OnePlus 7T: 90Hz-gamen staat nog in de kinderschoenen
Reviews

OnePlus 7T: 90Hz-gamen staat nog in de kinderschoenen

Al geruime tijd lanceert OnePlus twee smartphones per jaar: een nieuw model en een verbeterd T-model. Sinds dit jaar is het iets complexer, namelijk met de 7 en de 7 Pro, en deze maand de 7T. Eén van de opvallendste features aan de 7T is het 90Hz-scherm, dat voor een extra vloeiende game-ervaring moet zorgen. Maar hoeveel invloed heeft het scherm daadwerkelijk?

Met een scherm dat negentigmaal per seconde ververst, haal je met de 7T de beste feature van de 7 Pro in huis, maar dan voor iets minder geld. Eerder dit jaar onderwierpen we die telefoon aan een test, waaruit bleek dat 90Hz een fantastische toevoeging aan de gebruikservaring is. Het is zelfs even slikken als je teruggaat naar de gebruikelijke 60Hz van telefoons. We vonden echter geen games die het 90Hz-scherm ondersteunden.

©GMRimport

Geen ondersteuning

Na een paar korte benchmarks blijkt dat hetzelfde geldt voor de 7T: games draaien niet hoger dan 60 frames per seconde. Dat is wellicht wat verwarrend, want het scherm wordt in de markt gezet als “het beste scherm om op te gamen”, maar nog altijd worden 90Hz-games niet ondersteund door OnePlus, waar bijvoorbeeld de Asus ROG Phone wel een lijst games heeft die door de fabrikant wordt ondersteund. Ook bepaalde browsers worden niet ondersteund, waardoor de OnePlus vermoedelijk handmatig toegang moet verlenen aan apps omwille van batterijduur of prestaties.

Officieel dan, want met een simpele opdrachtprompt of een gratis app is het mogelijk om alle applicaties te forceren om op 90fps te draaien. Hieronder is te zien hoe games als Gear.club en Vainglory presteren op 90fps op de 7T en de 7 Pro. De 7T heeft duidelijk de specificaties mee: het 1080p-scherm, ten opzichte van 1440p, is duidelijk iets lichter om te draaien. Ook bevat de 7T de iets snellere Snapdragon 855+-chip met een Andreno 640-gpu op een hogere kloksnelheid, al is het verschil minimaal.

Zoals de resultaten aantonen (getest met Gamebench Pro) zijn beide telefoons nog niet helemaal in staat om een stabiele 90fps op het scherm te toveren tijdens intense games, maar het verschil is verwaarloosbaar. Zeker tijdens Vainglory behoudt de game bijna altijd 90 frames per seconde en is de ervaring ontzettend soepel, en ook Marvel Contest of Champions draait uitstekend. Gear.club is een redelijk zware game en vertoont in onze tests te meeste variatie in framerates.

Maar goed, wil je gamen in 90 Hz? Als je per se de vloeiendste ervaring wil, dan kan dat prima op de 7T. De stap omhoog is echter niet zo merkbaar als van 30 naar 60 fps, of van 60 naar 120fps zoals op de ROG Phone. Daarbij eist het z’n tol wat batterijduur betreft en zitten we dus met het probleem dat OnePlus 90Hz-games helemaal niet ondersteunt. De techniek staat nu eenmaal nog in de kinderschoenen en bovendien nemen de meeste gamers waarschijnlijk genoegen met een ultrastabiele 60fps.

©GMRimport

90Hz tijdens algemeen gebruik

De 7T biedt verder net als voorgaande modellen uitstekende prestaties tijdens het gamen. Spellen als Call of Duty: Mobile op de hoogste settings draaien puik en zien er mooi uit op het 1080p amoled-scherm (1080 bij 2400 pixels), dat nu ook HDR10+ ondersteunt en met 1000 nits ontzettend helder is. Daarbij is de hoge verversingssnelheid vooral een fantastische feature tijdens alledaagse bezigheden: browsen, de menubalk naar beneden vegen en scrollen door applicaties voelt vloeiender dan veel andere smartphones. Het veelzijdige OxygenOS in combinatie met Android 10 maakt dat de 7T koning is tijdens algemeen gebruik.

