OnePlus 7T: 90Hz-gamen staat nog in de kinderschoenen
Reviews

OnePlus 7T: 90Hz-gamen staat nog in de kinderschoenen

Al geruime tijd lanceert OnePlus twee smartphones per jaar: een nieuw model en een verbeterd T-model. Sinds dit jaar is het iets complexer, namelijk met de 7 en de 7 Pro, en deze maand de 7T. Eén van de opvallendste features aan de 7T is het 90Hz-scherm, dat voor een extra vloeiende game-ervaring moet zorgen. Maar hoeveel invloed heeft het scherm daadwerkelijk?

Met een scherm dat negentigmaal per seconde ververst, haal je met de 7T de beste feature van de 7 Pro in huis, maar dan voor iets minder geld. Eerder dit jaar onderwierpen we die telefoon aan een test, waaruit bleek dat 90Hz een fantastische toevoeging aan de gebruikservaring is. Het is zelfs even slikken als je teruggaat naar de gebruikelijke 60Hz van telefoons. We vonden echter geen games die het 90Hz-scherm ondersteunden.

©GMRimport

Geen ondersteuning

Na een paar korte benchmarks blijkt dat hetzelfde geldt voor de 7T: games draaien niet hoger dan 60 frames per seconde. Dat is wellicht wat verwarrend, want het scherm wordt in de markt gezet als “het beste scherm om op te gamen”, maar nog altijd worden 90Hz-games niet ondersteund door OnePlus, waar bijvoorbeeld de Asus ROG Phone wel een lijst games heeft die door de fabrikant wordt ondersteund. Ook bepaalde browsers worden niet ondersteund, waardoor de OnePlus vermoedelijk handmatig toegang moet verlenen aan apps omwille van batterijduur of prestaties.

Officieel dan, want met een simpele opdrachtprompt of een gratis app is het mogelijk om alle applicaties te forceren om op 90fps te draaien. Hieronder is te zien hoe games als Gear.club en Vainglory presteren op 90fps op de 7T en de 7 Pro. De 7T heeft duidelijk de specificaties mee: het 1080p-scherm, ten opzichte van 1440p, is duidelijk iets lichter om te draaien. Ook bevat de 7T de iets snellere Snapdragon 855+-chip met een Andreno 640-gpu op een hogere kloksnelheid, al is het verschil minimaal.

Zoals de resultaten aantonen (getest met Gamebench Pro) zijn beide telefoons nog niet helemaal in staat om een stabiele 90fps op het scherm te toveren tijdens intense games, maar het verschil is verwaarloosbaar. Zeker tijdens Vainglory behoudt de game bijna altijd 90 frames per seconde en is de ervaring ontzettend soepel, en ook Marvel Contest of Champions draait uitstekend. Gear.club is een redelijk zware game en vertoont in onze tests te meeste variatie in framerates.

Maar goed, wil je gamen in 90 Hz? Als je per se de vloeiendste ervaring wil, dan kan dat prima op de 7T. De stap omhoog is echter niet zo merkbaar als van 30 naar 60 fps, of van 60 naar 120fps zoals op de ROG Phone. Daarbij eist het z’n tol wat batterijduur betreft en zitten we dus met het probleem dat OnePlus 90Hz-games helemaal niet ondersteunt. De techniek staat nu eenmaal nog in de kinderschoenen en bovendien nemen de meeste gamers waarschijnlijk genoegen met een ultrastabiele 60fps.

©GMRimport

90Hz tijdens algemeen gebruik

De 7T biedt verder net als voorgaande modellen uitstekende prestaties tijdens het gamen. Spellen als Call of Duty: Mobile op de hoogste settings draaien puik en zien er mooi uit op het 1080p amoled-scherm (1080 bij 2400 pixels), dat nu ook HDR10+ ondersteunt en met 1000 nits ontzettend helder is. Daarbij is de hoge verversingssnelheid vooral een fantastische feature tijdens alledaagse bezigheden: browsen, de menubalk naar beneden vegen en scrollen door applicaties voelt vloeiender dan veel andere smartphones. Het veelzijdige OxygenOS in combinatie met Android 10 maakt dat de 7T koning is tijdens algemeen gebruik.

