Ring Fit Adventure laat sporten als valsspelen voelen
Nieuws

Ring Fit Adventure laat sporten als valsspelen voelen

Nintendo experimenteert vaak met afwijkende manieren om games te spelen met vernuftige accessoires. Misschien heb je wel wat karton gevouwen met Labo, op bongo’s getrommeld met Donkey Konga of de Zapper gebruikt om die arme eenden in Duck Hunt neer te knallen. Binnenkort komt het nieuwste afwijkende Nintendo-product op de markt in de vorm van Ring Fit Adventure voor de Switch, die deze originaliteit doorzet en een uitstekende reden geeft om van die bank af te komen.

Het is zeker niet de eerste keer dat Nintendo ons probeert in beweging te krijgen. De Wii-controller vroeg al flink wat inspanning van ons tijdens een potje Wii Sports en het Balance Board voor Wii Fit ging een stapje verder door ons echt te laten zweten. De nieuwe ervaring die Ring Fit Adventure aanbiedt, pakt het stokje over van Wii Fit en probeert ons nogmaals te motiveren om thuis lekker sportief te doen. In eerste instantie lijkt dit aardig te lukken.

©GMRimport

Eén ring om allen te regeren

Voordat we je vertellen waarom we denken dat Ring Fit Adventure best wat potentie heeft, is het misschien handig dat je weet wat het nou in hemelsnaam inhoudt. Er zitten twee accessoires in de doos die je samen met de software goed aan het werk zetten. De ring (officieel de Ring-Con) is het belangrijkste onderdeel. Deze plastic ring heeft twee handvatten en een slot voor een normale Switch Joy-Con en registreert jouw bewegingen. In feite kun je de ring alleen uitrekken of indrukken, maar je leert als snel dat er veel mee wordt gedaan. Je beweegt hem omhoog, omlaag, opzij en doet allerlei bewegingen met de ring. De tweede accessoire is een vrij simpele band met een plekje voor een Joy-Con die je om je bovenbeen bindt, om de bewegingen van je onderlichaam te meten.

Wanneer je eenmaal voor je tv staat, de band om je been hebt gedaan en de ring stevig in beiden handen vastgrijpt (en misschien een fles water en handdoek naast je klaar hebt staan), ben je klaar om op avontuur te gaan. Het is niet voor niets dat het woord Adventure in de titel van de game staat. De voornaamste modus draait om een avontuur zoals je dat kent uit genoeg andere games, films of boeken. Je ontdekt namelijk een kleurrijke fantasiewereld, met gekke monsters en een kwaadaardige schurk die je moet verslaan. Dit doe je samen met je spraakzame metgezel, die niet geheel toevallig de vorm van een ring aanneemt.

©GMRimport

Dynamisch avontuur

De opzet van de Adventure-modus bestaat uit meer dan twintig werelden, elk met meerdere levels, vergelijkbaar met de tweedimensionale Mario Bros.-games. De levels bestaan uit een vooraf bepaald pad door heerlijk kleurrijke omgevingen, met obstakels en vijanden die de weg versperren en collectibles. Door op je plaats te joggen, beweegt je personage zich voort. Doe je dat op een hoger tempo, dan gaat je snelheid in-game ook omhoog. Terwijl je jogt, mik je bijvoorbeeld je ring op een krat die in de weg staat en druk je de Ring-Con in om een luchtstoot af te schieten en het krat weg te vagen. Leuk is vooral hoe je deze actie ook kan gebruiken om enorme sprongen te maken door je ring op de grond te richten. Door te mikken en de ring juist uit te trekken, creëer je een zuigende straal, die je vooral gebruikt om muntjes en andere items te verzamelen.

De dynamiek van joggen, mikken en de ring induwen of uittrekken is zowaar leuk om te doen, doordat de acties op het scherm nauwkeurig overeenkomen met de daadwerkelijke acties die je uitvoert. De voortreffelijk vormgegeven van de omgevingen geeft je ook iets moois om naar te kijken, terwijl je je best doet om snel en efficiënt een level te doorkruisen. Voor de afwisseling kan het ook gebeuren dat je een gedeelte op een bootje of door de lucht aflegt in plaats van al joggend op de grond; natuurlijk met bijbehorende bewegingen.

Zonder de stimulans van de game hadden wij persoonlijk de ring allang neergezet, maar de constante visuele beloningen verbergen daadwerkelijk dat je aan het sporten bent

-

©GMRimport

Pokémon zonder pokémon

De monsters die je tegenkomt op je pad, triggeren turn-based gevechten die wat weghebben van Pokémon. Je doet schade aan de monsters door Fit Skills-oefeningen uit meerdere categorieën uit te voeren, die zijn ingedeeld op armen, buik, benen en yoga. De categorieën hebben ieder een eigen kleur en komen overeen met de kleuren van de monsters. De gele Yoga-oefeningen doen bijvoorbeeld extra schade aan gele vijanden, hoewel je niet verplicht bent om de kleuren overeen te laten komen. De verschillende aanvallen hebben ook andere eigenschappen die onder andere beïnvloeden hoeveel vijanden ze schade aan doen, hoeveel beurten het duurt voordat je ze weer kunt gebruiken en natuurlijk hoe sterk ze zijn. Net als in Pokémon-gevechten leer je nieuwe moves die je in je opstelling kan zetten, zodat een persoonlijke movelist ontstaat. Gelukkig hoef je hier niet zulke enorme harde keuzes te maken, aangezien je de Fit Skills gewoon kan uitwisselen wanneer je wil.

Er zijn een aantal andere aspecten aanwezig die de game wat meer diepgang geven en we op een later moment kunnen toelichten, maar in de basis is dit de opzet van de Adventure-modus. Hiernaast bevat de game ook de mogelijkheid om oefeningen op een iets drogere wijze te doen, waarin je onder andere high scores kunt neerzetten om tegen andere Switch-gamers te strijden. Er wordt in alle modi rekening gehouden met het niveau van de sportende speler, wat in theorie betekent dat ook fitness-pro’s baat hebben bij het gebruiken van de ring. Wat voor effect de oefeningen op de speler hebben, is nog lastig te zeggen na een korte speelsessie. Pas na een lange periode weten we of de game kan blijven motiveren en of de resultaten significant genoeg zijn.

©GMRimport

Het is verrassend hoe kundig Ring Fit Adventure je laat vergeten dat je simpelweg bestaande oefeningen doet. Zonder de stimulans van de game hadden wij persoonlijk de ring allang neergezet, maar de constante visuele beloningen verbergen daadwerkelijk dat je aan het sporten bent. Het voelt bijna als valsspelen, gezien ondergetekende een doeltreffende stimulatie als deze voor sportieve beweging niet eerder heeft ervaren.

Ring Fit Adventure is vanaf 18 oktober exclusief verkrijgbaar op Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error