Zoals gezegd is het scherm ook mooi om te aanschouwen, hoewel het qua resolutie en kleuren wel iets onderdoet voor die van de OnePlus 7 Pro, Galaxy S10 en de iPhone 11 (minus de resolutie van de iPhone). Het 6,55-inch scherm is relatief smal en daardoor fijn om in de hand te houden. Bovendien zijn de schermranden niet afgerond zoals bij de 7 Pro. Niet alleen tijdens het gamen, maar ook tijdens het typen heb je op de 7T daarom minder ongewenste aanrakingen met het scherm.

Zoals gezegd heeft 90Hz nogal een invloed op de batterijduur van een smartphone, zeker tijdens het gamen. De 7T is daarom geen batterijwonder en ten opzichte van de 7 een stap terug. Wel is het zo dat de verversingsnelheid dynamisch schakelt op basis van content - en dus regelmatig op 60Hz draait - maar bij gemiddeld gebruik is het einde van de dag halen zeker geen garantie. Het scherm op 60Hz vastzetten is een optie, maar daarmee wordt wel de belangrijkste feature van de telefoon tenietgedaan. Het beste is daarom om de officiële lader van OnePlus op zak te hebben, want zoals gebruikelijk laadt de telefoon in recordtijd op. Niet ideaal, maar wel ontzettend fijn dat je met grofweg tien minuten laden er weer een paar uur tegenaan kunt.

©GMRimport

©GMRimport

Camera

Los van de prestaties vallen de camera’s van de 7T op, die bijna identiek zijn aan die van de 7 Pro. In een ietwat opvallende, uitstekende cirkel zijn een 48 megapixel hoofdcamera, een groothoeklens en een telelens met tweemaal optische zoom te vinden. De hoofdcamera legt het zoals vanouds af tegen de concurrentie, maar schiet zeker na de updates van de 7 Pro mooie plaatjes. De nachtmodus is, hoewel nog steeds traag, wat verbeterd en met de super macromodus is het mogelijk om objecten tot 2,5 centimeter vast te leggen.

De telelens stelt over het algemeen wat teleur ten opzichte van de hoofdcamera, maar de groothoeklens levert weinig aan kwaliteit in en is wat ons betreft een hele fijne feature om landschappen, zalen of beurzen vast te leggen. Deze is overigens ook te gebruiken tijdens het filmen. Tot slot kent de OnePlus 7T een subtiele inkeping voor de selfiecamera, waarmee te telefoon de uitschuifcamera van de 7 Pro overboord gooit. Helaas, we moeten een andere partytrick vinden.

©GMRimport

©GMRimport

Nog geen tijd voor 90Hz gamen

De officiële prijs van de 7T is nog niet bekend, maar op basis van de Amerikaanse prijs van 599 dollar kunnen we zeggen dat je daarvoor een hoop telefoon krijgt. 90Hz gamen is er echter officieel nog niet bij. Games worden niet ondersteund en het is de vraag of je gebruik wilt maken van omwegen om slechts een handvol spellen te spelen. Wie écht in een hogere framerate wil gamen kan trouwens ook overwegen de ROG Phone 2 aan te schaffen. Die smartphone ondersteunt wel een aantal 90Hz-games, bevat dezelfde chipset als de 7T, heeft een gigantische batterij en wat extra toeters en bellen.

Dat is overigens de huidige situatie, want als we de geruchten mogen geloven, wordt 90Hz langzaam de standaard, wat betekent dat het draagvlak voor de verversingssnelheid alsmaar groter wordt. Vooralsnog is de 7T een bijzonder krachtige telefoon voor een vermoedelijk relatief lage prijs. Het snellere scherm is heerlijk in algemeen gebruik, maar wat gamen betreft wordt de potentie ervan dus niet benut.

©GMRimport

De OnePlus 7T verschijnt op 10 oktober voor 599 euro (8 GB RAM, 128 GB opslag).