Zoals gezegd is het scherm ook mooi om te aanschouwen, hoewel het qua resolutie en kleuren wel iets onderdoet voor die van de OnePlus 7 Pro, Galaxy S10 en de iPhone 11 (minus de resolutie van de iPhone). Het 6,55-inch scherm is relatief smal en daardoor fijn om in de hand te houden. Bovendien zijn de schermranden niet afgerond zoals bij de 7 Pro. Niet alleen tijdens het gamen, maar ook tijdens het typen heb je op de 7T daarom minder ongewenste aanrakingen met het scherm.

Zoals gezegd heeft 90Hz nogal een invloed op de batterijduur van een smartphone, zeker tijdens het gamen. De 7T is daarom geen batterijwonder en ten opzichte van de 7 een stap terug. Wel is het zo dat de verversingsnelheid dynamisch schakelt op basis van content - en dus regelmatig op 60Hz draait - maar bij gemiddeld gebruik is het einde van de dag halen zeker geen garantie. Het scherm op 60Hz vastzetten is een optie, maar daarmee wordt wel de belangrijkste feature van de telefoon tenietgedaan. Het beste is daarom om de officiële lader van OnePlus op zak te hebben, want zoals gebruikelijk laadt de telefoon in recordtijd op. Niet ideaal, maar wel ontzettend fijn dat je met grofweg tien minuten laden er weer een paar uur tegenaan kunt.

©GMRimport

©GMRimport

Camera

Los van de prestaties vallen de camera’s van de 7T op, die bijna identiek zijn aan die van de 7 Pro. In een ietwat opvallende, uitstekende cirkel zijn een 48 megapixel hoofdcamera, een groothoeklens en een telelens met tweemaal optische zoom te vinden. De hoofdcamera legt het zoals vanouds af tegen de concurrentie, maar schiet zeker na de updates van de 7 Pro mooie plaatjes. De nachtmodus is, hoewel nog steeds traag, wat verbeterd en met de super macromodus is het mogelijk om objecten tot 2,5 centimeter vast te leggen.

De telelens stelt over het algemeen wat teleur ten opzichte van de hoofdcamera, maar de groothoeklens levert weinig aan kwaliteit in en is wat ons betreft een hele fijne feature om landschappen, zalen of beurzen vast te leggen. Deze is overigens ook te gebruiken tijdens het filmen. Tot slot kent de OnePlus 7T een subtiele inkeping voor de selfiecamera, waarmee te telefoon de uitschuifcamera van de 7 Pro overboord gooit. Helaas, we moeten een andere partytrick vinden.

©GMRimport

©GMRimport

Nog geen tijd voor 90Hz gamen

De officiële prijs van de 7T is nog niet bekend, maar op basis van de Amerikaanse prijs van 599 dollar kunnen we zeggen dat je daarvoor een hoop telefoon krijgt. 90Hz gamen is er echter officieel nog niet bij. Games worden niet ondersteund en het is de vraag of je gebruik wilt maken van omwegen om slechts een handvol spellen te spelen. Wie écht in een hogere framerate wil gamen kan trouwens ook overwegen de ROG Phone 2 aan te schaffen. Die smartphone ondersteunt wel een aantal 90Hz-games, bevat dezelfde chipset als de 7T, heeft een gigantische batterij en wat extra toeters en bellen.

Dat is overigens de huidige situatie, want als we de geruchten mogen geloven, wordt 90Hz langzaam de standaard, wat betekent dat het draagvlak voor de verversingssnelheid alsmaar groter wordt. Vooralsnog is de 7T een bijzonder krachtige telefoon voor een vermoedelijk relatief lage prijs. Het snellere scherm is heerlijk in algemeen gebruik, maar wat gamen betreft wordt de potentie ervan dus niet benut.

©GMRimport

De OnePlus 7T verschijnt op 10 oktober voor 599 euro (8 GB RAM, 128 GB opslag).

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
      Nieuws

      Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

      Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

      Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

      Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

      Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

      Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
      Nieuws

      Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

      Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

      In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

      Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

      Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

      Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

      Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!