Need for Speed: Hot Pursuit Remastered schittert sneller dan ooit
Reviews

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered schittert sneller dan ooit

Dit jaar geen gloednieuwe Need for Speed, na het aardige maar ietwat generieke Need for Speed: Heat van 2019. Wél is er nu Need for Speed: Hot Pursuit Remastered, na Burnout Paradise wederom een opgeschaald meesterwerkje van ontwikkelaar Criterion. Want waarom zou je het wiel opnieuw proberen uit te vinden als je net zo goed kunt teruggrijpen op misschien wel de beste Need for Speed ooit?

Om het gelijk te benadrukken: inhoudelijk verschilt Need for Speed: Hot Pursuit Remastered vrijwel niet van het origineel uit 2010. Dat betekent dus dezelfde verdeling tussen verschillende soorten straatraces in ongemodificeerde sportauto’s en achtervolgingen achter het stuur van politieversies. Mocht je toch meer willen lezen over de gameplayopzet, dan kun je het beste mijn recente Reload-artikel of zelfs collega Sanders oorspronkelijke recensie van precies tien jaar geleden lezen.

Het feit dat er geen nieuwe auto’s zijn toegevoegd, laat deze game wel meer aanvoelen als een tijdmachine vergeleken met andere remasters. Maar zolang je beseft dat je een opgepoetste game uit 2010 speelt, is het echt niet erg om met ‘oude vertrouwde’ Lamborghini Gallardo’s en Bugatti Veyrons op pad te zijn. Ook wanneer je zo’n ietwat belegen exoot eenmaal op de staart trapt, het aangenaam gewichtige rijgedrag naar je hand zet om ‘m in een drift te gooien en vervolgens de lachgaskraan opendraait om jezelf de bocht uit te katapulteren, is het moeilijk om de grijns op je gezicht te onderdrukken.

©GMRimport

4k en 60 fps

Dat de oude automodellen ook niet opnieuw digitaal zijn vormgegeven, valt van een afstandje niet eens echt op - een mooi compliment aan het adres van het origineel. Alleen als je middels de fotomodus inzoomt, zie je dat het aantal polygonen anno 2020 achterhaald laag is. De enige subtiele noviteit op dit front is overigens de keuze uit (veel) meer lakkleuren voor je auto, voor wat het waard is.

Het echte nieuws is de technische overhaul: op de pc kan gespeeld worden in 4k bij zestig beeldjes per seconde. Xbox One X- en PlayStation 4 Pro-spelers (zoals ondergetekende) kunnen kiezen uit 4k met de helft van die snelheid, of 1080p met 60 fps. Die laatste geniet in elk geval mijn voorkeur, omdat de sensationele actie goed gedijt bij extra vloeiende beeldverversing. De reguliere PS4, Xbox One en Nintendo Switch moeten het met maximaal 1080p en 30 fps doen. Je kunt je afvragen waarom een tien jaar oude game op huidige (inmiddels ook alweer uitgaande) consoles niet gewoon in de hoogst mogelijke resolutie met 60 fps kan draaien, al is het goed te vermelden dat de framerate van dertig beeldjes per seconde op de Xbox 360 en PlayStation 3 al geregeld niet gehaald werd in 720p. Bovendien is de art direction nog steeds sterk, met zeer diverse omgevingen, dynamische weerseffecten en een dag- en nachtcyclus.

Het blijkt nog altijd behoorlijk verslavend om snellere tijden van je vrienden in je gezicht gesmeerd te krijgen en die met één druk op de knop te kunnen proberen te verbeteren.

-

Minstens zo belangrijk is de uniformiteit tussen de huidige platforms op het gebied van online gameplay. Need for Speed: Hot Pursuit Remastered ondersteunt crossplay voor zowel directe potjes met maximaal acht spelers als voor Autolog, het destijds behoorlijk innovatieve, proactieve online klassement. Het blijkt nog altijd behoorlijk verslavend om snellere tijden van je vrienden in je gezicht gesmeerd te krijgen en die met één druk op de knop te kunnen proberen te verbeteren. Wel jammer: Autolog-ondersteuning via een mobiele app of webomgeving is ditmaal in geen velden of wegen te bekennen.

©GMRimport

Alle auto’s en nummers

Nieuwe content tref je hier dus niet aan, afgezien van bij deze heruitgave inbegrepen auto’s en events die destijds nog apart als downloadbare content moesten worden aangeschaft. De omissie van iets meer voelt als een lichtelijk gemiste kans, al kun je de game ook beschouwen als een mooi staaltje instandhouding van het originele werk: alle automodellen van toen en zelfs de gehele soundtrack zijn weer aanwezig, terwijl dat door eventueel licentiegesteggel na een decennium net zo goed anders had kunnen zijn.