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel
      Nieuws

      Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel

      'Onze games zijn gebouwd op het feit dat ze op verschillende specificaties kunnen draaien'

      Volgens Xbox-baas Phil Spencer blijven bedrijven verplicht om wanneer ze een Xbox Series-game uitbrengen, de game speelbaar te krijgen op zowel de Series X als Series S. Sterker nog: Spencer ziet het dankzij de vele verschillende handhelds die tegenwoordig bestaan juist als voordeel.

      Sommige ontwikkelaars hebben in de loop der jaren kritiek geuit over de verplichting om games zowel draaiende te krijgen op Series X als Series S, zonder dat er grote verschillen qua aanwezige content zijn. Zo werd de Xbox Series-versie van Baldur's Gate 3 uitgesteld, al mocht de game uiteindelijk alsnog uitkomen zonder splitscreen co-op, en heeft Black Myth: Wukong-ontwikkelaar Game Science onlangs nog de Series S als schuldige aangewezen waarom de game niet op Xbox-consoles verkrijgbaar is.

      In een interview met Destin Legarie laat Xbox-topman Phil Spencer nu weten dat de verplichting niet verdwijnt. "We denken er zelfs totaal het tegenovergestelde over. Met de toenemende populariteit van pc-handhelds en de onthulling van de Switch 2 bouwen we als ontwikkelaars op meer specificaties games, van apparaten met weinig kracht tot de apparaten die je via stroom in de muur aansluit. Ik zie het juist als een echt voordeel, want we richten ons al geruime tijd op de Series S. Onze games zijn dan ook gebouwd op het feit dat ze op vele verschillende specificaties kunnen draaien."

      Later in het interview meldt hij: "Ik speel Indiana Jones (and the Great Circle) op de Series S en het ziet er geweldig uit. De console kan games van de huidige generatie op een prima manier afspelen. De meeste games moeten verschillende apparaten in het achterhoofd houden, en de specificaties van de Series S komt overeen met veel van de apparaten die tegenwoordig worden geïntroduceerd. Het is dan ook juist een belangrijk ontwerpaspect voor teams."

      Spencer heeft al bevestigd dat Xbox ook onderzoek pleegt naar de mogelijkheid om een handheld uit te brengen, al liet hij wel weten dat het nog meerdere jaren kan duren voordat deze uitkomt.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem
      Nieuws

      Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem

      De acteur werd bewusteloos in zijn hotelkamer gevonden

      Bethesda Game Studios heeft via social media stemacteur Wes Johnson een spoedig herstel gewenst, nadat de man die in verschillende games van de ontwikkelaar te horen is vorige week naar de intensive care werd gebracht.

      Johnson spreekt al meer dan twintig jaar de stemmen in van diverse personages in Bethesda-games. Hij is dan ook in alle grote titels van Bethesda verschenen sinds het in 2002 uitgekomen The Elder Scrolls 3: Morrowind.

      "Wes is niet alleen een ongelooflijk getalenteerd en essentieel onderdeel van onze games, maar ook een van onze meest gewaardeerde vrienden. We wensen hem het allerbeste en hopen dat hij snel opknapt", zo schrijft Bethesda.

      Afgelopen week werd Johnson buiten bewustzijn gevonden in zijn hotelkamer in Atlanta. Hij zou daar een liefdadigheidsevenement rondom Alzheimer presenteren, maar kwam niet opdagen, waardoor er naar hem werd gezocht. Toen hij werd gevonden, was er nauwelijks een hartslag te vinden. Het is niet bekend wat er precies aan de hand is, maar Johnson ligt wel op de intensive care.

      Er is een GoFundMe-pagina opgericht waarvan de opbrengsten naar Johnsons familie gaan om daarmee de medische kosten te betalen. De teller staat inmiddels op meer dan 143 duizend dollar.

      Johnson speelde onder andere Fawkes in Fallout 3, Ron Hope in Starfield en Sheogorath in de The Elder Scrolls-games. Ook had hij rolletjes in televisieseries als Veep en The Wire.

      View post on X

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!