Need for Speed: Hot Pursuit Remastered schittert sneller dan ooit
Reviews

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered schittert sneller dan ooit

Dit jaar geen gloednieuwe Need for Speed, na het aardige maar ietwat generieke Need for Speed: Heat van 2019. Wél is er nu Need for Speed: Hot Pursuit Remastered, na Burnout Paradise wederom een opgeschaald meesterwerkje van ontwikkelaar Criterion. Want waarom zou je het wiel opnieuw proberen uit te vinden als je net zo goed kunt teruggrijpen op misschien wel de beste Need for Speed ooit?

Om het gelijk te benadrukken: inhoudelijk verschilt Need for Speed: Hot Pursuit Remastered vrijwel niet van het origineel uit 2010. Dat betekent dus dezelfde verdeling tussen verschillende soorten straatraces in ongemodificeerde sportauto’s en achtervolgingen achter het stuur van politieversies. Mocht je toch meer willen lezen over de gameplayopzet, dan kun je het beste mijn recente Reload-artikel of zelfs collega Sanders oorspronkelijke recensie van precies tien jaar geleden lezen.

Het feit dat er geen nieuwe auto’s zijn toegevoegd, laat deze game wel meer aanvoelen als een tijdmachine vergeleken met andere remasters. Maar zolang je beseft dat je een opgepoetste game uit 2010 speelt, is het echt niet erg om met ‘oude vertrouwde’ Lamborghini Gallardo’s en Bugatti Veyrons op pad te zijn. Ook wanneer je zo’n ietwat belegen exoot eenmaal op de staart trapt, het aangenaam gewichtige rijgedrag naar je hand zet om ‘m in een drift te gooien en vervolgens de lachgaskraan opendraait om jezelf de bocht uit te katapulteren, is het moeilijk om de grijns op je gezicht te onderdrukken.

©GMRimport

4k en 60 fps

Dat de oude automodellen ook niet opnieuw digitaal zijn vormgegeven, valt van een afstandje niet eens echt op - een mooi compliment aan het adres van het origineel. Alleen als je middels de fotomodus inzoomt, zie je dat het aantal polygonen anno 2020 achterhaald laag is. De enige subtiele noviteit op dit front is overigens de keuze uit (veel) meer lakkleuren voor je auto, voor wat het waard is.

Het echte nieuws is de technische overhaul: op de pc kan gespeeld worden in 4k bij zestig beeldjes per seconde. Xbox One X- en PlayStation 4 Pro-spelers (zoals ondergetekende) kunnen kiezen uit 4k met de helft van die snelheid, of 1080p met 60 fps. Die laatste geniet in elk geval mijn voorkeur, omdat de sensationele actie goed gedijt bij extra vloeiende beeldverversing. De reguliere PS4, Xbox One en Nintendo Switch moeten het met maximaal 1080p en 30 fps doen. Je kunt je afvragen waarom een tien jaar oude game op huidige (inmiddels ook alweer uitgaande) consoles niet gewoon in de hoogst mogelijke resolutie met 60 fps kan draaien, al is het goed te vermelden dat de framerate van dertig beeldjes per seconde op de Xbox 360 en PlayStation 3 al geregeld niet gehaald werd in 720p. Bovendien is de art direction nog steeds sterk, met zeer diverse omgevingen, dynamische weerseffecten en een dag- en nachtcyclus.

Het blijkt nog altijd behoorlijk verslavend om snellere tijden van je vrienden in je gezicht gesmeerd te krijgen en die met één druk op de knop te kunnen proberen te verbeteren.

-

Minstens zo belangrijk is de uniformiteit tussen de huidige platforms op het gebied van online gameplay. Need for Speed: Hot Pursuit Remastered ondersteunt crossplay voor zowel directe potjes met maximaal acht spelers als voor Autolog, het destijds behoorlijk innovatieve, proactieve online klassement. Het blijkt nog altijd behoorlijk verslavend om snellere tijden van je vrienden in je gezicht gesmeerd te krijgen en die met één druk op de knop te kunnen proberen te verbeteren. Wel jammer: Autolog-ondersteuning via een mobiele app of webomgeving is ditmaal in geen velden of wegen te bekennen.

