Ring Fit Adventure combineert sporten en gamen op meesterlijke wijze
Gamer.nl
Reviews

Ring Fit Adventure combineert sporten en gamen op meesterlijke wijze

Fitness en gamen zijn twee heel verschillende activiteiten. Hoewel er vaker pogingen zijn gedaan om de twee te combineren, is er nog geen ultieme oplossing voor degenen die het liefst gamend fit willen worden. Nintendo doet een zeer dappere poging met Ring Fit Adventure en komt daarmee heel dicht in de buurt van de ultieme fitnessgame.

©GMRimport

In onze hands-on preview kun je uitgebreid lezen wat Ring Fit Adventure nou precies is. Kort samengevat loop je in deze adventuregame een kleurrijke wereld door samen met je ringvormige partner (die de creatieve naam Ring draagt) om korte metten te maken met de gespierde draak Dragaux. Je bestuurt je personage door oefeningen te doen die worden geregistreerd door de bijgeleverde Ring-Con en beenband waar je de Joy-Cons in schuift. Gedurende een speelsessie ben je voornamelijk staand aan het joggen terwijl je de ring manipuleert en doe je tussendoor specifieke oefeningen in de categorieën armen, buik, benen en yoga.

©GMRimport

Korte stints, lange periode

Ring Fit Adventure is op z’n best als je sessies niet te lang zijn. Door elke dag ongeveer een halfuurtje te spelen, blijft de game z’n charme behouden. Het avontuur dat je doorspeelt is namelijk best aardig, maar erg oppervlakkig. De schrijvers winnen zeker geen prijzen voor het verhaal en ook de gameplay blijft simpel. Toch is er genoeg inhoud om je elke dag een halfuurtje te vermaken. Je loopt even door de mooie spelwereld, verslaat wat monsters, doet misschien een eindbaasgevecht en je hebt genoeg voldoening en oefening te pakken.

Je weet bovendien dondersgoed dat je dit speelt om te bewegen en daarom neem je het automatisch voor lief dat de game niet meer op een ‘echte’ adventuregame lijkt. Je speelt Ring Fit Adventure dus niet om lekker te gamen, maar juist om op een leuke manier te sporten. De game helpt je ook door hele goede instructies te geven en je aan te moedigen terwijl aan het zweten bent. “Nog vijf te gaan!” of een enthousiaste “Awesome!” van onze ringvormige partner sleept je door de moeilijkste gevechten.

Het hele fitnessaspect wordt sowieso bloedserieus genomen. In de Adventure-modus krijg je op slimme wijze de oefeningen voorgeschoteld. Je wisselt op een fijne manier af tussen een eindje stilstaand joggen en de ‘aanvallen’, zoals squatten of het herhaaldelijk aanspannen van de Ring-Con. Net wanneer je genoeg hebt van joggen, komt er bijvoorbeeld een monster op je pad en mag je andere spieren gaan benutten. Tussendoor krijg je veel tips en kun je op elk moment de ervaring moeilijker of makkelijker maken, waardoor de beginnelingen en fanaten op gepaste wijze worden uitgedaagd.

Je speelt Ring Fit Adventure niet om lekker te gamen, maar juist om op een leuke manier te sporten

-

©GMRimport

Meer dan avontuur

Naast de uitstekende implementatie van fitness in de Adventure-modus, zit Ring Fit Adventure bomvol met wat meer basale opties om te sporten. Je kan via Quick Play specifieke spiergroepen trainen met individuele oefeningen of sets. Bovendien kun je een eigen lijst met oefeningen creëren en daarmee een handgemaakte routine volgen. Wij hebben deze extra opties niet benut, omdat juist het kleurrijke sausje van de Adventure-modus ons wist te motiveren om door te spelen, maar wellicht dat de doorgewinterde sporter hier mee aan heeft.

Een extra optie waar we wel gebruik van hebben gemaakt, is die van de minigames. De twaalf minigames kom je hier en daar ook tegen tijdens je avontuur, maar zijn zeker de moeite waard om tussendoor even te doen. Vooral wanneer je geïnteresseerde vrienden kennis wil laten maken met dit spel is een minigame een fijne optie. Zo train je je core en schouders met Aerochute, dat wel wat wegheeft van Pilot Wings, en pak je je benen aan door op een denkbeeldige quad te zitten in Thigh Rider. Er is helaas geen uitgebreide multiplayermodus aanwezig, wat stiekem best jammer is. We kunnen ons namelijk goed voorstellen dat Nintendo een leuke partymodus had kunnen bedenken. In plaats daarvan moet je het doen met highscores neerzetten, wat effectief genoeg is voor wat simpele competitie als je mensen over de vloer hebt.

©GMRimport

Ring Fit Adventure is een bijzonder compleet product. Je bent weken, zo niet maanden, bezig om de Adventure-modus uit te spelen en de extra modi bieden bovendien meer dan genoeg reden om te blijven bewegen. De bijgeleverde Ring-Con en beenband werken perfect in tandem met de software en hebben tijdens het reviewen geen moment glitches of andere rariteiten getoond. Dit product is duidelijk geen vervanging voor een ijzersterke game of hardcore sportschoolsessie, maar weet gamers die meer beweging zoeken op knappe wijze van de bank te halen.

Ring Fit Aventure is nu beschikbaar voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Ring Fit Adventure biedt een uitstekende fitnessfantasie die je daadwerkelijk doet vergeten dat je intense oefeningen aan het doen bent. Hoewel de gameplay en het verhaal niet veel diepgang bevatten, biedt de game uitstekende motivatie voor gamers die iets meer beweging in hun leven zoeken.

Plus- en minpunten
  • Uitstekende motivatie om te sporten, Ring-Con werkt foutloos, uitgebreide fitnessopties voor elk ervaringsniveau
  • Adventure-modus blijft oppervlakkig, minimale multiplayerondersteuning

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!