Toch valt niet te ontkennen dat tien jaar na dato iets meer toevoegingen dan alleen de technische verbeteringen, crossplay en meer lakkleurtjes wenselijk waren geweest, zeker gezien de nieuwprijs van dertig tot veertig euro. Als dat bedrag de helft minder was geweest, was dit totaalpakket beter te verdedigen geweest. Mede daarom geven we Need for Speed: Hot Pursuit Remastered dezelfde score als in 2010, maar wel met de kanttekening dat je daar zelf een punt bij op mag tellen als je deze game nooit eerder gespeeld hebt óf zeer warme herinneringen koestert aan de originele uitgave.

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered is getest op PlayStation 4 Pro en is nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One, pc en Nintendo Switch.

Lees meer reviews:

Uitstekend
Conclusie

Als heruitgave van één van de fijnste arcaderacers uit het moderne tijdperk, is Need for Speed: Hot Pursuit Remastered ook in 2020 een lekkere traktatie. Wel missen we iets meer waar voor het geld dan alleen de verbeterde graphics en crossplay.

Plus- en minpunten
  • Technisch mooi geüpdatet, sensationele arcaderaceactie, toevoeging van crossplay maakt (ook asynchrone) multiplayer extra sterk
  • Minimale toevoegingen voor de nieuwprijs

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Game of Thrones-actrice is eerste keuze voor Lara Croft-rol in Tomb Raider-serie'
Nieuws

'Game of Thrones-actrice is eerste keuze voor Lara Croft-rol in Tomb Raider-serie'

Sophie Turner zou onderhandelen om de rol te verkrijgen

Sophie Turner, de actrice die de rol van Sansa Stark speelde in HBO-serie Game of Thrones, lijkt op dit moment de eerste keuze te zijn voor de rol van Lara Croft in de live-action Tomb Raider-serie.

Onlangs werd al geclaimd dat actrices als Turner, Lucy Boynton en Emma Corrin werden overwogen. Deadline claimt nu dat Turner inmiddels de eerste keuze van de showmakers is en onderhandelt voor de rol.

Het was al bekend dat het script van de Tomb Raider-serie wordt geschreven door Phoebe Waller-Bridge, die vooral bekend is van Fleabag. "Als ik dit tegen mijzelf als tiener zou kunnen vertellen, denk ik dat ze zou exploderen", zo meldde ze tijdens de aankondiging eerder dit jaar. "Tomb Raider is een gigantisch onderdeel van mijn leven en ik voel mij vereerd om dit met gepassioneerde collega's naar televisie te brengen. Lara Croft betekent veel voor mij, net als voor zovelen, en ik kan niet wachten om op dit avontuur te gaan. Ondanks de vleermuizen."

Veel meer details zijn er nog niet, behalve dat de serie wordt ontwikkeld door Amazon MGM en dus op Amazon Prime zal verschijnen. Er zijn vroeger al meerdere films gebaseerd op de populaire Tomb Raider-gamereeks uitgekomen, waarin Angelina Jolie en Alicia Vikander de rol van Lara Croft speelden.

Eerder werd al bekendgemaakt dat Crystal Dynamics - de ontwikkelaar van Tomb Raider die onderdeel uitmaakt van Embracer Group - een deal had gesloten met Amazon rondom games en andere vormen van media gebaseerd op Tomb Raider. Amazon Games geeft dan ook de nieuwe Tomb Raider-game uit, die nog niet is onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Double XP-tokens uit vorige delen overgezet naar Call of Duty: Black Ops 6
Nieuws

Double XP-tokens uit vorige delen overgezet naar Call of Duty: Black Ops 6

Tijd om te prestigen

De vrijgespeelde Double XP-tokens van Call of Duty: Modern Warfare 2 en 3 zijn overgezet naar de multiplayer van Call of Duty: Black Ops 6.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game.

Met de start van het eerste seizoen heeft Activision daar blijkbaar verandering in gebracht, want mensen die in de voorgaande Call of Duty-games nog tokens over hadden, kunnen die nu vinden en gebruiken in de Black Ops 6-multiplayer.

Gisteravond is het eerste seizoen van Black Ops 6 en Warzone begonnen. Er zijn nieuwe multiplayermaps, modi, skins en nog veel meer toegevoegd. Zoals gebruikelijk is er ook een betaalde battle pass beschikbaar. Hier is meer informatie over de inhoud van het nieuwe seizoen te vinden, en Activision heeft hier de complete patch notes gepubliceerd. Gisteren bleek al dat de update voor het eerste seizoen flink wat schijfruimte kost.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!