Ring Fit Adventure laat sporten als valsspelen voelen
Gamer.nl
Nieuws

Ring Fit Adventure laat sporten als valsspelen voelen

Nintendo experimenteert vaak met afwijkende manieren om games te spelen met vernuftige accessoires. Misschien heb je wel wat karton gevouwen met Labo, op bongo’s getrommeld met Donkey Konga of de Zapper gebruikt om die arme eenden in Duck Hunt neer te knallen. Binnenkort komt het nieuwste afwijkende Nintendo-product op de markt in de vorm van Ring Fit Adventure voor de Switch, die deze originaliteit doorzet en een uitstekende reden geeft om van die bank af te komen.

Het is zeker niet de eerste keer dat Nintendo ons probeert in beweging te krijgen. De Wii-controller vroeg al flink wat inspanning van ons tijdens een potje Wii Sports en het Balance Board voor Wii Fit ging een stapje verder door ons echt te laten zweten. De nieuwe ervaring die Ring Fit Adventure aanbiedt, pakt het stokje over van Wii Fit en probeert ons nogmaals te motiveren om thuis lekker sportief te doen. In eerste instantie lijkt dit aardig te lukken.

©GMRimport

Eén ring om allen te regeren

Voordat we je vertellen waarom we denken dat Ring Fit Adventure best wat potentie heeft, is het misschien handig dat je weet wat het nou in hemelsnaam inhoudt. Er zitten twee accessoires in de doos die je samen met de software goed aan het werk zetten. De ring (officieel de Ring-Con) is het belangrijkste onderdeel. Deze plastic ring heeft twee handvatten en een slot voor een normale Switch Joy-Con en registreert jouw bewegingen. In feite kun je de ring alleen uitrekken of indrukken, maar je leert als snel dat er veel mee wordt gedaan. Je beweegt hem omhoog, omlaag, opzij en doet allerlei bewegingen met de ring. De tweede accessoire is een vrij simpele band met een plekje voor een Joy-Con die je om je bovenbeen bindt, om de bewegingen van je onderlichaam te meten.

Wanneer je eenmaal voor je tv staat, de band om je been hebt gedaan en de ring stevig in beiden handen vastgrijpt (en misschien een fles water en handdoek naast je klaar hebt staan), ben je klaar om op avontuur te gaan. Het is niet voor niets dat het woord Adventure in de titel van de game staat. De voornaamste modus draait om een avontuur zoals je dat kent uit genoeg andere games, films of boeken. Je ontdekt namelijk een kleurrijke fantasiewereld, met gekke monsters en een kwaadaardige schurk die je moet verslaan. Dit doe je samen met je spraakzame metgezel, die niet geheel toevallig de vorm van een ring aanneemt.

©GMRimport

Dynamisch avontuur

De opzet van de Adventure-modus bestaat uit meer dan twintig werelden, elk met meerdere levels, vergelijkbaar met de tweedimensionale Mario Bros.-games. De levels bestaan uit een vooraf bepaald pad door heerlijk kleurrijke omgevingen, met obstakels en vijanden die de weg versperren en collectibles. Door op je plaats te joggen, beweegt je personage zich voort. Doe je dat op een hoger tempo, dan gaat je snelheid in-game ook omhoog. Terwijl je jogt, mik je bijvoorbeeld je ring op een krat die in de weg staat en druk je de Ring-Con in om een luchtstoot af te schieten en het krat weg te vagen. Leuk is vooral hoe je deze actie ook kan gebruiken om enorme sprongen te maken door je ring op de grond te richten. Door te mikken en de ring juist uit te trekken, creëer je een zuigende straal, die je vooral gebruikt om muntjes en andere items te verzamelen.

De dynamiek van joggen, mikken en de ring induwen of uittrekken is zowaar leuk om te doen, doordat de acties op het scherm nauwkeurig overeenkomen met de daadwerkelijke acties die je uitvoert. De voortreffelijk vormgegeven van de omgevingen geeft je ook iets moois om naar te kijken, terwijl je je best doet om snel en efficiënt een level te doorkruisen. Voor de afwisseling kan het ook gebeuren dat je een gedeelte op een bootje of door de lucht aflegt in plaats van al joggend op de grond; natuurlijk met bijbehorende bewegingen.

Zonder de stimulans van de game hadden wij persoonlijk de ring allang neergezet, maar de constante visuele beloningen verbergen daadwerkelijk dat je aan het sporten bent

-

©GMRimport

Pokémon zonder pokémon

De monsters die je tegenkomt op je pad, triggeren turn-based gevechten die wat weghebben van Pokémon. Je doet schade aan de monsters door Fit Skills-oefeningen uit meerdere categorieën uit te voeren, die zijn ingedeeld op armen, buik, benen en yoga. De categorieën hebben ieder een eigen kleur en komen overeen met de kleuren van de monsters. De gele Yoga-oefeningen doen bijvoorbeeld extra schade aan gele vijanden, hoewel je niet verplicht bent om de kleuren overeen te laten komen. De verschillende aanvallen hebben ook andere eigenschappen die onder andere beïnvloeden hoeveel vijanden ze schade aan doen, hoeveel beurten het duurt voordat je ze weer kunt gebruiken en natuurlijk hoe sterk ze zijn. Net als in Pokémon-gevechten leer je nieuwe moves die je in je opstelling kan zetten, zodat een persoonlijke movelist ontstaat. Gelukkig hoef je hier niet zulke enorme harde keuzes te maken, aangezien je de Fit Skills gewoon kan uitwisselen wanneer je wil.

