Need for Speed: Hot Pursuit Remastered schittert sneller dan ooit
Reviews

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered schittert sneller dan ooit

Dit jaar geen gloednieuwe Need for Speed, na het aardige maar ietwat generieke Need for Speed: Heat van 2019. Wél is er nu Need for Speed: Hot Pursuit Remastered, na Burnout Paradise wederom een opgeschaald meesterwerkje van ontwikkelaar Criterion. Want waarom zou je het wiel opnieuw proberen uit te vinden als je net zo goed kunt teruggrijpen op misschien wel de beste Need for Speed ooit?

Om het gelijk te benadrukken: inhoudelijk verschilt Need for Speed: Hot Pursuit Remastered vrijwel niet van het origineel uit 2010. Dat betekent dus dezelfde verdeling tussen verschillende soorten straatraces in ongemodificeerde sportauto’s en achtervolgingen achter het stuur van politieversies. Mocht je toch meer willen lezen over de gameplayopzet, dan kun je het beste mijn recente Reload-artikel of zelfs collega Sanders oorspronkelijke recensie van precies tien jaar geleden lezen.

Het feit dat er geen nieuwe auto’s zijn toegevoegd, laat deze game wel meer aanvoelen als een tijdmachine vergeleken met andere remasters. Maar zolang je beseft dat je een opgepoetste game uit 2010 speelt, is het echt niet erg om met ‘oude vertrouwde’ Lamborghini Gallardo’s en Bugatti Veyrons op pad te zijn. Ook wanneer je zo’n ietwat belegen exoot eenmaal op de staart trapt, het aangenaam gewichtige rijgedrag naar je hand zet om ‘m in een drift te gooien en vervolgens de lachgaskraan opendraait om jezelf de bocht uit te katapulteren, is het moeilijk om de grijns op je gezicht te onderdrukken.

©GMRimport

4k en 60 fps

Dat de oude automodellen ook niet opnieuw digitaal zijn vormgegeven, valt van een afstandje niet eens echt op - een mooi compliment aan het adres van het origineel. Alleen als je middels de fotomodus inzoomt, zie je dat het aantal polygonen anno 2020 achterhaald laag is. De enige subtiele noviteit op dit front is overigens de keuze uit (veel) meer lakkleuren voor je auto, voor wat het waard is.

Het echte nieuws is de technische overhaul: op de pc kan gespeeld worden in 4k bij zestig beeldjes per seconde. Xbox One X- en PlayStation 4 Pro-spelers (zoals ondergetekende) kunnen kiezen uit 4k met de helft van die snelheid, of 1080p met 60 fps. Die laatste geniet in elk geval mijn voorkeur, omdat de sensationele actie goed gedijt bij extra vloeiende beeldverversing. De reguliere PS4, Xbox One en Nintendo Switch moeten het met maximaal 1080p en 30 fps doen. Je kunt je afvragen waarom een tien jaar oude game op huidige (inmiddels ook alweer uitgaande) consoles niet gewoon in de hoogst mogelijke resolutie met 60 fps kan draaien, al is het goed te vermelden dat de framerate van dertig beeldjes per seconde op de Xbox 360 en PlayStation 3 al geregeld niet gehaald werd in 720p. Bovendien is de art direction nog steeds sterk, met zeer diverse omgevingen, dynamische weerseffecten en een dag- en nachtcyclus.

Het blijkt nog altijd behoorlijk verslavend om snellere tijden van je vrienden in je gezicht gesmeerd te krijgen en die met één druk op de knop te kunnen proberen te verbeteren.

-

Minstens zo belangrijk is de uniformiteit tussen de huidige platforms op het gebied van online gameplay. Need for Speed: Hot Pursuit Remastered ondersteunt crossplay voor zowel directe potjes met maximaal acht spelers als voor Autolog, het destijds behoorlijk innovatieve, proactieve online klassement. Het blijkt nog altijd behoorlijk verslavend om snellere tijden van je vrienden in je gezicht gesmeerd te krijgen en die met één druk op de knop te kunnen proberen te verbeteren. Wel jammer: Autolog-ondersteuning via een mobiele app of webomgeving is ditmaal in geen velden of wegen te bekennen.

©GMRimport

Alle auto’s en nummers

Nieuwe content tref je hier dus niet aan, afgezien van bij deze heruitgave inbegrepen auto’s en events die destijds nog apart als downloadbare content moesten worden aangeschaft. De omissie van iets meer voelt als een lichtelijk gemiste kans, al kun je de game ook beschouwen als een mooi staaltje instandhouding van het originele werk: alle automodellen van toen en zelfs de gehele soundtrack zijn weer aanwezig, terwijl dat door eventueel licentiegesteggel na een decennium net zo goed anders had kunnen zijn.

Toch valt niet te ontkennen dat tien jaar na dato iets meer toevoegingen dan alleen de technische verbeteringen, crossplay en meer lakkleurtjes wenselijk waren geweest, zeker gezien de nieuwprijs van dertig tot veertig euro. Als dat bedrag de helft minder was geweest, was dit totaalpakket beter te verdedigen geweest. Mede daarom geven we Need for Speed: Hot Pursuit Remastered dezelfde score als in 2010, maar wel met de kanttekening dat je daar zelf een punt bij op mag tellen als je deze game nooit eerder gespeeld hebt óf zeer warme herinneringen koestert aan de originele uitgave.

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered is getest op PlayStation 4 Pro en is nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One, pc en Nintendo Switch.

Lees meer reviews:

Uitstekend
Conclusie

Als heruitgave van één van de fijnste arcaderacers uit het moderne tijdperk, is Need for Speed: Hot Pursuit Remastered ook in 2020 een lekkere traktatie. Wel missen we iets meer waar voor het geld dan alleen de verbeterde graphics en crossplay.

Plus- en minpunten
  • Technisch mooi geüpdatet, sensationele arcaderaceactie, toevoeging van crossplay maakt (ook asynchrone) multiplayer extra sterk
  • Minimale toevoegingen voor de nieuwprijs

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!