Shenmue 3 vertraagt het leven
Reviews

Shenmue 3 vertraagt het leven

De eerste Shenmue verscheen vlak voor de millenniumwisseling en benadrukte dat games een gooi naar realisme kunnen en willen doen. Shenmue 3 wekt niet de schijn van realistische game, maar is daardoor des te leuker.

In twintig jaar heeft Yu Suzuki nauwelijks getornd aan het concept van de serie en om die reden valt vooral op hoe onze perceptie van realisme verandert. In 1999 deed Shenmue een gooi naar een levensechte representative van de werkelijkheid. Anno 2019 blinkt deeltje drie vooral uit als spelvorm, niet als realistische verhaalvertelling. En eigenlijk is dat precies waarom Shenmue 3 de moeite waard is.

Korte metten

In de openingsscène heeft hoofdpersoon Ryo Hazuki er al een flinke reis opzitten. Na de moord van zijn vader in Yokosuka is hij via Hong Kong en het Chinese berggebied Guillin aangekomen in Bailu Village. Samen met de lokale tiener Shenhua vervolgt hij zijn zoektocht naar de moordenaar van zijn vader.

Dit gaat uiteraard niet zonder slag of stoot. Het pittoreske dorpje kampt met een gewelddadige bende. Geen enkele bewoner lijkt daar iets aan te kunnen doen, ondanks de aanwezigheid van een goedlopende kung fu-dojo en een handjevol leermeesters in de vechtkunst. En dus is het aan Ryo om hier korte metten mee te maken.

Net als in de eerste twee delen kun je de strijd niet linea recta aangaan. Je weet namelijk niet hoe de schavuiten eruitzien, waar ze zich bevinden en hoe je ze het beste te lijf kunt gaan. Wat volgt is een antropologisch onderzoekje: je spreekt met de dorpsbewoners om erachter te komen wat de sociale normen zijn, wie bereid is met je mee te denken en hoe je als buitenstaander deel kunt nemen aan het alledaagse leven.

In 1999 was deze insteek baanbrekend, nu is het vooral charmant. Ieder personage heeft wel iets te zeggen, of je nu naar een specifiek restaurant op zoek bent of vraagt naar een bijbaantje. Ook in recente openwereldgames voer je vaak gesprekjes die losstaan van de specifieke context van het verhaal, waardoor het zich nauwelijks loont om tweemaal met hetzelfde personage te spreken. In Shenmue 3 is dat wel anders: de altijd vrolijke zen tai chi-docent heeft misschien geen kaas gegeten van ondernemerschap, maar kan wel precies aanwijzen wie jou een nieuwe kung fu-techniek kan bijbrengen.

Charme

Het gros van Shenmue bestaat uit dit soort gesprekjes. Door de ongelofelijk gedetailleerde spelwereld en allerhande eigenzinnige, lieve en doorgedraaide personages is dit ook twintig jaar na het origineel ontzettend leuk. Gesprekken zijn niet per se realistisch. Dit is vooral te wijten aan de komisch slechte voice acting en het bizarre script. Hierdoor schuurt het allemaal een beetje: personages reageren maar half op elkaar of herhalen driemaal hetzelfde. Je zou dit als een kanttekening kunnen zijn, maar het is vooral sympathiek. Uit de gesprekken spreekt zoveel persoonlijkheid en charme dat de ruwe voice overs deel worden van de ervaring.

Belangrijker: langzaamaan leer je iedereen steeds een beetje beter kennen en word je zonder dat je het merkt onderdeel van de buurt – al is het maar omdat je de lokale economie spekt door te gokken of juist al je verzamelde kruiden te verkopen.

Net als in de Yakuza-games zijn dit soort randzaken gegoten in minigames. Je bijbaantje als houthakker neemt bijvoorbeeld de vorm aan van een simpel ritmespel. Wil je even later een dozijn aan kippen vangen, dan krijg je te maken met behoorlijk pittige quick time events – een spelmechaniek waar het eerste deel bekend om staat. Het is vooral onbegrijpelijk dat de gevechten ook een soort uit de kluiten gewassen minigames zijn geworden.

Het mag wat kosten

Yu Suzuki is de hoofdverantwoordelijke voor de Virtua Fighter-titels. Het vechtsysteem van Shenmue 1 en 2 is gebaseerd op Virtua Fighter, wat de nodige diepgang en uitdaging met zich meebrengt. Hoewel je in deze delen niet eens zo vaak in gevechten verzeilt raakt, merk je aan alles dat hier veel tijd en aandacht aan geschonken is. Das war einmal. In Shenmue 3 is het vechtsysteem oppervlakkig en log. Vaak kom je niet als winnaar uit de strijd door een slimme strategie of goed te anticiperen op de vechtstijl van je tegenstander, maar simpelweg door te trainen tot je het benodigde level bereikt hebt.

Waar je interactie met de spelwereld overtuigend is, voelen de gevechten kunstmatig. De lijn hiertussen is dun. Op specifieke momenten in de game heb je bijvoorbeeld godsgruwelijk veel geld nodig. Hier moet je meerdere uren hard voor werken. In veel games zou dat ontzettend frustrerend zijn, maar bij Shenmue past het. De context verklaart namelijk precies waarom je dit bedrag nodig hebt. Ook laten personages je regelmatig weten dat ze het rot voor je vinden dat je je zo moet uitsloven om nog meer wijn voor die ene dronkaard te kunnen kopen.