Er zijn een aantal andere aspecten aanwezig die de game wat meer diepgang geven en we op een later moment kunnen toelichten, maar in de basis is dit de opzet van de Adventure-modus. Hiernaast bevat de game ook de mogelijkheid om oefeningen op een iets drogere wijze te doen, waarin je onder andere high scores kunt neerzetten om tegen andere Switch-gamers te strijden. Er wordt in alle modi rekening gehouden met het niveau van de sportende speler, wat in theorie betekent dat ook fitness-pro’s baat hebben bij het gebruiken van de ring. Wat voor effect de oefeningen op de speler hebben, is nog lastig te zeggen na een korte speelsessie. Pas na een lange periode weten we of de game kan blijven motiveren en of de resultaten significant genoeg zijn.

©GMRimport

Het is verrassend hoe kundig Ring Fit Adventure je laat vergeten dat je simpelweg bestaande oefeningen doet. Zonder de stimulans van de game hadden wij persoonlijk de ring allang neergezet, maar de constante visuele beloningen verbergen daadwerkelijk dat je aan het sporten bent. Het voelt bijna als valsspelen, gezien ondergetekende een doeltreffende stimulatie als deze voor sportieve beweging niet eerder heeft ervaren.

Ring Fit Adventure is vanaf 18 oktober exclusief verkrijgbaar op Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forza Horizon 5 krijgt nieuwe Horizon Realms-modus
Gamer.nl
Nieuws

Forza Horizon 5 krijgt nieuwe Horizon Realms-modus

De modus verzamelt alle eerder verschenen tijdelijke content

Er wordt een nieuwe Horizon Realms-modus aan alle versies van Forza Horizon 5 toegevoegd, waarin spelers tijdelijke content die de afgelopen jaren in de game is verschenen kunnen ervaren.

Het gaat daarbij om de 'Evolving World'-updates, liveservicecontent dat voorheen voor gelimiteerde tijd in de Xbox- en pc-versies beschikbaar was. In totaal gaat het om twaalf 'Evolving World'-locaties waarvan er één, Stadium Track, volledig nieuw is. Deze content kan straks in de Realms-modus (her)beleefd worden.

Het gaat om deze locaties:

  • Stunt Park 

  • Ice Rink 

  • Oval Track 

  • Summer Party 

  • Neon Airstrip

  • Día de Muertos 

  • Winter Wonderland 

  • Lunar Drift Arena 

  • Retrowave Highway 

  • Cars and Coffee 

  • Stadium Maze

  • Stadium Track

Spelers kunnen ook vier nieuwe auto's in deze modus vrijspelen, namelijk:

  • 2024 Lamborghini Revuelto

  • 2023 Lamborghini Huracán Sterrato

  • 2018 Lotus Exige Cup 430

  • 2022 Hennessey Mammoth 6x6

 Voor de duidelijkheid: de Horizon Realms-modus komt op 25 april naar de Xbox- en pc-versies van de game, en zit inbegrepen in de PlayStation 5-versie van het racespel dat op 29 april beschikbaar komt. Door de Premium Edition te reserveren krijgen PS5-gamers op 25 april al toegang tot de game. Meer informatie is in onderstaande trailer en in dit artikel te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Video behandelt de Indiana Jones and the Great Circle-soundtrack
Gamer.nl
Nieuws

Video behandelt de Indiana Jones and the Great Circle-soundtrack

Game is nu verkrijgbaar op Xbox Series, pc en PS5

Een nieuwe video van de pas uitgekomen PlayStation 5-versie van Indiana Jones and the Great Circle behandelt de soundtrack van de game.

In de video wordt Grammy-winnende componist Gordy Haab aan het woord gelaten. Hij vertelt meer over het proces van het componeren van de soundtrack van de game, die sinds gisteren ook op PlayStation 5 verkrijgbaar is.

Indiana Jones and the Great Circle verscheen afgelopen december al op Xbox Series-consoles, pc en via Game Pass en is nu dus ook op PlayStation 5 verkrijgbaar. De game heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Sander Hölsgens beloonde de game met een 9 in de Gamer.nl-review: "Indiana Jones and the Great Circle is een fantastisch avontuur. De verhaalvertelling is uitstekend, de regie strak en de gameplay verrassend leuk. Dit is precies wat Xbox nodig heeft: een ijzersterke singleplayergame met een eigen identiteit."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!