Need for Speed: Hot Pursuit Remastered schittert sneller dan ooit
Reviews

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered schittert sneller dan ooit

Dit jaar geen gloednieuwe Need for Speed, na het aardige maar ietwat generieke Need for Speed: Heat van 2019. Wél is er nu Need for Speed: Hot Pursuit Remastered, na Burnout Paradise wederom een opgeschaald meesterwerkje van ontwikkelaar Criterion. Want waarom zou je het wiel opnieuw proberen uit te vinden als je net zo goed kunt teruggrijpen op misschien wel de beste Need for Speed ooit?

Om het gelijk te benadrukken: inhoudelijk verschilt Need for Speed: Hot Pursuit Remastered vrijwel niet van het origineel uit 2010. Dat betekent dus dezelfde verdeling tussen verschillende soorten straatraces in ongemodificeerde sportauto’s en achtervolgingen achter het stuur van politieversies. Mocht je toch meer willen lezen over de gameplayopzet, dan kun je het beste mijn recente Reload-artikel of zelfs collega Sanders oorspronkelijke recensie van precies tien jaar geleden lezen.

Het feit dat er geen nieuwe auto’s zijn toegevoegd, laat deze game wel meer aanvoelen als een tijdmachine vergeleken met andere remasters. Maar zolang je beseft dat je een opgepoetste game uit 2010 speelt, is het echt niet erg om met ‘oude vertrouwde’ Lamborghini Gallardo’s en Bugatti Veyrons op pad te zijn. Ook wanneer je zo’n ietwat belegen exoot eenmaal op de staart trapt, het aangenaam gewichtige rijgedrag naar je hand zet om ‘m in een drift te gooien en vervolgens de lachgaskraan opendraait om jezelf de bocht uit te katapulteren, is het moeilijk om de grijns op je gezicht te onderdrukken.

©GMRimport

4k en 60 fps

Dat de oude automodellen ook niet opnieuw digitaal zijn vormgegeven, valt van een afstandje niet eens echt op - een mooi compliment aan het adres van het origineel. Alleen als je middels de fotomodus inzoomt, zie je dat het aantal polygonen anno 2020 achterhaald laag is. De enige subtiele noviteit op dit front is overigens de keuze uit (veel) meer lakkleuren voor je auto, voor wat het waard is.

Het echte nieuws is de technische overhaul: op de pc kan gespeeld worden in 4k bij zestig beeldjes per seconde. Xbox One X- en PlayStation 4 Pro-spelers (zoals ondergetekende) kunnen kiezen uit 4k met de helft van die snelheid, of 1080p met 60 fps. Die laatste geniet in elk geval mijn voorkeur, omdat de sensationele actie goed gedijt bij extra vloeiende beeldverversing. De reguliere PS4, Xbox One en Nintendo Switch moeten het met maximaal 1080p en 30 fps doen. Je kunt je afvragen waarom een tien jaar oude game op huidige (inmiddels ook alweer uitgaande) consoles niet gewoon in de hoogst mogelijke resolutie met 60 fps kan draaien, al is het goed te vermelden dat de framerate van dertig beeldjes per seconde op de Xbox 360 en PlayStation 3 al geregeld niet gehaald werd in 720p. Bovendien is de art direction nog steeds sterk, met zeer diverse omgevingen, dynamische weerseffecten en een dag- en nachtcyclus.

Het blijkt nog altijd behoorlijk verslavend om snellere tijden van je vrienden in je gezicht gesmeerd te krijgen en die met één druk op de knop te kunnen proberen te verbeteren.

-

Minstens zo belangrijk is de uniformiteit tussen de huidige platforms op het gebied van online gameplay. Need for Speed: Hot Pursuit Remastered ondersteunt crossplay voor zowel directe potjes met maximaal acht spelers als voor Autolog, het destijds behoorlijk innovatieve, proactieve online klassement. Het blijkt nog altijd behoorlijk verslavend om snellere tijden van je vrienden in je gezicht gesmeerd te krijgen en die met één druk op de knop te kunnen proberen te verbeteren. Wel jammer: Autolog-ondersteuning via een mobiele app of webomgeving is ditmaal in geen velden of wegen te bekennen.

©GMRimport

Alle auto’s en nummers

Nieuwe content tref je hier dus niet aan, afgezien van bij deze heruitgave inbegrepen auto’s en events die destijds nog apart als downloadbare content moesten worden aangeschaft. De omissie van iets meer voelt als een lichtelijk gemiste kans, al kun je de game ook beschouwen als een mooi staaltje instandhouding van het originele werk: alle automodellen van toen en zelfs de gehele soundtrack zijn weer aanwezig, terwijl dat door eventueel licentiegesteggel na een decennium net zo goed anders had kunnen zijn.