Normen en relaties

Dit past precies bij de insteek van de game: je mengt je in de sociale dynamieken van een gemeenschap – en daar horen de fijne, mooie én onrechtvaardige dingen bij. Met de gevechten ligt dit anders. Steeds train je maar om een hoger level te bereiken, maar de geïnvesteerde tijd draagt niet bij aan de gevechten zelf. Sterker nog, met button bashen kom je een heel eind. Vooral tijdens langdurige trainingssessies valt op dat de soundtrack behoorlijk beperkt is: per gebied is er slechts één nummertje, dat tot in den treure herhaald wordt.

Ergens is het onvoorstelbaar dat Shenmue 3 überhaupt bestaat, al helemaal als je je bedenkt dat Sega niet betrokken is bij dit project. Dat alleen al maakt het de moeite waard om het spel een kans te geven; het is een directe duik in het verleden van een interessante,

Watch on YouTube

vol ambitie en hindernissen. Bovenal is Shenmue 3 een ode aan het alledaagse: als een antropoloog observeer je de kleine dingen van ons bestaan om zo langzaam je plek te vinden in complex spel van sociale normen en relaties.

Watch on YouTube

Shenmue 3 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc. Voor deze review is de game getest op PlayStation 4 Pro.

Goed
Conclusie

Shenmue 3 past qua tempo, gameplay en verhaalvertelling nauwelijks bij de huidige tijdsgeest. Alles in de game schuurt, kraakt en barst aan alle kanten uit z’n voegen – en dat is juist waarom het zich zo loont om in dit epos van ontwikkelaar Yu Suzuki te duiken. Hoewel archaïsch, zijn er maar weinig games die zoveel oog voor detail en antropologische diepgang hebben als Shenmue.

Plus- en minpunten
  • Gedetailleerde en overtuigende spelwereld, eigenaardige personages, traag tempo, nadruk op het alledaagse
  • Oppervlakkig vechtsysteem, beperkte soundtrack

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Little Big Adventure-remake komt in november uit
Nieuws

Little Big Adventure-remake komt in november uit

Een Steam-demo is nu tijdelijk beschikbaar

Little Big Adventure: Twinsen's Quest, de remake van de klassieke adventuregame, is vanaf 14 november verkrijgbaar.

De game werd eerder dit jaar al aangekondigd, maar nu is er ook een releasedatum beschikbaar. Ook is er op Steam een demo te vinden die tot 2 oktober beschikbaar is. De remake krijgt een nieuwe grafische stijl, gemoderniseerde gameplay en nieuwe muziek gecomponeerd door Philippe Vachey.

De game speelt zich af op een planeet in een zonnestelsel met twee zonnen. Vier verschillende soorten wezens leven in harmonie op de planeet, tot de briljante wetenschapper Dr. Funfrock de mogelijkheid om te klonen en teleporteren uitvindt en langzaam maar zeker complete controle krijgt over de bevolking.

Little Big Adventure kwam oorspronkelijk in 1994 uit en werd ontwikkeld door Frédérick Raynal, tevens bekend van Alone in the Dark. Er is ook een vervolg uitgekomen. De actie-rpg's stonden bekend om hun opmerkelijke en soms unheimische sfeer, alsmede een gedeeltelijk open spelwereld. Opvallend waren vooral de graphics van het eerste deel: daarin werden de in drie dimensies gemaakte personages weergegeven op tweedimensionale achtergronden.

Little Big Adventure - Twinsen's Quest verschijnt voor pc (Steam, Epic Games Store, GOG), PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch. Op 5 december verschijnt er een gelimiteerde fysieke editie voor PlayStation 5 en Nintendo Switch.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mobiele The Simpsons-game gaat na twaalf jaar offline
Nieuws

Mobiele The Simpsons-game gaat na twaalf jaar offline

De game blijft nog tot 24 januari speelbaar

De populaire smartphonegame The Simpsons: Tapped Out zal vanaf 24 januari 2025 niet meer speelbaar zijn.

Dat heeft uitgever Electronic Arts aangekondigd. De game verdwijnt op 31 oktober al uit de App Store en zal vanaf 24 januari niet meer speelbaar zijn. In-game aankopen kunnen al niet meer gemaakt worden.

"Het besluit om deze twaalfjarige reis te beëindigen is een emotionele", zo wordt in een bericht op social media gemeld. "Samen met onze partners bij The Simpsons en The Walt Disney Company hebben we veel plezier gehad in deze game naar jullie, de fans, te brengen en te zien hoe jullie je eigen versies van Springfield maakten."

De game was op verschillende momenten een van de grootverdieners op de App Store. Zoals gezegd konden spelers hun eigen Springfield bouwen in het spel. Diversie missies en andere activiteiten zaten achter een timer, die ingekort kon worden met geld. In de periode sinds de release van de game in 2012 zijn er 308 updates, 831 personages en 1463 missies voor uitgekomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Capcom deelt Monster Hunter Wilds-beginnersgids in videovorm
Nieuws

Capcom deelt Monster Hunter Wilds-beginnersgids in videovorm

Game verschijnt op 28 februari voor PS5, Xbox Series en pc

Capcom heeft een nieuwe video van Monster Hunter Wilds uitgebracht die dienstdoet als beginnersgids, voornamelijk voor nieuwe spelers.

In de video van bijna twaalf minuten legt de ontwikkelaar uit wat nieuwe spelers van de franchise en specifiek het aankomende Wilds kunnen verwachten.

Tijdens de State of Play-uitzending eerder deze week werd aangekondigd dat Monster Hunter Wilds vanaf 28 februari 2025 verkrijgbaar is voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Monster Hunter Wilds werd tijdens The Game Awards eind vorig jaar onthuld. De game bevat volgens de ontwikkelaar meer details qua monsters en ecosystemen dan ooit tevoren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!