Ring Fit Adventure laat sporten als valsspelen voelen
Nieuws

Ring Fit Adventure laat sporten als valsspelen voelen

Nintendo experimenteert vaak met afwijkende manieren om games te spelen met vernuftige accessoires. Misschien heb je wel wat karton gevouwen met Labo, op bongo’s getrommeld met Donkey Konga of de Zapper gebruikt om die arme eenden in Duck Hunt neer te knallen. Binnenkort komt het nieuwste afwijkende Nintendo-product op de markt in de vorm van Ring Fit Adventure voor de Switch, die deze originaliteit doorzet en een uitstekende reden geeft om van die bank af te komen.

Het is zeker niet de eerste keer dat Nintendo ons probeert in beweging te krijgen. De Wii-controller vroeg al flink wat inspanning van ons tijdens een potje Wii Sports en het Balance Board voor Wii Fit ging een stapje verder door ons echt te laten zweten. De nieuwe ervaring die Ring Fit Adventure aanbiedt, pakt het stokje over van Wii Fit en probeert ons nogmaals te motiveren om thuis lekker sportief te doen. In eerste instantie lijkt dit aardig te lukken.

©GMRimport

Eén ring om allen te regeren

Voordat we je vertellen waarom we denken dat Ring Fit Adventure best wat potentie heeft, is het misschien handig dat je weet wat het nou in hemelsnaam inhoudt. Er zitten twee accessoires in de doos die je samen met de software goed aan het werk zetten. De ring (officieel de Ring-Con) is het belangrijkste onderdeel. Deze plastic ring heeft twee handvatten en een slot voor een normale Switch Joy-Con en registreert jouw bewegingen. In feite kun je de ring alleen uitrekken of indrukken, maar je leert als snel dat er veel mee wordt gedaan. Je beweegt hem omhoog, omlaag, opzij en doet allerlei bewegingen met de ring. De tweede accessoire is een vrij simpele band met een plekje voor een Joy-Con die je om je bovenbeen bindt, om de bewegingen van je onderlichaam te meten.

Wanneer je eenmaal voor je tv staat, de band om je been hebt gedaan en de ring stevig in beiden handen vastgrijpt (en misschien een fles water en handdoek naast je klaar hebt staan), ben je klaar om op avontuur te gaan. Het is niet voor niets dat het woord Adventure in de titel van de game staat. De voornaamste modus draait om een avontuur zoals je dat kent uit genoeg andere games, films of boeken. Je ontdekt namelijk een kleurrijke fantasiewereld, met gekke monsters en een kwaadaardige schurk die je moet verslaan. Dit doe je samen met je spraakzame metgezel, die niet geheel toevallig de vorm van een ring aanneemt.

©GMRimport

Dynamisch avontuur

De opzet van de Adventure-modus bestaat uit meer dan twintig werelden, elk met meerdere levels, vergelijkbaar met de tweedimensionale Mario Bros.-games. De levels bestaan uit een vooraf bepaald pad door heerlijk kleurrijke omgevingen, met obstakels en vijanden die de weg versperren en collectibles. Door op je plaats te joggen, beweegt je personage zich voort. Doe je dat op een hoger tempo, dan gaat je snelheid in-game ook omhoog. Terwijl je jogt, mik je bijvoorbeeld je ring op een krat die in de weg staat en druk je de Ring-Con in om een luchtstoot af te schieten en het krat weg te vagen. Leuk is vooral hoe je deze actie ook kan gebruiken om enorme sprongen te maken door je ring op de grond te richten. Door te mikken en de ring juist uit te trekken, creëer je een zuigende straal, die je vooral gebruikt om muntjes en andere items te verzamelen.

De dynamiek van joggen, mikken en de ring induwen of uittrekken is zowaar leuk om te doen, doordat de acties op het scherm nauwkeurig overeenkomen met de daadwerkelijke acties die je uitvoert. De voortreffelijk vormgegeven van de omgevingen geeft je ook iets moois om naar te kijken, terwijl je je best doet om snel en efficiënt een level te doorkruisen. Voor de afwisseling kan het ook gebeuren dat je een gedeelte op een bootje of door de lucht aflegt in plaats van al joggend op de grond; natuurlijk met bijbehorende bewegingen.

Zonder de stimulans van de game hadden wij persoonlijk de ring allang neergezet, maar de constante visuele beloningen verbergen daadwerkelijk dat je aan het sporten bent

-

©GMRimport

Pokémon zonder pokémon

De monsters die je tegenkomt op je pad, triggeren turn-based gevechten die wat weghebben van Pokémon. Je doet schade aan de monsters door Fit Skills-oefeningen uit meerdere categorieën uit te voeren, die zijn ingedeeld op armen, buik, benen en yoga. De categorieën hebben ieder een eigen kleur en komen overeen met de kleuren van de monsters. De gele Yoga-oefeningen doen bijvoorbeeld extra schade aan gele vijanden, hoewel je niet verplicht bent om de kleuren overeen te laten komen. De verschillende aanvallen hebben ook andere eigenschappen die onder andere beïnvloeden hoeveel vijanden ze schade aan doen, hoeveel beurten het duurt voordat je ze weer kunt gebruiken en natuurlijk hoe sterk ze zijn. Net als in Pokémon-gevechten leer je nieuwe moves die je in je opstelling kan zetten, zodat een persoonlijke movelist ontstaat. Gelukkig hoef je hier niet zulke enorme harde keuzes te maken, aangezien je de Fit Skills gewoon kan uitwisselen wanneer je wil.

Er zijn een aantal andere aspecten aanwezig die de game wat meer diepgang geven en we op een later moment kunnen toelichten, maar in de basis is dit de opzet van de Adventure-modus. Hiernaast bevat de game ook de mogelijkheid om oefeningen op een iets drogere wijze te doen, waarin je onder andere high scores kunt neerzetten om tegen andere Switch-gamers te strijden. Er wordt in alle modi rekening gehouden met het niveau van de sportende speler, wat in theorie betekent dat ook fitness-pro’s baat hebben bij het gebruiken van de ring. Wat voor effect de oefeningen op de speler hebben, is nog lastig te zeggen na een korte speelsessie. Pas na een lange periode weten we of de game kan blijven motiveren en of de resultaten significant genoeg zijn.

©GMRimport

Het is verrassend hoe kundig Ring Fit Adventure je laat vergeten dat je simpelweg bestaande oefeningen doet. Zonder de stimulans van de game hadden wij persoonlijk de ring allang neergezet, maar de constante visuele beloningen verbergen daadwerkelijk dat je aan het sporten bent. Het voelt bijna als valsspelen, gezien ondergetekende een doeltreffende stimulatie als deze voor sportieve beweging niet eerder heeft ervaren.

Ring Fit Adventure is vanaf 18 oktober exclusief verkrijgbaar op Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!