Ring Fit Adventure laat sporten als valsspelen voelen
Nieuws

Ring Fit Adventure laat sporten als valsspelen voelen

Nintendo experimenteert vaak met afwijkende manieren om games te spelen met vernuftige accessoires. Misschien heb je wel wat karton gevouwen met Labo, op bongo’s getrommeld met Donkey Konga of de Zapper gebruikt om die arme eenden in Duck Hunt neer te knallen. Binnenkort komt het nieuwste afwijkende Nintendo-product op de markt in de vorm van Ring Fit Adventure voor de Switch, die deze originaliteit doorzet en een uitstekende reden geeft om van die bank af te komen.

Het is zeker niet de eerste keer dat Nintendo ons probeert in beweging te krijgen. De Wii-controller vroeg al flink wat inspanning van ons tijdens een potje Wii Sports en het Balance Board voor Wii Fit ging een stapje verder door ons echt te laten zweten. De nieuwe ervaring die Ring Fit Adventure aanbiedt, pakt het stokje over van Wii Fit en probeert ons nogmaals te motiveren om thuis lekker sportief te doen. In eerste instantie lijkt dit aardig te lukken.

©GMRimport

Eén ring om allen te regeren

Voordat we je vertellen waarom we denken dat Ring Fit Adventure best wat potentie heeft, is het misschien handig dat je weet wat het nou in hemelsnaam inhoudt. Er zitten twee accessoires in de doos die je samen met de software goed aan het werk zetten. De ring (officieel de Ring-Con) is het belangrijkste onderdeel. Deze plastic ring heeft twee handvatten en een slot voor een normale Switch Joy-Con en registreert jouw bewegingen. In feite kun je de ring alleen uitrekken of indrukken, maar je leert als snel dat er veel mee wordt gedaan. Je beweegt hem omhoog, omlaag, opzij en doet allerlei bewegingen met de ring. De tweede accessoire is een vrij simpele band met een plekje voor een Joy-Con die je om je bovenbeen bindt, om de bewegingen van je onderlichaam te meten.

Wanneer je eenmaal voor je tv staat, de band om je been hebt gedaan en de ring stevig in beiden handen vastgrijpt (en misschien een fles water en handdoek naast je klaar hebt staan), ben je klaar om op avontuur te gaan. Het is niet voor niets dat het woord Adventure in de titel van de game staat. De voornaamste modus draait om een avontuur zoals je dat kent uit genoeg andere games, films of boeken. Je ontdekt namelijk een kleurrijke fantasiewereld, met gekke monsters en een kwaadaardige schurk die je moet verslaan. Dit doe je samen met je spraakzame metgezel, die niet geheel toevallig de vorm van een ring aanneemt.

©GMRimport

Dynamisch avontuur

De opzet van de Adventure-modus bestaat uit meer dan twintig werelden, elk met meerdere levels, vergelijkbaar met de tweedimensionale Mario Bros.-games. De levels bestaan uit een vooraf bepaald pad door heerlijk kleurrijke omgevingen, met obstakels en vijanden die de weg versperren en collectibles. Door op je plaats te joggen, beweegt je personage zich voort. Doe je dat op een hoger tempo, dan gaat je snelheid in-game ook omhoog. Terwijl je jogt, mik je bijvoorbeeld je ring op een krat die in de weg staat en druk je de Ring-Con in om een luchtstoot af te schieten en het krat weg te vagen. Leuk is vooral hoe je deze actie ook kan gebruiken om enorme sprongen te maken door je ring op de grond te richten. Door te mikken en de ring juist uit te trekken, creëer je een zuigende straal, die je vooral gebruikt om muntjes en andere items te verzamelen.

De dynamiek van joggen, mikken en de ring induwen of uittrekken is zowaar leuk om te doen, doordat de acties op het scherm nauwkeurig overeenkomen met de daadwerkelijke acties die je uitvoert. De voortreffelijk vormgegeven van de omgevingen geeft je ook iets moois om naar te kijken, terwijl je je best doet om snel en efficiënt een level te doorkruisen. Voor de afwisseling kan het ook gebeuren dat je een gedeelte op een bootje of door de lucht aflegt in plaats van al joggend op de grond; natuurlijk met bijbehorende bewegingen.

Zonder de stimulans van de game hadden wij persoonlijk de ring allang neergezet, maar de constante visuele beloningen verbergen daadwerkelijk dat je aan het sporten bent

-

©GMRimport

Pokémon zonder pokémon

De monsters die je tegenkomt op je pad, triggeren turn-based gevechten die wat weghebben van Pokémon. Je doet schade aan de monsters door Fit Skills-oefeningen uit meerdere categorieën uit te voeren, die zijn ingedeeld op armen, buik, benen en yoga. De categorieën hebben ieder een eigen kleur en komen overeen met de kleuren van de monsters. De gele Yoga-oefeningen doen bijvoorbeeld extra schade aan gele vijanden, hoewel je niet verplicht bent om de kleuren overeen te laten komen. De verschillende aanvallen hebben ook andere eigenschappen die onder andere beïnvloeden hoeveel vijanden ze schade aan doen, hoeveel beurten het duurt voordat je ze weer kunt gebruiken en natuurlijk hoe sterk ze zijn. Net als in Pokémon-gevechten leer je nieuwe moves die je in je opstelling kan zetten, zodat een persoonlijke movelist ontstaat. Gelukkig hoef je hier niet zulke enorme harde keuzes te maken, aangezien je de Fit Skills gewoon kan uitwisselen wanneer je wil.

Er zijn een aantal andere aspecten aanwezig die de game wat meer diepgang geven en we op een later moment kunnen toelichten, maar in de basis is dit de opzet van de Adventure-modus. Hiernaast bevat de game ook de mogelijkheid om oefeningen op een iets drogere wijze te doen, waarin je onder andere high scores kunt neerzetten om tegen andere Switch-gamers te strijden. Er wordt in alle modi rekening gehouden met het niveau van de sportende speler, wat in theorie betekent dat ook fitness-pro’s baat hebben bij het gebruiken van de ring. Wat voor effect de oefeningen op de speler hebben, is nog lastig te zeggen na een korte speelsessie. Pas na een lange periode weten we of de game kan blijven motiveren en of de resultaten significant genoeg zijn.

©GMRimport

Het is verrassend hoe kundig Ring Fit Adventure je laat vergeten dat je simpelweg bestaande oefeningen doet. Zonder de stimulans van de game hadden wij persoonlijk de ring allang neergezet, maar de constante visuele beloningen verbergen daadwerkelijk dat je aan het sporten bent. Het voelt bijna als valsspelen, gezien ondergetekende een doeltreffende stimulatie als deze voor sportieve beweging niet eerder heeft ervaren.

Ring Fit Adventure is vanaf 18 oktober exclusief verkrijgbaar op Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!