©GMRimport

Alle auto’s en nummers

Nieuwe content tref je hier dus niet aan, afgezien van bij deze heruitgave inbegrepen auto’s en events die destijds nog apart als downloadbare content moesten worden aangeschaft. De omissie van iets meer voelt als een lichtelijk gemiste kans, al kun je de game ook beschouwen als een mooi staaltje instandhouding van het originele werk: alle automodellen van toen en zelfs de gehele soundtrack zijn weer aanwezig, terwijl dat door eventueel licentiegesteggel na een decennium net zo goed anders had kunnen zijn.

Toch valt niet te ontkennen dat tien jaar na dato iets meer toevoegingen dan alleen de technische verbeteringen, crossplay en meer lakkleurtjes wenselijk waren geweest, zeker gezien de nieuwprijs van dertig tot veertig euro. Als dat bedrag de helft minder was geweest, was dit totaalpakket beter te verdedigen geweest. Mede daarom geven we Need for Speed: Hot Pursuit Remastered dezelfde score als in 2010, maar wel met de kanttekening dat je daar zelf een punt bij op mag tellen als je deze game nooit eerder gespeeld hebt óf zeer warme herinneringen koestert aan de originele uitgave.

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered is getest op PlayStation 4 Pro en is nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One, pc en Nintendo Switch.

Lees meer reviews:

Uitstekend
Conclusie

Als heruitgave van één van de fijnste arcaderacers uit het moderne tijdperk, is Need for Speed: Hot Pursuit Remastered ook in 2020 een lekkere traktatie. Wel missen we iets meer waar voor het geld dan alleen de verbeterde graphics en crossplay.

Plus- en minpunten
  • Technisch mooi geüpdatet, sensationele arcaderaceactie, toevoeging van crossplay maakt (ook asynchrone) multiplayer extra sterk
  • Minimale toevoegingen voor de nieuwprijs

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo
Nieuws

Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo

Op Steam, Epic Games Store, PS5, PS4 en Xbox Series

Er is een demo uitgekomen van horrorgame Slitterhead, het nieuwste wapenfeit van Silent Hill-maker Keiichiro Toyama.

De demo is beschikbaar op Steam, Epic Games Store, PlayStation 5, PlayStation 4 en Xbox Series X en S. Geboekte progressie kan meegenomen worden naar de volledige game. Daarbij kan de pc-versie van de game tijdelijk met 30 procent korting worden aangeschaft.

Het eerder dit najaar uitgekomen Slitterhead is een psychologische horrorgame en speelt zich af op de straten van Kowlong, waarin spelers als de Hyoki - een entiteit die geen herinneringen of fysieke vorm heeft - monsterlijke wezens genaamd Slitterheads moet vernietigen. Deze Slitterheads vermommen zichzelf als mensen.

Slitterhead is ontwikkeld door Bokeh Game Studio, dat werd opgericht door Keiichiro Toyama, de maker van franchises als Silent Hill, en Junya Okura, de maker van Gravity Rush. Hieronder kan een eerder verschenen trailer van de game worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Dungeons and Dragons: Dark Alliance-servers gaan offline
Nieuws

Dungeons and Dragons: Dark Alliance-servers gaan offline

De game wordt in februari 2025 ook uit de verkoop gehaald

De servers van Dungeons and Dragons: Dark Alliance gaan in februari 2025 voorgoed offline en de game wordt uit de verkoop gehaald.

Dat werd via Steam aangekondigd. "We sluiten de Dark Alliance-servers op 24 februari 2025. Vanaf die dag kan de game niet meer gekocht worden. De singleplayermodus van de game en alle dlc kan nog wel offline gespeeld worden door iedereen die het heeft gekocht.

Dungeons and Dragons: Dark Alliance is een in 2021 op pc en consoles verschenen actie-rpg. De game speelt zich af in het universum van Dungeons and Dragons en biedt spelers de keuze uit vier speelbare helden. De game kan nu nog volledig in online co-op worden doorlopen, maar die optie verdwijnt volgend jaar dus.

Dungeons and Dragons: Dark Alliance is een spirituele opvolger van Baldur's Gate: Dark Alliance, dat in 2001 voor PlayStation 2 en Xbox verscheen. Dark Alliance werd vervolgens overgezet naar GameCube en Game Boy Advance.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!