan de slag gaat. Met een controller bouwen is ook een optie, maar dat is wat onhandig en lang niet zo snel.

Een simpel level bouwen is nog steeds goed te doen, maar voor het eerst sinds mensenheugenis voelt de afwezigheid van de Wii U Gamepad als een gemis

-

Beperkte stijl en uitgebreide singleplayer

Door al die fantastische toevoegingen is het extra jammer dat het meest in het oog springende nieuwe onderdeel – de speelstijl van Super Mario 3D World – het meest beperkt aanvoelt. Helemaal vergeleken met de originele vier stijlen, ontbreekt er een heleboel. Er zijn minder onderdelen om mee te werken en diverse opties, zoals het gebruik van rails of het stapelen van vijanden, ontbreken. Daartegenover staat wel dat 3D World de meeste unieke bouwstenen heeft, met onder andere doorzichtige buizen en de mogelijkheid om als Cat Mario te spelen.

Dat er ondanks een aantal ontbrekende onderdelen toch nog een heleboel mogelijk is in 3D World, blijkt wel uit de uitgebreide singleplayercampagne van de game. Hierin moet Mario muntjes verzamelen om het kasteel van Peach opnieuw op te bouwen. Door meer dan honderd door Nintendo gemaakte levels uit te spelen, herstel je het kasteel beetje bij beetje weer in zijn oude glorie. Tussen de levels door kun je als Mario ook een beetje rondlopen, met de Toad-bouwvakker kletsen en hier en daar wat bonuslevels spelen. De verhaallijn is bijzonder gelikt dankzij de enorme hoeveelheid creatieve levels.

©GMRimport

Een hele nieuwe online wereld

De lol in de singleplayermodus houdt echter een keertje op en dan wordt Course World de volgende logische bestemming. Hier vind je de een eindeloze stroom aan door spelers gemaakte levels. Ook dit online gedeelte van de game heeft in Super Mario Maker 2 grote verbeteringen ondergaan. Er zijn beloningen voor succesvolle makers, er is de mogelijkheid om online multiplayer te spelen en levels kunnen gefilterd worden op thema’s. Hierdoor word je niet langer gedwongen om een eindeloze stroom saaie zichzelf spelende levels tegen te komen. Ook de speelstanden waarin je een eindeloze stroom levels moet zien uit te spelen met een beperkt aantal levens zijn een duidelijke verbeteringen ten opzichte van de vorige game.

Met ranglijsten en outfits voor je Mii wanneer je mijlpalen – zoals het uitspelen of uploaden van een bepaald aantal levels – bereikt, geeft Super Mario Maker 2 meer redenen om terug te blijven keren. Veel meer dan in het origineel valt er online glorie te behalen door succesvolle levels te delen, wereldrecords te verbreken of extreem moeilijke bouwsels te overwinnen.

Watch on YouTube

Ontbrekende opties

Hoeveel beter, grootster en uitgebreider Super Mario Maker 2 in sommige opzichten ook is, het spel weet helaas niet alles wat het vorige deel zo goed maakte te behouden. De meest opvallende ontbrekende onderdelen zijn de honderden amiibo-kostuums en de Weird Mushroom voor de extra lange en slungelige Mario. Er mist helaas nog wel meer. In de levelbouwer zijn er een aantal aanpassingen – zoals het niet meer kunnen stapelen van buizen – die ervoor zorgen dat je complexe levels uit de vorige game niet zou kunnen namaken. Dat juist deze geliefde delen de overstap naar het vervolg niet hebben gehaald is teleurstellend.

Super Mario Maker 2 is vanaf 28 juni voor 59,99 euro verkrijgbaar op de Nintendo Switch.

Lees ook: Een goed level in Super Mario Maker 2 maak je zo -Tips voor de beginnende bouwer

Fantastisch
Conclusie

Super Mario Maker 2 is in bijna ieder opzicht groter en beter dan zijn voorganger. De hoeveelheid nieuwe onderdelen, thema’s en stijlen bieden gigantisch veel mogelijkheden voor een bijna oneindige lading aan levels. Daarnaast is er de uitstekende singleplayermodus die iedere Maker in de dop meteen van de nodige inspiratie voorziet. Super Mario Maker 2 heeft het echt (bijna) allemaal.

Plus- en minpunten
  • Heel veel nieuwe onderdelen, uitgebreide singleplayer, beloningen in Course World
  • 3D World-stijl niet zo uitgebreid als de rest, niet alle opties overgenomen uit eerste deel

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak
Nieuws

Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak

Eén van de geannuleerde games was een God of War-spel

Update: Jason Schreier heeft laten weten dat de werknemers van Bend Studio en Bluepoint Games nog voordat het nieuws over de annulering van hun liveservicegames naar buiten kwam verwittigd werden.

Dat liet de journalist via social media weten. Schreier brak vorige week ook het nieuws over de annuleringen van de games. De onderstaande claim van Jeff Grubb dat werknemers het nieuws over de annuleringen via het nieuwsbericht te horen kregen, blijkt dus onjuist.

Oorspronkelijk bericht:
De werknemers van Bluepoint Games en Bend Studio zouden via de nieuwsberichten die naar buiten kwamen hebben gehoord over de annulering van de liveservicegames waar ze aan werkten.

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Journalist Jeff Grubb claimde in zijn Game Mess-podcast dat de werknemers van bovengenoemde studio's niet van te voren op de hoogte waren gesteld van de annuleringen, maar dit tegelijk met gamers wereldwijd hoorden via het Bloomberg-artikel.

Grubb: "Ik heb het uitgezocht en het is waar. De twee studio's kwamen er tegelijk met iedereen achter. Dus mensen kwamen op hun werk aan en vroegen zich af wat de volgende stappen waren. Ze zullen een nieuw idee aan Sony moeten pitchen, en het landschap van wat mogelijk is, is drastisch veranderd."

In dezelfde podcast gaf Grubb ook aan dat de games deels geannuleerd zijn door het falen van Concord vorig jaar. "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA's Origin-launcher verdwijnt in april
Nieuws

EA's Origin-launcher verdwijnt in april

Gebruikers worden aangeraden over te stappen naar de EA-app

Electronic Arts stopt op 17 april voorgoed met de Origin-launcher. Alle gebruikers moeten dan overstappen op de bestaande EA-launcher.

De Origin-launcher voor pc werd in 2011 geïntroduceerd en konden via het programma de games van EA beheren. In 2020 bracht het bedrijf echter de vervangende EA-app uit, gevolgd door de volledige release twee jaar later.

Aangezien er alleen maar een 32-bit-versie van Origin beschikbaar is en Microsoft stopt met het ondersteunen van 32-bit-software op Windows, moet iedereen dus overstappen naar de EA-app waar wel een 64-bit-versie van beschikbaar is.

Mensen die Origin nog gebruiken kunnen volgens EA moeiteloos overstappen naar de EA-app. Nadat men is aangemeld kan men daar alle games en geboekte voortgang vinden. Mogelijk zullen echter niet alle oudere mods ondersteund worden in de EA-app.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!