Een goed level in Super Mario Maker 2 maak je zo
Nieuws

Een goed level in Super Mario Maker 2 maak je zo

Wanneer Super Mario Maker 2 op 28 juni verschijnt worden er weer een heleboel nieuwe levels gemaakt door spelers die er helemaal niets van bakken. De levelbouwer maakt het – net zoals in het eerste deel – heel gemakkelijk om zelf iets in elkaar te zetten. Dat betekent natuurlijk niet meteen dat de gemiddelde speler iets bouwt dat in de buurt komt van het beste werk van Miyamoto.

Een echt goed level maken vraagt de nodige inspanning en een beetje kennis van wat Super Mario zo’n goede platformer maakt. De onderstaande wijze lessen zijn daarom cruciaal wanneer je zelf aan de slag gaat.

Bestudeer de meesters

Na meer dan 34 jaar Super Mario zijn er door Nintendo zelf al meer dan genoeg levels gemaakt die als inspiratie kunnen dienen. Pak een oude game erbij en speel wat bekende levels door. Hoe wordt de moeilijkheidsgraad opgebouwd en hoe wordt er gehint naar geheimen zonder ze direct bloot te geven?

Je zou kunnen stellen dat ze bij Nintendo best goed zijn in het maken van Super Mario-levels. Kijk bijvoorbeeld maar naar 1-1 uit Super Mario Bros. Het allereerste obstakel in deze beginwereld is je eerste grote sprong. Nog niet eens over een bodemloze put, maar over een gat waar je weer makkelijk uit kunt komen. De speler laten wennen en oefenen voordat je ze in jouw originele uitdaging stort is altijd een goed idee. Ook de honderd meegeleverde levels van Nintendo in Super Mario Maker 2 zitten bomvol met dit soort kleinigheden die je op subtiele manieren de bedoeling van een level leren.

Maar goede ideeën voor een level hoeven echt niet alleen bij Nintendo vandaan te komen. Er zijn genoeg andere spelers die bijzonder slimme levels in elkaar hebben gezet. Het kan helemaal geen kwaad om hun creaties te downloaden en ze te bestuderen. De plaatsing van vijanden in een onderwaterlevel heeft bijvoorbeeld grote effecten op hoe ze het scherm binnen komen zwemmen. Dat moet je maar net weten en daarom kan het helemaal geen kwaad om een beetje af te kijken.

©GMRimport

Kies een thema

Er zijn heel veel opties om je eigen level te maken in Super Mario Maker 2. Zoveel dat het best verleidelijk is om ieder blok en iedere vijand er maar in te gooien. Dat heeft alleen behoorlijk incoherente levels als gevolg. Het is beter om het bij een paar vijanden en obstakels te houden. Combineer kanonnen die groene Koopa’s lanceren bijvoorbeeld met een ondergrond van ijsblokken. Hoeveel verschillende uitdagingen kun je hier omheen bouwen voordat de speler het einde bereikt?

Een level wordt helemaal mooi wanneer het een simpele verhaallijn volgt. Mario moet natuurlijk de vlaggenpost op het einde halen, maar om dat te bereiken moet hij bijvoorbeeld drie verschillende ondergrondse gangenstelsels met een eindbaas op het eind doorkruizen om de sleutels te vinden.

Met buizen zijn er bovendien gemakkelijk subwerelden te creëren. Zo breng je Mario van Bowser’s kasteel naar de kelder met een spookhuisthema. Met een beetje creativiteit maak je de speler wijs dat alle Koopa’s die je boven de lava in hebt gelanceerd, in de subwereld terugkeren als wraakzuchtige Dry Bones.

©GMRimport

Houd het simpel

Statistieken liegen niet. Het merendeel van de gemaakte levels wordt nog niet eens door de helft van de spelers uitgespeeld. Een korte spanningsboog kan een verklaring zijn, maar het is misschien nog wel veel aannemelijker dat spelers al snel gefrustreerd raken en een level overslaan. Er zijn in Super Mario Maker en het vervolg immers genoeg andere levels te spelen.

De truc tot een succesvol level is daarom dan ook: maak het je spelers niet te moeilijk. Een goed level is niet meteen een moeilijk level. Checkpoints, genoeg power-ups en een spoor van muntjes zijn cruciaal om je spelers duidelijk te maken wat je wilt. Een Kaizo Mario World-level waarin je elke gemene valstrik uit je hoofd moet leren is misschien leuk voor de doorgewinterde speler, maar een beginnende Mario-speler schrik je er alleen maar mee af.

Een goed moeilijk level maken is bovendien zo makkelijk nog niet. Uitdagend is namelijk soms best leuk, maar het moet ook een beetje eerlijk blijven. Vijanden die je niet ziet aankomen of onvermijdelijke valstrikken zijn vooral leuk om je vrienden mee in de zeik te nemen. Voor de meeste spelers is het een reden om de nieuwe ‘Boo’-knop te gebruiken om zo hun ongenoegen te uiten.

©GMRimport

Verkoop je level

Super Mario Maker 2 geeft je bij het uploaden van je level de mogelijkheid om wat extra metadata toe te voegen. Een goede titel mocht al niet ontbreken, maar nu is het ook mogelijk om een beschrijving en enkele simpele tags toe te voegen. Dat is de perfecte manier om je level aan de man te brengen.

Een level een beetje spannend beschrijven is echter makkelijker gezegd dan gedaan, maar ook dit valt te leren. Wat is het idee achter dit level? Wat moet Mario doen om het einde te bereiken? Het hoeft geen boekwerk te zijn – daar heb je ook de ruimte niet voor – maar je moet op een of andere manier toch de speler prikkelen om juist jouw level op te starten.

Tags maken je level bovendien beter vindbaar. Heb je iets gemaakt dat geschikt is voor multiplayer, dan kun je dat aangeven. Ook autoscrollers of superkorte levels kunnen op deze manier handig gerangschikt worden.

©GMRimport

Laat je level rusten

Heb je je level eenmaal af, dan is de verleiding natuurlijk erg groot om hem zo snel mogelijk online te zetten. Het is echter ook geen slecht idee om je level even te laten ademen. Wacht een paar uur en speel het nog een paar keer door en je ontdekt een heleboel dingen die beter kunnen in je eigen creatie.

Je level testen is daarom een vak apart. Met frisse ogen naar je eigen werk kijken is lastig wanneer je er net drie uur aan een stuk hebt lopen sleutelen. Het is daarom een veel beter idee om iemand anders je creatie te laten spelen voordat je hem online zet. Iemand zien stuntelen in jouw vakkundig gemaakte level kan je zomaar een wijze nieuwe les opleveren.

Super Mario Maker 2 is vanaf 28 juni beschikbaar voor de Nintendo Switch.

Watch on YouTube

Bekijk ook onze Gameplay Update, waarin Thijs en Lucas je alles uitleggen over de nieuwe functies en veranderingen in Super Mario Maker 2.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!