Toch valt niet te ontkennen dat tien jaar na dato iets meer toevoegingen dan alleen de technische verbeteringen, crossplay en meer lakkleurtjes wenselijk waren geweest, zeker gezien de nieuwprijs van dertig tot veertig euro. Als dat bedrag de helft minder was geweest, was dit totaalpakket beter te verdedigen geweest. Mede daarom geven we Need for Speed: Hot Pursuit Remastered dezelfde score als in 2010, maar wel met de kanttekening dat je daar zelf een punt bij op mag tellen als je deze game nooit eerder gespeeld hebt óf zeer warme herinneringen koestert aan de originele uitgave.

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered is getest op PlayStation 4 Pro en is nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One, pc en Nintendo Switch.

Lees meer reviews:

Uitstekend
Conclusie

Als heruitgave van één van de fijnste arcaderacers uit het moderne tijdperk, is Need for Speed: Hot Pursuit Remastered ook in 2020 een lekkere traktatie. Wel missen we iets meer waar voor het geld dan alleen de verbeterde graphics en crossplay.

Plus- en minpunten
  • Technisch mooi geüpdatet, sensationele arcaderaceactie, toevoeging van crossplay maakt (ook asynchrone) multiplayer extra sterk
  • Minimale toevoegingen voor de nieuwprijs

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sunderfolk van Blizzard-oprichter komt in april uit
Nieuws

Sunderfolk van Blizzard-oprichter komt in april uit

Een soort tabletop rpg in gamevorm

Sunderfolk, de debuutgame van Dreamhaven, het bedrijf van Blizzard-medeoprichter Mike Morhaime, verschijnt op 23 april.

Sunderfolk is een tactische game geïnspireerd door tabletop rpg's die met smartphones wordt bestuurd. De game komt echter wel op consoles en pc uit - smartphones zijn puur de controllers en de televisie dient in feite als het speelbord.

Spelers bezoeken in het spel de Sunderlands, waar ze vechten tegen monsters en allerlei dierlijke personages ontmoeten. Gevechten zijn turn-based, waarbij spelers een deck aan kaarten hebben waarmee ze kunnen aanvallen. De gevechten spelen zich af in levels op een grid bestaande uit hexagonen.

Het geheel moet daarbij als een tabletop rpg aanvoelen, maar dan toegankelijker omdat iedereen het met een smartphone of tablet via een pc of console kan spelen. Daarbij is de game wel specifiek bedoeld voor lokale co-op, in feite net zoals echte tabletop rpg's.

Tussen missies door bezoeken spelers het stadje Arden. Dit dorpje kan van upgrades voorzien worden, er kan items en uitrusting bij winkeliers gekocht worden en er kunnen vriendschappen gesloten worden met bewoners, wat weer extra beloningen oplevert.

Sunderfolk verschijnt op 23 april voor pc, PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch.

Dreamhaven is het bedrijf van Mike Morhaime, een van de oprichters van Blizzard. Hij werkte 28 jaar voor het bedrijf, maar vertrok en richtte in 2020 Dreamhaven op. Dit bedrijf bestaat uit twee ontwikkelteams die los van elkaar games ontwikkelen: Moonshot en Secret Door. Laatstgenoemde werkt aan Sunderfolk. Dit team wordt geleid door Chris Sigaty, die voorheen aan Hearthstone, Starcraft 2 en Heroes of the Storm heeft gewerkt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Destiny 2-cosmetics nu beschikbaar in Sea of Thieves
Nieuws

Destiny 2-cosmetics nu beschikbaar in Sea of Thieves

Een opvallende cross-over

Er zijn nu cosmetische items gebaseerd op Destiny 2 verkrijgbaar in Sea of Thieves.

Spelers kunnen met de Lightbearer-items hun schip en piratencrew uitrusten met items en uitrusting gebaseerd op Destiny 2. Denk bijvoorbeeld aan een outfit gebaseerd op de Drifter. In onderstaande video vallen de cosmetische items te bekijken.

Via de Pirate Emporium kunnen de items gekocht worden. De Lightbearer Big Bundle kost 4999 Ancient Coins - oftewel zo'n 40 tot 50 euro, afhankelijk van of men Game Pass heeft of niet.

De cross-over is opvallend, omdat Sea of Thieves een Microsoft-game betreft en Destiny 2-ontwikkelaar Bungie onderdeel uitmaakt van Sony. Tegelijkertijd is Sea of Thieves tegenwoordig ook verkrijgbaar op PlayStation 5.

Volgens Rare's Adam Park is de cross-over op het eerste gezicht misschien geen logische keuze, maar beide games bevatten een "crew-achtige" samenwerking. Ook de "opvallende iconografie, levendige grafische stijl en een mythische toon en schaal" van beide games zou een goede match zijn.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!